Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Wim Anker

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:
Wim Anker schreef:
DDD schreef:
Wim Anker schreef:
Mooi voorbeeld. Alleen gaat dit niet om milieubewust maar om geld. Dat is precies wat ik bedoel.
Nonsens. Ik ga voornamelijk vanwege het milieu met de trein. Hoewel het ook een heel comfortabele manier van reizen is.

Maar natuurlijk speelt geld ook een rol. Volgend jaar moet ik naar Zuid-Frankrijk voor een familiebijeenkomst. Dan vind ik het fijn om het zo te regelen dat ik voor een betaalbare prijs met de trein kan. Als je drie of vier keer zoveel kwijt bent, dan is dat wel een opgave, als je een modaal inkomen hebt.
Het zijn geen nonsens. Genoemde voorbeelden in dit draadje geven aan dat milieubewust de keuze is zolang het niet meer kost dan andere oplossingen. Dat geeft niet maar wees er gewoon eerlijk over. Of het nu over zonnepanelen, vlees of reizen gaat.
Het gaat wel om milieubewust, maar ook om prioritering. Als iemand in de bijstand zit, dan is milieubewust eten niet de eerste prioriteit. Daar kan ik begrip voor hebben. Ook als je graag milieubewuste keuzes maakt, wil dat niet per definitie zeggen dat je bereid moet zijn om vier of vijf keer zoveel geld uit te geven voor een milieuvriendelijker alternatief. Er zijn soms situaties waarin je dat niet in redelijkheid van iemand kunt vragen, juist ook omdat er een structuurprobleem aan dat morele dilemma ten grondslag ligt.

Dat laatste zie jij scherp, maar je trekt dat ten onrechte niet door naar het persoonlijk leven.

Het gaat er niet om dat iets 'meer kost'. Het gaat soms om het drie- of viervoudige. Dan is er niets mis mee om te erkennen dat dat een groot offer is, vooral als andere mensen die het ook makkelijk zouden kunnen betalen, die keuze niet maken, terwijl het jouzelf echt pijn doet in de portemonnee.

Ik vind het niet fair dat je dat niet wilt erkennen.
Je leest slecht. Ik zeg dat men pas kiest voor het milieu als het minder kost dan het oude manier (die minder "milieu" is). Principieel is men niet bereid om extra geld voor het milieu uit te trekken.
Het is geen afweging of het geld er is of niet, die vraag is helemaal niet aan de orde.

Offers worden dus niet gebracht. Niet door de miljonair en niet door de bijstandsmoeder. Waarbij ik voor de laatste alle begrip heb. Offers worden enkel geclaimd.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is niet waar. Ik weet zo al een heel aantal mensen dat daar wel toe bereid is. Merel en ikzelf hebben al voorbeelden genoemd. Wij zijn heus niet de enigen.

Ik maak in vervoer en aankoop van goederen en diensten duidelijke keuzes die duurder zijn dan de eenvoudigste en goedkoopste. Dat doe ik voornamelijk vanuit het oogpunt van het milieu.

Maar er zijn wel grenzen aan. Ik ben ooit met het vliegtuig gegaan, terwijl ik ook met de trein kon. Dat zou vijf keer zo duur zijn geweest, terwijl ik dat jaar niets zou verdienen.

Natuurlijk kun je er dan ook voor kiezen om thuis te blijven, maar mijn punt is nu juist dat het niet vruchtbaar is om je als enkeling alles te ontzeggen, als er structureel iets mis zit in het aanbod van goederen en diensten.

Kortom: ik lees uitstekend, maar jij beoordeelt anderen ten onrechte met een cynische blik.
Laatst gewijzigd door DDD op 13 aug 2021, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Dat is niet waar. Ik weet zo al een heel aantal mensen dat daar wel toe bereid is. Merel en ikzelf hebben al voorbeelden genoemd. Wij zijn heus niet de enigen.

Ik maak in vervoer duidelijke keuzes die duurder zijn dan de eenvoudigste en goedkoopste. Dat doe ik voornamelijk vanuit het oogpunt van het milieu.

Maar er zijn wel grenzen aan. Ik ben ooit met het vliegtuig gegaan, terwijl ik ook met de trein kon. Dat zou vijf keer zo duur zijn geweest, terwijl ik dat jaar niets zou verdienen.

Natuurlijk kun je er dan ook voor kiezen om thuis te blijven, maar mijn punt is nu juist dat het niet vruchtbaar is om je als enkeling alles te ontzeggen, als er structureel iets mis zit in het aanbod van goederen en diensten.
Van @Merel heb ik nog geen voorbeeld gezien. Van jouw ook niet. Kun je ze geven? Jouw milieukeuze en het goedkopere alternatief?
DDD

Bericht door DDD »

Natuurlijk kan ik dat.

Ik heb bijvoorbeeld twee fietsen die per km in aanschaf en onderhoud duurder zijn dan de variabele kosten van de auto. Maar daarmee hoef ik de auto weinig te gebruiken. Ik reis ook veel met de trein. De auto zou gemiddeld genomen vermoedelijk veel goedkoper zijn, hoewel ik vaak buiten de spits kan reizen.

Ik eet duurder door het gebruik van ecologische producten. Dat geldt ook voor kleding.

Ik reis bij vakanties milieubewust, als het niet meer dan twee keer zo duur is.

Ik laat spullen repareren, ook als dat duurder is dan vervangen. Bijvoorbeeld bij een telefoon of wasmachine.
KDD

Bericht door KDD »

DDD schreef:Natuurlijk kan ik dat.

Ik heb bijvoorbeeld twee fietsen die per km in aanschaf en onderhoud duurder zijn dan de variabele kosten van de auto. Maar daarmee hoef ik de auto weinig te gebruiken. Ik reis ook veel met de trein. De auto zou gemiddeld genomen vermoedelijk veel goedkoper zijn, hoewel ik vaak buiten de spits kan reizen.

Ik eet duurder door het gebruik van ecologische producten. Dat geldt ook voor kleding.

Ik laat spullen repareren, ook als dat duurder is dan vervangen. Bijvoorbeeld bij een telefoon of wasmachine.
Voor hoeveel mensen moet je zorgen?
DDD

Bericht door DDD »

Dat ligt eraan hoe je dat definieert. Maar ik ben alleenstaand. Dat neemt niet weg dat er een heel aantal mensen is waar ik voor moet zorgen.

Wat doet dat ertoe?
KDD

Bericht door KDD »

Met een gezin is zulke levenstijl niet haalbaar. Of je moet heel veel verdienen.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is precies mijn punt. En daarom vind ik de verwijten van Wim Anker ook onterecht en cynisch.

Overigens denk ik dat dit met een gezin ook kan. Bijna iedereen kan zulke keuzes maken. Ik ben echt niet rijk, want ik zit in een sector waar de overheid enorm op bezuinigd heeft.

Ook met een gezin kun je milieuvriendelijke keuzes maken. Je kunt al beginnen met een kind minder te ontvangen. Maar goed, dat is een discussie apart.
KDD

Bericht door KDD »

DDD schreef:Dat is precies mijn punt. En daarom vind ik de verwijten van Wim Anker ook onterecht en cynisch.

Overigens denk ik dat dit met een gezin ook kan. Bijna iedereen kan zulke keuzes maken. Ik ben echt niet rijk, want ik zit in een sector waar de overheid enorm op bezuinigd heeft.

Ook met een gezin kun je milieuvriendelijke keuzes maken. Je kunt al beginnen met een kind minder te ontvangen. Maar goed, dat is een discussie apart.
Aan de andere kant, tien mensen in een huis is mileuvriendelijker dan een mens in een huis.
DDD

Bericht door DDD »

Eens. Daarom heb ik ook nog een huurder op zolder.

Maar het gaat hier niet om mijn goede werken :D , maar om de onjuiste redenering van Wim.
KDD

Bericht door KDD »

DDD schreef:Dat is precies mijn punt. En daarom vind ik de verwijten van Wim Anker ook onterecht en cynisch.

Je kan ook als de Amish leven. De hebben grote gezinnen en leven heel milieuvriendelijk. Geen autos of fietsen, elektriciteit , enz. Die doen ook niet mee met aow of kinderbijslag. Dat was Wims punt denk ik.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Natuurlijk kan ik dat.

Vroeger heette dit materialisme. Nu wordt het vertaalt naar milieubewust?
Nogmaals, het kan me verder niet schelen, maar het principe in redeneren is gewoon fout.

Nog even en dan is het drinken van Coca Cola uit de lokale buurtsuper milieubewuster leven dan cola bij de LIDL halen.

Alleen al de accu op je fiets zorgt ervoor dat de footprint qua milieuvervuiling hoger is zonder zo'n fiets en hoger dan vroeger. Omdat heel NL zo redeneert bouwt China tientallen kolencentrales extra. (Een argument van niet het bezit maar het gebruik is belastend gaat slechts voor een klein deel op)

Ecologisch eten is belastender voor het milieu dan niet ecologisch voedsel. (Zoek het maar uit!)
Repareren van apparatuur idem. (Zoek het maar uit!)
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 14 aug 2021, 08:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Apart draadje idd. Masr anti conceptie is milieubewust?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 14 aug 2021, 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

En voorts verwijt ik niemand iets, ik onderzoek de validiteit van argumenten en steek een spade dieper.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

merel schreef:Het gaat om beiden en net zoals @ Zita zegt, hoeft het een het ander niet uit te sluiten. Wij zouden graag vaker met het OV reizen. Dit is voor 6 personen zonder groepskaart best duur en voor ons niet haalbaar. Nu wellicht wel.
Voor max 38 Euro met max 7 personen door NL met de trein in de daluren is spotgoedkoop. Fijn. Maar praat, voor dit tarief, niet over "Wij gaan met de trein en niet met de auto want we kiezen voor het milieu". Dat doet pijn aan mijn oren.
Plaats reactie