Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Mara

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Mara schreef:Na 18 jaar is het eindelijk zover. Feyenoord is de beste voetbalclub van Nederland. D66 gunde leerlingen een vrije dag. “Ieder mens heeft het recht om zijn religie te beleven en als iets religie is, dan is het Feyenoord,” aldus raadslid Joris Verveen. Als christenen op Tweede Paasdag de opstanding van Jezus vieren, verdienen leerlingen een vrije dag om het kampioenschap van Feyenoord te vieren. Een absurde vergelijking? Ik denk het niet en leg graag uit wat christenen van de vele Feyenoord-supporters kunnen leren.

Jammer dat ik de rest van dit artikel op CIP.nl niet kan lezen, ben hier wel benieuwd naar.
Hopelijk komt er nog een goed commentaar in het RD of wellicht een commentaar in De Saambinder.
Ik denk dat dit wel past.
Het is eigenlijk niet te vatten wat er gisteren gebeurde. In dit team zitten belijdende christenen!
En wat er momenteel gaande is in het centrum van Rotterdam.
De fans zijn kompleet door het dolle.
Ik kreeg zaterdag een rouwkaart aangereikt.
Deze nu overleden mevrouw verzuchtte onlangs nog, "kind, het is opgaan, blinken en verzinken."
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:Het is eigenlijk niet te vatten wat er gisteren gebeurde. In dit team zitten belijdende christenen!
Welnee, die zaten gisteren in de kerk.
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:Het is eigenlijk niet te vatten wat er gisteren gebeurde. In dit team zitten belijdende christenen!
Ja, hun kerk.

Maar toch... hun geloof is oprecht. Daarom is het zo verdrietig. :nonnon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
Je draait het nu om. Jij noemde mijn reactie 'godslasterlijk'. Nu vraag je van mij onderbouwing daarvan. Je maakt het steeds ingewikkelder. Dit is wat je schreef: "Dan lees ik net hierboven een zeer godslasterlijke uitdrukking, als zal het uit onwetendheid zijn gezegd. Ik wil er voor de zondag niet op ingaan. Leest onze belijdenisgeschriften, en toets die aan het Woord." Ik zou het prettig vinden als je dat uitlegt zodat ik er op kan reageren.
Even duidelijkheud: Waar of hoe noem ik uw reactie "godslasterlijk"? Ik bedoel wel de leer die de mensen iets toekent van wat er niet is. Dat is het on-gereformeerde, het on-Bijbelse, en het Gods-eerrovende, en zichzelf-bedriegende van dit denken. Wat denk u van de 'dierbare nieten" van Schortinghuis? Was die mis? Of kennen we dat niet (meer)?
Dit is wat ik schreef @DIA: "Er is tegenwoordig ook heel veel: God moet het doen. ik kan er niks aan doen. Daarmee krijgt God de schuld. En dat is puur ongeloof.".
Dit jouw reactie er op: "Dan lees ik net hierboven een zeer godslasterlijke uitdrukking, als zal het uit onwetendheid zijn gezegd. Ik wil er voor de zondag niet op ingaan. Leest onze belijdenisgeschriften, en toets die aan het Woord."

Dan vraag ik heel eenvoudig: wat voor godslasterlijks heb ik dan gezegd? Maak dat dan concreet in plaats van omtrekkende bewegingen te maken.
Nu haalt u twee (wel verwante) dooreen. U schakelt hier over op de passieve, lijdelijke houding van de kerkelijke gemeenten. Ik heb verder niets Godslasterlijk genoemd dan het remonstrantse denken. En dan wel te verstaan, in de eerste plaats niet de persoon, maar de leer.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Ik had er ook nog niets over gehoord. Maar het lijkt me wel een zaak die verontrustend is.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

(Tussen haakjes: Merken we dat letterlijk alle fricties hier lopen over één zaak? Namelijk het bedekt, en voor velen onbewust, invoeren van remonstrantse gedachten.)
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DIA het lijkt er meer op dat jij problemen hebt met de DL en een eigen versie en interpretatie van de DL hebt.
En Bijbelse reacties als remonstrantisme ziet.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Mara schreef:
eilander schreef:
Ja, hun kerk.

Wat bedoel je ?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
eilander schreef:
Ja, hun kerk.

Ik denk dat we goed zouden zijn als hun kerk onze kerk zou worden:
Met een eoprechte belijdenis van schuld:
Wij hebben God op het hoogst misdaan
Wij zijn van het heilspoor afgegaan
ja, wij en onze vaderen tevens.

Ik denk dat daar de oorzaak ligt. Wij slapen. Dan hebben wij dacht ik, geen reden om ons
beter te rekenen. Het oordeel begint ook van het huis Gods, en als het daar gaat wankelen,
dan gaat alles wankelen. Dan wordt goed wat verkeerd is, en verkeerd wat goed is.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:DIA het lijkt er meer op dat jij problemen hebt met de DL en een eigen versie en interpretatie van de DL hebt.
Kunt u dat nader verklaren en verduidelijken? Noem de puntjes even een voor een, dat maakt het
voor mij wat begrijpelijker.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Johann Gottfried Walther schreef:DIA het lijkt er meer op dat jij problemen hebt met de DL en een eigen versie en interpretatie van de DL hebt.
Stop daar nou toch eens mee. DIA heeft geen problemen met de DL, althans, dat lees ik niet in deze topic. Er zijn wel wat onverstandige reacties geplaatst die wat schuren, o.a. door Samanthi.
Mara

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:
Ja, hun kerk.

Wat bedoel je ?
Zoals zij dat uitgedragen hebben en er over verteld.
Dat kwam oprecht over.
Het merendeel in de sportwereld gelooft alleen in koning Victorie.
De enkeling die van huis uit toch meer meegekregen heeft, raakt vroeger of later ook in die ban, maar hun geloof in God blijft desondanks ook.
Oma bad zelfs voor de overwinning, las ik.
Het kan blijkbaar naast en met elkaar bestaan en dat is zo verdrietig.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
Je draait het nu om. Jij noemde mijn reactie 'godslasterlijk'. Nu vraag je van mij onderbouwing daarvan. Je maakt het steeds ingewikkelder. Dit is wat je schreef: "Dan lees ik net hierboven een zeer godslasterlijke uitdrukking, als zal het uit onwetendheid zijn gezegd. Ik wil er voor de zondag niet op ingaan. Leest onze belijdenisgeschriften, en toets die aan het Woord." Ik zou het prettig vinden als je dat uitlegt zodat ik er op kan reageren.
Even duidelijkheud: Waar of hoe noem ik uw reactie "godslasterlijk"? Ik bedoel wel de leer die de mensen iets toekent van wat er niet is. Dat is het on-gereformeerde, het on-Bijbelse, en het Gods-eerrovende, en zichzelf-bedriegende van dit denken. Wat denk u van de 'dierbare nieten" van Schortinghuis? Was die mis? Of kennen we dat niet (meer)?
Dit is wat ik schreef @DIA: "Er is tegenwoordig ook heel veel: God moet het doen. ik kan er niks aan doen. Daarmee krijgt God de schuld. En dat is puur ongeloof.".
Dit jouw reactie er op: "Dan lees ik net hierboven een zeer godslasterlijke uitdrukking, als zal het uit onwetendheid zijn gezegd. Ik wil er voor de zondag niet op ingaan. Leest onze belijdenisgeschriften, en toets die aan het Woord."

Dan vraag ik heel eenvoudig: wat voor godslasterlijks heb ik dan gezegd? Maak dat dan concreet in plaats van omtrekkende bewegingen te maken.
Nu haalt u twee (wel verwante) dooreen. U schakelt hier over op de passieve, lijdelijke houding van de kerkelijke gemeenten. Ik heb verder niets Godslasterlijk genoemd dan het remonstrantse denken. En dan wel te verstaan, in de eerste plaats niet de persoon, maar de leer.
DIA, je blijft wazig. Wijs dan eens concreet aan wat in de reactie godslasterlijk is. Citeer hier het godslasterlijk en het remontrantse. Wees eens duidelijk.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
Stop daar nou toch eens mee. DIA heeft geen problemen met de DL, althans, dat lees ik niet in deze topic. Er zijn wel wat onverstandige reacties geplaatst die wat schuren, o.a. door Samanthi.
"Onverstandig" is misschien een meer eufemistische uitdrukking, en het ongeluk is wel misschien dat ik het vaak rechtuit zeg. Ik heb er in ieder geval niet veel behoefte meer aan om hierop verder door te gaan.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@Mara, je gelooft toch zelf niet dat dit met elkaar kan bestaan?
Vandaar dat ik zei: Welnee, belijdende christenen zitten in de kerk op zondag.
En wat ze daarnaast zeggen, daar kun je - als zijnde onbijbels - gerust een dikke streep door zetten.
Bidden voor de overwinning van Feyenoord is ronduit godslasterlijk.
En daarmee inderdaad verdrietig.
Gesloten