Beroepingswerk discussie [2]

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:
Forummer schreef:Kom nou, als je 14:00 uur begint in pakweg Rilland en je moet om 16:00 uur in Vlissingen zijn, zorg je toch gewoon dat je rond 10 over 3 amen zegt? Dan kan je 15:15 uur weg en als het 35 minuten rijden is ben je om 15:50 uur in Vlissingen. Precies op tijd.
Verder is het op zondag (vrijwel) altijd rustig op de wegen.
Goed, als we het dan toch over de details gaan hebben: vijf minuten voor dankgebed, slotzang ('organist, zonder voor- en naspel'), dankgebed in de consistorie, broeders een handje geven en naar de auto lopen (ehh.. rennen). Goed voor je conditie, verder nergens goed voor. Ik snap hier echt niets van. Rustdag, noemen we dat....
Tjonge, waar gáát dit in vredesnaam over? :quoi
Over een kerkdienst.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5655
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Dodo »

Over de dominee als preekmachine
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Auto »

En over de stuurlui die aan de wal staan.
Wim Anker
Berichten: 3997
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Wim Anker »

Auto schreef:En over de stuurlui die aan de wal staan.
Eens met @Eilander. Preken over zondagsrust en tegelijk uren in de auto zitten op z'n dag is raar. Ook voor de predikant is de zondag een rustdag waarop hij naar de dienst gaat om Gods Woord te horen. Het verschil is enkel dat de ds. spreekt en andere leden luisteren. Wat dit aangaat behoort het preken ver weg of elders niet tot de werken der noodzakelijkheid die overtreding van het gebod legitimeerd zoals dat wel geld voor de brandweer als er een kalf in de put zit.

Als wij het vreemd vinden als een luisteraar na 2 diensten in de eigen gemeente lang gaat rijden om nog een derde te beluisteren is het ook raar als een predikant dit doet. Als wij het raar vinden dat een luisteraar op zondag uren rijdt om elders een preek te horen is het uiteraard ook raar als een ds. dit doet.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Mara »

helma schreef: Whaha...Refoforumbonus. Iedere forummer betaalt een vast bedrag per week. Wordt verdeeld onder de meestbesproken kerkverbanden.
:D
Hierbij een oproep aan de financiële opzichters, zorg dat het traktement op tijd overgemaakt wordt. Ik hoorde van een echtgenote dat zij er nog weleens achteraan moet.
DDD schreef:Ik ben geen voorstander van door de weekse kerkdiensten, althans niet op reguliere basis. Ik zie echt niet in waar dat goed voor is.
Dit was voor de mensen EN de predikanten die niet op zondag reden.
De bekende OGG predikant dMvV ging in meerdere kerkdiensten per week voor, de kerken en kerkjes waar hij kwam zaten altijd stampvol. Hij trok echt mensen van heinde en ver, soms reden mensen meer dan 100 kilometer.
Ik meen dat hij toen een auto-ongeluk kreeg en werd het minder. Of werd hij gereden, dat herinner ik me niet meer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10479
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Orchidee »

emigrant schreef:Zo is een dominee net een acteur die van schouwburg naar schouwburg rijd.
Nee, ik ben er voor dat een dominee de hele zondag in dezelfde gemeente blijft. Hou meer diensten door de week. Dan kan je ook eens buiten je eigen gemeente kerken.
Dat brengt nog meer verdeeldheid!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1246
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Klavart »

Orchidee schreef:
emigrant schreef:Zo is een dominee net een acteur die van schouwburg naar schouwburg rijd.
Nee, ik ben er voor dat een dominee de hele zondag in dezelfde gemeente blijft. Hou meer diensten door de week. Dan kan je ook eens buiten je eigen gemeente kerken.
Dat brengt nog meer verdeeldheid!
Maar tegelijkertijd ook meer eenheid!
mulder
Berichten: 367
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door mulder »

emigrant schreef:Zo is een dominee net een acteur die van schouwburg naar schouwburg rijd.
Nee, ik ben er voor dat een dominee de hele zondag in dezelfde gemeente blijft. Hou meer diensten door de week. Dan kan je ook eens buiten je eigen gemeente kerken.
Weekdiensten zijn gewoon normale erediensten georganiseerd door een kerkenraad bedoelt voor de eigen gemeente.
Wim Anker schreef: Als wij het vreemd vinden als een luisteraar na 2 diensten in de eigen gemeente lang gaat rijden om nog een derde te beluisteren is het ook raar als een predikant dit doet. Als wij het raar vinden dat een luisteraar op zondag uren rijdt om elders een preek te horen is het uiteraard ook raar als een ds. dit doet.
Het is verschrikkelijk en een zonde dat wij leesdiensten als normaal beschouwen. Leesdiensten zijn een noodoplossing. als een predikant dit kan oplossen door heel even (en dan niet van Terneuzen naar Groningen of Den Helder naar Maastricht) in een auto kan zitten om te prediken (daartoe is hij van godswege geroepen! geroepen tot prediking op de sabbatdag, niet om te rusten op de sabbatdag!) Mattheus 12: Of hebt u niet gelezen in de Wet dat de priesters op de sabbatdagen de sabbat ontheiligen in de tempel, en toch onschuldig zijn? ---> Priesters mogen werken op de sabbat! Predikers moeten prediken om de sabbat. en dat doen ze zovaak ze daarvoor zelf de kracht krijgen van de Heere, of dat nou 1,2,3,4 keer is.
Wim Anker
Berichten: 3997
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Wim Anker »

@Mulder. Goed (bijbels) argument. Mischien moet ik hieromtrent mijn visie bijstellen. Ik zal e.e.a nakijken en kom erop terug.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Ad Anker »

Ds. Lamain preekte in Rijssen ook vaak 4x op zondag. Maar dat was in dezelfde stad. Ik vind het feit dat een predikant een extra dienst op zondag doet niet bezwaarlijk, al respecteer ik de gemeenten en predikanten die dat minder gewenst vinden.
Ik vind het Rilland-Vlissingenverhaal wel anders. Het wordt dan inderdaad een korte middagdienst, dat kan niet anders. Anderzijds hebben ze daar drie diensten op een zondag, dus dan is een korte dienst niet zo bezwaarlijk.
johannes123
Berichten: 192
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:55

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door johannes123 »

Er kan live meegeluisterd worden met de bevestiging van ds Melis door ds M.H. Schot (nu) en vanavond de intrede, diensten beluisteren via kerkdienstgemist.nl gergem nieuwbeijerland.
Bijzonder dat er nu zo'n oude dominee voor OudBeijerland komt!!!!
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:Ds. Lamain preekte in Rijssen ook vaak 4x op zondag. Maar dat was in dezelfde stad. Ik vind het feit dat een predikant een extra dienst op zondag doet niet bezwaarlijk, al respecteer ik de gemeenten en predikanten die dat minder gewenst vinden.
Ik vind het Rilland-Vlissingenverhaal wel anders. Het wordt dan inderdaad een korte middagdienst, dat kan niet anders. Anderzijds hebben ze daar drie diensten op een zondag, dus dan is een korte dienst niet zo bezwaarlijk.
Ik heb in mijn hele leven in de GG nog nooit een te korte dienst meegemaakt. Maar dat zal aan mij liggen. Het kortste was een uur en acht minuten, maar er was echt voldoende gezegd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Ik heb in mijn hele leven in de GG nog nooit een te korte dienst meegemaakt. Maar dat zal aan mij liggen. Het kortste was een uur en acht minuten, maar er was echt voldoende gezegd.
Wil je hier iets mee duidelijk maken?
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1246
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Ik heb in mijn hele leven in de GG nog nooit een te korte dienst meegemaakt. Maar dat zal aan mij liggen. Het kortste was een uur en acht minuten, maar er was echt voldoende gezegd.
Precies een uur en acht minuten, of ook nog een aantal seconden?
margrietha
Berichten: 188
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door margrietha »

johannes123 schreef:Er kan live meegeluisterd worden met de bevestiging van ds Melis door ds M.H. Schot (nu) en vanavond de intrede, diensten beluisteren via kerkdienstgemist.nl gergem nieuwbeijerland.
Bijzonder dat er nu zo'n oude dominee voor OudBeijerland komt!!!!
Is dat bijzonder voor zo'n "oude" dominee of voor Oud-Beijerland?
Gesloten