Precies!Ad Anker schreef:Deze discussie lees ik wat mee maar is natuurlijk een precieze herhaling van wat zo vaak al aan de orde is geweest. Ik vind de Bijbelse citaten van ds. Roos, hier geciteerd, wel bijzonder waardevol.
Jes. 55 heeft het ook over dorstigen. De kanttekenaren (die leefden al wat langer geleden) verwijzen dan ook naar Matth. 5, de zaligsprekingen. De dorstigen zijn volgens de kanttekeningen allen die naar de gerechtigheid zeer verlang, gevoelende uw zonden en ellenden. Zijn zij zalig? Ja, voor hen zal de hemel geopend zijn, omdat God geen half werk doet. Spreekt zo'n dorstige zichzelf zalig, of denkt hij bekeerd te zijn? Nee, alleen als hij verzadigd is (Christus en Zijn gerechtigheid kent). Deze discussie is naast een theologische een bevindelijke discussie. Ik meen dat de bevinding in onze eeuw op dit punt soms ontspoord is. (het gemis, de dorst als kenmerk van het ware) en dat er daarom zoveel verwarring is.
Begint bekering met ellendekennis?
Re: Begint bekering met ellendekennis?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dat hoor ik gelukkig zondag aan zondag. Zie Filippenzen 3:10. De ds deed dus een terechte oproep, gisteravond.Wilhelm schreef:Het is ingewikkeld geworden. Gisteravond nog een preek gehoord waarin Gods volk werd opgeroepen om Christus te leren kennen....
Jammer dat je er een spelletje van maakt. Iedereen weet dat Filippenzen 3 spreekt over de opwas in de genade en kennis van de Heere Jezus Christus, en niet over het eerste geloofsgezicht op Hem. (zie o.a. vers 12b-13)Ad Anker schreef:Dat hoor ik gelukkig zondag aan zondag. Zie Filippenzen 3:10. De ds deed dus een terechte oproep, gisteravond.Wilhelm schreef:Het is ingewikkeld geworden. Gisteravond nog een preek gehoord waarin Gods volk werd opgeroepen om Christus te leren kennen....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bedoelde ds dat niet zo? En inderdaad, het is wat cynisch bedoeld omdat een sneer richting prediking (en indirect richting predikant) zéker geen goed doet aan een discussie als deze. Juist deze predikant heeft in de discussie-Kort zinnige dingen gezegd.Luther schreef:Jammer dat je er een spelletje van maakt. Iedereen weet dat Filippenzen 3 spreekt over de opwas in de genade en kennis van de Heere Jezus Christus, en niet over het eerste geloofsgezicht op Hem. (zie o.a. vers 12b-13)Ad Anker schreef:Dat hoor ik gelukkig zondag aan zondag. Zie Filippenzen 3:10.De ds deed dus een terechte oproep, gisteravond.Wilhelm schreef:Het is ingewikkeld geworden. Gisteravond nog een preek gehoord waarin Gods volk werd opgeroepen om Christus te leren kennen....
Ik heb bewust geen naam genoemd, en zou het wenselijk vinden als andere ook niet gaan speculeren over een bepaalde predikant.
Ik zou zeggen: neem en lees.Sheba schreef:Wanneer ik je verkeerd begrijp mag je dat onderbouwd zeggen.
Als je het zo graag zelf uit wilt zoeken, moet je niet bij elk bericht strikvragen gaan stellen.
Sorry, ik heb hier geen enkele naam genoemd, maar inderdaad, als de genoemde predikant de zin zó heeft uitgesproken, zoals hierboven is geciteerd, dan kan hij dat inderdaad niet bedoeld hebben. Die formulering laat daarvoor geen ruimte.Ad Anker schreef:Bedoelde ds. dat niet zo? En inderdaad, het is wat cynisch bedoeld omdat een sneer richting prediking (en indirect richting predikant) zéker geen goed doet aan een discussie als deze.Luther schreef:Jammer dat je er een spelletje van maakt. Iedereen weet dat Filippenzen 3 spreekt over de opwas in de genade en kennis van de Heere Jezus Christus, en niet over het eerste geloofsgezicht op Hem. (zie o.a. vers 12b-13)Ad Anker schreef:Dat hoor ik gelukkig zondag aan zondag. Zie Filippenzen 3:10. Ds. deed dus een terechte oproep, gisteravond.Wilhelm schreef:Het is ingewikkeld geworden. Gisteravond nog een preek gehoord waarin Gods volk werd opgeroepen om Christus te leren kennen....
Tiberius schreef:Ik zou zeggen: neem en lees.Sheba schreef:Wanneer ik je verkeerd begrijp mag je dat onderbouwd zeggen.
Als je het zo graag zelf uit wilt zoeken, moet je niet bij elk bericht strikvragen gaan stellen.
Dan klopt het dus wat ik opmerkte...
Maar wat doe jij met de vraag van onze HC ...wat is een waar geloof? Of hebben we ook een onware wedergeboorte?
Als dát de verzadiging is, Christus en Zijn gerechtigheid kennen, hoe lees je dan Luk. 6:25: "Wee u die verzadigd zijt; want gij zult hongeren"?Ad Anker schreef:Spreekt zo'n dorstige zichzelf zalig, of denkt hij bekeerd te zijn? Nee, alleen als hij verzadigd is (Christus en Zijn gerechtigheid kent).
- Johann Gottfried Walther
Dit gaat over gelovigen: Matth 5 het begin spreekt van kenmerken van gelovigen, zoals Maarten Luther aangeeft.Wim Anker schreef:Matth. 5:6 Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.Sheba schreef:Graag letterlijk citaat waaruit blijkt dat waar is wat jij hier schrijft!Tiberius schreef:
Precies.
M.i. kan het niet zo zijn, dat iemand zalig verklaard wordt en toch nog dood in zonden en misdaden is.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Overigens gaat het me er niet om om zaken op de spits te drijven.
De vraag of er al dan niet leven is vóór de kennis van Christus zal altijd wel uiteenlopend beantwoord blijven worden.
In de praktijk hoeft dat geen verschil te maken. Maar als je zegt dat het remonstrants is wanneer je stelt dat er geen 'leven' is voor de kennis van Christus, vlieg je m.i. uit de bocht en doe je je gesprekspartner geen recht.
Zoals ik eerder zei, beide opvattingen passen binnen de bandbreedte van het gereformeerd belijden. Als het dan maar helder is wát de kennis van Christus is en als we er ook maar van doordrongen zijn dat het daar naartoe moet.
De vraag of er al dan niet leven is vóór de kennis van Christus zal altijd wel uiteenlopend beantwoord blijven worden.
In de praktijk hoeft dat geen verschil te maken. Maar als je zegt dat het remonstrants is wanneer je stelt dat er geen 'leven' is voor de kennis van Christus, vlieg je m.i. uit de bocht en doe je je gesprekspartner geen recht.
Zoals ik eerder zei, beide opvattingen passen binnen de bandbreedte van het gereformeerd belijden. Als het dan maar helder is wát de kennis van Christus is en als we er ook maar van doordrongen zijn dat het daar naartoe moet.
Ik snap deze vraag niet zo. De kanttekening is bij deze tekst volgens mij duidelijk.Posthoorn schreef:Als dát de verzadiging is, Christus en Zijn gerechtigheid kennen, hoe lees je dan Luk. 6:25: "Wee u die verzadigd zijt; want gij zult hongeren"?Ad Anker schreef:Spreekt zo'n dorstige zichzelf zalig, of denkt hij bekeerd te zijn? Nee, alleen als hij verzadigd is (Christus en Zijn gerechtigheid kent).
- Johann Gottfried Walther
In de praktijk lijkt het erop, dat dat leven vóór de kennis van Christus wel eens heel lang kan duren volgens sommigen.Posthoorn schreef:Overigens gaat het me er niet om om zaken op de spits te drijven.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Toch als je zegt er is leven voor de kennis van Christus ben je gevaarlijk bezig! Je kan de mensen het idee geven dat ze al aardig op de goede weg zijn, zonder de kennis van Christus! Of zijn we niet aards en aard lui. En denken we niet wel buiten Hem te kunnen leven?Posthoorn schreef:Overigens gaat het me er niet om om zaken op de spits te drijven.
En ook hier voor mij ( geen strikvraag) de vraag. Waar in de Schrift wordt gesproken over leven buiten kennis aan Christus?
Waarom zou Paulus er zo op aandringen onze roeping en verkiezing vast te maken als leven buiten Christus ook al een beetje goed is? En onder kennis aan Christus vat ik Hem persoonlijk als mijn Borg en Zaligmaker te kennen!
Laatst gewijzigd door Sheba op 09 mar 2015, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
De kanttekening is hier juist niet zo duidelijk.Ad Anker schreef:Ik snap deze vraag niet zo. De kanttekening is bij deze tekst volgens mij duidelijk.Posthoorn schreef:Als dát de verzadiging is, Christus en Zijn gerechtigheid kennen, hoe lees je dan Luk. 6:25: "Wee u die verzadigd zijt; want gij zult hongeren"?Ad Anker schreef:Spreekt zo'n dorstige zichzelf zalig, of denkt hij bekeerd te zijn? Nee, alleen als hij verzadigd is (Christus en Zijn gerechtigheid kent).
Als 'Christus en Zijn gerechtigheid kennen' de verzadiging is, kom je in de knel met Luk. 6:25. Daarom is het de grote vraag wie er met hongerigen en dorstigen worden bedoeld, én wat we moeten verstaan onder de 'verzadiging'.