Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Afgewezen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door Afgewezen »

Marieke schreef:
Afgewezen schreef:
Marieke schreef:
Afgewezen schreef:Er staat ook niet in de Bijbel dan je dan moet gaan luisteren.
Er staat dat je de onderlinge bijeenkomsten niet moet nalaten, dus het staat wel in de Bijbel.
Nogmaals, dat gebod moet je niet los zien van de context. Als de onderlinge bijeenkomst niet voldoet aan de eisen, heb je toch echt een ander verhaal.
Maar wat is jouw standpunt dan wanneer je het wel mag verlaten? Misschien kun je dat verduidelijken?
Wanneer is een leer vals of wordt het Woord niet meer recht gesneden?
Daar heb ik geen kant en klaar antwoord op. Een belangrijk criterium voor mij is wel: krijg ik hier voedsel of is het stenen voor brood?

Zou je de vraag niet eens andersom moeten stellen? Dus niet of IK voedsel krijg, maar wat heeft de HEERE door deze preek tot mij te zeggen? Het is niet om het even hoe je naar de kerk gaat.
Dus als het Woord zuiver gepreekt wordt, dat wil zeggen Bijbels, maar het raakt je niet, dan krijg je geen voedsel en mag je tenslotte thuis gaan lezen?
:baille
Marieke

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:
Marieke schreef:

Zou je de vraag niet eens andersom moeten stellen? Dus niet of IK voedsel krijg, maar wat heeft de HEERE door deze preek tot mij te zeggen? Het is niet om het even hoe je naar de kerk gaat.
Dus als het Woord zuiver gepreekt wordt, dat wil zeggen Bijbels, maar het raakt je niet, dan krijg je geen voedsel en mag je tenslotte thuis gaan lezen?
:baille
Ja ja
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

dennis schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
jakobmarin schreef:Afbeelding

n beklemmend en erg mooi boek!
Ik ben er ook in het lezen, maar het is inderdaad geen "vrolijke, lichte kost".
Ik heb het ook gelezen. Vond het wel jammer dat er niet echt uitzicht in dit boek wordt geboden. Ik weet het. Daar houden literaire schrijvers vaak niet zo van, maar als - op een subtiele manier - wordt geschreven over het Licht krijgt een boek wel meerwaarde voor mij..
Ik vind het terecht, dat er 'weinig licht' in deze roman is. De schrijver verantwoord zich daarvoor ook achterin.

Er ís ook weinig moois van te vertellen.
Notabene tijdens de reformatie, wordt, mede door een protestantse dominee, een christin veroordeeld als heks.
En dit allemaal onder het aanroepen van Gods naam.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

'Duizend schitterende zonnen', van Khaled Hosseini heb ik net uit. Het was mooi! Nu op zoek naar 'De vliegeraar'. En intussen zwoeg ik door 'Margaretha', van Jan Siebelink. Ik heb het al anderhalve maand in huis, en nog steeds niet uit.
In 'Eindelijk Thuis' ben ik halverwege. 'Zuster Luc' van Kathyn Hulme ligt ook nog open. Prachtig boek, voor hen die meer willen weten van het kloosterleven. Thomas à Kempis gaat als treinboek in mijn tas, denk ik.
Is het raar om veel boeken tegelijk te lezen?
Jongere

Bericht door Jongere »

Nee, dat is niet raar. :) Ik heb meestal ook een aantal tegelijk; maar dan moet het wel verschillend genre zijn.

Meestal:
- één studieboek (op dit moment: J. Reitsma, Geschiedenis van de hervorming en de hervormde kerk der Nederlanden :sweat )
- één 'literatuurachtige' (op dit moment: na 'Nacht und Nebel' uitgelezen te hebben, heb ik in 1 dag het boekje 'Est' van Adrian Verbree uitgelezen. Ben nu op zoek naar iets nieuws, dus als er goede tips zijn...?)
- één theologisch boek (op dit moment: 'Goed leven' van Tom Wright)

Maar meer van hetzelfde genre tegelijk lezen (twee romans bijv.), dat zou ik echt niet kunnen.
huisman

Bericht door huisman »

Jongere schreef:Nee, dat is niet raar. :) Ik heb meestal ook een aantal tegelijk; maar dan moet het wel verschillend genre zijn.

Meestal:
- één studieboek (op dit moment: J. Reitsma, Geschiedenis van de hervorming en de hervormde kerk der Nederlanden :sweat )
- één 'literatuurachtige' (op dit moment: na 'Nacht und Nebel' uitgelezen te hebben, heb ik in 1 dag het boekje 'Est' van Adrian Verbree uitgelezen. Ben nu op zoek naar iets nieuws, dus als er goede tips zijn...?)

Maar meer van hetzelfde genre tegelijk lezen (twee romans bijv.), dat zou ik echt niet kunnen.
Ik heb ooit eens begrepen dat je graag Chaim Potok leest (idd geweldig mooie boeken) Zelf vind ik de meeste boeken van Kader Abdolah erg mooi met als hoogtepunt:
Afbeelding

Maar ook Spijkerschrift en De koning zijn zeer lezenswaardig.
Verder vind ik veel van Hella Haase mooi met als hoogtepunt: Heren van de thee.

Hopelijk heb je wat aan deze tips.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef:'Duizend schitterende zonnen', van Khaled Hosseini heb ik net uit. Het was mooi! Nu op zoek naar 'De vliegeraar'. En intussen zwoeg ik door 'Margaretha', van Jan Siebelink. Ik heb het al anderhalve maand in huis, en nog steeds niet uit.
In 'Eindelijk Thuis' ben ik halverwege. 'Zuster Luc' van Kathyn Hulme ligt ook nog open. Prachtig boek, voor hen die meer willen weten van het kloosterleven. Thomas à Kempis gaat als treinboek in mijn tas, denk ik.
Is het raar om veel boeken tegelijk te lezen?
Nee niet raar, maar ik zou de draad een beetje kwijtraken denk ik, zeker als het om diepgaande verhalen gaat.
Ik zou als leestip nog Elie Wiesel voor je hebben.
En het boek wat Helma had gekregen, van Irma Joubert, lijkt mij ook wel interessant.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

huisman schreef:
Jongere schreef:Nee, dat is niet raar. :) Ik heb meestal ook een aantal tegelijk; maar dan moet het wel verschillend genre zijn.

Meestal:

Ik heb ooit eens begrepen dat je graag Chaim Potok leest (idd geweldig mooie boeken) Zelf vind ik de meeste boeken van Kader Abdolah erg mooi met als hoogtepunt:
Afbeelding

Maar ook Spijkerschrift en De koning zijn zeer lezenswaardig.
Verder vind ik veel van Hella Haase mooi met als hoogtepunt: Heren van de thee.

Hopelijk heb je wat aan deze tips.
Dat er ook nog een studieboek open lag, verzweeg ik maar, voor mijn eigen gemoedsrust.
Ik vind zelf Hella Haasse lang niet altijd erg goed te begrijpen. Onlangs las ik 'Zwanen schieten', en 'Huurders en onderhuurders'. Er zit veel meer in dan ik er uit haal, vrees ik. De toespraken die de huisbaas houdt in 'Huurders en onderhuurders', gingen mij mijlen boven mijn pet. Ik snapte nog wel net wat de schrijfsels van juffrouw Grevelink in het boek te doen hadden, maar de pointe van het geheel ontging mij voor een behoorlijk deel, wat erg frustrerend was.
Tips voor literaire boeken? Ik zou zeker Imre Kertesz proberen, of Khaled Hosseini. Dat waren in de afgelopen twee maanden toch wel de besten. En tja, ik hou ook erg van de humor van Jane Austen, maar da's meer voor dames, denk ik.
Jongere

Bericht door Jongere »

Bedankt! Hosseini ken ik al (de Vliegeraar vond ik prachtig); Abdolah moet ik misschien maar eens proberen.
dennis

Bericht door dennis »

jakobmarin schreef:
dennis schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
jakobmarin schreef:Afbeelding

n beklemmend en erg mooi boek!
Ik ben er ook in het lezen, maar het is inderdaad geen "vrolijke, lichte kost".
Ik heb het ook gelezen. Vond het wel jammer dat er niet echt uitzicht in dit boek wordt geboden. Ik weet het. Daar houden literaire schrijvers vaak niet zo van, maar als - op een subtiele manier - wordt geschreven over het Licht krijgt een boek wel meerwaarde voor mij..
Ik vind het terecht, dat er 'weinig licht' in deze roman is. De schrijver verantwoord zich daarvoor ook achterin.

Er ís ook weinig moois van te vertellen.
Notabene tijdens de reformatie, wordt, mede door een protestantse dominee, een christin veroordeeld als heks.
En dit allemaal onder het aanroepen van Gods naam.
Dat begrijp ik wel maar dit is fictie. Er komen verzonnen personen en gebeurtenissen genoeg in voor. Zou dan toch het licht van Gods genade niet meer tot uitdrukking kunnen worden gebracht?
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Ik ben de leerredenen van de Haarlemse Christelijk gereformeerde dominee
Johannes Schotel aan het lezen.

Wie weet iets van, en kan iets schrijven over Ds. Schotel?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Mara

Bericht door Mara »

SecorDabar schreef:Ik ben de leerredenen van de Haarlemse Christelijk gereformeerde dominee

Gezocht in het archief van CGK predikanten en ik vond tot nu toe dit:
Johannes Schotel
[Bergambacht 1872, Dinteloord 1873, Alphen aan den Rijn 1875, Scheveningen 1880, Haarlem 28-10-1883, CGK Utrecht 24-12-1893/bev. ds. J. Wisse Czn, Haarlem 6-9-1896/bev. ds. H.A. Minderman, emeritus 1-5-1904]
geb. Dordrecht 1-7-1825, overl. 9-4-1914.

Als ik meer kan vinden, hoor je het van me.

Hier is een link van een artikel waarin je iets kan lezen over hem: http://www.afwachtenofverwachten.nl/lezingwesterink.htm
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Mara schreef:
SecorDabar schreef:Ik ben de leerredenen van de Haarlemse Christelijk gereformeerde dominee

Johannes Schotel
[Bergambacht 1872, Dinteloord 1873, Alphen aan den Rijn 1875, Scheveningen 1880, Haarlem 28-10-1883, CGK Utrecht 24-12-1893/bev. ds. J. Wisse Czn, Haarlem 6-9-1896/bev. ds. H.A. Minderman, emeritus 1-5-1904]

Hier is een link van een artikel waarin je iets kan lezen over hem: http://www.afwachtenofverwachten.nl/lezingwesterink.htm
Bedankt Mara,
Heel veel informatie heeft u aangeleverd.
Het stukje van Ds. J. Westerink sprak mij wel aan.
Als ik het boek uit heb, is het mijn voornemen
om er een kleine bloemlezing over de leerredenen
van Ds. Schotel op Refoforum te plaatsen. :)

Groeten van Secor Dabar
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Mara

Bericht door Mara »

O fijn, ik kijk er naar uit.
dennis

Bericht door dennis »

SecorDabar schreef:
Mara schreef:

Johannes Schotel

Bedankt Mara,
Heel veel informatie heeft u aangeleverd.
Het stukje van Ds. J. Westerink sprak mij wel aan.
Als ik het boek uit heb, is het mijn voornemen
om er een kleine bloemlezing over de leerredenen
van Ds. Schotel op Refoforum te plaatsen. :)

Groeten van Secor Dabar
Prima om ons dat voor te schotelen..
Gesloten