huisman schreef:Jongere schreef:Nee, dat is niet raar.

Ik heb meestal ook een aantal tegelijk; maar dan moet het wel verschillend genre zijn.
Meestal:
- één studieboek (op dit moment: J. Reitsma,
Geschiedenis van de hervorming en de hervormde kerk der Nederlanden 
)
- één 'literatuurachtige' (op dit moment: na 'Nacht und Nebel' uitgelezen te hebben, heb ik in 1 dag het boekje 'Est' van Adrian Verbree uitgelezen.
Ben nu op zoek naar iets nieuws, dus als er goede tips zijn...?)
- één theologisch boek (op dit moment: 'Goed leven' van Tom Wright)
Maar meer van hetzelfde genre tegelijk lezen (twee romans bijv.), dat zou ik echt niet kunnen.
Ik heb ooit eens begrepen dat je graag Chaim Potok leest (idd geweldig mooie boeken) Zelf vind ik de meeste boeken van Kader Abdolah erg mooi met als hoogtepunt:
Maar ook Spijkerschrift en De koning zijn zeer lezenswaardig.
Verder vind ik veel van Hella Haase mooi met als hoogtepunt: Heren van de thee.
Hopelijk heb je wat aan deze tips.
Dat er ook nog een studieboek open lag, verzweeg ik maar, voor mijn eigen gemoedsrust.
Ik vind zelf Hella Haasse lang niet altijd erg goed te begrijpen. Onlangs las ik 'Zwanen schieten', en 'Huurders en onderhuurders'. Er zit veel meer in dan ik er uit haal, vrees ik. De toespraken die de huisbaas houdt in 'Huurders en onderhuurders', gingen mij mijlen boven mijn pet. Ik snapte nog wel net wat de schrijfsels van juffrouw Grevelink in het boek te doen hadden, maar de pointe van het geheel ontging mij voor een behoorlijk deel, wat erg frustrerend was.
Tips voor literaire boeken? Ik zou zeker Imre Kertesz proberen, of Khaled Hosseini. Dat waren in de afgelopen twee maanden toch wel de besten. En tja, ik hou ook erg van de humor van Jane Austen, maar da's meer voor dames, denk ik.