Van koningin Beatrix naar koning Willem-Alexander

eilander
Moderator

Re: Van koningin Beatrix naar koning Willem-Alexander

Bericht door eilander »

Ik denk dat je de uitingen van @WimA vooral moet zien in het licht van de kritiekloze houding van velen in onze gezindte ten opzichte van het koningshuis.

Inhoudelijk ben ik het wel met hem eens, ik zou alleen niet aan het ene woordje "goddeloos" vasthouden.
ejvl

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Ik denk dat je de uitingen van @WimA vooral moet zien in het licht van de kritiekloze houding van velen in onze gezindte ten opzichte van het koningshuis.

Inhoudelijk ben ik het wel met hem eens, ik zou alleen niet aan het ene woordje "goddeloos" vasthouden.
Dat de koning weinig naar buiten brengt over God of Goddelijke zaken, zeker waar, dat hij wat "lichter" denkt als reformatorisch Nederland, ook zo denk ik, maar waaruit zou blijken dat hij zonder God leeft dan? Ik ken hem zo verder niet en kan er dus niets zinnigs over zeggen, maar misschien is het wel duidelijk aan te wijzen ofzo?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
eilander schreef:Ik denk dat je de uitingen van @WimA vooral moet zien in het licht van de kritiekloze houding van velen in onze gezindte ten opzichte van het koningshuis.

Dat de koning weinig naar buiten brengt over God of Goddelijke zaken, zeker waar, dat hij wat "lichter" denkt als reformatorisch Nederland, ook zo denk ik, maar waaruit zou blijken dat hij zonder God leeft dan? Ik ken hem zo verder niet en kan er dus niets zinnigs over zeggen, maar misschien is het wel duidelijk aan te wijzen ofzo?
Paar puntjes:
Ten eerste: Geen mens is goddeloos.
Ik bedoel te zeggen, ieder heeft met God van doen.
Ten tweede: Niet iedereen kent God, en velen willen Hem ook niet kennen.
Ten derde: Er zijn er velen die wel geloven, maar de Waarheid niet kennen.
Geloven deze echt?
Ten vierde: Kan men zien of men een christen is?
Antwoord: Dat zou wel moeten dacht ik.
Maar, ik geloof wel, maar ik laat dat niet overal blijken.
Kan dat?
Kunnen we christen zijn (en dan bedoel ik een echt levend en belijdend christen)
zonder dat je medemens dat merkt?
Ik geloof het niet.
Kan een koning de waarheid belijden, en die in het openbaar verzwijgen?
Ik dacht het niet.
Dit volk heb Ik mij geformeerd, zij zullen Mijn lof verkondigen.
Kunnen we daar iets van merken in ons vorstenhuis?
Ik vraag alleen maar alertheid, open ogen, een opmerkzaam hart
en geen oordeel.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Wat erg dit allemaal. Om zo over de koning te spreken.
Koud godsdienstig geblaat. Anders kan ik het niet noemen.
Vanmorgen de preek beluisterd van ds Tuinier over 1 Kronieken 29:20."Een nationale dank- en bidstond ter gelegenheid van de troonwisseling."

Dan is de toon wel anders. In ootmoed God erkennen voor wat Hij ons in het oranjehuis geeft, en tegelijkertijd worstelen aan de troon der genade of genade verheerlijkt mag worden in het leven van de nieuwe koning.

Laat dat onze houding zijn.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

ejvl schreef:

Zitten we hier elkaar voor de gek te houden of zo? :bobo
ejvl

Bericht door ejvl »

Afgewezen schreef:Zitten we hier elkaar voor de gek te houden of zo? :bobo
Nee serieus niet, ik ken de koning niet persoonlijk, wel weet ik dat er weinig van hem naar buiten komt aangaande het christelijke geloof.
Maar ik heb tot nu toe ook geen duidelijke dingen gezien waarvan ik kan zeggen wat een verschrikkelijke openbare zonden.
Hooguit dat hij op zondag dingen onderneemt, maar dan zit je nog in de discussie sabbat --> zondag waar de meningen over kunnen verschillen.
Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Nee serieus niet, ik ken de koning niet persoonlijk, wel weet ik dat er weinig van hem naar buiten komt aangaande het christelijke geloof.
Maar ik heb tot nu toe ook geen duidelijke dingen gezien waarvan ik kan zeggen wat een verschrikkelijke openbare zonden.
Hooguit dat hij op zondag dingen onderneemt, maar dan zit je nog in de discussie sabbat --> zondag waar de meningen over kunnen verschillen.
Nee, ik denk dat je dan in de discussie komt: wat zonde is en wat niet.
Sportwedstrijden bijwonen, waar sporters "geëerd" worden, popconcerten, bioscoop en theaterbezoek.
Laat dan die zondag maar even buiten beschouwing. Sommige zaken zijn nl net zo zondig doordeweeks, als op zondag.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

ejvl schreef:
Het gaat niet om openbare zonden. Er zijn genoeg niet-gelovigen die leven als eerbare burgers.
Het gaat om belijdenis en praktijk. Onze koning gelooft heus wel 'iets', maar als we zien op welke prediking hij zijn keus laat vallen, mogen we toch wel onze ernstige twijfels hebben.
Ook zijn inhuldigingstoespraak was op dat punt ronduit teleurstellend. Waren er dan geen positieve puntjes op die dag? O zeker, en daar klampen we ons daar maar aan vast. Maar laten we niet net doen of er geen vuiltje aan de lucht is.
WimA

Bericht door WimA »

Wilhelm schreef:Wat erg dit allemaal. Om zo over de koning te spreken.
Koud godsdienstig geblaat. Anders kan ik het niet noemen.
Vanmorgen de preek beluisterd van ds Tuinier over 1 Kronieken 29:20."Een nationale dank- en bidstond ter gelegenheid van de troonwisseling."
Dan is de toon wel anders. In ootmoed God erkennen voor wat Hij ons in het oranjehuis geeft, en tegelijkertijd worstelen aan de troon der genade of genade verheerlijkt mag worden in het leven van de nieuwe koning.

Laat dat onze houding zijn.
Ik heb deze preek niet gehoord, maar ik heb idd best wel wat moeite met hoe ook de GG dominees hierover preken. Dit naar wat ik gelezen en gehoord heb hierover.
Wordt het onze koning wel aangezegd dat er "serious consequences" indien hij de geboden van onze God niet naleeft? In de prediking mag dit toch wel doorklinken:
10 Zegt den rechtvaardige, dat het hem wel gaan zal; dat zij de vrucht hunner werken zullen eten.
11 Wee den goddeloze, het zal hem kwalijk gaan, want de vergelding zijner handen zal hem geschieden.

En uiteraard geld dat ook voor ons, niemand die dat ontkend. Maar in een speciale dank- en bidstond ter gelegenheid van de troonwisseling mag deze notie - ook ten aanzien van de vorst - gewoon niet ontbreken.
Laatst gewijzigd door WimA op 03 mei 2013, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Wat een rare discussie. Die preken worden niet voor de koning gehouden, maar voor de luisteraars. Het allerlaatste wat er moet gebeuren dat in de prediking wordt gelegitimeerd dat mensen voor iemand anders (en dan nog wel nota bene bij name genoemd) gaan luisteren.

Laat de prediking liever zijn dat een ieder genoeg heeft aan zichzelf.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Laatst gewijzigd door Afgewezen op 03 mei 2013, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Dat laatste geldt iig niet voor mij, lees heel RF maar door. Ik ben vrij sceptisch over het fenomeen Oranjehuis. Ik ageer echter tegen de 'koud godsdienstige wijze' (citaat Wilhelm) waarop @WimA hier meent het recht te hebben om mensen goddeloos te noemen.
@Curatorium zei terecht: De Schrift zegt dat van mensen en als wij geroepen zijn om Gods Woord te brengen dan mogen wij dat voorhouden. Maar niet hier makkelijk op een openbaar forum een beetje diep ontdekt zitten zijn aan de zonden van een ander.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Terug uit moderatie; in de hoop, dat er inhoudelijk gediscussieerd kan worden.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Terug uit moderatie; in de hoop, dat er inhoudelijk gediscussieerd kan worden.
Goed, waar waren we gebleven.... ;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wij hebben ook een preek n.a.v. de inhuldiging gehad, zondag.
Het valt mij wel op dat het feit dat het Oranjehuis ons gegeven is, dat de koning regeert bij de gratie Gods zo belangrijk wordt geacht dat de leefwijze van onze vorst en de zijnen wat meer op de achtergrond komt te staan. Er wordt wel uitgesproken dat er veel is wat ons verdriet maar daar blijft het wel een beetje bij. Ik meen dat WimA bedoelt dat juist de goddeloze leefwijze van onze Oranjes (op grond van Gods Woord) aangewezen en veroordeeld dient te worden, omdat de Schrift de zonden ook aanwijst en veroordeelt.
Plaats reactie