Is thuislezen Bijbels?

huisman

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door huisman »

WimA schreef:
huisman schreef:Ik denk echt dat de inlegkunde van jou is. Ik versmal de artikelen niet, art 27 en 28 gaan over die Geestelijke Kerk die zijn openbaringsvorm heeft in de kerk op aarde die de kenmerken heeft van art 29.
Juist. En iedereen is schuldig zich bij die Kerk te voegen. Helemaal. Niet maar voor de helft. Men heeft zich dus ook tot de openbaringsvorm van de Kerk te voegen. Zijn er verklaringen/uitleggingen van de NGB? Kent iemand ze? En weet men ook wat die zeggen?
Ja hoor, de bekenste is die van Arnoldus Rotterdam "Zions Roem en Sterkte " Mooi is ook die van ds Heemskerk "Zo ik niet had geloofd", en die van ds Slagboom "Belijden en beleven"
Arnoldus Rotterdam art27 schreef: Vraag. Waarom noemt u de Kerk een vergadering?
Antwoord. Omdat één mens de Kerk niet uitmaakt; zelfs de paus van Rome niet. De
Schrift spreekt duidelijk van een vergadering der oprechten, Psalm 111 : 1. En één
lichaam dat uit veel leden bestaat, Rom. 12 : 4, 5.

Vraag. Is de Kerk een grote vergadering van mensen?
Antwoord. : Het getal der ware Kerkleden is klein, als men dezelve vergelijkt bij
degenen, die niet tot de Kerk behoren en verloren gaan, Luc. 12 : 32. Echter op
zichzelven aangemerkt, is haar getal groot. De Schrift spreekt van velen, Matth. 8 : 11.
Van een gemeente der eerstgeborenen, Hebr. 12 : 23. Van een grote schare, die
niemand tellen kan, Openb. 7 : 9.

Vraag. Wie zijnde ware leden der Kerk?
Antwoord. Alleen de geroepenen naar Gods eeuwig voornemen, 1 Petrus 2 : 9: Gij zijt
een uitverkoren geslacht, een Koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen
volk.

Vraag. Met wie hebben we hier geschil?
Antwoord. Met de papisten, houdende voor ware leden, die het geloof belijden, de
bondzegelen gebruiken en de paus erkennen als het hoofd der Kerk, al is het dat zij
goddelozen en verworpelingen zijn.

Vraag. Hoe bewijst u, dat geen onbekeerden, noch geveinsden, maar alleen de
geroepenen naar Gods voornemen, ware leden der Kerk zijn?
Antwoord.
1. Dit brengt de betekenis van het woord Ecclesia, of Gemeente, mede. Het
beduidt naar haar kracht een menigte van mensen, die God uit de wereld tot
zijn gemeenschap roept, 1 Kor. 1 : 2: Aan de gemeente Gods, den geroepen
heiligen.
2. De onbekeerden, in de schoot der kerk, worden uitdrukkelijk buiten gesloten.
Rom. 9 : 6: Die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn; noch omdat zij
Abrahams zaad zijn, zijn ze allen kinderen, maar: In Izaäk zal u het zaad
genoemd worden, 1 Joh. 2 : 19: Zij zijn uit ons uitgegaan, maar zij waren uit
ons niet; want indien zij uit ons geweest waren, zo zouden zij met ons gebleven
zijn. Maar dit is geschied opdat ze zouden openbaar worden, dat ze niet allen
uit ons zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:
WimA schreef:
Artikel 28 schreef:Wij geloven dat niemand, welke positie hij ook heeft, zich van deze heilige vergadering afzijdig mag houden, om op zichzelf te blijven staan.
En toch is het zo.
Jij gaat ook niet naar elke kerk.
Afgewezen, jij redeneert op deze manier: iedereen steelt, dus je mag geen problemen hebben met het feit dat ik ook steel. Als de kerk kapot is, dan is dat GEEN reden weg te blijven. Een van de redenen dat hij kapot is, is omdat er mensen van wegblijven, en thuislezers worden, in plaats van bij de kerk te blijven om te werken en zo te beteren.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
WimA

Bericht door WimA »

huisman schreef:
WimA schreef:
huisman schreef:Ik denk echt dat de inlegkunde van jou is. Ik versmal de artikelen niet, art 27 en 28 gaan over die Geestelijke Kerk die zijn openbaringsvorm heeft in de kerk op aarde die de kenmerken heeft van art 29.
Juist. En iedereen is schuldig zich bij die Kerk te voegen. Helemaal. Niet maar voor de helft. Men heeft zich dus ook tot de openbaringsvorm van de Kerk te voegen. Zijn er verklaringen/uitleggingen van de NGB? Kent iemand ze? En weet men ook wat die zeggen?
Ja hoor, de bekenste is die van Arnoldus Rotterdam "Zions Roem en Sterkte " Mooi is ook die van ds Heemskerk "Zo ik niet had geloofd", en die van ds Slagboom "Belijden en beleven"
En wat zeggen die over de plicht zich te voegen bij de openbaringsvorm van de kerk? (m.a.w., wil je artikel 28 citeren? Dat is wat relevanter in deze discussie)
Laatst gewijzigd door WimA op 26 okt 2012, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
hervormde

Bericht door hervormde »

En Hij kwam te Nazareth, daar Hij opgevoed was, en ging, naar Zijn gewoonte, op den dag des sabbats in de synagoge; en stond op om te lezen.

Jezus gaat naar de synagoge 'naar Zijn gewoonte'. Hier vinden we het ww. eiootha (gewoon zijn). Het is verwant aan ethos 'gebruik, gewoonte'. Voor Jezus was het gewoon om naar de synagoge te gaan. Dat deed ook Paulus.

En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.

En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet verzuimen. Binnen de gemeenschap van de Kerk wordt de gemeente vermaand en bemoedigd. Waarschijnlijk bezochten deze Joden ook nog een eigen samenkomst in de synagoge of de tempel en verzuimden zo de eredienst van de gemeente. Maar wie zich onttrekt aan de onderlinge vermaning en opbouw loopt de kans af te vallen of te verharden. Je mist de vermaning van het Woord.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

WimA schreef:Maar de grote denkfout die jij - en @Huisman - hier maakt is dat jullie dwalingen goedpraten door de ware Kerk te scheiden van de openbaringsvorm van deze ware Kerk. En dat doet artikel 28 niet en daarom is jullie argument dat enkel bedoeld wordt "ware Kerk" niet valide.
Sorry, maar dat is mijn argument helemaal niet.
Mara

Bericht door Mara »

hervormde schreef:
En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet verzuimen. Binnen de gemeenschap van de Kerk wordt de gemeente vermaand en bemoedigd. Waarschijnlijk bezochten deze Joden ook nog een eigen samenkomst in de synagoge of de tempel en verzuimden zo de eredienst van de gemeente. Maar wie zich onttrekt aan de onderlinge vermaning en opbouw loopt de kans af te vallen of te verharden. Je mist de vermaning van het Woord.
Ik vroeg hierboven: moet dit dan altijd op de zondag, mag dat ook in doordeweekse diensten?
(voor mensen die tegen het zondagsrijden zijn)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
WimA

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:
WimA schreef:Maar de grote denkfout die jij - en @Huisman - hier maakt is dat jullie dwalingen goedpraten door de ware Kerk te scheiden van de openbaringsvorm van deze ware Kerk. En dat doet artikel 28 niet en daarom is jullie argument dat enkel bedoeld wordt "ware Kerk" niet valide.
Sorry, maar dat is mijn argument helemaal niet.
Ok. Kun je dan aangeven waarom artikel 28 van de NGB ruimte laat - in jouw optiek - tot het "zogenaamde" thuislezen?
Het was iig wel het argument van @Huisman.
hervormde

Bericht door hervormde »

Mara schreef:
hervormde schreef:
Ik vroeg hierboven: moet dit dan altijd op de zondag, mag dat ook in doordeweekse diensten?
Ik zou willen zeggen: is dit niet één van de redenen dat Bijbels onderwijs nodig is. Er is veel oudtestamentisch lezen van de zondagsheiliging.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:
WimA schreef:
Artikel 28 schreef:Wij geloven dat niemand, welke positie hij ook heeft, zich van deze heilige vergadering afzijdig mag houden, om op zichzelf te blijven staan.
En toch is het zo.
Jij gaat ook niet naar elke kerk.
Afgewezen, jij redeneert op deze manier: iedereen steelt, dus je mag geen problemen hebben met het feit dat ik ook steel. Als de kerk kapot is, dan is dat GEEN reden weg te blijven. Een van de redenen dat hij kapot is, is omdat er mensen van wegblijven, en thuislezers worden, in plaats van bij de kerk te blijven om te werken en zo te beteren.
Nee, zo redeneer ik niet. Wat ik stel, is dat WimA bij het ontbreken van een kerk van eigen richting, waarschijnlijk niet zomaar de eerste de beste kerk binnen zou lopen voor het bijwonen van een kerkdienst.
WimA

Bericht door WimA »

Mara schreef:
hervormde schreef: En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet verzuimen. Binnen de gemeenschap van de Kerk wordt de gemeente vermaand en bemoedigd. Waarschijnlijk bezochten deze Joden ook nog een eigen samenkomst in de synagoge of de tempel en verzuimden zo de eredienst van de gemeente. Maar wie zich onttrekt aan de onderlinge vermaning en opbouw loopt de kans af te vallen of te verharden. Je mist de vermaning van het Woord.
Dat moet in ieder geval op zondag, (zie ook de HC, zondag 4). Dat mag ook - m.i. is hierin ook wel een plicht - in de doordeweekse diensten.
Mara

Bericht door Mara »

WimA schreef:
Mara schreef:
hervormde schreef: En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet verzuimen. Binnen de gemeenschap van de Kerk wordt de gemeente vermaand en bemoedigd. Waarschijnlijk bezochten deze Joden ook nog een eigen samenkomst in de synagoge of de tempel en verzuimden zo de eredienst van de gemeente. Maar wie zich onttrekt aan de onderlinge vermaning en opbouw loopt de kans af te vallen of te verharden. Je mist de vermaning van het Woord.
Dat moet in ieder geval op zondag, (zie ook de HC, zondag 4). Dat mag ook - m.i. is hierin ook wel een plicht - in de doordeweekse diensten.
Ik vind het best wel lastig. Ik heb heel veel begrip voor thuislezers, anderzijds zou ik het niet kunnen opbrengen, met opgroeiende kinderen.
Mensen alleen, en zonder kinderen, dan neem je het besluit voor jezelf.
Wat zijn de gevolgen voor die kinderen? Geen zondagsschool, geen catechisatie, geen jeugdvereniging. Niet dat dat allemaal zaligmakend is, maar ze missen wel een deel van de christelijke opvoeding toch?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
WimA

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:Nee, zo redeneer ik niet. Wat ik stel, is dat WimA bij het ontbreken van een kerk van eigen richting, waarschijnlijk niet zomaar de eerste de beste kerk binnen zou lopen voor het bijwonen van een kerkdienst.
Deze stelling is een kip/ei verhaal. Want ik woon niet in een omgeving waar een kerk ontbreekt. Bewust niet. Artikel 29 geeft aan waaraan de openbaringsvorm van de Kerk moet voldoen. Die kerk behoort men op te zoeken, desnoods door te verhuizen. En in mijn omgeving kan ik die vinden. Wat ook weer logisch is want gelet op mijn stellingname zou ik reeds zijn verhuist als dat niet zo was.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Twintig (of inmiddels meer) pagina`s over thuislezen en het schiet niet op. Alle `pro`s`en `contra`s`hebben we nu al gehad. Ik heb nog niets gelezen dat ingaat op de column van Barend Weegink.
Blijf trouw aan je gemeente al zegt het je niets en bij de `buur-gemeente`is het ook al niks.
Blijf toch trouw en bid voor een reformatie. Al vele malen is er een gemeente `om`gegaan door het gebed van de leden die niet wegliepen, maar bleven. En bleven meedoen. Totdat....hij (of zij) tot kerkeraadslid werd gekozen en de gemeente ten goede kwam en een bijbelse prediking weer werd gebracht en gehoord. Hier zijn in de Nederlandse kerkgeschiedenis voorbeelden van te vinden.
WimA

Bericht door WimA »

Mara schreef:
WimA schreef:
Mara schreef:
Ik vind het best wel lastig. Ik heb heel veel begrip voor thuislezers, anderzijds zou ik het niet kunnen opbrengen, met opgroeiende kinderen.
Mensen alleen, en zonder kinderen, dan neem je het besluit voor jezelf.
Wat zijn de gevolgen voor die kinderen? Geen zondagsschool, geen catechisatie, geen jeugdvereniging. Niet dat dat allemaal zaligmakend is, maar ze missen wel een deel van de christelijke opvoeding toch?
Het is niet lastig hoor. Men kan soms goed begrijpen hoe mensen tot bepaalde opvattingen komen maar deze opvattingen toch als onbijbels verwerpen.
huisman

Bericht door huisman »

WimA schreef:
huisman schreef:
WimA schreef:
En wat zeggen die over de plicht zich te voegen bij de openbaringsvorm van de kerk? (m.a.w., wil je artikel 28 citeren? Dat is wat relevanter in deze discussie)

Dat wil ik best wel doen. Maar houdt aub het onderscheid tussen de Geestelijke Kerk en zijn (wan)gestalte in de geopenbaarde vorm.
Arnodus Rotterdam over art 28 schreef:Vraag. Wat besluit gij uit dit alles?
Antwoord. Allen die zich van de kerk afscheiden, of zich daar niet bijvoegen, dezen
doen tegen de ordonnantie Gods, want toch, komen er tijden van verdrukking:
1. Dan wil de Heere dat wij Hem belijden en getrouw blijven, Openb. 2: 10:
Vrees geen der dingen., die gij lijden zult. Zie, de duivel zal enigen van ulieden
in de gevangenis werpen, opdat gij verzocht wordt, en gij zult een verdrukking
hebben van tien dagen. Wees getrouw tot den dood, en Ik zal u geven de kroon
des levens.
2. Dan moeten wij allen vertrouwen op en alle onderwerping aan het Hoofd der
Kerk bewijzen, Psalm 37 : 5: Wentel uwen weg op den Heere, en vertrouw op
Hem, Hij zal het maken. Jac. 1 : 12: Zalig is de man die verzoeking verdraagt,
want als hij beproefd zal zijn geweest, zo zal hij de kroon des levens
ontvangen, welke de Heere beloofd heeft dengenen, die Hem liefhebben.
3. Dan zijn wij schuldig te doen zien, dat we alleen vrees voor God en Zijn zaak
hebben, Matth. 10 : 28: Vreest niet voor degenen die het lichaam doden en de
ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide, ziel en lichaam,
kan verderven in de hel.

Vraag. Hoe voegt en verenigt men zich met de kerk?
Antwoord.
1. Als men het Christendom en de waarheid daarin aange nomen, openlijk belijdt;
onderhoudende de enigheid der kerk, zich onderwerpende de onderwijzing en
tucht derzelve, de hals buigende onder het juk van Jezus Christus; evenals een
burger in een stad, de wetten dier stad aanneemt. Matth. 11 : 29: Neemt Mijn
juk op u en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart. Psalm
86 : 9: al de heidenen, Heere, die Gij gemaakt hebt, zullen komen en zullen
zich voor Uw aanschijn nederbuigen en Uw Naam eren.
2. Als men door geloof en bekering metterdaad een levend lid der Kerk wordt en
daardoor zoekt te dienen tot versiering en volmaking van dezelve. Jes. 60 : 13:
De heerlijkheid Libanons zal tot u komen, de dennenboom, de beuk, en de
busboom tegelijk, om te versieren de plaats Mijns heiligdoms, en Ik zal de
plaats Mijner voeten heerlijk maken.
3. Als men het welzijn der Kerk zoekt, dienende de opbouwing der broederen,
naar de gaven die God ons verleent, als onderlinge lidmaten eens zelfden
lichaams. 1 Kor. 12 : 12, 13: Want gelijk het lichaam één is en veel leden heeft,
en al de leden van dit ene lichaam, veel zijnde, maar één lichaam zijn, alzo ook
Christus. Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt,
hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrije. En wij zijn allen
tot enen geest gedrenkt.
Wij moeten ons voegen door bekering en geloof bij de ware Kerk en ons afscheiden van de valse kerk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie