Pleiten op je doop

Afgewezen

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:
Afgewezen schreef: Natuurlijk. Ze lijken erbij te horen, maar dat is slechts schijn. Is dat zo moeilijk te begrijpen?
Ja.
Want ik dacht altijd dat het principe van de uiterlijke openbaring van de kerk is dat er een deel schijn is.
Dan kan je de uiterlijke gelovigen toch niet uitsluiten van dat wat plaats heeft voor schijngelovigen?
?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Zegt deze GG predikant nu iets geheel anders dan Ds de Heer ? De laatste alinea lijkt toch veel op pleiten. Met Ds Tuinier ben ik het helemaal eens.
Ds Tuinier schreef:Ds. Tuinier gaf aan dat het een voorrecht is om gedoopt te zijn. „In de doop heeft God Zijn hand op je gelegd en gezegd: „Je hoort bij Mij. Ik zonder je af van de wereld en breng je binnen de kring van het genadeverbond. Ik wil hebben dat je Mij dient en lief hebt. Ik heb daar recht op.””

De doop betekent niet automatisch dat het goed is in de verhouding met God, aldus ds. Tuinier. „Je bent als een kind des toorns op de wereld gekomen, ontvangen en geboren in zonden. Een nieuwe geboorte uit God is noodzakelijk. Dat is het werk van Gods Geest.”

De predikant vroeg de jongeren om niet te makkelijk te denken over de doop. „Wees werkzaam met je doop. Kom met je gedoopte voorhoofd bij de Heere. Laat het Hem zien. Je hebt grond om tot Hem te gaan. Het water droogt nooit op. Dat blijft geldig, je leven lang. Smeek de Heere of Hij met Zijn Geest wil vervullen wat Hij jou in de doop toezegt.”
Ik denk nu, dat je er een verschil inlegt, waar dat er niet is.
Want in feite zegt ds. De Heer precies hetzelfde:
Ds. De Heer schreef:Maar ik vind het al zo groot dat de Heere belooft Zijn werk voort te zetten van geslacht tot geslacht. Een gedoopt kind, verloren in schuld, ontvangt zo iets van Gods Vaderlijke goedheid en barmhartigheid (zie het dankgebed in het doopformulier). Laat dat je maar aansporen tot een nederig gebed om genade.

Het komt iig wel over als een verschil in doopsvisie. Net als het prachtige citaat van Ds Kersten.
Luther schreef:
ds. J.W. Kersten schreef:"Aan de andere kant, wat is dat niet moedgevend voor onbekeerde mensen. U moet de Doop niet voorstellen als een stuk van verschrikking, maar als een stuk, zo vol blijdschap en moedgeving dat u pleiten mag. Mag? Moet! Dat u pleiten moet als u onbekeerd bent, op wat God geedaan heeft in uw Heilige Doop. En dat u zegt: 'Heere, nu hebt U mij uit het heidendom afgezonderd en U hebt mij zo dicht bij het Koninkrijk Gods gebracht, dat hebt U gedaan. En U was de Eerste. Vóór ik het nog wist en vóór ik er nog bewustzijn van had, hebt U al naar mij omgezien.' (...) Met name wordt u genoemd in de Heilige Doop. En de Heere zegt: 'U bent Mijn volk! U bent Mijn kinderen!'Ik zeg: dit heeft geen betrekking op uw staat voor de eeuwigheid. Want dit brengt de zaligheid niet aan. Maar aan de andere kant is dat voorrecht zo groot, dat God u onder het geklank brengt van Zijn Woord en dat Hij u nawandelt met Zijn zegeningen en met Zijn getrouwheid en met duizenderlei bewijzen, dat het niet noodzakelijk is om straks naar het eeuwig oordeel te verzakken en te verzinken. Dat heeft God gezworen."
Bron: "Wat is uw enige troost?, preken over de Heidelbergse Catechismus" door ds. J.W. Kersten - p. 350-351

Maar als jij het als hetzelfde leest, vraag ik me af of @Ander @Johann en @Erasmiaan het geschrevene van Ds Tuinier en Ds Kersten ook hetzelfde lezen als het antwoord van Ds de Heer.
Laatst gewijzigd door Wilhelm op 08 jun 2011, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:
Afgewezen schreef: Natuurlijk. Ze lijken erbij te horen, maar dat is slechts schijn. Is dat zo moeilijk te begrijpen?
Ja.
Want ik dacht altijd dat het principe van de uiterlijke openbaring van de kerk is dat er een deel schijn is.
Dan kan je de uiterlijke gelovigen toch niet uitsluiten van dat wat plaats heeft voor schijngelovigen?
?
Nou ok, Brakel zegt eigenlijk dat er geen uiterlijke openbaring van de kerk is die breder gaat dan de ware gelovigen. Toch?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

[*]Ds. Tuinier gaf aan dat het een voorrecht is om gedoopt te zijn. „In de doop heeft God Zijn hand op je gelegd en gezegd: „Je hoort bij Mij. Ik zonder je af van de wereld en breng je binnen de kring van het genadeverbond. Ik wil hebben dat je Mij dient en lief hebt. Ik heb daar recht op.””
De doop betekent niet automatisch dat het goed is in de verhouding met God, aldus ds. Tuinier. „Je bent als een kind des toorns op de wereld gekomen, ontvangen en geboren in zonden. Een nieuwe geboorte uit God is noodzakelijk. Dat is het werk van Gods Geest.” [*]

Maar dat is iets anders dan de HC in vr en antw 74 aangeeft. Daar ben je binnen het verbond en daarom moet je ook het teken ontvangen. In het citaat van Tuinier kom je door de doop binnen 'de kring van het genadeverbond'.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:
Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:
Ja.
?
Nou ok, Brakel zegt eigenlijk dat er geen uiterlijke openbaring van de kerk is die breder gaat dan de ware gelovigen. Toch?
Inderdaad. Alleen, die uiterlijke openbaring is altijd vermengd met niet-leden en daarom is het voor ons niet precies te bepalen wat wel en wat niet de zichtbare gestalte van de kerk is. In dat geval volgen wij het oordeel der liefde.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ds. J.W. Kersten zegt eigenlijk hetzelfde als Romeinen 3:1-3. Daar kan ik het dus mee eens zijn. Maar dat zegt ds. De Heer ook.
Behalve het pleiten. Maar daar wordt wat anders mee bedoelt door ds. Kersten (dat blijkt uit het volgende) dan daar waar ds. De Heer en ik bang voor zijn.

Met ds. Tuinier kan ik het ook eens zijn, behalve dit: "Je hebt grond om tot Hem te gaan." Dat heeft toch iedereen die het Woord hoort? Met de doop wordt dat zichtbaar gemaakt speciaal bij dat kind. Ok. Maar door de doop ontstaat er geen aparte nieuwe grond.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 08 jun 2011, 13:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Het komt iig wel over als een verschil in doopsvisie.
Ik ziet dat verschil niet. Kan je dat aangeven?
Het verschil tussen ds. De Heer en ds. Tuinier bedoel ik, uitgaande van de citaten die we hier voorhanden hebben; niet het verschil met ds. Kersten, dat zie ik zelf ook wel.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Erasmiaan schreef:Ds. J.W. Kersten zegt eigenlijk hetzelfde als Romeinen 3:1-3. Daar kan ik het dus mee eens zijn. Maar dat zegt ds. De Heer ook.

Met ds. Tuinier kan ik het ook eens zijn, behalve dit: "Je hebt grond om tot Hem te gaan." Dat heeft toch iedereen die het Woord hoort?
Maar dan ook Romeinen 2: 25 Want de besnijdenis is wel nut, indien gij de wet doet; maar indien gij een overtreder der wet zijt, zo is uw besnijdenis voorhuid geworden.

Dus als de gedoopte ongelovig is, dan wordt zijn doop een ongedoopt zijn.
En tóch blijft er iets over. Romeinen 3:1,2. Namelijk het aanbod van genade.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Tib, is de uiterlijke gemeente voor jou iedereen die het woord hoort?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Het verschil tussen ds. De Heer en ds. Tuinier bedoel ik, uitgaande van de citaten die we hier voorhanden hebben; niet het verschil met ds. Kersten, dat zie ik zelf ook wel.
Ik zie wel verschil: ds. De Heer houdt het onpersoonlijker, er is genade voor de uitverkorenen. Ds. Tuinier c.s. benadrukken dat die genade dat kind persoonlijk wordt aangeboden.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 08 jun 2011, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Fjodor schreef:
Erasmiaan schreef:Ds. J.W. Kersten zegt eigenlijk hetzelfde als Romeinen 3:1-3. Daar kan ik het dus mee eens zijn. Maar dat zegt ds. De Heer ook.

Met ds. Tuinier kan ik het ook eens zijn, behalve dit: "Je hebt grond om tot Hem te gaan." Dat heeft toch iedereen die het Woord hoort?
Maar dan ook Romeinen 2: 25 Want de besnijdenis is wel nut, indien gij de wet doet; maar indien gij een overtreder der wet zijt, zo is uw besnijdenis voorhuid geworden.

Precies!
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef:

Precies!
Maar éigenlijk gaat de doop daar niet over, toch? Dat is niet de bedoelde betekenis van de doop, dat aanbod van genade.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Ik zie wel verschil: ds. De Heer houdt het onpersoonlijker, er is genade voor de uitverkorenen. Ds. Tuinier c.s. benadrukken dat die genade dat kind persoonlijk wordt aangeboden.
Oneens. Lees dit maar goed:
ds. De Heer schreef:Maar ik vind het al zo groot dat de Heere belooft Zijn werk voort te zetten van geslacht tot geslacht. Een gedoopt kind, verloren in schuld, ontvangt zo iets van Gods Vaderlijke goedheid en barmhartigheid (zie het dankgebed in het doopformulier).
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Fjodor schreef:
Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef:

Precies!
Maar éigenlijk gaat de doop daar niet over, toch? Dat is niet de bedoelde betekenis van de doop, dat aanbod van genade.
Wat dan? De besprenging is toch een afspiegeling van het afwassen van de zonden door het bloed van Jezus Christus?!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:Wat dan? De besprenging is toch een afspiegeling van het afwassen van de zonden door het bloed van Jezus Christus?!
Ja, waar jíj persoonlijk deel aan hebt. Anders komt het sacrament je niet toe. Net als bij het avondmaal.
Plaats reactie