Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Orckie,
Laat ik voor eerst aangeven dat ik met deze reactie niet jouw praktikale ondervinding wil ondergraven! Het gaat mij om de argumentatie in je posting.
Als ik nou door Christus stem wordt levendgemaakt dan is dat overeenkomstig Gods Woord want daarin lezen we dat Zijn schapen Zijn stem horen. Wat ik zo vreemd vind in heel de redenering dat blijkbaar deze stemherkenning in een vacuüm optreedt.
Het tweede probleem is dat een levendgemaakte ziel in een weg van ontgronding / ontbloting / ontdekking de Middelaar gaat leren kennen. Dat een ziel die door de genade van het geloof Christus heeft leren kennen, maar ook met deze genade iedere keer nog ontdekt moet worden dat hij nog zoveel leunt op eigen werken, dat is zeker waar, maar het is zeer onbijbels om te leren dat een levendgemaakte ziel nog ontgrond moet worden omdat er plaats gemaakt moet worden voor de Middelaar. Plaats gemaakt? Hij is toch levendgemaakt door Christus stem?
Orckie, ik begrijp best je worsteling. Doorleefde zaken moeten toch benoemd kunnen worden? Zeker, maar laat één ding voor ons duidelijk zijn. Hoe vaak we ook door Gods Geest bearbeid zijn, ook in ons leven, we waren doden totdat we in het geloof Hem omhelsde. Is dat laatste moeilijk voor mij om dat te erkennen? Nee toch, want waarom zouden we ook. Want was er geen zaliger moment dan toen we Hem leerden kennen?
Jawel Niek, maar er liggen hier toch onderscheiden zaken. Ik denk dat de gang van de discipelen je hier wat meer inzicht in zou kunnen geven. Ook zij zijn levengemaakt door Jezus' profetische bediening in het hart, hoewel dit gebeurde door middel van de scherpe prediking van Johannes de Doper! Door de ontdekkende werking des Geestes die daarin meekwam leerden ze nog buiten God en Christus op de wereld te zijn. Zo werd er plaats gemaakt voor het werk van de Middelaar. Van nature zien we toch geen heerlijkheid of gestalte in Hem? Toen werd het tijd dat Johannes hen wees op het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt, en leerden zij Hem (enigermate) als Persoon kennen (Kom en ziet). En het was omtrent de tiende ure. En dan is het nog heel wat anders om ingeleid te zijn in zijn lijden en sterven. Je ziet dat Christus dat enkele malen voorzegt maar dat ze er dan nog steeds blind voor zijn. Zouden wij geestelijk boven de discipelen staan? Of werkt de Heere nog steeds in een heilige orde? En leren we nog steeds dat we onverbeterlijke vijanden van het Kruis zijn en van vrije genade?