Ja, dat is de kwestie.Afgewezen schreef:Nee, maar als je iemand wél het sacrament geeft, moet er wel enige gegronde reden om aan te nemen dat hij of zij tot het wezen van de gemeente zou kúnnen behoren. Dat is bij iemand die tot zijn verstand gekomen is, zijn belijdenis, en bij kleine kinderen... ja, dat is nu net de vraag in kwestie.Tiberius schreef:Dat ben ik met je eens, ja.Afgewezen schreef:Maar dat is niet de kwestie die in het geding is. Het gaat om het wezen van de gemeente.Tiberius schreef:En ze behoren niet tot de gemeente van Christus, maar wel tot de uiterlijke openbaring daarvan.
Maar je kan iemand toch niet van het sacrament afhouden, omdat je niet zeker weet dat hij of zij tot het wezen van de gemeente behoort?
Het lijkt me toch goed als jullie de lezing van ds. Van de Brink beluisteren.
Huisman denkt het ermee eens te zijn, maar ik geloof niet dat het het er nog steeds mee eens is als hij het geluisterd heeft.
Het is volgens mij goed om te luisteren omdat het misschien een nogal ongewone visie geeft over wat gereformeerd spreken over de doop is.
Persoonlijk denk ik de laatste tijd steeds meer dat er in het gereformeerde spreken twee lijnen door elkaar lopen die niet onderscheiden worden en misschien zelfs verward worden.
De kanttekening bij 1 Kor 7:14 spreekt bijvoorbeeld over het uiterlijk verbond als verklaring van het heilig zijn van de kinderen.
Terwijl het doopformulier kinderen volgens mij doopt op grond van het feilbaar oordeel der liefde dat kinderen voor wedergeboren houdt.
Dat onderscheid zien we ook als we vr. en antw. 74 interpreteren zoals huisman het doet.
Dan spreken de antwoorden ervoor over de doop als verzegelende het innerlijk verbond en antw. 74 als verzegelende het uiterlijk verbond.
Misschien is het een mogelijkheid om deze twee met elkaar in overeenstemming te brengen door te zeggen dat het uiterlijk verbond bestaat in het voor wedergeboren houden van de kinderen.
Dan heb je echter wel een uiterlijk verbond dat niet bestaat in een aanbod van genade of in een voorwaardelijke belofte maar in een feilbaar oordeel der liefde.
Als echter uit de bijbel blijkt dat het beter is om kinderen voor niet-wedergeboren te houden tot het moment dat ze de Heere Jezus aannemen (volgens Johannes 3) dan zie ik geen reden om over een uiterlijk verbond te spreken als het gaat om de kleine kinderen en moeten de we kinderdoop afwijzen.