Ik vind het niet prettig om naar te luisteren. Ik kan me voorstellen dat meer mensen dat zo vinden.
Gereformeerde Gemeenten
- Johann Gottfried Walther
Re: Gereformeerde Gemeenten
Oke, kijk hier bijv:merel schreef: ↑09 jan 2025, 11:28Dat is best mogelijk. Mijn ervaring binnen de PKN is beperkt tot mijn eigen gemeente. Onze predikant gaat tot en met juni 3-5 keer per maand voor in onze wijkgemeente. Nu is het mogelijk dat hij ook vaker voorgaand in de andere wijk of andere gemeente. Daar kijk ik eigenlijk nooit naar.Johann Gottfried Walther schreef: ↑09 jan 2025, 11:01
Dat verschilt erg per gemeente, er zijn ook gemeentes waar de predikant 70% van de preekbeurten vervuld.
https://www.kerktijden.nl/gemeente/912/ ... dorpskerk/
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ik heb er prima naar kunnen luisteren. Alleen het verschil in stem tussen het gebed en de preek valt mij op. Het gebed was langzamer en meer smekend naar mijn idee. Naar de preek kon ik beter luisteren.Job schreef: ↑09 jan 2025, 09:55https://kerkdienstgemist.nl/stations/55 ... edia=audio Ik zou het eenzelfde categorie stemgebruik noemen als ds. Van Aalst. (Oordeel aub mild, ik zet de link hier niet neer om de beste man voor de leeuwen te gooien).merel schreef: ↑09 jan 2025, 08:24Even voor mijn beeldvorming, ik ken de betreffende predikant namelijk niet, wat is er mis met de stem van de predikant uit Krimpen? Is het iets dat te verhelpen is of is het zijn eigen stem? Als het het laatste is, dan kan de beste man er toch ook niets aan doen?Tiberius schreef: ↑09 jan 2025, 08:10Ds. Honkoop was van 2 generaties eerder, toen had men nog niet zoveel oog hiervoor.
Tegenwoordig kom je als spreker met een paar lesjes logopedie een heel eind; jammer als predikers daar geen gebruik van willen maken. Het komt op mij over als de hoorder niet serieus nemen.
Dat was voorheen in mijn gemeentes binnen de CGK ook het geval. Ik moet zeggen dat ik mijn huidige situatie best prettig vind. Ik vind mijn huidige predikant een vriendelijk man, maar hij heeft wat minder diepgang. Nu wordt dat door andere diensten opgevangen en hoef ik mij ook niet te ergerenJohann Gottfried Walther schreef: ↑09 jan 2025, 11:53Oke, kijk hier bijv:merel schreef: ↑09 jan 2025, 11:28Dat is best mogelijk. Mijn ervaring binnen de PKN is beperkt tot mijn eigen gemeente. Onze predikant gaat tot en met juni 3-5 keer per maand voor in onze wijkgemeente. Nu is het mogelijk dat hij ook vaker voorgaand in de andere wijk of andere gemeente. Daar kijk ik eigenlijk nooit naar.Johann Gottfried Walther schreef: ↑09 jan 2025, 11:01
Dat verschilt erg per gemeente, er zijn ook gemeentes waar de predikant 70% van de preekbeurten vervuld.
https://www.kerktijden.nl/gemeente/912/ ... dorpskerk/
Ik vind eigenlijk ook weinig mis met ds. J. J. Hoogerbrug op https://kerkdienstgemist.nl/stations/55 ... edia=audioBourdon16 schreef: ↑09 jan 2025, 11:57Ik heb er prima naar kunnen luisteren. Alleen het verschil in stem tussen het gebed en de preek valt mij op. Het gebed was langzamer en meer smekend naar mijn idee. Naar de preek kon ik beter luisteren.Job schreef: ↑09 jan 2025, 09:55https://kerkdienstgemist.nl/stations/55 ... edia=audio Ik zou het eenzelfde categorie stemgebruik noemen als ds. Van Aalst. (Oordeel aub mild, ik zet de link hier niet neer om de beste man voor de leeuwen te gooien).merel schreef: ↑09 jan 2025, 08:24Even voor mijn beeldvorming, ik ken de betreffende predikant namelijk niet, wat is er mis met de stem van de predikant uit Krimpen? Is het iets dat te verhelpen is of is het zijn eigen stem? Als het het laatste is, dan kan de beste man er toch ook niets aan doen?Tiberius schreef: ↑09 jan 2025, 08:10
Ds. Honkoop was van 2 generaties eerder, toen had men nog niet zoveel oog hiervoor.
Tegenwoordig kom je als spreker met een paar lesjes logopedie een heel eind; jammer als predikers daar geen gebruik van willen maken. Het komt op mij over als de hoorder niet serieus nemen.
Goed te verstaan en prima te volgen.
Ik denk dat het voor mij ook echt vervelend zou zijn. Als je wat sneller van begrip bent en wellicht wat ongeduldig, is het wel een uitdaging om het geduld op te brengen om zo iemand te laten uitpraten.
-
Wat heeft dat nu weer met sneller van begrip te maken? Daarmee classificeer je degene die hem wel verstaan en begrijpen tot minder snel van begrip.
Met alle respect, maar dit is een conclusie die je onmogelijk uit de woorden van DDD kunt trekken. Hij kan hem immers ook verstaan en begrijpen, hoewel hij zich "wat sneller van begrip" noemt.Scheepsbel schreef: ↑09 jan 2025, 12:56Wat heeft dat nu weer met sneller van begrip te maken? Daarmee classificeer je degene die hem wel verstaan en begrijpen tot minder snel van begrip.
-
Mijn vraag is wat het er mee te maken heeft dat is iets anders dan een conclusie, en ja zoals ik het lees vind hij zichzelf sneller van begrip, dat komt over als arrogant. Dat is mijn gevoel. En niet de eerste keer.Cantate schreef: ↑09 jan 2025, 13:02Met alle respect, maar dit is een conclusie die je onmogelijk uit de woorden van DDD kunt trekken. Hij kan hem immers ook verstaan en begrijpen, hoewel hij zich "wat sneller van begrip" noemt.Scheepsbel schreef: ↑09 jan 2025, 12:56Wat heeft dat nu weer met sneller van begrip te maken? Daarmee classificeer je degene die hem wel verstaan en begrijpen tot minder snel van begrip.
Sommigen mensen zijn nu eenmaal sneller van begrip dan anderen. Daar is niets mis mee. En als een dominee dan langzaam en heel bedachtzaam spreekt, kan het zijn dat de ene persoon al op 25% van de zin begrijpt waar de dominee heen wil en de ander pas op 75%. Dat is gewoon menselijk en niet arrogant.Scheepsbel schreef: ↑09 jan 2025, 13:08Mijn vraag is wat het er mee te maken heeft dat is iets anders dan een conclusie, en ja zoals ik het lees vind hij zichzelf sneller van begrip, dat komt over als arrogant. Dat is mijn gevoel. En niet de eerste keer.Cantate schreef: ↑09 jan 2025, 13:02Met alle respect, maar dit is een conclusie die je onmogelijk uit de woorden van DDD kunt trekken. Hij kan hem immers ook verstaan en begrijpen, hoewel hij zich "wat sneller van begrip" noemt.Scheepsbel schreef: ↑09 jan 2025, 12:56Wat heeft dat nu weer met sneller van begrip te maken? Daarmee classificeer je degene die hem wel verstaan en begrijpen tot minder snel van begrip.
Maar goed, 'sneller van begrip' en 'ongeduldig' is wat anders dan 'bezwaren tegen de inhoud van de prediking'.Scheepsbel schreef: ↑09 jan 2025, 13:08Mijn vraag is wat het er mee te maken heeft dat is iets anders dan een conclusie, en ja zoals ik het lees vind hij zichzelf sneller van begrip, dat komt over als arrogant. Dat is mijn gevoel. En niet de eerste keer.Cantate schreef: ↑09 jan 2025, 13:02Met alle respect, maar dit is een conclusie die je onmogelijk uit de woorden van DDD kunt trekken. Hij kan hem immers ook verstaan en begrijpen, hoewel hij zich "wat sneller van begrip" noemt.Scheepsbel schreef: ↑09 jan 2025, 12:56Wat heeft dat nu weer met sneller van begrip te maken? Daarmee classificeer je degene die hem wel verstaan en begrijpen tot minder snel van begrip.
De laatste 25 jaar zie je dat dus vaker. Ik kan het niet loszien van de invloed van (social) media. Er is veel kritiek, zonder dat er daadwerkelijk gesproken wordt over waarom er met de inhoud concreet iets mis is. En dat vind ik buitengewoon lastig.
Spreuken 23: 23
Je bent hier nog maar kort, maar het gevoel bekruipt me dat je, als je uitleg zou krijgen waarom iemand iets van de inhoud concreet niet goed zou vinden, je dit niet zou accepteren, omdat je iets anders vindt.Wachter schreef: ↑09 jan 2025, 13:23Maar goed, 'sneller van begrip' en 'ongeduldig' is wat anders dan 'bezwaren tegen de inhoud van de prediking'.Scheepsbel schreef: ↑09 jan 2025, 13:08Mijn vraag is wat het er mee te maken heeft dat is iets anders dan een conclusie, en ja zoals ik het lees vind hij zichzelf sneller van begrip, dat komt over als arrogant. Dat is mijn gevoel. En niet de eerste keer.Cantate schreef: ↑09 jan 2025, 13:02Met alle respect, maar dit is een conclusie die je onmogelijk uit de woorden van DDD kunt trekken. Hij kan hem immers ook verstaan en begrijpen, hoewel hij zich "wat sneller van begrip" noemt.Scheepsbel schreef: ↑09 jan 2025, 12:56
Wat heeft dat nu weer met sneller van begrip te maken? Daarmee classificeer je degene die hem wel verstaan en begrijpen tot minder snel van begrip.
De laatste 25 jaar zie je dat dus vaker. Ik kan het niet loszien van de invloed van (social) media. Er is veel kritiek, zonder dat er daadwerkelijk gesproken wordt over waarom er met de inhoud concreet iets mis is. En dat vind ik buitengewoon lastig.
Nee.
Als er bijvoorbeeld lijdelijkheid wordt gepreekt, is dat echt iets waar we zeker kritisch elkaar op mogen bevragen.
Zoals @Job zei, de waarheid ligt ergens in het midden.
Als er bijvoorbeeld lijdelijkheid wordt gepreekt, is dat echt iets waar we zeker kritisch elkaar op mogen bevragen.
Zoals @Job zei, de waarheid ligt ergens in het midden.
Spreuken 23: 23