De kleine lettertjes van het Evangelie

HersteldHervormd

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:Wat mij wel opvalt is dat je qua tegenstanders best wel wat namen hoort, maar zijn er ook dominees die zich openlijk achter dr. Brinks visies scharen? Ik lees niet alles, maar volgens mij ben ik het nog niet echt tegengekomen.
Ik denk dat de meeste predikanten niet gecharmeerd zijn van de wijze waarom van het media-offensief van ds. Van den Brink.

Ik ben het met je eens dat dit media-gedoe destructief is voor de jeugd. Hoe langer dit doet, hoe meer "collateral damage". Ik ben blij als deze zwarte bladzijde eindelijk afgesloten kan worden.
Nee precies, maar dat doet natuurlijk niet veel af inhoudelijk.
Jij weet dat ik zelf nog redelijk jong bent, maar ik weet zeker dat het echt niet sticht voor de jeugd en jongvolwassenen. Daarnaast denk ik dat een hoop 'zoekende' nog meer in verwarring raken, ongeacht leeftijd.

-knip, spreek met respect over voorgangers -
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 24 okt 2022, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

HersteldHervormd schreef:
Tiberius schreef:
HersteldHervormd schreef:Lees maar even Refoweb, weetje wel, die website waar mensen vragen hebben. Daar lees je hoeveel mensen vragen krijgen bij hun prediking, en zich oprecht afvragen of hun dominee nog wel goed preekt.
Dat is op zich niet verkeerd: deden ze in Berea ook.
Tsja, zo valt alles te verdedigen.
Het lijkt er op dat je het wel prima vind dat deze onrust er is. Ik geloof niet dat je dit echt vind, maar als je deze dingen gaat schrijven lijkt het er wel op.
Zeker niet de onrust, maar wel de wake-up-call.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:Wat mij wel opvalt is dat je qua tegenstanders best wel wat namen hoort, maar zijn er ook dominees die zich openlijk achter dr. Brinks visies scharen? Ik lees niet alles, maar volgens mij ben ik het nog niet echt tegengekomen.
Ik denk dat de meeste predikanten terecht niet gecharmeerd zijn van de wijze waarom van het media-offensief van ds. Van den Brink, en zich er liever niet in mengen. Ik geef ze groot gelijk.

Ik ben het met je eens dat dit media-gedoe destructief is voor de jeugd. Hoe langer dit doet, hoe meer "collateral damage". Ik ben blij als deze zwarte bladzijde eindelijk afgesloten kan worden.
Ik denk dat (de progressievere flank) dr vd Brink gewoon zullen nalopen als er niets meer zou gebeuren.
Bij ons behoorlijk wat niet-leden die naar ons toe komen als hij komt preken. Ik denk dat dat wel in meer kerken zal zijn.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ik heb dit onderwerp hier wel gevolgd, en ook het andere draadje wat toen gesloten werd.
Eerlijk gezegd gaat het mij als leek allemaal wat boven mijn pet.
Geytenbeekje

Bourdon16 schreef:Ik heb dit onderwerp hier wel gevolgd, en ook het andere draadje wat toen gesloten werd.
Heb ik ook wel hoor. Misschien komt er ooit een gedrukte versie in (e)bo(o)ek vorm uit :huhu
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:
Bourdon16 schreef:Ik heb dit onderwerp hier wel gevolgd, en ook het andere draadje wat toen gesloten werd.
Heb ik ook wel hoor. Misschien komt er ooit een gedrukte versie in (e)bo(o)ek vorm uit :huhu
Als daarmee de kwestie afgedaan zou zijn per direct zou ik ook per direct wat doneren om het proces te versnellen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bertiel

Bericht door Bertiel »

J.C. Philpot schreef:
Ik denk dat de meeste predikanten terecht niet gecharmeerd zijn van de wijze waarom van het media-offensief van ds. Van den Brink, en zich er liever niet in mengen. Ik geef ze groot gelijk.

Ik ben het met je eens dat dit media-gedoe destructief is voor de jeugd. Hoe langer dit duurt, hoe meer "collateral damage". Ik ben blij als deze zwarte bladzijde eindelijk afgesloten kan worden.
Het is jammer dat de toon de inhoud overstemd want het is zeker een terechte zorg.
In het verleden zijn dit soort geluiden (qua inhoud) te vaak met het niet volgen van de kerkelijke weg afgefakkeld.
Het zou fijn zijn als we op inhoud konden gaan. Want dat heb ik nog niet gezien.
Wel wat predikanten gehoord recent die dezelfde zorgen hebben
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef: Ik maak er helemaal niet van dat Van der Tang iets inhoudelijks zegt over de kerkelijke weg maar ik schreef juist dat hij zich eerst even in zou moeten lezen in de hervormde kerkorde. Dan zou hij deze opmerking namelijk niet gemaakt hebben. Je kunt iemand namelijk helemaal niet wijzen op de kerkelijke weg als je niet begrijpt wat die inhoudt. Nu projecteer je alleen je regels uit je eigen kerkverband op het kerkgenootschap waar ds Van den Brink lid van is. Zo werkt het echter niet.
Ik mag aannemen dat ieder kerkverband (zijn eigen) kerkelijke wegen heeft om predikanten te vermanen. Onbegrijpelijk dat je niet begrijpt dat van der Tang daar op doelt. En totaal geen noodzaak om je daar eerst in te moeten verdiepen voordat je iemand wijst op de eigen kerkelijke wegen. Maar zo je wil: Ord. no 11 IV artikel 14.

P.s.: Wel gek dat je dit van der Tang verwijt terwijl ds. van den Brink dat al helemaal niet heeft gedaan met zijn lezing.
Ik begrijp dat je vast zit in je denkpatroon. Je leest niet wat ik zeg maar vult het vervolgens volgens je eigen inzichten in om dan ook nog eens een kerkorde-artikel te citeren uit een ordinantie die per 1 juli j.l. is vervallen. Je P.s. slaat ook helemaal nergens op. Ik verwijt Van der Tang niks, ik adviseer hem zich eerst te verdiepen in de kerkelijke weg binnen de HHK. Als hij dat gedaan had, zou hij deze opmerking niet gemaakt hebben zo schreef ik. En waarom ik dat ook van ds Van den Brink zou moeten vinden ontgaat me helemaal. Die heeft die opmerking niet gemaakt.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef: Ik ben blij dat dit in de hervormde kerkorde helder geregeld is en je niet om allerlei accentverschillen maar zaken aan kunt spannen die veel energie kosten en veel kapot maken. Toezicht op de verkondiging ligt bij de classes en de synode. Niet bij individuen. Ook niet bij predikanten met emeritusrechten. En bij dat toezicht gaat het er dan om dat "zo predikt en leert dat hij de fundamenten van de kerk aantast,".
Die weg is er dus wel degelijk. Zie hier de HHK kerkorde.
HHK schreef:II Het opzicht over belijdenis en wandel der leden en over de vervulling van ambten,
bedieningen en functies
Artikel 4 Het opzicht
1. Het opzicht over belijdenis en wandel van de leden der Kerk en over de behoorlijke
vervulling van ambten, bedieningen en functies strekt
 tot behoud van hen, die dreigen af te dwalen,
 tot terugbrenging van hen, die in ergerlijke zonden zijn gevallen,
 tot opbouw van het geestelijk leven der gemeente en
 tot bewaring van de orde in het leven en werken der Kerk.
2. Geven iemands belijdenis en wandel of de vervulling van een ambt, bediening of
functie aanleiding tot bijzondere bemoeienis, dan geschiedt deze zo mogelijk eerst
door broederlijke samenspreking en herderlijk vermaan.
3. Indien nodig nemen zij, wie het houden van opzicht is toevertrouwd, één der
bijzondere middelen ter hand, in deze ordinantie gegeven ter handhaving van de
kerkelijke tucht.
Artikel 5 Door wie het opzicht wordt gehouden
1. Het opzicht over de leden der gemeente - voor zover dit in het tweede lid van dit
artikel niet aan een ander kerkelijk lichaam is opgedragen - wordt gehouden door het
consistorie.
2. Behoudens het bepaalde in hoofdstuk IV van deze ordinantie wordt het opzicht over
degenen
 die een ambt dragen;
 die, na van een ambt ontheven te zijn, daaraan verbonden bevoegdheden hebben
behouden of verkregen;
 die in een bediening staan;
 die in een bediening gestaan hebbende, daaraan verbonden bevoegdheden hebben
behouden;
 die in het bezit zijn van een consent, als bedoeld in ordinantie 3-17-1 of 2-33-1
letter d. of e.;
 alsmede over proponenten, vicarissen en anderen, die bevoegd zijn tot de
verkondiging des Woords, dan wel tot de verkondiging of de prediking van het
Evangelie in de Nederlandse Hervormde Kerk gehouden door de provinciale
kerkvergaderingen
.
3. De provinciale kerkvergaderingen houden dit opzicht door regionale commissies voor
het opzicht
.
4. Niet het consistorie, maar de regionale commissie voor het opzicht is bevoegd tot het
in behandeling nemen van een beschuldiging ingediend met betrekking tot bezwaren
als bedoeld in ordinantie 11-13-5 jegens kerkelijk werkers als bedoeld in ordinantie 17
en voorts al degenen die in een kerkelijke gezagsrelatie gezag uitoefenen.
https://www.hersteldhervormdekerk.nl/up ... tie_11.pdf
Ik schreef al een reactie op je eerdere melding van dit artikel. Die was blijkbaar niet doorgekomen maar staat er nu alsnog. De ordinantie waar je nu uit citeert is per 1 juli vervangen door een nieuwe.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:

Ik denk dat (de progressievere flank) dr vd Brink gewoon zullen nalopen als er niets meer zou gebeuren.
Bij ons behoorlijk wat niet-leden die naar ons toe komen als hij komt preken. Ik denk dat dat wel in meer kerken zal zijn.
Ach, ik las vanmorgen ook lid wat wegbleef uit de onderlinge samenkomst en elders mee luisterde.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

refo schreef:Het prettige van het zeuren over de procedure is dat je dan niet inhoudelijk hoeft te reageren.
Waarom zou ik inhoudelijk moeten reageren? Ik bemoei me niet met de discussie over de inhoud, maar daarom mag ik nog wel wijzen op de procedure. Dat heeft niets te maken met zeuren maar met kijken naar de feiten.
Geytenbeekje

Ditbenik schreef:
Ach, ik las vanmorgen ook lid wat wegbleef uit de onderlinge samenkomst en elders mee luisterde.
Dat ontken ik ook niet :huhu
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:Dat heeft niets te maken met zeuren maar met kijken naar de feiten.
Je hebt mij niet overtuigd dat zaken binnen de HHK niet kerkelijk aangekaart kunnen worden, ook al vind ik de opmerking van de heer L. van der Tang overbodig.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
Ditbenik schreef:Dat heeft niets te maken met zeuren maar met kijken naar de feiten.
Je hebt mij niet overtuigd dat zaken binnen de HHK niet kerkelijk aangekaart kunnen worden, ook al vind ik de opmerking van de heer L. van der Tang overbodig.
Ik had ook zeker niet verwacht dat ik ook maar iemand zou kunnen overtuigen. Ik heb alleen weergegeven hoe het kerkordelijk geregeld is. Met zaken in de kerkorde kun je het eens zijn of oneens zijn, maar het is wel een gegeven binnen de kerk.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Ditbenik schreef:
Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef: Ik maak er helemaal niet van dat Van der Tang iets inhoudelijks zegt over de kerkelijke weg maar ik schreef juist dat hij zich eerst even in zou moeten lezen in de hervormde kerkorde. Dan zou hij deze opmerking namelijk niet gemaakt hebben. Je kunt iemand namelijk helemaal niet wijzen op de kerkelijke weg als je niet begrijpt wat die inhoudt. Nu projecteer je alleen je regels uit je eigen kerkverband op het kerkgenootschap waar ds Van den Brink lid van is. Zo werkt het echter niet.
Ik mag aannemen dat ieder kerkverband (zijn eigen) kerkelijke wegen heeft om predikanten te vermanen. Onbegrijpelijk dat je niet begrijpt dat van der Tang daar op doelt. En totaal geen noodzaak om je daar eerst in te moeten verdiepen voordat je iemand wijst op de eigen kerkelijke wegen. Maar zo je wil: Ord. no 11 IV artikel 14.

P.s.: Wel gek dat je dit van der Tang verwijt terwijl ds. van den Brink dat al helemaal niet heeft gedaan met zijn lezing.
Ik begrijp dat je vast zit in je denkpatroon. Je leest niet wat ik zeg maar vult het vervolgens volgens je eigen inzichten in om dan ook nog eens een kerkorde-artikel te citeren uit een ordinantie die per 1 juli j.l. is vervallen. Je P.s. slaat ook helemaal nergens op. Ik verwijt Van der Tang niks, ik adviseer hem zich eerst te verdiepen in de kerkelijke weg binnen de HHK. Als hij dat gedaan had, zou hij deze opmerking niet gemaakt hebben zo schreef ik. En waarom ik dat ook van ds Van den Brink zou moeten vinden ontgaat me helemaal. Die heeft die opmerking niet gemaakt.
Misschien moet je nog eens uitleggen wat je bedoeld dan. Want je begint met dat van der Tang dit niet gezegd zou hebben als hij zich in de kerkorde had verdiept. Waarom zou hij dat dan niet gezegd hebben? Er is gewoon toch een kerkelijke weg? Zowel in de oude kerkorde (die dus trouwens gewoon op de site van de HHK staat alsof deze de huidige is) als ook in de nieuwe kerkorde van na 07-2022. Ook daarin staat een kerkelijke weg in deze:
Vaststelling en wijziging door de generale synode
17 juni 2022 in zijn geheel in tweede lezing vastgesteld.
Ingangsdatum: 1 juli 2022.
Hoofdstuk I Algemene bepalingen omtrent het opzicht
Artikel 1 Het doel van het opzicht
1. Het opzicht over belijdenis en wandel van de leden van de kerk en over de behoorlijke
vervulling van ambten en kerkelijke functies strekt tot:
- behoud van hen die dreigen af te dwalen;
- terechtbrenging van hen die in ergerlijke zonden zijn gevallen;
- bevordering van het geestelijk leven in de gemeente, en
- bewaring van de orde in het leven en werken van de kerk.
Artikel 2 Wie het opzicht uitoefenen
1. Het opzicht wordt uitgeoefend door of vanwege de ambtelijke vergaderingen.
2. De kerkenraad houdt opzicht over de leden van de gemeente - voor zover dit niet aan een
ander kerkelijk lichaam is opgedragen - door het consistorie.
3. Niet het consistorie, maar het regionaal college voor het opzicht is bevoegd tot het
behandelen van een beschuldiging ingediend met betrekking tot bezwaren als bedoeld in
ordinantie 11-7-2 jegens al degenen die in een kerkelijke gezagsrelatie gezag uitoefenen.

4. De classicale vergaderingen houden mede opzicht over de in lid 6 bedoelde personen door
middel van de regionale colleges voor het opzicht.
5. De generale synode houdt mede opzicht door middel van het generaal college voor het
opzicht.
6. Behoudens het bepaalde in hoofdstuk VII van deze ordinantie wordt, in afwijking van het in
lid 2 van dit artikel bepaalde, door of vanwege de classicale vergadering het opzicht

gehouden over degenen
a. die een ambt dragen;
b. die, na van een ambt ontheven te zijn, daaraan verbonden bevoegdheden hebben
behouden of verkregen;
c. die een ambt gedragen hebben of een functie vervuld hebben met betrekking tot
hun handelwijze gedurende de uitoefening van hun ambt en met betrekking tot het
schenden van de in ordinantie 1-15-13 bedoelde geheimhoudingsplicht;
d. die in het bezit zijn van een consent, als bedoeld in ordinantie 3-15;
e. alsmede over kandidaten en anderen die bevoegd zijn tot de verkondiging van het
Woord, dan wel tot de verkondiging of de prediking van het Evangelie in de kerk;
f. kerkvoogden als bedoeld in ordinantie 16-1-4 b, c en d;
g. kerkelijk werkers voor zover en gedurende de tijd dat zij als zodanig werkzaam zijn.
7. Het opzicht over de dienst van het Woord en de catechese wordt gehouden door de
classicale vergaderingen en de generale synode.

Artikel 3 Broederlijke samenspreking en herderlijk vermaan
1. Geven iemands belijdenis en wandel aanleiding tot bijzondere bemoeienis van het
consistorie, dan geschiedt deze als de zaak zich daarvoor leent eerst door broederlijke
samenspreking of door herderlijk vermaan, of beide.
2. Geven iemands belijdenis en wandel of de vervulling van een ambt of functie aanleiding tot
bijzondere bemoeienis van het regionale college voor het opzicht, dan geschiedt deze als de
zaak zich daarvoor leent door broederlijke samenspreking of door herderlijk vermaan, of
beide.
3. Zij die met het opzicht houden belast zijn, hebben de bevoegdheid om belanghebbenden op
te dragen een dergelijke broederlijke samenspreking te houden. Het college voor het opzicht
bepaalt onder wiens leiding dit geschiedt.
4. Zij die met het opzicht houden belast zijn, kunnen in een zaak die zich naar hun oordeel
daarvoor leent gedurende de procedure de aangeklaagde en de klager de gelegenheid geven
door middel van mediation tot overeenstemming te komen. Dit laat onverlet de bevoegdheid
van het opzichthoudende orgaan om de zaak al dan niet voort te zetten.
https://www.hersteldhervormdekerk.nl/up ... s_HHKO.pdf

Al met al lijkt mij dit gewoon een kerkelijke weg om dwalingen tegen te gaan. Dus is het mij totaal niet duidelijk wat je nu probeert te zeggen met dat van der Tang eerst zich had moeten verdiepen in de HHK kerkorde. Lijkt me ook totaal niet belangrijk in deze discussie en dit artikel.
Gesloten