Re: Gereformeerde Gemeenten
Geplaatst: 03 dec 2024, 13:53
Zijn gewoon mensen uit GGiN kringen
Maar ben je het met mij eens dat ze dit niet uit de Wachter Sions kunnen halen inclusief de meditaties? Er is 1 predikant in dit kerkverband van wie ik wel zeer verwarrende dingen in preken heb gelezen. Al de andere hedendaagse predikanten binnen de GGiN vind ik als buitenstaander hun preken meer op CGK(BhP) preken lijken dan veel GG predikanten.
Juist niet Ds Kort, deze dominee preekt juist uiterst bijbels, die leert dit niet dat doet de GGBobber schreef: ↑03 dec 2024, 13:51Inderdaad, ik ook niet. @Vrouwke, bedoel je dan de volgers van ds. Kort? Ik kan het niet helemaal plaatsen, wees eens concreet.huisman schreef: ↑03 dec 2024, 13:46Dit lees ik nooit in de Saambinder of de Wachter Sions. Spreek best veel mensen (meestal avondmaalgangers) uit de OGG/GGiN en heb wat jij beschrijft nog nooit gehoord. Wel een merkwaardige visie op Zondag 7 en Zondag 23 en hun kijk op de bewuste rechtvaardigmaking. Maar dat is toch echt iets anders dan wat jij beschrijft.Vrouwke schreef: ↑03 dec 2024, 13:01 Het is allemaal niet zo eenvoudig te verwoorden.
Maar in de rechterflank kom je echt mensen tegen die zeggen eigenlijk te geloven dat ze bekeerd zijn, ten avondmaal gaan, Gods nabijheid ervaren. Maar tegelijkertijd menen dat ze zo nog niet kunnen sterven omdat hun zonden niet vergeven zijn.
En dat is absoluut gevolg van de prediking. Die is niet helder meer.
Een bedekte schuld is nog geen vergeven schuld is een uitdrukking die uit de zogenaamde tale kanaans komt. Op refoweb maakt ds. Pieters daar gehakt van. Ik neem aan dat je hierop doelt, en soortgelijke uitspraken. Het feit dat in sommige kerken geen of nauwelijks mensen aan het Avondmaal durven gaan zegt op zich al genoeg. De lat ligt te hoog met wat je moet en meegemaakt moet hebben. Vierschaarservaring etc. Puur onbijbels.huisman schreef: ↑03 dec 2024, 13:46Dit lees ik nooit in de Saambinder of de Wachter Sions. Spreek best veel mensen (meestal avondmaalgangers) uit de OGG/GGiN en heb wat jij beschrijft nog nooit gehoord. Wel een merkwaardige visie op Zondag 7 en Zondag 23 en hun kijk op de bewuste rechtvaardigmaking. Maar dat is toch echt iets anders dan wat jij beschrijft.Vrouwke schreef: ↑03 dec 2024, 13:01 Het is allemaal niet zo eenvoudig te verwoorden.
Maar in de rechterflank kom je echt mensen tegen die zeggen eigenlijk te geloven dat ze bekeerd zijn, ten avondmaal gaan, Gods nabijheid ervaren. Maar tegelijkertijd menen dat ze zo nog niet kunnen sterven omdat hun zonden niet vergeven zijn.
En dat is absoluut gevolg van de prediking. Die is niet helder meer.
Als ik eerlijk ben, zeg ik dat ik erg weinig in de Wachter lees. Als ik lees pak ik liever een boek. En dat zijn dat altijd oudere boeken. Dus niet uit de GGiN. En preken zijn zelfs van 1 predikant nog heel verschillend…huisman schreef: ↑03 dec 2024, 14:00Maar ben je het met mij eens dat ze dit niet uit de Wachter Sions kunnen halen inclusief de meditaties? Er is 1 predikant in dit kerkverband van wie ik wel zeer verwarrende dingen in preken heb gelezen. Al de andere hedendaagse predikanten binnen de GGiN vind ik als buitenstaander hun preken meer op CGK(BhP) preken lijken dan veel GG predikanten.
Ik ben het in dezen wel met -DIA- eens. En het voorbeeld van Thomas heeft hier niets mee te maken. Thomas wilde Jezus met lichamelijke ogen zien. Daar gaat het bij de rechtvaardigmaking HELEMAAL niet over.JanRap schreef: ↑03 dec 2024, 13:04 @DIA, Hierin ga ik niet met u mee. Zelfs op geen enkele manier. Ik houd het bij Joh.20:29: SV
Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig zijn zij die niet zullen gezien hebben en nochtans zullen geloofd hebben.
En als u me er nu van verdenkt om een vijand van de ware zielsbevinding te zijn dan heb ik daar mezelf voor over. En met ons gevoel kunnen we hopeloos de mist ingaan.@ DIA u maakt een enorm verschil tussen kennen en ondervinden. Dat deden onze vaderen niet. Zie bijvoorbeeld HC 1 over de enige troot. Maar toen we gingen redeneren gingen we de zaken meer en meer uit het verband halen.
Uit de OGG/GGiN zou ik het ook niet weten, maar in de GG hoor ik dat best veel, zelfs door predikanten vanaf de kansel.huisman schreef: ↑03 dec 2024, 13:46Dit lees ik nooit in de Saambinder of de Wachter Sions. Spreek best veel mensen (meestal avondmaalgangers) uit de OGG/GGiN en heb wat jij beschrijft nog nooit gehoord. Wel een merkwaardige visie op Zondag 7 en Zondag 23 en hun kijk op de bewuste rechtvaardigmaking. Maar dat is toch echt iets anders dan wat jij beschrijft.Vrouwke schreef: ↑03 dec 2024, 13:01 Het is allemaal niet zo eenvoudig te verwoorden.
Maar in de rechterflank kom je echt mensen tegen die zeggen eigenlijk te geloven dat ze bekeerd zijn, ten avondmaal gaan, Gods nabijheid ervaren. Maar tegelijkertijd menen dat ze zo nog niet kunnen sterven omdat hun zonden niet vergeven zijn.
En dat is absoluut gevolg van de prediking. Die is niet helder meer.
Is hier niet ergens verkeerd gequoot?Posthoorn schreef: ↑03 dec 2024, 14:10Ik ben het in dezen wel met -DIA- eens. En het voorbeeld van Thomas heeft hier niets mee te maken. Thomas wilde Jezus met lichamelijke ogen zien. Daar gaat het bij de rechtvaardigmaking HELEMAAL niet over.JanRap schreef: ↑03 dec 2024, 13:04@DIA, Hierin ga ik niet met u mee. Zelfs op geen enkele manier. Ik houd het bij Joh.20:29: SV
Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig zijn zij die niet zullen gezien hebben en nochtans zullen geloofd hebben.
En als u me er nu van verdenkt om een vijand van de ware zielsbevinding te zijn dan heb ik daar mezelf voor over. En met ons gevoel kunnen we hopeloos de mist ingaan.@ DIA u maakt een enorm verschil tussen kennen en ondervinden. Dat deden onze vaderen niet. Zie bijvoorbeeld HC 1 over de enige troot. Maar toen we gingen redeneren gingen we de zaken meer en meer uit het verband halen.
@ Adagio, Alle berouw, en alle zondekennis, en alle boetvaardigheid die niet tegelijk Gods genade aangrijpt in de belofte van het Evangelie is geen echt berouw. Klopt het dat ik bij u bemerk dat u enorme waare toekent aan zondekennis ( hoe nodig ook)? En zou daar Comrie achter kunnen zitten met zijn embryo theologie? De leer dat in het uur van de wedergeboorte Gods genade wordt ingestort: geloof, bekering, wedergeboorte, rechtvaardiging? En dat zondekennis een bewijs is van wedergeboorte? Ik houd met de reformatoren vast dat geloof het bewijs is van de wedergeboorte.Adagio schreef: ↑03 dec 2024, 13:362 Kor. 7 "Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid". Dat hartelijk berouw, het leedwezen over de zonde zal zich van meet af aan ook uiten in het (hoe gebrekkig ook) haten en vluchten van de zonden. Tegen God gezondigd! Al zou de straf niet worden ontkomen, de smart over de zonden zelf brengt tot een hartelijke afkeer ervan. Een goeddoend God onteerd! vertoornd en beledigd. Al is iemand blind dat hij water naar de zee draagt, maar het is een afbraakproces, netter gezegd: het afsterven van de oude mens. Voorbeeld Bunyan is duidelijk: genade overvloeiende, grace abounding to the chief of sinners
GG links schreef: ↑03 dec 2024, 14:00Een bedekte schuld is nog geen vergeven schuld is een uitdrukking die uit de zogenaamde tale kanaans komt. Op refoweb maakt ds. Pieters daar gehakt van. Ik neem aan dat je hierop doelt, en soortgelijke uitspraken. Het feit dat in sommige kerken geen of nauwelijks mensen aan het Avondmaal durven gaan zegt op zich al genoeg. De lat ligt te hoog met wat je moet en meegemaakt moet hebben. Vierschaarservaring etc. Puur onbijbels.huisman schreef: ↑03 dec 2024, 13:46Dit lees ik nooit in de Saambinder of de Wachter Sions. Spreek best veel mensen (meestal avondmaalgangers) uit de OGG/GGiN en heb wat jij beschrijft nog nooit gehoord. Wel een merkwaardige visie op Zondag 7 en Zondag 23 en hun kijk op de bewuste rechtvaardigmaking. Maar dat is toch echt iets anders dan wat jij beschrijft.Vrouwke schreef: ↑03 dec 2024, 13:01 Het is allemaal niet zo eenvoudig te verwoorden.
Maar in de rechterflank kom je echt mensen tegen die zeggen eigenlijk te geloven dat ze bekeerd zijn, ten avondmaal gaan, Gods nabijheid ervaren. Maar tegelijkertijd menen dat ze zo nog niet kunnen sterven omdat hun zonden niet vergeven zijn.
En dat is absoluut gevolg van de prediking. Die is niet helder meer.
Ik begrijp hem wel..huisman schreef: ↑03 dec 2024, 14:15GG links schreef: ↑03 dec 2024, 14:00Een bedekte schuld is nog geen vergeven schuld is een uitdrukking die uit de zogenaamde tale kanaans komt. Op refoweb maakt ds. Pieters daar gehakt van. Ik neem aan dat je hierop doelt, en soortgelijke uitspraken. Het feit dat in sommige kerken geen of nauwelijks mensen aan het Avondmaal durven gaan zegt op zich al genoeg. De lat ligt te hoog met wat je moet en meegemaakt moet hebben. Vierschaarservaring etc. Puur onbijbels.huisman schreef: ↑03 dec 2024, 13:46Dit lees ik nooit in de Saambinder of de Wachter Sions. Spreek best veel mensen (meestal avondmaalgangers) uit de OGG/GGiN en heb wat jij beschrijft nog nooit gehoord. Wel een merkwaardige visie op Zondag 7 en Zondag 23 en hun kijk op de bewuste rechtvaardigmaking. Maar dat is toch echt iets anders dan wat jij beschrijft.Vrouwke schreef: ↑03 dec 2024, 13:01 Het is allemaal niet zo eenvoudig te verwoorden.
Maar in de rechterflank kom je echt mensen tegen die zeggen eigenlijk te geloven dat ze bekeerd zijn, ten avondmaal gaan, Gods nabijheid ervaren. Maar tegelijkertijd menen dat ze zo nog niet kunnen sterven omdat hun zonden niet vergeven zijn.
En dat is absoluut gevolg van de prediking. Die is niet helder meer.
Sorry maar ik kan op jouw niet reageren. Je gaat steeds vol op het orgel en gooit van alles door elkaar of op één hoop.
Misschien terug naar de Bron om daar te lezen wat een zondaar moet meemaken om op de weg der zaligheid geplaatst te worden.
Dat je wedergeboren, bekeerd bent maar nog onverzoend en geen vergeving der zonden ontvangen hebt? Ik moet toegeven dat ik de rechterkant van de GG niet beluister maar in het midden en links daarvan heb ik dit in de GG nog nooit gehoord. Wel andere zaken die ik als CGK’er anders zou verwoorden maar dat waren mildere verschillen.Tiberius schreef: ↑03 dec 2024, 14:12Uit de OGG/GGiN zou ik het ook niet weten, maar in de GG hoor ik dat best veel, zelfs door predikanten vanaf de kansel.huisman schreef: ↑03 dec 2024, 13:46Dit lees ik nooit in de Saambinder of de Wachter Sions. Spreek best veel mensen (meestal avondmaalgangers) uit de OGG/GGiN en heb wat jij beschrijft nog nooit gehoord. Wel een merkwaardige visie op Zondag 7 en Zondag 23 en hun kijk op de bewuste rechtvaardigmaking. Maar dat is toch echt iets anders dan wat jij beschrijft.Vrouwke schreef: ↑03 dec 2024, 13:01 Het is allemaal niet zo eenvoudig te verwoorden.
Maar in de rechterflank kom je echt mensen tegen die zeggen eigenlijk te geloven dat ze bekeerd zijn, ten avondmaal gaan, Gods nabijheid ervaren. Maar tegelijkertijd menen dat ze zo nog niet kunnen sterven omdat hun zonden niet vergeven zijn.
En dat is absoluut gevolg van de prediking. Die is niet helder meer.
Jazeker, dat klinkt.huisman schreef: ↑03 dec 2024, 14:22Dat je wedergeboren, bekeerd bent maar nog onverzoend en geen vergeving der zonden ontvangen hebt? Ik moet toegeven dat ik de rechterkant van de GG niet beluister maar in het midden en links daarvan heb ik dit in de GG nog nooit gehoord. Wel andere zaken die ik als CGK’er anders zou verwoorden maar dat waren mildere verschillen.Tiberius schreef: ↑03 dec 2024, 14:12Uit de OGG/GGiN zou ik het ook niet weten, maar in de GG hoor ik dat best veel, zelfs door predikanten vanaf de kansel.huisman schreef: ↑03 dec 2024, 13:46Dit lees ik nooit in de Saambinder of de Wachter Sions. Spreek best veel mensen (meestal avondmaalgangers) uit de OGG/GGiN en heb wat jij beschrijft nog nooit gehoord. Wel een merkwaardige visie op Zondag 7 en Zondag 23 en hun kijk op de bewuste rechtvaardigmaking. Maar dat is toch echt iets anders dan wat jij beschrijft.Vrouwke schreef: ↑03 dec 2024, 13:01 Het is allemaal niet zo eenvoudig te verwoorden.
Maar in de rechterflank kom je echt mensen tegen die zeggen eigenlijk te geloven dat ze bekeerd zijn, ten avondmaal gaan, Gods nabijheid ervaren. Maar tegelijkertijd menen dat ze zo nog niet kunnen sterven omdat hun zonden niet vergeven zijn.
En dat is absoluut gevolg van de prediking. Die is niet helder meer.