Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten
Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]
Ik denk ook dat je te lief bent. Gedrag veranderen is lastig als je er altijd rekening mee gehouden hebt.
Dat ze het minder lekker vinden, is ook het punt niet. Ik heb ook dingen die ik minder lekker vind. Alleen het commentaar leveren zou ik persoonlijk niet willen hebben en daarom zou ik er ook geen rekening mee houden. Als ik moet koken wat alle 4 kinderen lekker vinden, blijft er weinig over. Dan zou soep afvallen, prei, witlof, spinazie, gekookte andijvie, bietjes, worteltjes, broccoli, pasta met saus, rijst met saus, couscous met ras el hanout kruiden, salades, paprika, nasi, vlees wordt door sommigen ook niet gewaardeerd etc. etc. Dan blijft er bijzonder weinig over. Bij ons is daarom de afspraak 'eten wat de pot schaft'. Als je er niet van houdt, neem je wat minder, maar er wordt geen commentaar geleverd. Iets anders krijgen ze niet.
Afgelopen zondag heb ik een uitzondering gemaakt voor de pompoensoep. Die was echt pittig. Manlief en ik vonden hem lekker, kinderen absoluut niet. Zij hebben broodjes gegeten ( nadat ze allemaal een paar happen geproefd hadden)
Dat ze het minder lekker vinden, is ook het punt niet. Ik heb ook dingen die ik minder lekker vind. Alleen het commentaar leveren zou ik persoonlijk niet willen hebben en daarom zou ik er ook geen rekening mee houden. Als ik moet koken wat alle 4 kinderen lekker vinden, blijft er weinig over. Dan zou soep afvallen, prei, witlof, spinazie, gekookte andijvie, bietjes, worteltjes, broccoli, pasta met saus, rijst met saus, couscous met ras el hanout kruiden, salades, paprika, nasi, vlees wordt door sommigen ook niet gewaardeerd etc. etc. Dan blijft er bijzonder weinig over. Bij ons is daarom de afspraak 'eten wat de pot schaft'. Als je er niet van houdt, neem je wat minder, maar er wordt geen commentaar geleverd. Iets anders krijgen ze niet.
Afgelopen zondag heb ik een uitzondering gemaakt voor de pompoensoep. Die was echt pittig. Manlief en ik vonden hem lekker, kinderen absoluut niet. Zij hebben broodjes gegeten ( nadat ze allemaal een paar happen geproefd hadden)
Ik voel met je mee Orchidee, want ik heb een beetje hetzelfde probleem. Teveel naar hun bekkies gekookt denk ik.Orchidee schreef:Ja, dat trek ik me inmiddels wel aan.
Mijn dochters zijn inmiddels 18 en 20 en hebben een grondige hekel aan aardappels.
De oudste vind het niet lekker, de jongste vind het niet gezond en ook niet echt favoriet.
Ik varieer best wel met aardappeltjes, krieltjes uit de oven met rozemarijn en olijfolie, verse aardappelblokjes met olijfolie en zeezout, gekookte aardappels, fijngesneden schijfjes als ik een ovenschotel maak bijv.
Die variaties worden nog wel "gepikt" maar dan mag de hoeveelheid weer niet teveel zijn![]()
Sorry maar ik kan geen lekkere stamppot voor 4/5 pers. maken van een pondje aardappels.

Ik los het zo op. Als het ene kind dat oosters eten haat elders eet, maak ik bami of nasi en smult het kind van de babi pangang of een loempia. Zij lust op haar beurt absoluut geen witlof, dus dat kook ik dan als ik weet dat zij ergens anders eet.
In de vakanties kun je dan dagen achter elkaar vooruit.

Overigens gaat slecht eten vaak over als ze getrouwd zijn, want een vrouw/man gaat daar anders mee om dan een moeder.
Mijn schoonmoeder was stomverbaasd toen ze hoorde dat mijn man krootjes, sla met een gesnipperd rauw uitje erdoor en tomatensoep had gegeten. Dat deed hij thuis absoluut niet.
Maar verder moeten ze niet zeuren als ik een hollandse prak op tafel zet, bij de minder favoriete groenten zorg ik dat er appelmoes of stoofpeertjes op tafel staan.
En als ze een schoonmoeder hebben, hoe doen ze dat daar dan?

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
De jongste heeft het idd errug moeilijk als ze bij haar vriend moet eten en ze schuift stiekem nogal eens wat op het bord van haar vriend of ze slaat af en eet gewoon heel weinig
Tot nu toe eet ze daar dan ook maximaal 1 x p/dg, en zorgt ze dat ze de andere maaltijden weer thuis is
Haar vriend vind het hier heerlijk eten en eet inmiddels al meer dan een half jaar geleden omdat ik het "anders" klaarmaakt dan zijn moeder

Tot nu toe eet ze daar dan ook maximaal 1 x p/dg, en zorgt ze dat ze de andere maaltijden weer thuis is

Haar vriend vind het hier heerlijk eten en eet inmiddels al meer dan een half jaar geleden omdat ik het "anders" klaarmaakt dan zijn moeder

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Pompoen/wortel/zoete aardappelsoep en excuses, maar wat een mislukking.
Ik heb de overblijfselen door het riool gespoeld.
Ik kreeg het niet op smaak, peper, gember, nootmuskaat, nog meer zout, maar het bleef een zoete zalvige massa.
Manlief haakte als eerste af en dat ben ik niet gewend, ik heb zelf mijn kom leeggelepeld, maar niet van harte. En de kinderen aten uit een soort beleefdheid hun kom leeg, maar ik zag al dat dit tegen heug en meug ging.
Ik was blij dat ik plan B had, ik had hamburgers gehaald bij de slager.
Dus met een broodje en slablaadje werd het toch nog een vullende maaltijd.

Ik kreeg het niet op smaak, peper, gember, nootmuskaat, nog meer zout, maar het bleef een zoete zalvige massa.
Manlief haakte als eerste af en dat ben ik niet gewend, ik heb zelf mijn kom leeggelepeld, maar niet van harte. En de kinderen aten uit een soort beleefdheid hun kom leeg, maar ik zag al dat dit tegen heug en meug ging.
Ik was blij dat ik plan B had, ik had hamburgers gehaald bij de slager.
Dus met een broodje en slablaadje werd het toch nog een vullende maaltijd.
Vervelend mara! Het was mij tot afgelopen zondag ook niet gelukt. De knoflook, peper en koriander waren m.i. de smaakmaker. Die soep vond ik echt lekker
Ik vond het een regelrechte flop. Ik heb er heel veel werk aan gehad, tijdens het koken begon ik al te twijfelen aan de smaak.merel schreef:Vervelend mara! Het was mij tot afgelopen zondag ook niet gelukt. De knoflook, peper en koriander waren m.i. de smaakmaker. Die soep vond ik echt lekker
Winterpeen>>zoet, aardappels>> zoetig, pompen>> twijfelachtig.
Bij de Jumbo hadden ze alleen een ronde oranje biologische pompoen, wat een crime om door te snijden, te schillen en in blokjes te hakken zeg.

Het was niet bepaald "de makkelijke maaltijd".
Mijn zoon zei vanmorgen nog, het was net alsof je je had vergist, suiker ipv zout in de soep had gedaan.
Ze zijn hier dol op soepen, maar deze mag ik niet meer maken.
Gelukkig maar.
(Dochter kwam thuis, terwijl ik met de pompoen stond te stoeien, ze zei: het is nog te vroeg voor halloween hoor.

Eén keer eerder gehad met een gerecht, dat we het te vies vonden om op te eten. Runderlapjes in bier gestoofd, het hele huis stonk en zelfs de bierdrinkers vonden het vies.
- Dodo
Pompoensoep moet je een beetje pit geven, hij is snel laf van smaak. Lente-uitjes, en spekjes of parmezaan doen het voor ons. We eten het graag.
Ik doe altijd bier in hachee of goulash. De smaak verdwijnt grotendeels maar het geeft toch wat extra. Had je er niet teveel bier in gedaan, Mara?
Ik doe altijd bier in hachee of goulash. De smaak verdwijnt grotendeels maar het geeft toch wat extra. Had je er niet teveel bier in gedaan, Mara?
- Dodo
Mijn moeder had een tegeltje in de keuken hangen:
Er is nog nooit een kok gevonden
Die koken kon naar alle monden
Ik heb zelf wat anders hangen:
Never trust a skinny cook.
;-)
Er is nog nooit een kok gevonden
Ik heb zelf wat anders hangen:
Never trust a skinny cook.
;-)
Ik had voor de pit chilipeper en gember erin gedaan. En geen vlees, omdat ik hoopte een lekker vega-recept te hebben hiermee.Dodo schreef:Pompoensoep moet je een beetje pit geven, hij is snel laf van smaak. Lente-uitjes, en spekjes of parmezaan doen het voor ons. We eten het graag.
Ik vermoed dat het teveel zoete onderdelen bij elkaar waren, zoals ik zei, ik begon steeds meer te twijfelen.
Twee (ipv de voorgeschreven 1) kippenbouillonblokjes erin gedaan, plus meer zout dan normaal. (dus niet helemaal vega)
Ik had er zelfs minder bier in gedaan, een half flesje, volgens het recept moest het 1 flesje zijn. Ik was zwanger en de lucht van bier stond me toen enorm tegen. Maar de mannen die toen meeaten vonden het evenmin lekker.
Dat is waar.Dodo schreef:Er is nog nooit een kok gevonden

Maar het lukt me vrijwel altijd om het zo te maken dat het i.i.g. wel gegeten wordt, al dan niet met enige tegenzin.

Leuk is het om te zien dat de spruitjeshater mijn eenpansgerecht met spruitjes wel met smaak eet.
Tja en wie kookt, bepaalt meestal en ik zal nooit struikjes broccoli maken. Wel door een hartige taart of soep, maar nooit als enige groente.
En bloemkool kook ik alleen op verzoek, vind dat een saaie groente.
Ah spruitjes, zag ze verleden week alweer liggen maar ik wacht er toch nog even mee
Hoe ziet jou eenpansgerecht met spruitjes eruit @Mara?

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Met gebakken krieltjes of aardappelblokjes, magere spekblokjes, blokjes appel en gehalveerde spruitjes, of als ze klein zijn, hele.Orchidee schreef:Ah spruitjes, zag ze verleden week alweer liggen maar ik wacht er toch nog even mee![]()

Pompoen schil ik niet, gewoon in stukjes met schil in de pan. Of 10 min in geheel koken en dan de schil eraf schrappen.Mara schreef:Ik vond het een regelrechte flop. Ik heb er heel veel werk aan gehad, tijdens het koken begon ik al te twijfelen aan de smaak.merel schreef:Vervelend mara! Het was mij tot afgelopen zondag ook niet gelukt. De knoflook, peper en koriander waren m.i. de smaakmaker. Die soep vond ik echt lekker
Winterpeen>>zoet, aardappels>> zoetig, pompen>> twijfelachtig.
Bij de Jumbo hadden ze alleen een ronde oranje biologische pompoen, wat een crime om door te snijden, te schillen en in blokjes te hakken zeg.Ik ben best sterk in mn handen, maar heb 3 verschillende messen nodig gehad.
Het was niet bepaald "de makkelijke maaltijd".
Mijn zoon zei vanmorgen nog, het was net alsof je je had vergist, suiker ipv zout in de soep had gedaan.
Ze zijn hier dol op soepen, maar deze mag ik niet meer maken.
Gelukkig maar.
(Dochter kwam thuis, terwijl ik met de pompoen stond te stoeien, ze zei: het is nog te vroeg voor halloween hoor.)
Eén keer eerder gehad met een gerecht, dat we het te vies vonden om op te eten. Runderlapjes in bier gestoofd, het hele huis stonk en zelfs de bierdrinkers vonden het vies.
Denk zelf dat het gewoon te veel zoet dezelfde smaken naast elkaar waren. Als je het nog aandurft, waag je eens aan mijn recept. Voor het eerst dat ik pompoen soep lekker vond
Op die manier spruitjes klaarmaken zou ik een niet-spruitjes eter toch moeten kunnen verleiden!
Ik ga het proberen en je hoort het wel een keer aankomende najaar/winter
Pompoen waag ik me niet aan
Ik ga het proberen en je hoort het wel een keer aankomende najaar/winter

Pompoen waag ik me niet aan

- JolandaOudshoorn
Pompoen combineer ik meestal met tomaat en paprika erbij. En soms een aubergine als je het extra romig wil hebben. En een vers gesneden pepertje. Meestal doe ik er ook een mengsel in van een gesnipperd sjalotje/ui, kurkuma, gember en knoflook. Dat bak ik dan en doe er vervolgens de tomaat, pompoen en paprika erbij. Dat ook even meebakken en dan wat kippenbouillon erbij. Gaar laten koken en dan de staafmixer erdoor.Dodo schreef:Pompoensoep moet je een beetje pit geven, hij is snel laf van smaak. Lente-uitjes, en spekjes of parmezaan doen het voor ons. We eten het graag.
Ik zou inderdaad zelf ook nooit kiezen voor een combinatie van pompoen (zoet), aardappel (zoet) en wortel (zoet).
Succes met verder experimenteren.
Enne... Dodo, ik ben vrij skinny, maar de meeste mensen komen graag eten. Of eten halen :-)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Chili con carne naar recept van Herman den Blijker. Ben benieuwd.