Kennelijk vermag Schriftbewijs in deze discussie niet veel... Ik heb duidelijk gewezen op Rom. 9:25 en 26. Waarom dan de beschuldiging van 'eigenmachtig een geestelijke toepassing maken'? De Schrift zélf maakt een geestelijke toepassing, sterker nog, ziet de vervulling van de profetieën als een 'geestelijke' aangelegenheid. Waarom dan toch, ondanks die duidelijke Schriftgegevens, een met hand en tand vasthouden aan een zgn. letterlijke verklaring?Gian schreef:Waarom zou ik het niet geloven als de Bijbel ons dit zo duidelijk vermeld? Wie ben ik om daar eigenmachtig een geestelijke toepassing op te maken? Efraim wordt als een zoon van Jacob gerekend, en deelt als stam mee zowel in de verdeling van het land in Jozua als het land straks in het Vrederijk.Fjodor schreef:Dus jij denkt dat de in de toekomst openbaart gaat worden waar de nakomelingen van Efraïm na 2600 jaar verstrooiing gebleven zijn en dat Efraïm dan met Juda samengevoegd gaat worden tot één Israël?Gian schreef:Eerst de letterlijke vervulling, dan de geestelijke toepassing. Zo is dat nu eenmaal. Als je alleen maar geestelijke vervulling zoekt, en alle details mee wil laten wegen kom je altijd in de knoop. Dan blijft de openbaring van de profetieën grotendeels verborgen.
Waarom uitspraken als 'wie ben ik om Efraïm in de kerk te veranderen', terwijl duidelijk is gewezen op wat het NT zelf zegt?
Tussen twee haakjes: Efraïm 'is' niet de kerk, Efraïm staat voor de heidenvolkeren die toegebracht worden, en maakt zo dus deel uit van de kerk. Nogmaals, dit alles op grond van wat het NT ons hierover leert.