Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten
Geplaatst: 10 jul 2009, 10:05
MIsschien kun je eerst mijn bijdragen lezen voor je reageert. Daar staat het antwoord heel helder in. 

kromme argumenten kun je wel 10x lezen maar daar kun je mij niet mee overtuigen want je redenaties zijn alleen maar inlegkunde die in strijd zijn met het nieuwe testament. je enige argument is cultuur en traditie waar je in de seremoniele wetten probeert een onderbouwing te vinden en dat is precies hetzelfde als de roomse kerk doet.Erasmiaan schreef:
JUIST, Erasmiaan!!Erasmiaan schreef:Voor de zondeval was met eerbied gesproken, het verschil tussen man en vrouw duidelijk. Na de zondeval heeft de Heere dit onderscheid zijn afgezonderde volk Israël duidelijk bevolen in Deuteronomium. Dat ze beiden rokken aan getogen kregen, Adam en Eva, zegt niet of het dezelfde kleding was. Zoals memento opmerkte droegen mannen en vrouwen rokken, het onderscheid bleek onder meer uit het tuig (zoals blijkt uit Deuteronomium).
Ceremoniële wetten? Ik heb het hier toch niet over de Tempeldienst?barjan schreef:kromme argumenten kun je wel 10x lezen maar daar kun je mij niet mee overtuigen want je redenaties zijn alleen maar inlegkunde die in strijd zijn met het nieuwe testament. je enige argument is cultuur en traditie waar je in de seremoniele wetten probeert een onderbouwing te vinden en dat is precies hetzelfde als de roomse kerk doet.Erasmiaan schreef:
Het probleem, Erasmiaan, is en blijft dat in het OT God zowel man als vrouw een rok gaf. Het verschil zat duidelijk NIET in het verschil broek-rok. Dus de scheppingsorde kan je hiervoor niet gebruiken.Erasmiaan schreef:Waarom deze tekst nu nog wel van toepassing zou zijn en andere teksten uit dat hoofdstuk niet onderbouw ik door te zeggen dat het de HEERE een gruwel is en dat dit een bijvoeging is die in rest van het hoofdstuk bij de andere regels niet genoemd wordt. De HEERE is immers de onveranderlijke God, de IK ZAL ZIJN die IK ZIJN ZAL (Exodus 3:14) en in Hem is geen schaduw van omkering (Jakobus 1 vers 17). Ook is het zo dat Paulus in het nieuwe testament duidelijk wijst op de rol van de vrouw naast de man (o.a.: 1 Korinthe 1 vers 11, 1 Korinthe 14 vers 34 (met kanttekening 111)). De vrouw heeft een andere rol en dat verschil moet in uitdrukking worden gebracht, zoals Paulus ook duidelijk maakt in 1 Korinthe 1, over het haar van de vrouw en haar hoofdbedekking.
dus jij bent voor de steniging en je hebt dus een baard? want dat is ook niet de tempeldienst. dus...?Erasmiaan schreef:Ceremoniële wetten? Ik heb het hier toch niet over de Tempeldienst?
We zijn het er dus over eens dat er onderscheid moet zijn tussen man en vrouw (ik vraag me overigens af of Barjan het daarmee eens is maar dit vloeit toch echt voort uit Deuteronomium 22 vers 5). Toen zat het verschil tussen man en vrouw in bijv. het tuig waarmee ze zich aangegord hadden.memento schreef:Het probleem, Erasmiaan, is en blijft dat in het OT God zowel man als vrouw een rok gaf. Het verschil zat duidelijk NIET in het verschil broek-rok. Dus de scheppingsorde kan je hiervoor niet gebruiken.Erasmiaan schreef:Waarom deze tekst nu nog wel van toepassing zou zijn en andere teksten uit dat hoofdstuk niet onderbouw ik door te zeggen dat het de HEERE een gruwel is en dat dit een bijvoeging is die in rest van het hoofdstuk bij de andere regels niet genoemd wordt. De HEERE is immers de onveranderlijke God, de IK ZAL ZIJN die IK ZIJN ZAL (Exodus 3:14) en in Hem is geen schaduw van omkering (Jakobus 1 vers 17). Ook is het zo dat Paulus in het nieuwe testament duidelijk wijst op de rol van de vrouw naast de man (o.a.: 1 Korinthe 1 vers 11, 1 Korinthe 14 vers 34 (met kanttekening 111)). De vrouw heeft een andere rol en dat verschil moet in uitdrukking worden gebracht, zoals Paulus ook duidelijk maakt in 1 Korinthe 1, over het haar van de vrouw en haar hoofdbedekking.
Wél, en ook de gruwel-teksten, om te stellen dat het onderscheid man-vrouw in de kleding duidelijk moet zijn. Maar persoonlijk heb ik geen enkele moeite om het verschil tussen een mannebroek en een vrouwenbroek te herkennen. Jij wel?
Inderdaad, Erasmiaan, in deze tijd. Maar daarmee draag je toch het begrip traditie de discussie binnen, of heb ik het mis?Erasmiaan schreef:We zijn het er dus over eens dat er onderscheid moet zijn tussen man en vrouw (ik vraag me overigens af of Barjan het daarmee eens is maar dit vloeit toch echt voort uit Deuteronomium 22 vers 5). Toen zat het verschil tussen man en vrouw in bijv. het tuig waarmee ze zich aangegord hadden.
Het kenmerkende verschil tussen een man en een vrouw IN DEZE TIJD is de broek en de rok. Laten we dat dan maar eenvoudig aanhouden. Allerlei spitsvondigheden ten spijt.
Ik zal me nog maar een keer herhalen: Deuternonomium 22 vers 5 zegt: is de Heere een gruwel. Dit duidt op een eeuwigdurende ordening. Daarom acht ik het nog van toepassing in deze tijd. Zie mijn eerdere postings die ik nu echt niet meer ga herhalen.barjan schreef:dus jij bent voor de steniging en je hebt dus een baard? want dat is ook niet de tempeldienst. dus...?Erasmiaan schreef:Ceremoniële wetten? Ik heb het hier toch niet over de Tempeldienst?
Dit soort flauwe argumenten slaan elke discussie dood, natuurlijk. Zo van: Omdat je vermoedt dat Erasmiaan tegen steniging is en geen baard heeft, kan je de rest van de Bijbel ook wel weggooien.barjan schreef:dus jij bent voor de steniging en je hebt dus een baard? want dat is ook niet de tempeldienst. dus...?Erasmiaan schreef:Ceremoniële wetten? Ik heb het hier toch niet over de Tempeldienst?
nou zo denk ik helemaal niet hoor dat maakt jij er nu van. wat ik bedoel dat is als je vind dat de kledingwetten in het oude testament gelden omdat je zegt dat God onveranderlijk is dan moet je ook de andere wetten die erbij staan aanhouden dus daarom vraag ik daarna. als dat niet zo is dan is het argument van erasmiaan geen geldig argument meer want dan zou hij het ene wel doen en het andere niet en dan ben je ongeloofwaardig en ik denk dat het ook nog in strijd is met het nieuwe testament waar duidelijk wordt dat de joodse wetten seremonieel zijn en dat de afzondering van het volk niet meer geldt want dat kreeg Petrus te leren in het visioen met de onreine dieren dus ook argumenten over de afzondering kloppen niet meer want dat is uiterlijke wetten vermengen met geestelijke afzondering en dat geeft alleen maar problemen bij de bijbeluitleg omdat je dan uiterlijk en geestelijk helemaal door elkaar gooit. In het oude testament is het volk israel een type van geestelijk israel en niet van uiterlijke vorm want dat is voor de joden alleen.Tiberius schreef:Dit soort flauwe argumenten slaan elke discussie dood, natuurlijk. Zo van: Omdat je vermoedt dat Erasmiaan tegen steniging is en geen baard heeft, kan je de rest van de Bijbel ook wel weggooien.barjan schreef:dus jij bent voor de steniging en je hebt dus een baard? want dat is ook niet de tempeldienst. dus...?Erasmiaan schreef:Ceremoniële wetten? Ik heb het hier toch niet over de Tempeldienst?
onreine dieren eten mocht ook niet en waarom nu wel dan? je maakt de verkeerde conclusies die niet overeenkomen met andere bijbelgedeelten dus wel Schrift met Schrift vergelijken!Erasmiaan schreef:Ik zal me nog maar een keer herhalen: Deuternonomium 22 vers 5 zegt: is de Heere een gruwel. Dit duidt op een eeuwigdurende ordening. Daarom acht ik het nog van toepassing in deze tijd. Zie mijn eerdere postings die ik nu echt niet meer ga herhalen.barjan schreef:dus jij bent voor de steniging en je hebt dus een baard? want dat is ook niet de tempeldienst. dus...?Erasmiaan schreef:Ceremoniële wetten? Ik heb het hier toch niet over de Tempeldienst?
Dat is een verkeerde vergelijking.barjan schreef:onreine dieren eten mocht ook niet en waarom nu wel dan? je maakt de verkeerde conclusies die niet overeenkomen met andere bijbelgedeelten dus wel Schrift met Schrift vergelijken!Erasmiaan schreef:Ik zal me nog maar een keer herhalen: Deuternonomium 22 vers 5 zegt: is de Heere een gruwel. Dit duidt op een eeuwigdurende ordening. Daarom acht ik het nog van toepassing in deze tijd. Zie mijn eerdere postings die ik nu echt niet meer ga herhalen.barjan schreef:dus jij bent voor de steniging en je hebt dus een baard? want dat is ook niet de tempeldienst. dus...?Erasmiaan schreef:Ceremoniële wetten? Ik heb het hier toch niet over de Tempeldienst?