Gods liefde

Alexander CD

Re: Gods liefde

Bericht door Alexander CD »

mayflower schreef:
Alexander CD schreef:
Waar staat het in de bijbel dat God liefdevol naar het mensenkind omziet buiten Christus?
Ik heb de opmerking al eens eerder gemaakt, namelijk dat buiten Christus om alleen maar toorn en wraak heerst, en hoeveel zijn er die nog nooit het evangelie gehoord hebben (zoals onbereikte volken) en dus in een verloren vijandige status verkeren.
Mayflower, dat lees ik ook in de bijbel, Christus alleen is ons voorgesteld en Hij is een volkomen Zaligmaker Hij doet geen half werk.
Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen?
God is als Heerser rechtvaardig en dat wetende kunnen we alleen achter Christus bloed schuilen, wat een voorrecht!
Wij moeten plaats laten voor het oordeel, wij weten niet wie de uitverkorenen zijn, soms zijn ze tijdelijk onze vijanden denk aan Saulus die Paulus werd.
Wreekt uzelven niet, beminden, maar geeft den toorn plaats; want er is geschreven: Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere.

Indien dan uw vijand hongert, zo spijzigt hem; indien hem dorst, zo geeft hem te drinken; want dat doende, zult gij kolen vuurs op zijn hoofd hopen
memento

Bericht door memento »

mayflower schreef:
memento schreef: ........., dat God krachtens de schepping ons aller vader is. ......
Ik heb toch altijd begrepen dat God de Schepper is van ieder Schepsel, maar dat God alleen particulier de Vader is van de gelovigen ofwel zijn uitverkorenen.
Dat zijn ook 2 onderscheiden zaken. De herschepping hersteld wat door de zondeval kapot gegaan is.

Zie het voorbeeld van het met ruzie weggelopen kind. Zijn ouders houden nog van dat kind, maar tegelijkertijd is de relatie wel verstoord. Om de relatie te herstellen zal berouw van het kind, en vergeving van de ouders nodig zijn. Maar tóch hebben de ouders dat kind lief, omdat het nu eenmaal hun kind is. Ondanks dat ze, vanwege de breuk die het kind zelf geslagen heeft, boos op hem zijn. Jammer trouwens dat dit voorbeeld, wat m.i. de zaken helder verklaard, niet ingegaan wordt.

Wij zijn nog steeds "Gods geslacht" ([bijbel]Hand 17:24-31[/bijbel]), en geschapen "opdat zij den Heere zouden zoeken, of zij Hem immers tasten en vinden mochten; hoewel Hij niet verre is van een iegelijk van ons".
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Alexander CD schreef:
mayflower schreef:Ik heb toch altijd begrepen dat God de Schepper is van ieder Schepsel, maar dat God alleen particulier de Vader is van de gelovigen ofwel zijn uitverkorenen.

Romeinen 4:15
Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!

Galaten 4:6
En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader!
Mayflower, net als de verloren zoon hebben we de erfenis verspeelt, nu is alles genade in Christus, die het voor de Zijnen terugverdiende, dat is de enige reden(anders kan ik de schrift niet lezen) dat God in liefde naar ons omziet.
We zijn idd aangenomen kinderen.
Mayflower en Alexander CD,

Hier ben ik het geheel mee eens.

Maar waarom wordt dat - in elk geval door Alexander - voortdurend in stelling gebracht tegen een algemene nodiging of aanbod door het Evangelie. Deze algemene nodiging of aanbod vinden we in onze belijdenissen (D.L., Westminster Confessie en Geneefse Catechismus). Deze nodiging / aanbod is geheel niet in strijd met de particuliere genade. Alexander zet hier steeds heel scherp een tegenstelling neer. Die er echter niet is.

- We moeten onderscheid maken tussen (a) een algemene liefde die God heeft tot de gehele schepping en (b) Zijn particuliere liefde die Hij betoont in Christus aan degenen die uit louter genade heeft uitverkorenen.
- We moeten onderscheid maken in (a) de uitwendige roeping en nodiging en de aanbieding van Christus in het Evangelie enerzijds en (b) de krachtdadige, inwendige roeping of toepassing van het Evangelie die Hij alleen betoont aan Zijn uitverkorenen.
- We moeten onderscheid maken tussen (a) de algemene gift van Christus aan het menselijk geslacht en (b) het particuliere geven van Christus aan uitsluitend de uitverkorenen.
Enzovoort. Maar niet, zoals Alexander CD steeds doet, het één uitspelen tegen het ander.

Mayflower, ik hoop toch dat je het met mij eens zult zijn, of niet? Wat ik hierboven neerschrijf is toch ook wat ik voortdurend lees in de door jou geliefde puriteinen.

En Alexander, waarom ga je niet in op mijn vraag om nu eens uit te leggen wat jij verstaat onder de uitwendige roeping. En ook waarom jij het woord 'aanbod' of 'aangeboden' zoals we zelfs in de genoemde belijdenissen vinden, afwijst. Alleen het feit dat het woord zo niet in de Bijbel staat, is wat dat betreft niet voldoende. De Bijbel geeft vele voorbeelden van nodigingen van het Evangelie aan alle hoorder. En wanneer je liever spreekt van nodiging dan van aanbod, dan vind ik het ook goed, hoor. Maar ook de nodiging aan alle hoorders heb je een- en andermaal ontkend.

Z.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 28 feb 2009, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zonder inhoudelijk in te gaan op deze discussie, valt het mij op dat er oneigenlijk wordt gereageerd door Alexander CD. Opmerkingen als 'dat schijn je niet te beseffen' en 'zijn jouw zonden niet erg', vind ik erg stemmingmakend en beschuldigend.
Overtuig de ander met argumenten en schuif hem geen dingen in de schoenen die hij nooit gezegd heeft (om zo je eigen rechtzinnigheid des te meer te laten schitteren).
mayflower

Bericht door mayflower »

Zonderling schreef:
Mayflower, ik hoop toch dat je het met mij eens zult zijn, of niet? Wat ik hierboven neerschrijf is toch ook wat ik voortdurend lees in de door jou geliefde puriteinen.

Z.
Beste Zonderling,

Dat we het evangelie aan ieder creatuur moeten verkondigen zijn we (incl. Alexander CD) mee eens, maar is dit een aanbod van genade ? Persoonlijk vind ik de uitdrukking "aanbod van genade" (wat ik vaak lees) niet goed, omdat genade nooit en te nimmer een aanbod is, want dat betekent dat genade uiteindelijk niet krachtdadig is omdat het afhankelijk is van de aanname van de zondaar, en dit geeft een volkomen verkeerd beeld wat genade is. Genade is volkomen krachtdadig en werkt volkomen effectief met als doel om Gods uitverkoren volk te zegenen. Het offer van Christus heeft zijn zegen alleen exclusief voor zijn volk waar het bloed van toepassing is, maar buiten het bloed van Christus is geen genade, alleen maar wraak en oordeel, waardoor ik inderdaad niet geloof in een aanbod van genade.
Verder geloof ik niet dat er in Gods Woord tegenstrijdigheden bestaan rondom de wil en verlangens van God, de reden waarom we dit vaak niet kunnen begrijpen komt door onze zonden en beperkt inzicht, en in dat opzicht heeft Herman Hoeksema gelijk (tot in tegenstelling van vele ander gereformeerde theologen).
En als er puriteinen wel zijn geweest, de wel een aanbod van genade hebben onderwezen, dan betekent dat nog niet dat ik deze godgeleerden verwerpt, verre van dat, vele geliefde purteinen en gereformeerde theologen waar ik erg door geinspireerd word, hebben bepaalde leerstellingen onderwezen die ik verwerpt (zoals invloeden van Rome, kerkorde, zuigelingendoop, kerk en staat, verbondsvisie, vervolgingen van de baptisten....etc) maar acht ze in dit alles toch enorm hoog. Zo is het ook met John Piper en zijn artikel "has God two wills ?", ik sta meer in de visie van Hoeksema, ondanks dat John Piper met zijn bediening een grote zegen is!
Zonderling

mayflower schreef:
Zonderling schreef:

Z.
Beste Zonderling,

Dat we het evangelie aan ieder creatuur moeten verkondigen zijn we (incl. Alexander CD) mee eens, maar is dit een aanbod van genade ? Maar persoonlijk vind ik de uitdrukking "aanbod van genade" (wat ik vaak lees) niet goed, omdat genade nooit en te nimmer een aanbod is, want dat betekent dat genade uiteindelijk niet krachtdadig is omdat het afhankelijk is van de aanname van de zondaar, en dit geeft een volkomen verkeerd beeld wat genade is. Genade is volkomen krachtdadig en werkt volkomen effectief met als doel om Gods uitverkoren volk te zegenen. Het offer van Christus heeft zijn zegen alleen exclusief voor zijn volk waar het bloed van toepassing is, maar buiten het bloed van Christus is geen genade, alleen maar wraak en oordeel, waardoor ik inderdaad niet geloof in een aanbod van genade.
En als er puriteinen wel zijn geweest, de wel een aanbod van genade hebben onderwezen, dan betekent dat nog niet dat ik deze godgeleerden verwerpt, verre van dat, vele geliefde purteinen en gereformeerde theologen waar ik erg door geinspireerd word, hebben bepaalde leerstellingen onderwezen die ik verwerpt (zoals kerkorde, zuigelingendoop, kerk en staat, verbondsvisie..etc) maar acht ze in dit alles toch enorm hoog.
Mayflower,

Dank je voor je reactie. Maar laat nu de uitdrukking 'aanbod van genade' eens los en richt je meer op de uitdrukkingen zoals we die vaker vinden, namelijk 'Christus aangeboden in het Evangelie', 'de zaligheid aangeboden in het Evangelie' en dergelijke. Mijns inziens is dit namelijk de bedoeling van de term. Vind je zulke uitdrukkingen echt bezwaarlijk? Ze zijn toch geheel naar de Schrift waarin we zien dat Christus en Zijn weldaden niet alleen gepredikt wordt, maar ook nabij gebracht wordt aan de hoorders in de nodiging van het Evangelie. Ik kan nog begrijpen dat je de term 'aanbod van genade' niet prefereert, maar dat Christus door het Evangelie aan verloren zondaren wordt voorgesteld en aangeboden, dat is toch wel iets waar naar mijn idee geen verschil over zou moeten zijn? (Misschien wil je hierop nog reageren, dat zou ik op prijs stellen.)

Verder onderschrijf ik geheel dat de genade volkomen krachtdadig is alleen voor de uitverkorenen die Christus in een waar, geschonken geloof, mogen omhelzen.

Z.
Ad Kalle
Contacteer:

Bericht door Ad Kalle »

Ik heb lang niet alle stukjes gelezen, dus misschien val ik een beetje in herhaling. Sorry daarvoor. Maar ik wilde wel wat over dit punt kwijt.

Gods liefde vind ik terug in de hele Bijbel. Zo ook in Jesaja 55. Met name het 2e en 3e vers (2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.
3 Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de gewisse weldadigheden van David
.) Dit wordt volgens mij gezegd door een God van Liefde, die het beste met ons voor heeft. Ik zie hier als het ware een huilende God in, met veel verdriet omdat Zijn liefde door zovelen onbeantwoord wordt. Een huilende God, die vraagt waarom wij zo hard zijn en ons niet laten gezeggen en Die ons uitnodigt om bij Hem te komen, naar Hem te luisteren. Hij geeft er gelijk al de belofte bij dat we dan echt mogen leven. Hij stelt geen voorwaarden, alleen maar komen, en luisteren. Dit wordt volgens mij gezegd tegen iedereen, die dit leest. Alleen zijn wij hier van nature blind voor. Maar dat wil niet zeggen dat God hier zijn Liefde niet laat zien!!
Zeker is God Heilig en Rechtvaardig en Vertoornd over de zonde, maar toch door alle oordelen heen, door alle straffen heen laat Hij ZIJN LIEFDE zien. Net zo min als je de Rechtvaardigheid en de Toorn over de zonden (niet de toorn over de zondaren!!!!!) los mag koppelen van God of verkleinen, mag je ook nooit de Liefde van God kleiner maken of loskoppelen. De verwijzing naar Johannes 3:16 is al gemaakt heb ik gezien. Hier wil ik wel benadrukken dat er staat DE WERELD, en dus niet DE GELOVIGE en ook EEN IEDER, dus ook ongeacht of het een gelovige betreft of niet. Gods liefde is alles en iedereen omvattend en dat maakt het voor mij persoonlijk zo onbegrijpelijk. Boven alles kan ik niet begrijpen, dat de Heere die Liefde ook aan mij geeft (uit genade, door de Heere Jezus en Zijn volbrachte werk, toegepast door de Heilige Geest), ondanks dat ik op zijn zachtst gezegd, die liefdevolle Vader zo verschrikkelijk en op de meest gruwelijke manieren heb beledigd en getergd. Ik wordt dan altijd een beetje verontwaardigd en boos als ik hoor of lees dat God maar voor een selectief gezelschap Liefde zou zijn. Al zullen er wel heel veel, ontzaglijk veel verloren gaan omdat ze de liefde van God niet wilden aanvaarden. Maar nogmaals: Dat ligt niet aan de Liefde van God. Daar ben ik vast van overtuigd.
Gevoelens zijn meer dan woorden, woorden zijn slechts uitingen van gevoelens.
Alexander CD

Zonderling schreef,En Alexander, waarom ga je niet in op mijn vraag om nu eens uit te leggen wat jij verstaat onder de uitwendige roeping. En ook waarom jij het woord 'aanbod' of 'aangeboden' zoals we zelfs in de genoemde belijdenissen vinden, afwijst. Alleen het feit dat het woord zo niet in de Bijbel staat, is wat dat betreft niet voldoende. De Bijbel geeft vele voorbeelden van nodigingen van het Evangelie aan alle hoorder. En wanneer je liever spreekt van nodiging dan van aanbod, dan vind ik het ook goed, hoor. Maar ook de nodiging aan alle hoorders heb je een- en andermaal ontkend.
Zonderling,
De uitwendige roep van het evangelie, is algemeen en komt tot ieder die het hoort.
Deze uitwendige roep kan afgewezen worden. Ja, deze wordt afgewezen als er geen inwendige roep is
De inwendige roep (deze komt alleen tot de uitverkorenen) kan niet afgewezen worden en deze leidt altijd tot zaligheid .
Deze inwendige roep wordt gewerkt door de Heilige Geest, Deze wordt niet tegengewerkt de menselijke wil en heeft de samenwerking van de betreffende persoon niet nodig, Hij maakt de mens gewillig en leidt hem tot geloof en bekering.
Dus Gods roep tot bekering en geloof is onbeperkt, maar Zijn zaligmakende roep klinkt tot al de uitverkorenen.
Bijvoorbeeld, als iemand in de dodencel zit wachtende op zijn executie, wie gaat er dan over de uitvoering van de straf de overheid of degene die in de cel zit.
De overheid kan de straf uitvoeren of hem de vrijheid weergeven, zo is het ook met de zaligmaking

Aanbod en nodiging geeft aan dat de mens kan kiezen en dat is niet bijbels, het is de dwaling die je rondom hoort in alle soorten groepen.
In al deze groepen woont in de mens nog veel goeds en is in staat zelf een goede keuze te maken, hij is niet dood in zonde en overtreding.
En juist als ik mijn eigen zonden zie(spreek maar even over mijzelf) denk ik het is een groot wonder dat God naar mij heeft omgekeken en is mijn roemen uitgesloten en kan ik God alleen alle eer geven die Hem toekomt.
Zonderling

Alexander CD schreef:
Zonderling schreef,En Alexander, waarom ga je niet in op mijn vraag om nu eens uit te leggen wat jij verstaat onder de uitwendige roeping. En ook waarom jij het woord 'aanbod' of 'aangeboden' zoals we zelfs in de genoemde belijdenissen vinden, afwijst. Alleen het feit dat het woord zo niet in de Bijbel staat, is wat dat betreft niet voldoende. De Bijbel geeft vele voorbeelden van nodigingen van het Evangelie aan alle hoorder. En wanneer je liever spreekt van nodiging dan van aanbod, dan vind ik het ook goed, hoor. Maar ook de nodiging aan alle hoorders heb je een- en andermaal ontkend.
Zonderling,
De uitwendige roep van het evangelie, is algemeen en komt tot ieder die het hoort.
Deze uitwendige roep kan afgewezen worden. Ja, deze wordt afgewezen als er geen inwendige roep is
Mee eens. Maar daarmee heb je mij nog steeds niet verklaard wat de uitwendige roeping inhoudt.
De inwendige roep (deze komt alleen tot de uitverkorenen) kan niet afgewezen worden en deze leidt altijd tot zaligheid.
Deze inwendige roep wordt gewerkt door de Heilige Geest, Deze wordt niet tegengewerkt de menselijke wil en heeft de samenwerking van de betreffende persoon niet nodig, Hij maakt de mens gewillig en leidt hem tot geloof en bekering.
Dus Gods roep tot bekering en geloof is onbeperkt, maar Zijn zaligmakende roep klinkt tot al de uitverkorenen.
Bijvoorbeeld, als iemand in de dodencel zit wachtende op zijn executie, wie gaat er dan over de uitvoering van de straf de overheid of degene die in de cel zit.
De overheid kan de straf uitvoeren of hem de vrijheid weergeven, zo is het ook met de zaligmaking
Allemaal mee eens, maar het raakt ons geschil niet.
Aanbod en nodiging geeft aan dat de mens kan kiezen...
Wie zegt dat?

Nodiging is zéér Bijbels. En deze nodiging gebeurt zelfs 'van Christus wege':
20 Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God verzoenen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

En wat te denken van de nodiging tot de bruiloft, die door de genodigden werd afgewezen...
Was die nodiging niet echt, niet welmenend? Nodigde de koning wel, maar wilde hij helemaal niet dat die genodigden kwamen?
Dat staat er niet. Er staat dat de genodigden niet wilden.
Laten we ons maar aan de Bijbel houden. En niet alles kloppend proberen te maken.
Jongere

Bericht door Jongere »

Zonderling schreef:
Alexander CD schreef:Aanbod en nodiging geeft aan dat de mens kan kiezen...
Wie zegt dat?
Dit lijkt me inderdaad het "kernprobleem". Alexander lijkt niet in te willen zien dat er mensen een algemene nodiging verdedigen die tegelijk een inwendige roeping leren en de totale doodsstaat van de mens. Terwijl ik dat zeker al 5 keer heb gezegd in dit topic en andere mensen ook. Het lijkt wel gewoon het woord "aanbod" te zijn waarop er een knop omgaat en er niet meer naar argumenten wordt gekeken.
Alexander CD

Zonderling schreef,
Nodiging is zéér Bijbels. En deze nodiging gebeurt zelfs 'van Christus wege':

Citaat:
20 Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God verzoenen.
Wij willen graag dat een ieder tot bekering komt, daarom staat er wij!
Er staat niet God bidt u van Christuswege.
We moeten onderscheid maken tussen (a) een algemene liefde die God heeft tot de gehele schepping en (b) Zijn particuliere liefde die Hij betoont in Christus aan degenen die uit louter genade heeft uitverkorenen.
- We moeten onderscheid maken in (a) de uitwendige roeping en nodiging en de aanbieding van Christus in het Evangelie enerzijds en (b) de krachtdadige, inwendige roeping of toepassing van het Evangelie die Hij alleen betoont aan Zijn uitverkorenen.
- We moeten onderscheid maken tussen (a) de algemene gift van Christus aan het menselijk geslacht en (b) het particuliere geven van Christus aan uitsluitend de uitverkorenen.
Enzovoort. Maar niet, zoals Alexander CD steeds doet, het één uitspelen tegen het ander.
Ik speel ze niet tegenelkaar uit, ik ontken de algemene liefde, ik geloof in voorzienigheid niet in algemene genade !
Heel veel theologen zijn hier de mist mee ingegaan.
De bijbel spreekt niet over algemene genade, genade voor iedereen of hoe je het maar wilt noemen.
wat zegt de bijbel over de ongelovigen, lees mee.

15. Daarentegen zal het geschieden, indien gij de stem des Heeren, uws Gods, niet zult gehoorzaam zijn, om waar te nemen, dat gij doet al Zijn geboden en Zijn inzettingen, die ik u heden gebiede; zo zullen al deze vloeken over u komen, en u treffen.
16. Vervloekt zult gij zijn in de stad, en vervloekt zult gij zijn in het veld.
17. Vervloekt zal zijn uw korf, en uw baktrog.
18. Vervloekt zal zijn de vrucht uws buiks, en de vrucht uws lands, de voortzetting uwer koeien, en de kudden van uw klein vee.
19. Vervloekt zult gij zijn in uw ingaan, en vervloekt zult gij zijn in uw uitgaan.
De Heere zal onder u zenden den vloek, de verstoring en het verderf, in alles, waaraan gij uw hand slaat, dat gij doen zult; totdat gij verdelgd wordt, en totdat gij haastelijk omkomt, vanwege de boosheid uwer werken, waarmede gij Mij verlaten hebt.

en
Want Gij zijt geen God, Die lust heeft aan goddeloosheid; de boze zal bij U niet verkeren.
(5:6) De onzinnigen zullen voor Uw ogen niet bestaan; Gij haat alle werkers der ongerechtigheid.
(5:7) Gij zult de leugensprekers verdoen; van den man des bloeds en des bedrogs heeft de Heere een gruwel.
En
32. Want de afwijker is den Heere een gruwel; maar Zijn verborgenheid is met den oprechte.
33. De vloek des Heeren is in het huis des goddelozen; maar de woning der rechtvaardigen zal Hij zegenen.

Algemene liefde is een dwaling van deze tijd, die vindt je ook niet bij Calvijn.
Alexander CD

Afgewezen schreef:En wat te denken van de nodiging tot de bruiloft, die door de genodigden werd afgewezen...
Was die nodiging niet echt, niet welmenend? Nodigde de koning wel, maar wilde hij helemaal niet dat die genodigden kwamen?
Dat staat er niet. Er staat dat de genodigden niet wilden.
Laten we ons maar aan de Bijbel houden. En niet alles kloppend proberen te maken.
Dit was een gelijkenis, Afgewezen. Het volk Israël dat niet wilde.

Maar als de Koningin zegt: Hollleeder we zullen je vrijlaten, maar het gebeurt niet is dat dan welgemeend?

Wij zijn gebonden totdat Christus ons vrijmaakt uit de binding van satan, en dan zullen we ook waarlijk vrij zijn.
Ad Kalle
Contacteer:

Bericht door Ad Kalle »

Alexander CD schreef:
Zonderling,
De inwendige roep (deze komt alleen tot de uitverkorenen) kan niet afgewezen worden en deze leidt altijd tot zaligheid .
Deze inwendige roep wordt gewerkt door de Heilige Geest, Deze wordt niet tegengewerkt de menselijke wil
Ik neem aan dat je hier bedoelt dat die inwendige roeping niet wordt tegengewerkt door de menselijke wil? Als dat zo is, wil ik je vragen wat het dan betekend als er in de Bijbel staat: Gij hebt niet gewild?
Daarbij moet ik je uit eigen ervaring vertellen dat er bij sommige mensen (bij mij dus) de wil zo totaal verdorven is dat die persoon tot het laatste toe tegenstribbelt en tegenwerkt (en dan praat ik over JAREN). Toch moest en mocht ik uiteindelijk buigen en de wapens inleveren.
en heeft de samenwerking van de betreffende persoon niet nodig, Hij maakt de mens gewillig en leidt hem tot geloof en bekering.
Ergens ben ik het hier mee eens en ergens vind ik dit een gevaarlijke uitspraak. Want zoals dit op mij overkomt geef je God de schuld. God kan de straf uitvoeren, dus iemand geen genade geven of wel. In principe is dit zo en dat zal ik zeker niet loochenen. Het is Gods vrijmacht en soevereiniteit (uitverkiezing). Maar daar moeten wij denk ik vanaf blijven en daar wil ik dus verder niet op ingaan. En daarbij, God (de overheid in jouw voorbeeld) wil de mens de vrijheid weer terug geven, maar de mens wijst dit af) De reden dat ik het gevaarlijk vind, is vooral dat mensen dan kunnen zeggen: Ja maar als ik niet uitverkoren bent... kan ik er toch ook niets aan doen.
De eis van God is dat de mens zich bekeert. Doet een mens dit niet blijft de mens zelf verantwoordelijk voor zijn/haar keus.
Ja, maar de mens kan zich toch niet bekeren? Inderdaad, maar hoe ben je daar achter gekomen dat je het zelf niet kunt en wat doe je daarmee? (met je onmacht, die eigenlijk onwil is.)
Aanbod en nodiging geeft aan dat de mens kan kiezen en dat is niet bijbels, het is de dwaling die je rondom hoort in alle soorten groepen.
Is dit zo? Dan vraagt God dus dingen van mensen, die ze toch niet kunnen als Hij (heel veel keer) in Zijn Woord zegt Bekeert u.......?? Ik vind het niet eerlijk dat je dit zegt. Zo is God niet. Ik denk ook dat dit niet waar is, maar dat moet zijn ....geeft aan dat de mens NIET WIL KIEZEN, en dat vind ik wel in de Bijbel.
In al deze groepen woont in de mens nog veel goeds en is in staat zelf een goede keuze te maken, hij is niet dood in zonde en overtreding.
En juist als ik mijn eigen zonden zie(spreek maar even over mijzelf) denk ik het is een groot wonder dat God naar mij heeft omgekeken en is mijn roemen uitgesloten en kan ik God alleen alle eer geven die Hem toekomt.
Ik kan dit bevestigen, dat alleen God alle eer heeft, dat Hij naar jou, mij en andere mensen wilde omkijken. Het is en blijft Gods werk en Zijn genade, maar ik denk niet dat je je mag verschuilen of verstoppen achter de onmacht. Ik denk zelf, en dat is uit eigen ervaring, dat het ONWIL is van de mens waardoor hij/zij vijand is van zijn/haar eigen zaligheid.
Gevoelens zijn meer dan woorden, woorden zijn slechts uitingen van gevoelens.
Alexander CD

Jongere schreef:
Zonderling schreef:
Alexander CD schreef:Aanbod en nodiging geeft aan dat de mens kan kiezen...
Wie zegt dat?
Dit lijkt me inderdaad het "kernprobleem". Alexander lijkt niet in te willen zien dat er mensen een algemene nodiging verdedigen die tegelijk een inwendige roeping leren en de totale doodsstaat van de mens. Terwijl ik dat zeker al 5 keer heb gezegd in dit topic en andere mensen ook. Het lijkt wel gewoon het woord "aanbod" te zijn waarop er een knop omgaat en er niet meer naar argumenten wordt gekeken.
Ik weet dat dit gebeurt Jongere, maar het is arminiaans in mijn opinie.

Spurgeon summed Calvinism up as ‘salvation by grace alone’, but views of Calvinists in relation to saving grace have drastically changed. Besides, Calvin would be appalled to learn that the saving Gospel which emanates from God but which is open to such contrary interpretations now bears his name. It would be thus better to drop the term. This article is therefore not a defence of Calvinism but a defence of the doctrine of salvation by grace alone.
Two factions have emerged amongst modern Calvinists. One teaches that all men are potentially saved by virtue of Christ’s atonement for sin. The other teaches that without the grace of God mankind is not only lost but absolutely and certainly damned. The first group teaches that in evangelising one must hide the ‘deep and secret’ elements of God’s grace from the sinner and reserve the full gospel for the already saved. The good news that God loves the sinner must be preached and his responsibility and duty appealed to so that he will love God back. The second group teaches that only the full gospel is the power of God unto salvation which includes God’s teaching on man’s doom, depravity, His eternal electing love for His people, effectual calling, efficacious atonement, sovereign grace and the perseverance in faith of the saints. The latter preach to all men everywhere as the Spirit leads, knowing that the gospel comes as a savour of life unto life to some but as a savour of death unto death to others.
The first group used to be called Arminians, Free-Willers or Wesleyans but many of them now claim they are ‘Moderate Calvinists’, though ‘Modernists’ would be a better word. These ‘Moderates’ call the second group ‘Hyper-Calvinists’, ‘Antinomians’ and ‘Hardshells’. It is symptomatic of man’s spiritual blindness that he prevents the truth from being seen by using terms and titles forged on the anvils of Babel.
This new Modernism does not openly reject the all-sufficiency of the atonement in salvation. What it does is claim that the all-sufficiency of the atonement does not refer to its application in the case of sinners. For them, salvation accomplished is not the same as salvation applied. The atonement, is only theoretically sufficient for all, but it only becomes a practical proposition when it is accepted. Thus salvation is not effected in Christ’s work on the cross but merely on the sinner’s reception of it. Christ’s work as such saves no one. It must be appropriated by man. Thus man is made the measure of all things. If some men are lost, Christ died in vain for them. If some refuse salvation, it is because they have thwarted God’s will.

Zo zie ik het
Gesloten