uit het ND
Nieuwe website voor gratis kerkliederen
van onze redactie kerk AMERONGEN - Een website waar ,,authentieke, eigentijdse en Bijbelgetrouwe'' samenzangliederen gratis kunnen worden gedownload. Dat heeft Filip Leenman voor ogen met zijn website
http://www.nieuwlied.nl, die hij vandaag presenteert. Voorlopig staan alleen nog Leenmans eigen nummers op de website - zo'n vijftig in totaal - maar hij stelt die ook open voor andere makers van Nederlandse christelijke liederen. Daar is zeker behoefte aan, denkt hij. ,,Er is best veel discussie over wat we zingen in onze kerken. De Opwekkingsbundel komt regelmatig ter discussie en ook over het Liedboek voor de Kerken zijn de meningen verdeeld.''
Zelf vindt Leenman, musicus in de Utrechtse baptistengemeente De Rank, Opwekkingsliederen in sommige situaties te weinig diepgang bevatten, en bovendien niet aansluiten bij thema's als geloofstwijfel en aanvechting. Ook mist hij in evangelische kring geschikte liederen rond geboorte, huwelijk en overlijden en voor de periode rond Kerst en Pasen. Vandaar dat hij zelf liederen ging componeren, om de leemtes te vullen.
Hij heeft regelmatig zijn nummers aangeboden aan de selectiecommissie van de stichting Opwekking, die de gelijknamige liedbundel samenstelt. ,,Op zichzelf reageerden zij enthousiast op mijn werk, maar het sloot niet aan bij de stijl van de rest van de Opwekkingsbundel. Die legt, in vergelijking met mijn liederen, meer nadruk op de gevoelskant van het geloof.''
Dat Leenman zijn liederen nu vrij van rechten op een website zet, is ook een verschil met de bestaande bundels. Wie bijvoorbeeld de tekst van een Opwekkingslied of een gezang uit het Liedboek overneemt om in een kerkdienst te zingen, is verplicht daarvoor rechten af te dragen aan de makers, omdat er auteursrecht op de liederen rust.
Leenman: ,,Dat begrijp ik best, want die mensen moeten daarvan leven. Maar ikzelf sta er anders in. Ik zie mijn mogelijkheden om liederen te maken als iets wat ik gekregen heb, en wat ik graag wil delen met anderen.''
Vandaag presenteert Leenman zijn website
http://www.nieuwlied.nl - de naam is een knipoog naar Psalm 96, waar gesproken wordt van een nieuw lied zingen voor de Heer - op een congres van de Evangelische Alliantie in Amerongen.
Hij hoopt dat meer mensen zich aanmelden met liederen. ,,Ik ben nu bezig een groep mensen om mij heen te verzamelen, musici maar ook theologen, om nieuwe liederen inhoudelijk te beoordelen.
Op de website is niet alleen de tekst van de liederen te vinden, maar ook de noten, de akkoorden, en de muziek in mp3-formaat.