Herziene Statenvertaling

Josephus

Bericht door Josephus »

Josephus schreef:
NBG 1951 schreef:Gen 4,7 Moogt gij het niet opheffen, indien gij goed handelt? Doch indien gij niet goed handelt, ligt de zonde als een belager aan de deur, wiens begeerte naar u uitgaat, doch over wie gij moet heersen.
Hier kiest men dus ook de mannelijke variant, maar wordt tevens duidelijk dat dit absoluut niet op Abel slaat. Is de reden voor de mannelijke uitgangen misschien gelegen in het feit dat de zonde hier min of meer wordt gepersonificeerd als mens? (...)
Zonderling schreef:Josephus,

1. Dat wordt inderdaad wel als argument gebruikt.
Echter ook de BHS (Hebreeuwse tekst) veronderstelt dat de mannelijke uitgangen onjuist zijn, kennelijk zijn de mannelijke uitgangen dan toch grammaticaal een bezwaar.

2. Je moet ook de vergelijking maken met Genesis 3:16. In Genesis 3:16 gaat het om de verhouding van man en vrouw, hier in Genesis 4 gaat het om de verhouding van de ene broer tot de andere. Dat klopt geheel met deze thema's in beide hoofdstukken.

3. Het woord begeerte heeft op grond van het grondwoord de betekenis van '(onderworpen) toegenegenheid' in de positieve zin. Het komt behalve hier alleen voor in Genesis 3:16 en in het Hooglied. Alle reden om hier dezelfde betekenis te hanteren als in de andere plaatsen en het woord niet te verklaren van de hartstocht van een belager. Want dat betekent het ook niet in Genesis 3:16 en het Hooglied.
Daar zou je dan tegenin kunnen brengen dat het aanwezig zijn van dit woord in de grondtekst ook kan duiden op het verleidelijke, bijna toegenegen karakter van de zonde. Aan de ene kant een belager, aan de andere kant een charmeur.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Josephus schreef:Daar zou je dan tegenin kunnen brengen dat het aanwezig zijn van dit woord in de grondtekst ook kan duiden op het verleidelijke, bijna toegenegen karakter van de zonde. Aan de ene kant een belager, aan de andere kant een charmeur.
Dat verklaart m.i. nog steeds onvoldoende de mannelijke uitgangen.
En al zóu het mogelijk zijn om te vertalen zoals de meeste vertalingen doen, dan nóg heeft de SV goede redenen gehad om te vertalen zoals ze gedaan hebben.

Punt was dat de HSV hier een andere keus maakt en het eigene van de SV hier dus niet bewaart. Van een fout in de SV is beslist geen sprake.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Zonderling schreef:
Josephus schreef:Daar zou je dan tegenin kunnen brengen dat het aanwezig zijn van dit woord in de grondtekst ook kan duiden op het verleidelijke, bijna toegenegen karakter van de zonde. Aan de ene kant een belager, aan de andere kant een charmeur.
En al zóu het mogelijk zijn om te vertalen zoals de meeste vertalingen doen, dan nóg heeft de SV goede redenen gehad om te vertalen zoals ze gedaan hebben.

Punt was dat de HSV hier een andere keus maakt en het eigene van de SV hier dus niet bewaart. Van een fout in de SV is beslist geen sprake.
Schrijf de Hebreeuwse tekst even neer zou ik zeggen. :wink:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Josephus

Bericht door Josephus »

Zonderling schreef:

Dat laatste wil ik ook niet beweren. Temeer daar ook de NBG 1951 en de Naardense Bijbel voor de mannelijke variant gaan. De bewering dat dit op Abel slaat kwam inderdaad van een kanttekenaar en is in feite niets meer en niets minder dan diens interpretatie.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Josephus

Bericht door Josephus »

Christiaan schreef:Schrijf de Hebreeuwse tekst even neer zou ik zeggen. :wink:
Vooruit:

הֲלוֹא אִם־תֵּיטִיב שְׂאֵת וְאִם לֹא תֵיטִיב לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ וְאַתָּה תִּמְשָׁל־בּוֹ

:mrgreen:
luctor et emergo

Bericht door luctor et emergo »

beste Erasmiaan ,
had je een andere reactie verwacht van onze hoogbekeerde Pim ?
nee toch zeker.....als er 1 is die met alle liefde schopt tegen alles wat maar ruikt naar traditie, historie, en "'oude waarheid'' is hij het wel.
je zou toch denken dat mannen van zijn '' kaliber'' totaal geen moeite zouden hebben met de huidige Statenvertaling,....maar niets blijkt minder waar....
gezien zijn abnormale reactie naar jou toe is het des te wonderlijker dat deze jongeman ook nog een van de beheerders van het refoforum is......je zou meer intelligentie en terughoudendheid verwachten....helaas te positief gedacht.....
Erasmiaan schreef:
Pim schreef:
Erasmiaan schreef:
Hendrikus schreef: Dan voel je je ongetwijfeld uitstekend thuis in het klimaat van hoofdschudden, zuchten, tongklakken, och och, ik ben niet boos maar verdrietig -en overgaan tot de orde van de dag zonder de inhoudelijke discussie aan te gaan.
'k Vind het een positievere houding als die "schop- en trap mentaliteit" zoals die hier, lijkt het wel, door iedereen wordt aangenomen. 't Lijkt wel of men hier zo snel mogelijk wil breken met de smalle weg, Statenvertaling, SGP, "verwerping van eeuwigheid" en wat ik al niet meer langs zie komen zo maar in een paar dagen.
Dank God dat je niet zo bent gelijk de andere forummers.
Als dit een sarcastische opmerking is, dan vind ik hem echt te ver gaan. Ik maak me in alle eerlijkheid bezorgd over de mentaliteit van het schoppen tegen al het oude, wat vroeger normaal was in onze gezindte. Ik noem daarbij een paar voorbeelden die regelmatig onder vuur liggen op dit reformatorische forum. Dat hoef je niet met me eens te zijn, maar om dan zo te reageren...?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

luctor et emergo schreef:beste Erasmiaan ,
nee toch zeker.....als er 1 is die met alle liefde schopt tegen alles wat maar ruikt naar traditie, historie, en "'oude waarheid'' is hij het wel.
je zou toch denken dat mannen van zijn '' kaliber'' totaal geen moeite zouden hebben met de huidige Statenvertaling,....maar niets blijkt minder waar....
gezien zijn abnormale reactie naar jou toe is het des te wonderlijker dat deze jongeman ook nog een van de beheerders van het refoforum is......je zou meer intelligentie en terughoudendheid verwachten....helaas te positief gedacht.....[
Hallo, zó meedogenloos op de man spelen gaat mij te ver!
Ga je mond spoelen!
parsifal

Bericht door parsifal »

gezien zijn abnormale reactie naar jou toe is het des te wonderlijker dat deze jongeman ook nog een van de beheerders van het refoforum is......je zou meer intelligentie en terughoudendheid verwachten....helaas te positief gedacht.....
Wow, die opmerking van Pim verdiend geen schoonheidsprijs. Maar dit slaat wel alles. Durf je deze opmerking ook onder je echte naam te maken?
Gian

Bericht door Gian »

Nou Lector, als Pim punten verliest, ben jij bij deze alles kwijt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
luctor et emergo

is niet nodig, mijn mond spoelen.....steun in deze Erasmiaan, waar ook vol op de man gespeeld wordt.....wie kaatst kan van mij een rechtse directe verwachten......lust jullie allemaal rauw !!!!!!!!!!!!
Hendrikus schreef:
gezien zijn abnormale reactie naar jou toe is het des te wonderlijker dat deze jongeman ook nog een van de beheerders van het refoforum is......je zou meer intelligentie en terughoudendheid verwachten....helaas te positief gedacht.....[
Hallo, zó meedogenloos op de man spelen gaat mij te ver!
Ga je mond spoelen!
refo

Bericht door refo »

:|
wim

Bericht door wim »

luctor et emergo schreef:......lust jullie allemaal rauw !!!!!!!!!!!!
Kannibaal..
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Erasmiaan schreef:
Pim schreef:
Erasmiaan schreef:
Hendrikus schreef: Dan voel je je ongetwijfeld uitstekend thuis in het klimaat van hoofdschudden, zuchten, tongklakken, och och, ik ben niet boos maar verdrietig -en overgaan tot de orde van de dag zonder de inhoudelijke discussie aan te gaan.
'k Vind het een positievere houding als die "schop- en trap mentaliteit" zoals die hier, lijkt het wel, door iedereen wordt aangenomen. 't Lijkt wel of men hier zo snel mogelijk wil breken met de smalle weg, Statenvertaling, SGP, "verwerping van eeuwigheid" en wat ik al niet meer langs zie komen zo maar in een paar dagen.
Dank God dat je niet zo bent gelijk de andere forummers.
Als dit een sarcastische opmerking is, dan vind ik hem echt te ver gaan. Ik maak me in alle eerlijkheid bezorgd over de mentaliteit van het schoppen tegen al het oude, wat vroeger normaal was in onze gezindte. Ik noem daarbij een paar voorbeelden die regelmatig onder vuur liggen op dit reformatorische forum. Dat hoef je niet met me eens te zijn, maar om dan zo te reageren...?
Erasmiaan, sorry voor mijn cynisme. Ik stoorde me aan de arrogantie en hoogmoed in je posting, maar heb daar niet de juiste woorden voor gebruikt. Het was laat gisterenavond en ik ben sinds die tijd niet meer online geweest, dus ik had niet eerder de mogelijkheid om dit recht te zetten. Maar mijn fout is in het openbaar gemaakt, vandaar dit openbaar excuus.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
luctor et emergo

zo Gian, neem jij het maar op voor je maatje....maar geloof me, er wordt bij Erasmiaan keihard op de man gespeeld, en ik ben zo vrij jullie bij deze een koekje van jullie eigen vieze deeg te geven.....ik zal wel weer verbannen worden.....maar goed , dat is in het verleden bij andere mensen ook gebeurd, als ze open en eerlijk op de man speelden
Gian schreef:Nou Lector, als Pim punten verliest, ben jij bij deze alles kwijt.
refo

Bericht door refo »

Je zou een bijdrage aan de discussie kunnen leveren. Dit geschreeuw is ook nix. En wat betekenen al die puntjes? Moeten we daar zelf wat invullen? :mrgreen:
Gesloten