Oke. Maar toonzettigen verschillen ook. En het stemt niet altijd even goed.Oorspronkelijk gepost door anemoon
smaken verschillen, barryvrouw
REO
-
we kunnen wel wat leren van de evangelischen, maar zij kunnen ook veel (nog meer, wellicht?) leren van de reformatorischen. En is die bereidheid er van hun kant? Als ik die REO pagina's lees moet ik teleurgesteld vaststellen: meer evangelisch dan reformatorisch, en dan ook niet altijd de positieve aspecten uit het evangelische.
Die bereidheid is er in een deel van de evengelische hoek zeker.Oorspronkelijk gepost door Majorca
we kunnen wel wat leren van de evangelischen, maar zij kunnen ook veel (nog meer, wellicht?) leren van de reformatorischen. En is die bereidheid er van hun kant? Als ik die REO pagina's lees moet ik teleurgesteld vaststellen: meer evangelisch dan reformatorisch, en dan ook niet altijd de positieve aspecten uit het evangelische.
Een collega van mij (Ger. Gem.) sprak eens met Ds. M.G. Ezinga (vrije Baptisten). Ze sprak hem aan omdat ze veel gehad had aan een lezing van hem op een bezinnignsavond. In het gesprek dat volgde, vroeg hij naar haar achtergrond. Voordat hij wegliep na een kort gesprek, zei hij: Ja, we kunnen veel van elkaar leren.
Als je de moeite neemt om zondagsavonds naar het pastorale programma Ik zou weleens willen weten van de EO te luisteren, en zaterdagsavonds naar Deze week dan zie je dat daar kopstukken uit zowel reformatorische als evangelische hoek met elkaar in dialoog gaan, zonder hun eigen identiteit kwijt te raken. Probeer maar eens.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Dit las ik ergens op een rk site met opsomming van ketterijen:
Met name dat deel wat ik genuanceerd heb, geeft te denken.PROTESTANTISME (16e eeuw)
Protestanten groepen vertonen een baaierd aan verschillende geloofsleren. Echter, in de praktijk gaan ze er allen prat op te geloven in de leer van Sola Scriptura ("door de Bijbel alleen"-de idee dat we voor de grondslag van onze theologie alleen gebruik dienen te maken van de Bijbel) en Sola Fide ("door geloof alleen"-de idee dat we door geloof alleen worden gerechtvaardigd). Maar er is weinig overeenstemming wat deze twee sleuteldoctrines betekenen - in het bijzonder Sola Fide. Bijvoorbeeld geloofde Luther dat reddend geloof wordt uitgedrukt in het doopsel, hetgeen volgens hem ons doet wedergeboren worden en onze zonden vergeeft. Menig Fundamentalist meent dat dit een vals evangelie is en dat de doop slechts een symbool is.
De grote verscheidenheid aan Protestantse leringen vindt haar oorsprong in het persoonlijk oordeel, hetgeen de onfeilbare autoriteit van de Kerk ontkent en er aanspraak op maakt dat elke mens voor zich de Schrift mag interpreteren. Deze zienswijze wordt in 2 Petr.1:20, de eerste regel voor Bijbel-interpretatie weersproken: "Gij moet voor alles dit begrijpen, dat geen profetie noch schriftwoord is van iemands eigen interpretatie." Een belangrijk kenmerk van deze ketterij is de poging om de Kerk en de Bijbel als tegenstanders op te stellen, door te ontkennen dat het leergezag onfeilbare autoriteit zou hebben om de Schrift te onderwijzen en uit te leggen.
De leer van persoonlijk oordeel heeft een enorm aantal verschillende kerkgenootschappen opgeleverd. Volgens The Christian Sourcebook, waren er in 1986 21.000 kerkgenootschappen, met een groei van 270 nieuwe denominaties per jaar. Voornamelijk allemaal Protestants.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
we moeten ook niet de evangelischen te veel ophemelen. Ook daar is genoeg aan de hand.Oorspronkelijk gepost door anemoonlaten we toch vooral niet vallen in de kuil van hoogmoedwe kunnen wel wat leren van de evangelischen, maar zij kunnen ook veel (nog meer, wellicht?) leren van de reformatorischen
want deze luxe kunnen we ons niet permitteren...
laten we niet te snel denken dat anderen meer van ons kunnen leren, dan wij van hen
want zo'n denderend christelijke uitstraling naar buiten toe, hebben we nu ook weer niet...
Er is is voldoende goed aan de reformatorischen. Misschien moeten we het anders zeggen. Er is van beide genoeg negatiefs te zeggen.
- jakobmarin
-
-
Wel vreemd dat hier dan geen verwijzing wordt geplaatst.:puOorspronkelijk gepost door GerrieIs niet overbodig, Barryvrouw.
Ze hebben het over de "weksite" van OSW. Goed om te lezen hoe er wordt gereageerd. Lijkt me een eerlijke reactie.
Ik vond de boeken van ds. Hegger: "Mijn weg naar het licht" en "gesprekken met Heida" goed om te lezen.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.