De Bijbel leert wel degelijk dat mensen van hun geloof af kunnen vallen. Vergelijk de gelijkenis van het zaad, de wijze en dwaze maagden, Simon de tovenaar en Demas. Het probleem zit hem in de term "ware geloof". Als mensen niet meer geloven was het kennelijk niet "waar". Ik heb het al eerder gezegd: dat is achteraf gepraat. Ik snap dus werkelijk niet wat voor troost het leerstuk op zichzelf heeft. Al zou je gelijk hebben, dan nog geeft het niemand troost. Waar we op moeten leunen en steunen en uit moeten leven, zijn Gods beloften. Dat is ons houvast; Gods eigen Woorden. Niet de conclusie van Dordt.MBE schreef:Verder moet je dan de 5 art. tegen de Remonstranten goed doorlezen en op je in laten werken. Dan heb je het antwoord op je laatste zin.
De Heilige Geest werkt onrust?
- Miscanthus
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 03 apr 2006, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
En zo draaien we in een kringetje rond. Laten we deze discussie voorlopig maar stoppen, want we overtuigen elkaar toch niet.Miscanthus schreef:De Bijbel leert wel degelijk dat mensen van hun geloof af kunnen vallen. Vergelijk de gelijkenis van het zaad, de wijze en dwaze maagden, Simon de tovenaar en Demas. Het probleem zit hem in de term "ware geloof". Als mensen niet meer geloven was het kennelijk niet "waar". Ik heb het al eerder gezegd: dat is achteraf gepraat. Ik snap dus werkelijk niet wat voor troost het leerstuk op zichzelf heeft. Al zou je gelijk hebben, dan nog geeft het niemand troost. Waar we op moeten leunen en steunen en uit moeten leven, zijn Gods beloften. Dat is ons houvast; Gods eigen Woorden. Niet de conclusie van Dordt.
- Miscanthus
Op zichzelf geeft het leerstuk geen troost, maar heb je wel eens gelezen hoe pastoraal en bewogen die artikelen geschreven zijn en welke teksten onze 'vaderen' gebruikt hebben? Ze zijn niet op hun opvattingen gegrond, maar op Gods Woord en Zijn beloften.Miscanthus schreef:Ik snap dus werkelijk niet wat voor troost het leerstuk op zichzelf heeft. Al zou je gelijk hebben, dan nog geeft het niemand troost. Waar we op moeten leunen en steunen en uit moeten leven, zijn Gods beloften. Dat is ons houvast; Gods eigen Woorden. Niet de conclusie van Dordt.
Zomaar 1 stukje nog.
5-8. Alzo verkrijgen zij dan dit, niet door hun verdiensten of krachten, maar uit de genadige barmhartigheid Gods, dat zij noch ganselijk van het geloof en de genade uitvallen, noch tot het einde toe in den val blijven of verloren gaan. Hetwelk, zoveel hen aangaat, niet alleen lichtelijk zou kunnen geschieden, maar ook ongetwijfeld geschieden zou. Doch ten aanzien van God kan het ganselijk niet geschieden; dewijl noch Zijn raad veranderd, noch Zijn belofte gebroken, noch de roeping naar Zijn voornemen herroepen, noch de verdienste, voorbidding en bewaring van Christus krachteloos gemaakt, noch de verzegeling des Heiligen Geestes verijdeld of vernietigd kan worden.
5-9. Van deze bewaring der uitverkorenen tot de zaligheid, en van de volharding der ware gelovigen in het geloof, kunnen de gelovigen zelven verzekerd zijn, en zij zijn het ook, naar de mate des geloofs, waarmede zij zekerlijk geloven dat zij zijn en altijd blijven zullen ware en levende leden der Kerk, dat zij hebben vergeving der zonden en het eeuwige leven.
Ik blijf dan alleen met die twee lastige vragen zitten:
Vanwaar nog die aansporingen in de bijbel als je toch bewaard wordt en niet van je geloof kan afvallen als je dat is gegeven?
En wat als iemand die gelooft toch afvalt? Als God mensen geloof geeft dat ze niet kwijt kunnen raken en iemand raakt het wel kwijt, heeft die dus niet genoeg geloof gekregen.... Het is dan je eigen verantwoordelijkheid hoeveel olie je in je lampje hebt, maar God heeft de een voldoende gegeven zodat hij genoeg overhoudt, en anderen te weinig. Want uit jezelf kan je die olie niet bijvullen of verspelen?
Vanwaar nog die aansporingen in de bijbel als je toch bewaard wordt en niet van je geloof kan afvallen als je dat is gegeven?
En wat als iemand die gelooft toch afvalt? Als God mensen geloof geeft dat ze niet kwijt kunnen raken en iemand raakt het wel kwijt, heeft die dus niet genoeg geloof gekregen.... Het is dan je eigen verantwoordelijkheid hoeveel olie je in je lampje hebt, maar God heeft de een voldoende gegeven zodat hij genoeg overhoudt, en anderen te weinig. Want uit jezelf kan je die olie niet bijvullen of verspelen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Volgens mij heeft MBE een prachtige posting hieraan gewijd, waarin hij de DL deze 'lastige' vragen laat beantwoorden,Marnix schreef:Ik blijf dan alleen met die twee lastige vragen zitten:
En dat antwoord beantwoordde mijn vragen niet.... Het sloot namelijk menselijke verantwoordelijkheid uit... omdat we die wel moeten nemen maar het alleen kunnen als we zo worden veranderd dat we zelfs niets anders meer kunnen doen dan ze wel nemen...Afgewezen schreef:Volgens mij heeft MBE een prachtige posting hieraan gewijd, waarin hij de DL deze 'lastige' vragen laat beantwoorden,Marnix schreef:Ik blijf dan alleen met die twee lastige vragen zitten:
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Het verschil tussen ons zit hierin dat jij alle gelovigen op 1 hoop gooit en geen onderscheid maakt tussen het historisch-, wonder-, tijd- en zaligmakend geloof. De eerste 3 raak je kwijt, altijd. Alleen het zaligmakend geloof houdt stand tot de dood toe.Marnix schreef:Ik blijf dan alleen met die twee lastige vragen zitten:
- Miscanthus
Maja, wat heb je nou aan zo'n antwoord:

Je bent verzekerd naar de mate waarmee je het gelooft dat je blijft geloven...kunnen de gelovigen zelven verzekerd zijn, en zij zijn het ook, naar de mate des geloofs, waarmede zij zekerlijk geloven dat zij zijn en altijd blijven zullen ware en levende leden der Kerk....

Wat heb je er nu aan om het steeds over beloften te hebben, als de kans groot is dat je die beloften morgen hebt losgelaten door een verkeerde keuze?Miscanthus schreef:Maja, wat heb je nou aan zo'n antwoord:Je bent verzekerd naar de mate waarmee je het gelooft dat je blijft geloven...kunnen de gelovigen zelven verzekerd zijn, en zij zijn het ook, naar de mate des geloofs, waarmede zij zekerlijk geloven dat zij zijn en altijd blijven zullen ware en levende leden der Kerk....
- Miscanthus
Die verkeerde keuzen doen niks af van de beloften. Die blijven vast.en Gods trouw is groot.over degenen die Hem vrezen. Dat betekent dus: schuld belijden voor je verkeurde keuzen en je weer richten op Christus, in wie al Gods beloften ja en amen zijn.Afgewezen schreef:[Wat heb je er nu aan om het steeds over beloften te hebben, als de kans groot is dat je die beloften morgen hebt losgelaten door een verkeerde keuze?
Die ook voor ons bidt.
En hoe weet je welk geloof je hebt?MBE schreef:Het verschil tussen ons zit hierin dat jij alle gelovigen op 1 hoop gooit en geen onderscheid maakt tussen het historisch-, wonder-, tijd- en zaligmakend geloof. De eerste 3 raak je kwijt, altijd. Alleen het zaligmakend geloof houdt stand tot de dood toe.Marnix schreef:Ik blijf dan alleen met die twee lastige vragen zitten:
- Miscanthus