Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven
Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven
Genadeverbond. De bediening is breder dan het wezen.
Het gaat hier over het oude verbond. Zowel de Joden ten tijde van de Heere Jezus als de Israëlieten in de woestijn behoorden tot het oude verbond en níét tot het nieuwe. Dat is nu net waar het hierover gaat.Thea schreef:Genadeverbond. De bediening is breder dan het wezen.
Ik begrijp je reactie, maar ik vraag me af of het over een ander verbond gaat.
Wij zijn vanuit onze traditie gewend het verschil tussen oud en nieuw verbond te minimaliseren. Maar de vraag is wat de Schrift zelf zegt over dit verschil. Dát kun je in de citaten van Scholten lezen.Thea schreef:Ik begrijp je reactie, maar ik vraag me af of het over een ander verbond gaat.
Ik vraag me eerlijk gezegd wel een beetje af, waarom je lid bent van onze kerk, @Posthoorn. Volgens mij kun je met deze visie beter naar dezelfde kerk gaan maar dan in Nederland. 

Ik begrijp dat je het moeilijk vindt hier zelfstandig over na te denken. Je schrijft liever klakkeloos over wat een dominee geschreven heeft zonder te snappen waar het nu echt om gaat. Misschien is dát het probleem. 

Dat klopt niet. Dit is een zogenaamde dooddoener. De genade Gods in Christus (de aanbieding van Christus in het evangelie, het aanbod van genade) wordt aan alle hoorders in de GGiN verkondigd!Thea schreef:Dit is inderdaad de leer van de ggin. Omdat het nieuwe verbond versmald is tot alleen de uitverkorenen , wordt het aanbod van genade ook niet aan iedereen welmenend aangeboden.
Welmenend. Ook onvoorwaardelijk?Simon0612 schreef:Dat klopt niet. Dit is een zogenaamde dooddoener. De genade Gods in Christus (de aanbieding van Christus in het evangelie, het aanbod van genade) wordt aan alle hoorders in de GGiN verkondigd!Thea schreef:Dit is inderdaad de leer van de ggin. Omdat het nieuwe verbond versmald is tot alleen de uitverkorenen , wordt het aanbod van genade ook niet aan iedereen welmenend aangeboden.
De GGiN leren een voorwaardelijk evangelie?Bijnaam schreef:Welmenend. Ook onvoorwaardelijk?Simon0612 schreef:Dat klopt niet. Dit is een zogenaamde dooddoener. De genade Gods in Christus (de aanbieding van Christus in het evangelie, het aanbod van genade) wordt aan alle hoorders in de GGiN verkondigd!Thea schreef:Dit is inderdaad de leer van de ggin. Omdat het nieuwe verbond versmald is tot alleen de uitverkorenen , wordt het aanbod van genade ook niet aan iedereen welmenend aangeboden.
Dit is een verwijt dat vaak klinkt wanneer de noodzaak van de kennis der ellende wordt gepredikt. De mens zou op zichzelf teruggeworpen worden, hij zou eerst zelf aan voorwaarden moeten voldoen, voordat hij in Christus mag geloven. Zo zouden er belemmeringen op de weg naar Christus worden geplaatst. Dit is een onterecht verwijt.
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 17 okt 2022, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Zijn er twee verbonden der genade? Doordat jij een wezenlijk onderscheid maakt tussen het O.T. en het N.T. kom je tot zulke m.i. verwarrende gedachten.Posthoorn schreef:Het gaat hier over het oude verbond. Zowel de Joden ten tijde van de Heere Jezus als de Israëlieten in de woestijn behoorden tot het oude verbond en níét tot het nieuwe. Dat is nu net waar het hierover gaat.Thea schreef:Genadeverbond. De bediening is breder dan het wezen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik stelde een vraag en gaf geen verwijt. Begrijp ik goed dat je mijn vraag positief beantwoord?Simon0612 schreef:De GGiN leren een voorwaardelijk evangelie?Bijnaam schreef:Welmenend. Ook onvoorwaardelijk?
Dit is een verwijt dat vaak klinkt wanneer de noodzaak van de kennis der ellende wordt gepredikt. De mens zou op zichzelf teruggeworpen worden, hij zou eerst zelf aan voorwaarden moeten voldoen, voordat hij in Christus mag geloven. Zo zouden er belemmeringen op de weg naar Christus worden geplaatst. Dit is een onterecht verwijt.
In het licht van de rest van de reformatorische traditie zijn er wat opvallende verschillen te constateren. Juist op de punten die jij noemt.Simon0612 schreef:Dit is een onterecht verwijt.
Haha, het is een citaat uit het boekje Wet & Evangelie uitgegeven door de synode van de GGiN. En dat stukje had dat kopje. Ging over vooroordeel. Dus ja zelf noemt men het een vooroordeel.Bijnaam schreef:Ik stelde een vraag en gaf geen verwijt. Begrijp ik goed dat je mijn vraag positief beantwoord?Simon0612 schreef:De GGiN leren een voorwaardelijk evangelie?Bijnaam schreef:Welmenend. Ook onvoorwaardelijk?
Uhh, even geen idee wat je bedoeld of waar je op doelt. Misschien wil je het toelichten?Herman schreef:In het licht van de rest van de reformatorische traditie zijn er wat opvallende verschillen te constateren. Juist op de punten die jij noemt.Simon0612 schreef:Dit is een onterecht verwijt.