Oorlog in Oekraine
Re: Oorlog in Oekraine
Hadden we Trump nog maar....
Serieuze vraag, want ik begrijp het niet. Oekraïne heeft een leger. Waarom vindt er dan geen aanval plaats met vliegtuigen etc. om die vijandelijke tanks te verdrijven?
Serieuze vraag, want ik begrijp het niet. Oekraïne heeft een leger. Waarom vindt er dan geen aanval plaats met vliegtuigen etc. om die vijandelijke tanks te verdrijven?
Afghanistan is duidelijk anders, vanwege het ontbreken van voldoende draagvlak onder de bevolking.Henk J schreef:Enerzijds huilt inderdaad mijn hart als je ziet hoe het misgaat daar in de Oekraïne door de machtswaanzin van één man. Tegelijkertijd moeten we ook realistisch zijn. Jarenlange interventie in Afghanistan heeft uiteindelijk op de lange termijn weinig opgeleverd. Plus dat het nu binnen trekken van Oekraïne dit conflict naar wereldschaal brengt, waardoor het gebruik van kernwapens misschien ook niet uitgesloten is. Dus nu militair ingrijpen lijkt mij toch niet verstandig. Zware sancties invoeren en continue inpraten op Poetin om hem toch te overtuigen dat hij zich moet terugtrekken. Mochten er burgerdoden vallen, dan is militair ingrijpen denk ik wel nodig.
We zouden ook alleen luchtsteun kunnen geven, dat heeft als voordeel dat we dat snel kunnen doen, in tegenstelling tot een grondoffensief. Daarnaast is de luchtmacht van Oekraïne geen partij voor Rusland en de landmacht van Oekraïne krijgt het een stuk zwaarder als ze geen luchtsteun hebben.
Bovendien is dat geen buurman.
Volgens mij denken ze in de Baltische Staten daar iets anders over. En ook Poetin legt dienaangaande gewoon zijn eisen voor, zie een bericht van 19 januari 2022:J.C. Philpot schreef:Dat denk ik niet. De Baltische staten zijn lid van de NAVO, en als ze die aanvallen is de rest van de NAVO verplicht militair te reageren. Dan hebben we een wereldoorlog.deschpin schreef:Benieuwd hoe ver de russische trots reikt. Volgende stap de Baltische staten? Dan hebben ze het front aardig gesloten.
Poetin is daar veel te gehaaid voor.
De reden van de eis van Poetin kan je op twee manieren interpreteren. De eerste is dat hij dat niet wil, omdat hij stationering van troepen als een dreiging ziet. Het tweede en wat mij betreft net zo voor de hand liggend is dat het ontbreken van NAVO troepen in die landen het innemen van de Baltische Staten veel makkelijker maakt.Vorige maand legde Moskou een aantal eisen op tafel, omdat Rusland zich bedreigd zou voelen. De Navo moest beloven dat Oekraïne nooit Navo-lid zal worden, en het bondgenootschap mag geen troepen stationeren in staten die lid zijn geworden na de ineenstorting van de Sovjet-Unie, zoals Polen en de Baltische staten.
Wat zouden we aan Trump hebben?Charles schreef:Hadden we Trump nog maar....
Het probleem met vliegtuigen is dat ze heel makkelijk zijn neer te schieten door de Russische luchtverdedigingssysteem, die schijnt aardig goed op orde te zijn.
-
De luchtmacht van Oekraïne is vrij zwak, en Rusland is begonnen met raketaanvallen op de militaire luchthavens. Rusland claimt dat ze de luchtmacht van Oekraïne al hebben uitgeschakeld.Charles schreef:Hadden we Trump nog maar....
Of het met Trump beter was geweest is zeer de vraag. Trump was onvoorspelbaar. Of hij hierop met keiharde militaire actie zou reageren of het juist op zijn beloop zou laten is de vraag. Biden is voorspelbaarder, Poetin weet dat de Amerikanen niet komen zolang hij maar van de Navo afblijft. Trump ziet de politiek meer als een zakenwereld, met enerzijds een soort respect voor je concurrent maar tegelijkertijd wel altijd sterker willen zijn dan je concurrent.
-
Maar in hoeverre is Oekraïne een buurman? En onder de bevolking van Oekraïne is ook draagvlak voor Rusland, vooral daar in het oosten.DDD schreef: Afghanistan is duidelijk anders, vanwege het ontbreken van voldoende draagvlak onder de bevolking.
-
- Verbannen
Het schijnt dat Rusland deze plannen al heeft sinds de annexatie van De Krim. Vrij snel daarna werd Trump president. Je vraagt je dat toch af waarom ze al die jaren gewacht hebben.Henk J schreef:De luchtmacht van Oekraïne is vrij zwak, en Rusland is begonnen met raketaanvallen op de militaire luchthavens. Rusland claimt dat ze de luchtmacht van Oekraïne al hebben uitgeschakeld.Charles schreef:Hadden we Trump nog maar....
Of het met Trump beter was geweest is zeer de vraag. Trump was onvoorspelbaar. Of hij hierop met keiharde militaire actie zou reageren of het juist op zijn beloop zou laten is de vraag. Biden is voorspelbaarder, Poetin weet dat de Amerikanen niet komen zolang hij maar van de Navo afblijft. Trump ziet de politiek meer als een zakenwereld, met enerzijds een soort respect voor je concurrent maar tegelijkertijd wel altijd sterker willen zijn dan je concurrent.
Finland zit ook goed bij de EU denk ik. Ik ben eigenlijk verder weg bang dat China ideeen krijgt tov Taiwan (en later misschien andere landen in de omgeving). Voor China kruipt het Westen toch wel een beetje te veel.J.C. Philpot schreef:Dat denk ik niet. De Baltische staten zijn lid van de NAVO, en als ze die aanvallen is de rest van de NAVO verplicht militair te reageren. Dan hebben we een wereldoorlog.deschpin schreef:Benieuwd hoe ver de russische trots reikt. Volgende stap de Baltische staten? Dan hebben ze het front aardig gesloten.
Poetin is daar veel te gehaaid voor.
Verder denk ik dat met harde maatregelen veel te doen is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Met het aanvallen van Finland heeft Rusland niet zulke goede ervaringen...
-
China kan dit inderdaad aangrijpen om Taiwan binnen te trekken. China heeft de invasie van Rusland ook niet keihard veroordeeld maar roept alleen op tot vrede. Mocht Poetin hier vrij makkelijk mee weg komen dan kan het maar zo zijn dat China Taiwan inneemt onder het mom van een slecht excuus.parsifal schreef: Finland zit ook goed bij de EU denk ik. Ik ben eigenlijk verder weg bang dat China ideeen krijgt tov Taiwan (en later misschien andere landen in de omgeving). Voor China kruipt het Westen toch wel een beetje te veel.
Verder denk ik dat met harde maatregelen veel te doen is.
Er is een flink deel van de grens met de EU in Oekraïne, maar het precieze percentage weet ik niet. Maakt dat in dit geval wat uit dan? Je bent buren of je bent het niet.Henk J schreef:Maar in hoeverre is Oekraïne een buurman? En onder de bevolking van Oekraïne is ook draagvlak voor Rusland, vooral daar in het oosten.DDD schreef: Afghanistan is duidelijk anders, vanwege het ontbreken van voldoende draagvlak onder de bevolking.
En bovendien eindigt dit niet met Taiwan. Het is het einde van veel meer.
-
Ik voel me meer Nederlander dan Europeaan. En er ligt ook een deel van de grens van de EU langs Rusland. Dus ik vind dat geen steekhoudend argument.DDD schreef: Er is een flink deel van de grens met de EU in Oekraïne, maar het precieze percentage weet ik niet. Maakt dat in dit geval wat uit dan? Je bent buren of je bent het niet.
En bovendien eindigt dit niet met Taiwan. Het is het einde van veel meer.
Inderdaad kan dit het einde zijn van de huidige wereldorde. Maar ik vraag mij af of we dat alleen kunnen voorkomen door keihard militair ingrijpen.
Net in de auto trouwens https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-on ... ke-podcast
aan het luisteren. Wel interessante achtergrond.
aan het luisteren. Wel interessante achtergrond.
De Oekraine hoort historisch bij Rusland, dus eigenlijk is het een soort burgeroorlog. Daar gaat de navo of europa echt geen verandering in brengen. Als DDD zegt dat hij wel meer belasting wil betalen en ook wel wil sterven voor dit conflict, snap ik daar niks van. Ik ben daar niet toe bereid. Het is een zinloos conflict waar je toch niet uitkomt. Als mensen uit de Oekraine willen vluchten wil ik wel een paar mensen opvangen. Maar wat ik bedoelde met de energieprijzen en de benzine: wij kunnen het nu al bijna niet meer betalen, als het verdubbelt…..huisman schreef:Dit vind ik een in en intrieste reactie. Prijs van benzine belangrijker vinden dan flagrante schending van de soevereiniteit van een land. Ik kan oprecht huilen over de grote zorgen waarin heel veel mensen in de Oekraïne terecht zijn gekomen. Mensen zoals jij en ik. Heb medelijden aub.Bogerman schreef:Ik snap niet dat je dit allemaal zegt. Moet je even optellen wat het voor ons gaat betekenen aan de pomp en de energieprijzen. Jij wil wel meer belasting betalen voor een oorlog tussen Rusland en de Oekraine, ik niet. Het is erg voor de Oekraine maar ik zou niet willen vechten tegen Rusland. We moeten dit conflict maar daar laten.
Hoe hoort Oekraine historisch bij Rusland?Bogerman schreef:[
De Oekraine hoort historisch bij Rusland, dus eigenlijk is het een soort burgeroorlog. Daar gaat de navo of europa echt geen verandering in brengen. Als DDD zegt dat hij wel meer belasting wil betalen en ook wel wil sterven voor dit conflict, snap ik daar niks van. Ik ben daar niet toe bereid. Het is een zinloos conflict waar je toch niet uitkomt. Als mensen uit de Oekraine willen vluchten wil ik wel een paar mensen opvangen. Maar wat ik bedoelde met de energieprijzen en de benzine: wij kunnen het nu al bijna niet meer betalen, als het verdubbelt…..