Wim Anker schreef:DDD schreef:Wim Anker schreef:
Mooi voorbeeld. Alleen gaat dit niet om milieubewust maar om geld. Dat is precies wat ik bedoel.
Nonsens. Ik ga voornamelijk vanwege het milieu met de trein. Hoewel het ook een heel comfortabele manier van reizen is.
Maar natuurlijk speelt geld ook een rol. Volgend jaar moet ik naar Zuid-Frankrijk voor een familiebijeenkomst. Dan vind ik het fijn om het zo te regelen dat ik voor een betaalbare prijs met de trein kan. Als je drie of vier keer zoveel kwijt bent, dan is dat wel een opgave, als je een modaal inkomen hebt.
Het zijn geen nonsens. Genoemde voorbeelden in dit draadje geven aan dat milieubewust de keuze is zolang het niet meer kost dan andere oplossingen. Dat geeft niet maar wees er gewoon eerlijk over. Of het nu over zonnepanelen, vlees of reizen gaat.
Het gaat wel om milieubewust, maar ook om prioritering. Als iemand in de bijstand zit, dan is milieubewust eten niet de eerste prioriteit. Daar kan ik begrip voor hebben. Ook als je graag milieubewuste keuzes maakt, wil dat niet per definitie zeggen dat je bereid moet zijn om vier of vijf keer zoveel geld uit te geven voor een milieuvriendelijker alternatief. Er zijn soms situaties waarin je dat niet in redelijkheid van iemand kunt vragen, juist ook omdat er een structuurprobleem aan dat morele dilemma ten grondslag ligt.
Dat laatste zie jij scherp, maar je trekt dat ten onrechte niet door naar het persoonlijk leven.
Het gaat er niet om dat iets 'meer kost'. Het gaat soms om het drie- of viervoudige. Dan is er niets mis mee om te erkennen dat dat een groot offer is, vooral als andere mensen die het ook makkelijk zouden kunnen betalen, die keuze niet maken, terwijl het jouzelf echt pijn doet in de portemonnee.
Ik vind het niet fair dat je dat niet wilt erkennen.