Maar goed, als je het er per se in wilt lezen...
Hoo, deze tekst is altijd gebruikt om de geloofsdoop te verdedigen vanwege de volgorde, dan nu niet dit argument gebruiken.Posthoorn schreef:Ehm, volgens mij gaat het wel héél ver om in deze tekst de kinderdoop te lezen. Volgens mij is deze tekst in de eerste plaats zendingsopdracht: lerendopen
onderwijzen.
Misschien verdedigt deze tekst de geloofsdoop niet, maar ook zeker niet de kinderdoop. Hoogstens kun je deze er met wat goede wil in 'inlezen'.Auto schreef:Hoo, deze tekst is altijd gebruikt om de geloofsdoop te verdedigen vanwege de volgorde, dan nu niet dit argument gebruiken.Posthoorn schreef:Ehm, volgens mij gaat het wel héél ver om in deze tekst de kinderdoop te lezen. Volgens mij is deze tekst in de eerste plaats zendingsopdracht: lerendopen
onderwijzen.
(Ik wist dit ook niet totdat ik er mee geconfronteerd werd vanuit een discussie die plaatsvond.)
Op zich valt daar niet zo heel veel over te discussiëren, zoals ook wel blijkt. Als deze doopdiscussie niet ontstaan was, was deze topic waarschijnlijk al een zachte dood gestorven.-DIA- schreef:Kan mijn openingstitel + starttopic veranderd worden? Dit topic is wel voor 80 % (ruwe schatting) off-topic.
Verontrustende zaken zien we niet, en zo we ze al zien heeft het onze opmerking blijkbaar niet zo van node.
Misschien willen we er liever niet bij stilstaan? Toch lijkt het me nuttig om te beseffen in welk land en welke
wereld we nu in deze tijden leven. Zie ook hoeveel profetieën uit Daniel, Ezechiël en Openbaring (zie ook de kantt.)
of er naar de vervulling lijken te gaan.
Dat staat er dus niet. Er staat onderwijzen en dat onderwijs bestaat uit twee elementen. Dopen en leren .Posthoorn schreef:Ehm, volgens mij gaat het wel héél ver om in deze tekst de kinderdoop te lezen. Volgens mij is deze tekst in de eerste plaats zendingsopdracht: lerendopen
onderwijzen.
Gelukkig maar.huisman schreef:Dat staat er dus niet. Er staat onderwijzen en dat onderwijs bestaat uit twee elementen. Dopen en leren .Posthoorn schreef:Ehm, volgens mij gaat het wel héél ver om in deze tekst de kinderdoop te lezen. Volgens mij is deze tekst in de eerste plaats zendingsopdracht: lerendopen
onderwijzen.
Ik gebruik deze tekst ook niet om de kinderdoop mee te verdedigen. De verdediging van de kinderdoop is niet gebaseerd op wat losse teksten maar neemt heel de Schrift mee en het handelen van God met Zijn verbondsvolk.
M.i. dekt de topictitel de lading. Het is uiterst verontrustend dat de kinderdoop in onze gezindte zo onder vuur staat.-DIA- schreef:Kan mijn openingstitel + starttopic veranderd worden? Dit topic is wel voor 80 % (ruwe schatting) off-topic.
Verontrustende zaken zien we niet, en zo we ze al zien heeft het onze opmerking blijkbaar niet zo van node.
Misschien willen we er liever niet bij stilstaan? Toch lijkt het me nuttig om te beseffen in welk land en welke
wereld we nu in deze tijden leven. Zie ook hoeveel profetieën uit Daniel, Ezechiël en Openbaring (zie ook de kantt.)
Ik bedoelde ook niet zozeer een geharrewar topic. maar meer een berichtentopic, zodat we allen weten wat er speelt wat voorPosthoorn schreef:Op zich valt daar niet zo heel veel over te discussiëren, zoals ook wel blijkt. Als deze doopdiscussie niet ontstaan was, was deze topic waarschijnlijk al een zachte dood gestorven.-DIA- schreef:Kan mijn openingstitel + starttopic veranderd worden? Dit topic is wel voor 80 % (ruwe schatting) off-topic.
Maak je van de doop niet teveel een breekpunt? Pas hoorde ik een predikant de opmerking maken dat voor hem leidend is de vergeving van zonden door het bloed van Jezus Christus gestort op Golgotha en of we daar door genade iets van kennen. Alle andere zaken zijn ondergeschikt zolang mensen maar tot hun standpunt komen na bestudering van de Bijbel.huisman schreef:M.i. dekt de topictitel de lading. Het is uiterst verontrustend dat de kinderdoop in onze gezindte zo onder vuur staat.-DIA- schreef:Kan mijn openingstitel + starttopic veranderd worden? Dit topic is wel voor 80 % (ruwe schatting) off-topic.
Er is een grove overschatting van de doop in delen van de CGK/NGK/ GKv/PKN. Maar er is net zo'n grote onderschatting van de doop in delen van de GG/OGG/GGiN .
Beide zijn gevaarlijk en hebben ruimte geschapen voor het baptisme wat in ons land een puur arminiaanse beweging is.
d. onchristelijk-DIA- schreef:Ik bedoelde ook niet zozeer een geharrewar topic. maar meer een berichtentopic, zodat we allen weten wat er speelt wat voorPosthoorn schreef:Op zich valt daar niet zo heel veel over te discussiëren, zoals ook wel blijkt. Als deze doopdiscussie niet ontstaan was, was deze topic waarschijnlijk al een zachte dood gestorven.-DIA- schreef:Kan mijn openingstitel + starttopic veranderd worden? Dit topic is wel voor 80 % (ruwe schatting) off-topic.
christenen relevant is. Denk ik aan de opdracht om op de tekenen der tijden te letten. De Heere Jezus bestrafte de Farizeeën dat
zij de tekenen van het weer wel onderscheidden, maar de zaken die ze moesten opmerken merkten ze niet op. Nu heb ik geen
grote kring van mensen om mij heen, maar als je er eens iets over zegt is het meestal meteen zo bagatelliserend: O, maar er is
altijd wel wat geweest, maak je niet druk. Ik merk bij die mensen om me heen dat ze er gewoon liever niet mee geconfronteerd
willen worden.
Dat is
a. verkeerd.
b. dom.
c. naïef
en misschien nog wel meer.
Kunt u dat nader uitleggen? Ik heb altijd begrepen dat we op de tekenen der tijden moeten letten?Jeremiah schreef:d. onchristelijk-DIA- schreef:Ik bedoelde ook niet zozeer een geharrewar topic. maar meer een berichtentopic, zodat we allen weten wat er speelt wat voorPosthoorn schreef:Op zich valt daar niet zo heel veel over te discussiëren, zoals ook wel blijkt. Als deze doopdiscussie niet ontstaan was, was deze topic waarschijnlijk al een zachte dood gestorven.-DIA- schreef:Kan mijn openingstitel + starttopic veranderd worden? Dit topic is wel voor 80 % (ruwe schatting) off-topic.
christenen relevant is. Denk ik aan de opdracht om op de tekenen der tijden te letten. De Heere Jezus bestrafte de Farizeeën dat
zij de tekenen van het weer wel onderscheidden, maar de zaken die ze moesten opmerken merkten ze niet op. Nu heb ik geen
grote kring van mensen om mij heen, maar als je er eens iets over zegt is het meestal meteen zo bagatelliserend: O, maar er is
altijd wel wat geweest, maak je niet druk. Ik merk bij die mensen om me heen dat ze er gewoon liever niet mee geconfronteerd
willen worden.
Dat is
a. verkeerd.
b. dom.
c. naïef
en misschien nog wel meer.