Is nog aan de lage kant denk..Jantje schreef:En ik moet mij niet opwinden over wat @DDD beweert. Maar dat doe ik wel. De laatste reactie van jou vind ik helemaal het toppunt. Het is toch van de zotte, beweren dan 33% van de GG 'The Passion' goedkeurt.DDD schreef:Ik moet mij gewoon niet opwinden over wat Jantje hierover beweert.
Passion
Re: Passion
Wauw... Is dat een verboden onderwerp op dit forum?Dodo schreef:Vroeger was het de EO Jongerendag, maar dat mag niet meer.
- Dodo
Zo herinner ik het me, maar het is even geleden. Wat mij betreft wordt The Passion ook verboden, elk jaar hetzelfde gepraat en niemand die een ander overtuigt.Erskinees schreef:Wauw... Is dat een verboden onderwerp op dit forum?Dodo schreef:Vroeger was het de EO Jongerendag, maar dat mag niet meer.
-
- Verbannen
Wat mij betreft wordt het verboden om een toneelstuk waarin het lijden en sterven van Jezus wordt nagespeeld, op dit forum te verheerlijken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik zie geen verheerlijking, ik zie een bespreking. En ik hoop dat die kan plaatsvinden op basis van argumenten.Jantje schreef:Wat mij betreft wordt het verboden om een toneelstuk waarin het lijden en sterven van Jezus wordt nagespeeld, op dit forum te verheerlijken.
-
Kan de tekst hier geplaatst worden ?
Waar staat dat?Jantje schreef:
Binnen de gereformeerde gezindte is acteren niet toegestaan,
ik zal het aan mijn kinderen doorgeven als ze weer in een rollenspel zitten
Re: RE: Re: Passion
Dat vroeg ik dus ook al, nog zonder antwoord.merel schreef:Waar staat dat?Jantje schreef:
Binnen de gereformeerde gezindte is acteren niet toegestaan,
ik zal het aan mijn kinderen doorgeven als ze weer in een rollenspel zitten
-
- Verbannen
Lees het boek 'Schijn bedriegt', van ds. C.J. Meeuse.
Volgens mij horen wij andere mensen niet na te spelen, omdat vaak ook zonden van die personen moeten worden nagespeeld. Als je dan ziet dat de rol van Judas in 'The Passion' ook wordt nagespeeld, is dat toch wel een ernstige zaak. Want we weten allemaal hoe het met Judas is afgelopen. Hoe kun je dan zoiets naspelen?
Volgens mij horen wij andere mensen niet na te spelen, omdat vaak ook zonden van die personen moeten worden nagespeeld. Als je dan ziet dat de rol van Judas in 'The Passion' ook wordt nagespeeld, is dat toch wel een ernstige zaak. Want we weten allemaal hoe het met Judas is afgelopen. Hoe kun je dan zoiets naspelen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Precies. Je stelling 'binnen de gereformeerde gezindte is acteren niet toegestaan' is m.i. veel te kort door de bocht. Dat maakt ook dat men hier weer boven op zo'n enkele uitspraak springt, en dat is jammer. Dan gaat het binnen de kortste keren over een stukje op een bruiloft, of een projectavond van school, enzovoorts.Jantje schreef:Lees het boek 'Schijn bedriegt', van ds. C.J. Meeuse.
Het leidt af waar het hier om gaat, en dat is het naspelen van de Heere Jezus, van Judas en noem maar op. Ik vind het afschuwelijk dat nu juist het meest tere gedeelte uit het heilige Woord van God, nagespeeld wordt.
Dat er naar aanleiding van The Passion goede gesprekken kunnen plaatsvinden, dat zal zeker wel. Dat is echter geen argument om zoiets uit te voeren.
Dat vind ik geen argument, bedoel je.eilander schreef:Precies. Je stelling 'binnen de gereformeerde gezindte is acteren niet toegestaan' is m.i. veel te kort door de bocht. Dat maakt ook dat men hier weer boven op zo'n enkele uitspraak springt, en dat is jammer. Dan gaat het binnen de kortste keren over een stukje op een bruiloft, of een projectavond van school, enzovoorts.Jantje schreef:Lees het boek 'Schijn bedriegt', van ds. C.J. Meeuse.
Het leidt af waar het hier om gaat, en dat is het naspelen van de Heere Jezus, van Judas en noem maar op. Ik vind het afschuwelijk dat nu juist het meest tere gedeelte uit het heilige Woord van God, nagespeeld wordt.
Dat er naar aanleiding van The Passion goede gesprekken kunnen plaatsvinden, dat zal zeker wel. Dat is echter geen argument om zoiets uit te voeren.
Ja. Jij geeft toch ook je eigen mening weer, neem ik aan?
-
- Verbannen
Als het om acteren gaat, heb ik het ook echt om het toneelspel als zijnde in een film. Volgens mij zit er wel een verschil tussen het acteren in een musical of film en een stukje op een bruiloft, een projectavond van school of de kinderen van @merel die soldaatje spelen (of iets dergelijks). Ik geef toe dat mijn uitspraak wat te zwart-wit was, dus ik wil deze nuance daar wel in aanbrengen.eilander schreef:Precies. Je stelling 'binnen de gereformeerde gezindte is acteren niet toegestaan' is m.i. veel te kort door de bocht. Dat maakt ook dat men hier weer boven op zo'n enkele uitspraak springt, en dat is jammer. Dan gaat het binnen de kortste keren over een stukje op een bruiloft, of een projectavond van school, enzovoorts.
Verder ook geheel eens met je tweede alinea. Ik ben zeer benieuwd wat @BJD over dit argument kan zeggen? Want het is inderdaad geen argument om iets wat zó zondig is (dat zelfs onchristelijke collega's aan mij aangeven dat ze begrijpen dat ik dat afkeur) goed te keuren omdat je dan een goed gesprek hebt met collega's. Als die gesprekken na Pasen de beste gesprekken zijn van het jaar, zou dat ons eerder moeten afvragen of wij niet veel vaker moeten getuigen van het werk Christi in ons leven, dan naar aanleiding van een goddeloos spektakel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik heb nog nooit iets zondigs gezien in The Passion. Volgens mij gaat het niet om naspelen, maar om een culturele verwerking van kernaspecten uit het lijden en sterven en de opstanding van Jezus in de vorm van een musical.
Daarmee stel je de gebeurtenissen tegenwoordig in de huidige cultuur en ik denk dat dat idee in ieder geval heel goed is. Er hangt niemand aan een kruis, maar natuurlijk spreken en zingen mensen vanuit verschillende rollen.
Feitelijk gebeurt er niet veel meer dan het voordragen van het paasevangelie en een reflectie daarop door middel van een tekst die uit zijn oorspronkelijke verband gehaald wordt en in een nieuwe context een verrassende betekenis erbij krijgt. Dat is mijns inziens heel sterk, omdat die betekenis voor de luisteraars aan het lied wordt toegevoegd.
Het is mij altijd een raadsel geweest waarom iemand dat godslasterlijk kan vinden, en dat is het nog. Ik ben bang dat kerken en gelovigen die dit godslasterlijk vinden zelf te weinig aandacht besteden aan de contextualisatie van het heilig Evangelie.
Daarmee stel je de gebeurtenissen tegenwoordig in de huidige cultuur en ik denk dat dat idee in ieder geval heel goed is. Er hangt niemand aan een kruis, maar natuurlijk spreken en zingen mensen vanuit verschillende rollen.
Feitelijk gebeurt er niet veel meer dan het voordragen van het paasevangelie en een reflectie daarop door middel van een tekst die uit zijn oorspronkelijke verband gehaald wordt en in een nieuwe context een verrassende betekenis erbij krijgt. Dat is mijns inziens heel sterk, omdat die betekenis voor de luisteraars aan het lied wordt toegevoegd.
Het is mij altijd een raadsel geweest waarom iemand dat godslasterlijk kan vinden, en dat is het nog. Ik ben bang dat kerken en gelovigen die dit godslasterlijk vinden zelf te weinig aandacht besteden aan de contextualisatie van het heilig Evangelie.
Meen je werkelijk dat je geen reden kunt bedenken waarom over contextualisatie in 'onze kringen' verschillend gedacht wordt, en dat je niet kunt begrijpen dat mensen daarover een heel andere mening hebben?DDD schreef:Ik heb nog nooit iets zondigs gezien in The Passion. Volgens mij gaat het niet om naspelen, maar om een culturele verwerking van kernaspecten uit het lijden en sterven en de opstanding van Jezus in de vorm van een musical.
Het wordt echt tijd dat je je eens gaat verdiepen daarin dan.