Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Tiberius
Administrator

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door Tiberius »

Pieter van Dam schreef:Wat zo kenmerkend is voor een embryo is dat het vaak op een miskraam uitloopt terwijl het ook nog dood geboren kan worden.
Dit is geestelijk helaas ook vaak het geval. Denk aan een tijdgeloof.
Wil je nu zeggen, dat een embryo geen leven is??
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Anker schreef:
Pieter van Dam schreef:Wat zo kenmerkend is voor een embryo is dat het vaak op een miskraam uitloopt terwijl het ook nog dood geboren kan worden.
Wat een rare beeldspraak gebruik jij. Staat dat ook in het boek van ds. Kort?
Wacht even: volgens mij worden de meeste embryo's gewoon geboren. Behalve degenen die geaborteerd worden. Daar zou je ook een beeldspraak van kunnen maken. Maar dan krijg je een discussie of een embryo nu wel of geen leven is en of je dat zomaar mag vertrappen/aborteren...
Simon

Bericht door Simon »

Ook kenmerkend is dat een embryo een lichamelijk stadium is voor een stoffelijke geboorte, terwijl de wedergeboorte, ''het geboren worden uit God'', een geestelijke zaak is.
Maar goed, zelfgemaakte vergelijkingen en gelijkenisjes zijn erg populair, lijkt het.
Hou je gewoon bij de 4 typen plaats waarop het zaad viel, zou ik zeggen.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Sterke analyse, Afgewezen! Jij zou een boek moeten schrijven over de karakters van mensen. Het zou velen tot zegen zijn, denk ik.
Kijk, dit bedoel ik nou. :hum
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Anker schreef:
Nee.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Erasmiaan schreef:
Anker schreef:
Wacht even: volgens mij worden de meeste embryo's gewoon geboren. Behalve degenen die geaborteerd worden. Daar zou je ook een beeldspraak van kunnen maken. Maar dan krijg je een discussie of een embryo nu wel of geen leven is en of je dat zomaar mag vertrappen/aborteren...
Om het op 5 december maar met een rijmpje te zeggen:
Aan het einde van deze scholastiek;
Voelt iedereen zich beroerd en ziek!
GGBeroopingswerk

Anker schreef:
GGBeroopingswerk schreef:
Marieke schreef:Zo zie je maar dat iedereen met een citaat z'n eigen gelijk wil bewijzen.
Klopt niet helemaal. Er is er minimaal één hier die zijn gelijk niet wil bewijzen met citaten, maar door het negeren van argumenten van andersdenkenden. En als deze andersdenkenden hun (niet tegengesproken, maar genegeerde) citaten herhalen, komt er een simpel: standpunten herhalen maken ze m.i. niet minder onjuist. :bobo
Helemaal mee eens. Maar wie bedoel je nu precies, GGBeroopingswerk. (Ik vind je naam zo leuk, dat ik hem helemaal uittyp, met plezier)
Ik zal van de week wel een poging wagen hem te veranderen in Anthonie, met het volgende plaatje erbij: http://www.refdag.nl/polopoly_fs/ds_a_k ... 962932.jpg (maar dan iets minder vaag)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Anker schreef:
Marieke schreef:Zo zie je maar dat iedereen met een citaat z'n eigen gelijk wil bewijzen.
Klopt niet helemaal. Er is er minimaal één hier die zijn gelijk niet wil bewijzen met citaten, maar door het negeren van argumenten van andersdenkenden. En als deze andersdenkenden hun (niet tegengesproken, maar genegeerde) citaten herhalen, komt er een simpel: standpunten herhalen maken ze m.i. niet minder onjuist. :bobo
Helemaal mee eens. Maar wie bedoel je nu precies, GGBeroopingswerk. (Ik vind je naam zo leuk, dat ik hem helemaal uittyp, met plezier)
Ik zal van de week wel een poging wagen hem te veranderen in Anthonie, met het volgende plaatje erbij: http://www.refdag.nl/polopoly_fs/ds_a_k ... 962932.jpg (maar dan iets minder vaag)
Van lang naar Kort, zeg maar. Nee, doe maar niet. Je geeft trouwens geen antwoord op mijn vraag, oftewel, je negeert mijn vraag. Vragen negeren maken ze m.i. niet minder belangrijk.
GGBeroopingswerk

Anker schreef:
Anker schreef:
Van lang naar Kort, zeg maar. Nee, doe maar niet. Je geeft trouwens geen antwoord op mijn vraag, oftewel, je negeert mijn vraag. Vragen negeren maken ze m.i. niet minder belangrijk.
Dat was een mistake, excuses. Om te voorkomen dat ik het verwijt krijg op de man te spelen, heb ik de naam niet genoemd. Maar het cursief gedrukte citaat is letterlijk, dus via de zoekfunctie is dat snel te vinden.
Pieter van Dam

Bericht door Pieter van Dam »

Ik kan de laatste reactie op mijn bericht niet vinden
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Anker schreef:
Erasmiaan schreef:Misschien is het je niet opgevallen, maar ik heb de laatste tijd niet of nauwelijks gereageerd in dit topic. Tot net, maar die opmerkingen kan ik eerlijk gezegd niet als 'boos' typeren.
Al zou ik je boosheid best kunnen begrijpen. ik heb het gevoel 'ze willen het ook niet begrijpen' in deze topic vaak gehad. Vooral de verbazing bij sommige forummers over het feit dat ik bij Brakel lees dat de droefheid naar God een werk des Geestes is binnen de wedergeboorte. Ik weet zeker dat ze dat best begrepen maar dat ze dit niet wilde begrijpen. En dat begrijp ik dan weer niet.
Hela, is dit geen miscommunicatie?
Natuurlijk zegt Brakel dat. De droefheid bevindt zich binnen de wedergeboorte. Daar is iedereen het over eens.
Maar waar we het niet over eens zijn is de vraag of die droefheid zich bij Brakel binnen 'de kennis van Christus' bevindt. Jij zegt dat het ook aan die kennis vooraf gaat. Anderen ontkennen dat.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor

Bericht door Fjodor »

En verder,
ik heb daar nooit zo last van, van dat hete hoofd. En ik heb ook niet zo vaak het idee dat opponenten dat wel hebben..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Simon

Bericht door Simon »

Anker schreef: Van lang naar Kort, zeg maar. Nee, doe maar niet. Je geeft trouwens geen antwoord op mijn vraag, oftewel, je negeert mijn vraag. Vragen negeren maken ze m.i. niet minder belangrijk.
Is meestal een teken dat je gelijk hebt!
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
huisman

Bericht door huisman »

Anker schreef:
Erasmiaan schreef:Mensen, mensen, het is diep droevig. Al 114 pagina's hete hoofden, koude harten. Al 114 pagina's interpretaties van oudvaders, nieuwvaders, Bijbelteksten en kanttekeningen. Al 114 pagina's verketteringen (in de meest letterlijke zin van het woord) en verdachtmakingen van elkaars geestelijk leven.

Het ware te wensen dat bij allen eens de slag naar binnen viel, zoals bij David, gij zijt die man. Dan gaat het waar worden in het leven: Wie met tranen zaaien, zullen met gejuich maaien. Dan ga je smartelijk inzien dat je voor 'de waarheid' gestreden hebt, maar dat het beleven wat anders is. Dan ga je ook ervaren dat daar een droefheid in ligt die de wereld niet kent en die 'de godsdienst' veracht. Mensen, houdt toch op met deze onzalige strijd. In het hier bestreden geloof zijn onze ouders en grootouders zalig geworden en dat hebben we nog steeds nodig. Dat we weten hoe groot onze zonden en ellenden zijn (of we dat nu binnen of buiten de wedergeboorte plaatsen), dat we weten hoe we van al onze zonden verlost worden en dat we weten hoe we Gode voor zulk een verlossing zullen dankbaar zijn. We moeten af van theologische etikettenplakkerij maar we moeten naar waarheid in het binnenste. Dat kunnen we zelf niet maken, maar zo'n strijd houdt ons daar wel vanaf.
Hier ben ik het wel mee eens, al blijkt telkens weer dat discussies zoals deze vaak uitmondt op hete hoofden, koude harten omdat we elkaar geen milimeter gunnen en vooringenomen zijn in ons standpunt en daarvan niet afwijken. Ik heb geprobeerd om telkens inhoudelijk en zonder op de persoon te spelen mijn standpunten te verdedigen. Dat lukt me niet altijd. Jammer genoeg blijkt het toch, ook in deze discussie, niet helemaal zonder te kunnen.
Wat me echt wel van het hart moet dat zo'n publicatie van ds. Kort zulke discussies in de hand werken. Daarom ben ik heel blij dat bijv. ds. de Heer op een edele wijze het boek recenseert in de Saambinder.
Wel eens aan gedacht dat zo'n predikant oprecht bezorgd is over de prediking ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Anker schreef:Wat me echt wel van het hart moet dat zo'n publicatie van ds. Kort zulke discussies in de hand werken. Daarom ben ik heel blij dat bijv. ds. de Heer op een edele wijze het boek recenseert in de Saambinder.
Wel eens aan gedacht dat zo'n predikant oprecht bezorgd is over de prediking ?
Ook als je bezorgd bent kun je wel eens iets doen wat niet handig is.
Plaats reactie