Is thuislezen Bijbels?
Re: Is thuislezen Bijbels?
Iedereen zal een bepaalde afstand te ver vinden om 's zondags naar de kerk te gaan. De één vindt een paar kilometer te ver omdat hij niet de auto wil gebruiken, de ander zal een uur enkele reis te ver vinden. Ik noem maar wat.
De vraag die denk ik (mede) bedoeld is - in elk geval heb ik die vraag: mag je in een streek van Nederland wonen waar je niet binnen deze afstand naar een kerk kan gaan waar het Woord getrouw wordt bediend?
Wat kan een geldige reden zijn daarvoor? Want ik vind dat WimA wel degelijk een punt heeft.
De vraag die denk ik (mede) bedoeld is - in elk geval heb ik die vraag: mag je in een streek van Nederland wonen waar je niet binnen deze afstand naar een kerk kan gaan waar het Woord getrouw wordt bediend?
Wat kan een geldige reden zijn daarvoor? Want ik vind dat WimA wel degelijk een punt heeft.
eilander schreef:Iedereen zal een bepaalde afstand te ver vinden om 's zondags naar de kerk te gaan. De één vindt een paar kilometer te ver omdat hij niet de auto wil gebruiken, de ander zal een uur enkele reis te ver vinden. Ik noem maar wat.
Ik denk dat de mensen die zich in de Biblebelt bevinden zich wat bescheidener moeten opstellen in deze discussie.
WimA gooit van alles door elkaar en gebruikt en leest de NGB verkeerd. Ik ben erg dankbaar dat er op zovele kansels in ons land een Bijbelse boodschap klinkt maar er zijn regio's in ons land waar dat woord erg schaars is geworden. Moet je dan verhuizen? Ik zou het wel doen maar wil niet iemands anders zijn geweten binden. Misschien moeten juist mensen uit de Bilblebelt verhuizen naar zulke regio's om zo een lichtend licht te zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Als deze bescheidenheid in moet houden dat Artikel 28 van de NGB niet meer geciteerd mag worden dan lijkt me dat een "valse" en "onbijbelse" bescheidenheid.huisman schreef:Ik denk dat de mensen die zich in de Biblebelt bevinden zich wat bescheidener moeten opstellen in deze discussie.eilander schreef:Iedereen zal een bepaalde afstand te ver vinden om 's zondags naar de kerk te gaan. De één vindt een paar kilometer te ver omdat hij niet de auto wil gebruiken, de ander zal een uur enkele reis te ver vinden. Ik noem maar wat.
Ik heb de opvatting die jij hebt van artikel 28, met argumenten, weerlegd. Dat je daaruit deze conclusie trekt is uiteraard aan jezelf.Huisman schreef:WimA gooit van alles door elkaar en gebruikt en leest de NGB verkeerd.
Er worden geen gewetens gebonden. In iig niet door mij. Er wordt aangegeven hoe artikel 28 van de NGB erover spreekt.Huisman schreef:k ben erg dankbaar dat er op zovele kansels in ons land een Bijbelse boodschap klinkt maar er zijn regio's in ons land waar dat woord erg schaars is geworden. Moet je dan verhuizen? Ik zou het wel doen maar wil niet iemands anders zijn geweten binden. Misschien moeten juist mensen uit de Bilblebelt verhuizen naar zulke regio's om zo een lichtend licht te zijn.
WimA schreef:Als deze bescheidenheid in moet houden dat Artikel 28 van de NGB niet meer geciteerd mag worden dan lijkt me dat een "valse" en "onbijbelse" bescheidenheid.huisman schreef:Ik denk dat de mensen die zich in de Biblebelt bevinden zich wat bescheidener moeten opstellen in deze discussie.eilander schreef:Iedereen zal een bepaalde afstand te ver vinden om 's zondags naar de kerk te gaan. De één vindt een paar kilometer te ver omdat hij niet de auto wil gebruiken, de ander zal een uur enkele reis te ver vinden. Ik noem maar wat.
Wat kan een geldige reden zijn daarvoor? Want ik vind dat WimA wel degelijk een punt heeft.Ik heb de opvatting die jij hebt van artikel 28, met argumenten, weerlegd. Dat je daaruit deze conclusie trekt is uiteraard aan jezelf.Huisman schreef:WimA gooit van alles door elkaar en gebruikt en leest de NGB verkeerd.Er worden geen gewetens gebonden. In iig niet door mij. Er wordt aangegeven hoe artikel 28 van de NGB erover spreekt.Huisman schreef:k ben erg dankbaar dat er op zovele kansels in ons land een Bijbelse boodschap klinkt maar er zijn regio's in ons land waar dat woord erg schaars is geworden. Moet je dan verhuizen? Ik zou het wel doen maar wil niet iemands anders zijn geweten binden. Misschien moeten juist mensen uit de Bilblebelt verhuizen naar zulke regio's om zo een lichtend licht te zijn.
Nogmaals eerst maar eens lezen wat de NGB art 28 met de Kerk bedoeld. Ik heb het al eerder laten zien maar de Kerk van art 28 is de Kerk van art 27
Lees vooral het gedeelte met onderstreeping. Het gaat om de Geestelijke Kerk die niet aan een plaats of tijd gebonden is.Artikel 27. Van de algemene Christelijke Kerk.
Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene Kerk, dewelke is een heilige vergadering der ware Christgelovigen, al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus, gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest. Deze Kerk is geweest van den beginne der wereld af, en zal zijn tot den einde toe; gelijk daaruit blijkt, dat Christus een eeuwig Koning is, Dewelke zonder onderdanen niet zijn kan. En deze heilige Kerk wordt van God bewaard, of staande gehouden, tegen het woeden der gehele wereld; hoewel zij somwijlen een tijdlang zeer klein en als tot niet schijnt gekomen te zijn in de ogen der mensen; gelijk Zich de Heere gedurende den gevaarlijken tijd onder Achab zevenduizend mensen behouden heeft, die hun knieën voor Baäl niet gebogen hadden. Ook mede is deze heilige Kerk niet gelegen, gebonden, of bepaald in een zekere plaats, of aan zekere personen, maar zij is verspreid en verstrooid door de gehele wereld; nochtans samengevoegd en verenigd zijnde met hart en wil in één zelfden Geest, door de kracht des geloofs.
Daar kan ook een thuislezer toe behoren en dan heeft hij zich door Gods genade gevoegd bij de Kerk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dat zou niet helpen, want '''gij WEET NIET dat gij ellendig, jammerlijk, naaktblind en arm zijt.Mara schreef:Vertel.....Simon schreef: Wie leest en gehoorzaamt de bijbel nog, vraag ik me wel eens af?
Koop goud van Mij, dat in het vuur gelouterd is.opdat gij rijk moogt wordenen WITTE klederen opdat gij die aandoet en de schande uwer naaktheid niet zichtbaar worde.
nee, zeggen we dan, we moeten ''aangekleed worden""
Geen goud kopen, maar het moet ons maar gegeven worden.
Wees dan ijverig en bekeer u, zegt Christus tot ons,
Nee, dat kunnen we niet, zeggen we dan.
of zijn deze laatste woorden van de Heere Jezus totaal niet aan ons gericht?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Juist, en dat is geen gebouw, maar het Lichaam van Christus, waarvan de gelovige DEEL is.huisman schreef:WimA schreef:Als deze bescheidenheid in moet houden dat Artikel 28 van de NGB niet meer geciteerd mag worden dan lijkt me dat een "valse" en "onbijbelse" bescheidenheid.huisman schreef:Ik denk dat de mensen die zich in de Biblebelt bevinden zich wat bescheidener moeten opstellen in deze discussie.eilander schreef:Iedereen zal een bepaalde afstand te ver vinden om 's zondags naar de kerk te gaan. De één vindt een paar kilometer te ver omdat hij niet de auto wil gebruiken, de ander zal een uur enkele reis te ver vinden. Ik noem maar wat.
Wat kan een geldige reden zijn daarvoor? Want ik vind dat WimA wel degelijk een punt heeft.Ik heb de opvatting die jij hebt van artikel 28, met argumenten, weerlegd. Dat je daaruit deze conclusie trekt is uiteraard aan jezelf.Huisman schreef:WimA gooit van alles door elkaar en gebruikt en leest de NGB verkeerd.Er worden geen gewetens gebonden. In iig niet door mij. Er wordt aangegeven hoe artikel 28 van de NGB erover spreekt.Huisman schreef:k ben erg dankbaar dat er op zovele kansels in ons land een Bijbelse boodschap klinkt maar er zijn regio's in ons land waar dat woord erg schaars is geworden. Moet je dan verhuizen? Ik zou het wel doen maar wil niet iemands anders zijn geweten binden. Misschien moeten juist mensen uit de Bilblebelt verhuizen naar zulke regio's om zo een lichtend licht te zijn.
Nogmaals eerst maar eens lezen wat de NGB art 28 met de Kerk bedoeld. Ik heb het al eerder laten zien maar de Kerk van art 28 is de Kerk van art 27Lees vooral het gedeelte met onderstreeping. Het gaat om de Geestelijke Kerk die niet aan een plaats of tijd gebonden is.Artikel 27. Van de algemene Christelijke Kerk.
Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene Kerk, dewelke is een heilige vergadering der ware Christgelovigen, al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus, gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest. Deze Kerk is geweest van den beginne der wereld af, en zal zijn tot den einde toe; gelijk daaruit blijkt, dat Christus een eeuwig Koning is, Dewelke zonder onderdanen niet zijn kan. En deze heilige Kerk wordt van God bewaard, of staande gehouden, tegen het woeden der gehele wereld; hoewel zij somwijlen een tijdlang zeer klein en als tot niet schijnt gekomen te zijn in de ogen der mensen; gelijk Zich de Heere gedurende den gevaarlijken tijd onder Achab zevenduizend mensen behouden heeft, die hun knieën voor Baäl niet gebogen hadden. Ook mede is deze heilige Kerk niet gelegen, gebonden, of bepaald in een zekere plaats, of aan zekere personen, maar zij is verspreid en verstrooid door de gehele wereld; nochtans samengevoegd en verenigd zijnde met hart en wil in één zelfden Geest, door de kracht des geloofs.
Daar kan ook een thuislezer toe behoren en dan heeft hij zich door Gods genade gevoegd bij de Kerk.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Voor mijn ouders gold dat niet, die hadden er meer dan uur lopen voor over. Uur heen, uur terug wel te verstaan en dat tweemaal op een dag!eilander schreef:Iedereen zal een bepaalde afstand te ver vinden om 's zondags naar de kerk te gaan. De één vindt een paar kilometer te ver omdat hij niet de auto wil gebruiken, de ander zal een uur enkele reis te ver vinden. Ik noem maar wat.
In de tijd dat ze thuislezers waren, was de dichtsbijzijnde kerk, die dus Bijbelgetrouw is, ong. 2 uur lopen, schat ik zo.
De afstanden worden anders ervaren dan vroeger denk ik. Een autorit van Rotterdam naar Zwolle, was een halvewereldreis. Maar naar een dorp verderop lopen, ruim een uur, was gewoon.
Maar de mensen die op zondag niet reisden, belegden wel doordeweekse diensten! En die werden druk bezocht.
Kun je zeggen: dat is dan in de plaats van de zondagse diensten? Als je op dinsdag- en donderdagavond een dienst bezoekt dus.
Of wordt het nu erg wettisch en menselijke draaierij?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Maar waarom vraag je je dit af, op dit forum? Hier kun je niemand vinden die aan die vraag beantwoordt?Simon schreef:Dat zou niet helpen, want '''gij WEET NIET dat gij ellendig, jammerlijk, naaktblind en arm zijt.Mara schreef:Vertel.....Simon schreef: Wie leest en gehoorzaamt de bijbel nog, vraag ik me wel eens af?
Koop goud van Mij, dat in het vuur gelouterd is.opdat gij rijk moogt wordenen WITTE klederen opdat gij die aandoet en de schande uwer naaktheid niet zichtbaar worde.
Ik heb vaak het gevoel bij jou dat jij het allemaal goed weet en wij allemaal dwalers zijn, met onze zondagse kerkdiensten, hoed(je) op, kinderdoop, enz.
Ik zie nl. wel mensen hier die, van harte, dicht bij Gods Woord leven. En niet omdat het zou moeten. DAT is nl een cruciaal verschil.
De artikelen (27,28,29 van de NGB) versmallen - met veel inlegkunde - tot enkel deze uitleg en begripsopvatting, waarmee de plicht zich te voegen bij de openbaringsvorm op aarde van de Kerk terzijde wordt geschoven is enkel een uitleg om de dwaling te legitimeren. Er zullen ook geen verklaringen te vinden zijn van de NGB die enkel deze - smalle - uitleg hieraan geven of thuislezen legitimeren.huisman schreef:Lees vooral het gedeelte met onderstreeping. Het gaat om de Geestelijke Kerk die niet aan een plaats of tijd gebonden is.
Dat een thuislezer uit genade tot een lidmaat van de levende Kerk kan zijn is geen punt van discussie. Het wordt wat vervelend omdat elke keer te zeggen, er spreekt een wat beschuldigende insinuatie uit. Ook een moordenaar kan behoren tot de levende Kerk. Lijkt me niet dat we daarmee doodslag gaan goedpraten.Huisman schreef:Daar kan ook een thuislezer toe behoren en dan heeft hij zich door Gods genade gevoegd bij de Kerk.
Het gaat niet om mij, niemand kent me, net als dat neimand jou kent, ik hoef hier geen gelijk te krijgen, daar is het me niet om te doen.Mara schreef:Maar waarom vraag je je dit af, op dit forum? Hier kun je niemand vinden die aan die vraag beantwoordt?Simon schreef:Dat zou niet helpen, want '''gij WEET NIET dat gij ellendig, jammerlijk, naaktblind en arm zijt.Mara schreef:Vertel.....Simon schreef: Wie leest en gehoorzaamt de bijbel nog, vraag ik me wel eens af?
Ik heb vaak het gevoel bij jou dat jij het allemaal goed weet en wij allemaal dwalers zijn, met onze zondagse kerkdiensten, hoed(je) op, kinderdoop, enz.
Ik zie nl. wel mensen hier die, van harte, dicht bij Gods Woord leven. En niet omdat het zou moeten. DAT is nl een cruciaal verschil.
Ik zit hier om interactief bezig te zijn, opdat wij Zijn Woord beter zullen begrijpen.
Vermeende tegenstrijdigheden oplossen.
maar alles wat er komt, vooral van jou, zijn wedervragen, die altijd enigszins beschuldigend, persoonlijk, opdelend in wij en zij, en traditioneel beladen zijn.
Ik weet het allemaal niet beter dan een ander, maar als niemand me een inhoudelijke onderbouwing kan geven op mijn vragen, zal ik mijn standpunten ook niet gauw kunnen wijzigen, ook al zou ik dat wel willen.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Ok, als je dat echt wilt dan is handig om je aan de volgende spelregels te houden:Simon schreef:Ik weet het allemaal niet beter dan een ander, maar als niemand me een inhoudelijke onderbouwing kan geven op mijn vragen, zal ik mijn standpunten ook niet gauw kunnen wijzigen, ook al zou ik dat wel willen.
1. Begin met 1 vraag en blijf daar bij, discussieer daarover.
2. Argumenteer correct. Wat telkens gebeurd is dat b.v. het verven van een huis als fout wordt aangemerkt omdat het geverfde huis toch bladderd na verloop van tijd. Een concreet voorbeeld in dit onderwerp: Dat er zonde door kerkmensen wordt gedaan is geen legitimatie om zelf te zondigen door zich te onttrekken aan de kerk.
Ik denk echt dat de inlegkunde van jou is. Ik versmal de artikelen niet, art 27 en 28 gaan over die Geestelijke Kerk die zijn openbaringsvorm heeft in de kerk op aarde die de kenmerken heeft van art 29.WimA schreef:De artikelen (27,28,29 van de NGB) versmallen - met veel inlegkunde - tot enkel deze uitleg en begripsopvatting, waarmee de plicht zich te voegen bij de openbaringsvorm op aarde van de Kerk terzijde wordt geschoven is enkel een uitleg om de dwaling te legitimeren. Er zullen ook geen verklaringen te vinden zijn van de NGB die enkel deze - smalle - uitleg hieraan geven of thuislezen legitimeren.huisman schreef:Lees vooral het gedeelte met onderstreeping. Het gaat om de Geestelijke Kerk die niet aan een plaats of tijd gebonden is.Dat een thuislezer uit genade tot een lidmaat van de levende Kerk kan zijn is geen punt van discussie. Het wordt wat vervelend omdat elke keer te zeggen, er spreekt een wat beschuldigende insinuatie uit. Ook een moordenaar kan behoren tot de levende Kerk. Lijkt me niet dat we daarmee doodslag gaan goedpraten.Huisman schreef:Daar kan ook een thuislezer toe behoren en dan heeft hij zich door Gods genade gevoegd bij de Kerk.
Je geeft dus geen antwoord op mijn vraag.Simon schreef:Mara schreef:Het gaat niet om mij, niemand kent me, net als dat neimand jou kent, ik hoef hier geen gelijk te krijgen, daar is het me niet om te doen.Simon schreef:Maar waarom vraag je je dit af, op dit forum? Hier kun je niemand vinden die aan die vraag beantwoordt?Simon schreef: Wie leest en gehoorzaamt de bijbel nog, vraag ik me wel eens af?
Dat zou niet helpen, want '''gij WEET NIET dat gij ellendig, jammerlijk, naaktblind en arm zijt.
Ik zit hier om interactief bezig te zijn, opdat wij Zijn Woord beter zullen begrijpen.
Vermeende tegenstrijdigheden oplossen.
maar alles wat er komt, vooral van jou, zijn wedervragen, die altijd enigszins beschuldigend, persoonlijk, opdelend in wij en zij, en traditioneel beladen zijn.
Ik weet het allemaal niet beter dan een ander, maar als niemand me een inhoudelijke onderbouwing kan geven op mijn vragen, zal ik mijn standpunten ook niet gauw kunnen wijzigen, ook al zou ik dat wel willen.
Wie leest en gehoorzaamt de Bijbel, vraag jij je af. Waarom vraag je je dat af?
Juist. En iedereen is schuldig zich bij die Kerk te voegen. Helemaal. Niet maar voor de helft. Men heeft zich dus ook tot de openbaringsvorm van de Kerk te voegen. Zijn er verklaringen/uitleggingen van de NGB? Kent iemand ze? En weet men ook wat die zeggen?huisman schreef:Ik denk echt dat de inlegkunde van jou is. Ik versmal de artikelen niet, art 27 en 28 gaan over die Geestelijke Kerk die zijn openbaringsvorm heeft in de kerk op aarde die de kenmerken heeft van art 29.
lees maar even terug.Mara schreef: Je geeft dus geen antwoord op mijn vraag.
Wie leest en gehoorzaamt de Bijbel, vraag jij je af. Waarom vraag je je dat af?
Omdat er twistpunten gecreerd worden, waar verdraagzaamheid gevraagd wordt.
Bijvoorbeeld:
Wat betreft bijbelteksten als Rom 14:5.
Rom 15:7
En dat zijn eerder genoemde zaken, waar jij geen antwoord op geeft, trouwens ;-)
Ondanks herhaald verzoek daartoe.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -