Re: Geloofsdoop of kinderdoop?
Geplaatst: 30 jun 2014, 13:06
Nee, de kinderen van de gelovigen (aan wie ook de doop bediend wordt).
(Uit aan Zijn voeten, van Drs. R. van Kooten)Fjodor schreef:Omdat de doop het bad van de wedergeboorte is en we kinderen moeten dopen. Dus met de doop wordt de wedergeboorte verzegeld. Als je ze doopt moet je zeggen dat ze het bad van de wedergeboorte ontvangen hebben. Dat kan alleen door ze voor wedergeboren te houden.lien75 schreef:Ondertussen heb ik nog geen antwoord op mijn vraag gekregen na de vorige reacties te hebben gelezen. En ik ben toch echt oprecht nieuwsgierig hiernaar...lien75 schreef:
Onze belijdenis troost dat we mogen weten dat jong gestorven kinderen van gelovige ouders in het verbond zijn. En we mogen ze dus voor wedergeboren houden.
Waar het wat omzichtig formuleren van mijn kant vandaan kwam was het feit dat ik vreesde dat die lijn dus vanzelf doorgetrokken werd naar doop van kinderen van gelovige ouders en het voor wedergeboren houden. Ik denk dat dit toch echt verschillende onderwerpen zijn.
En ik ben dan ook erg benieuwd op grond van welke Schriftgedeelten ( en dus niet oudvaders, theologen of andere geschriften) we mogen zeggen dat we levende kinderen van gelovige ouders voor wedergeboren moeten houden tot het tegendeel blijkt. Ik snap best dat er geen letterlijke bijbelteksten te noemen zijn. Maar misschien dan bijbelgedeelten die hier ons wel wat over te zeggen hebben? Ik zeg dus niet dat kinderen niet wedergeboren kunnen zijn. Zeker niet. Maar vraag mij wel af of we ze allemaal voor wedergeboren moeten houden. Want als het doopformulier zegt dat ze in zonden zijn ontvangen. En wij gaan zeggen we moeten ze voor wedergeboren houden, klopt het niet. Want dan zijn ze er toch al van verlost?
Wat heb je er nu aan dat je voor wedergeboren wordt gehouden terwijl je het niet bent?
Een kind wordt wel in zonden ontvangen en geboren, maar we houden het voor wedergeboren door de doop. Alleen is dit wel in strijd met het stuk van GJ de Bruijn. Ik weet niet hoe we dat verschil op moeten lossen.
Hoe is het Bijbels te onderbouwen dat er enig verschil is tussen de kinderen der gelovigen (als in, ons heidense christenen) en de kinderen der ongelovige heidenen? Volgens mij is er alleen maar een verschil tussen de Joodse kinderen, en de heidense kinderen (gelovig/ongelovig)?Tiberius schreef:Nee, de kinderen van de gelovigen (aan wie ook de doop bediend wordt).
Is Jezus niet de Enige Pleitgrond? Zouden wij ons, als zondige mensen, ook maar ergens op kunne bepleiten, dan op de Heere Jezus?!En zo mag de doop voor ons dan niet een rustbed of eindpunt zijn, maar wel een pleitgrond.
Nee, ook de kinderen van gelovige heidenen worden apart gezet. Paulus schrijft, dat de kinderen in de ouders geheiligd zijn (1 Kor 7).sirdanilot schreef:Hoe is het Bijbels te onderbouwen dat er enig verschil is tussen de kinderen der gelovigen (als in, ons heidense christenen) en de kinderen der ongelovige heidenen? Volgens mij is er alleen maar een verschil tussen de Joodse kinderen, en de heidense kinderen (gelovig/ongelovig)?Tiberius schreef:Nee, de kinderen van de gelovigen (aan wie ook de doop bediend wordt).
Dan ben je hier op het goede adres: op dit forum is aardig wat over de doop te vinden.sirdanilot schreef:(ik stel alleen maar oprechte vragen hoor, ik weet van dit onderwerp niet veel af)
Op het werk van de Heere Jezus. Dat is ook waar de doop heenwijst.sirdanilot schreef:Is Jezus niet de Enige Pleitgrond? Zouden wij ons, als zondige mensen, ook maar ergens op kunne bepleiten, dan op de Heere Jezus?!En zo mag de doop voor ons dan niet een rustbed of eindpunt zijn, maar wel een pleitgrond.
Dopen op toekomstig geloof?Fjodor schreef:Het punt is juist dat Van de Brink een verbinding probeert te maken tussen de kinderdoop en de geloofsdoop. Kinderen worden ook gedoopt op toekomstig geloof, of anders misschien wel op de hebbelijkheid van het geloof.lien75 schreef:
Dat is helder dat het niet helder is wat hij bedoelt! En daarom dus een gemiste kans als je over de doop en de betekenis ervan spreekt! Ik ben van mening dat juist als je een helder tegengeluid tegen de geloofsdoop wilt laten horen. Je ook helder en bijbels moet onderbouwen waarom geen geloofsdoop en wat de betekenis is van de (kinder)doop zoals we de in de bijbel vinden!
Je doelt op 1 kor 7:14. De kinderen van de gelovigen zijn inderdaad apart gezet, maar dat betekent niet dat ze hun zaligheid van hun ouders kunnen erven (net zo min als een ongelovige partner dit van zijn echtgenot(e) krijgt).Tiberius schreef: Nee, ook de kinderen van gelovige heidenen worden apart gezet. Paulus schrijft, dat de kinderen in de ouders geheiligd zijn (1 Kor 7).
Hij trekt vanuit de joden de lijn naar de heidenen, zie 1 Kor 10.
Klopt. Dat betekent ook precies de uitdrukking "erf van het verbond".sirdanilot schreef:Je doelt op 1 kor 7:14. De kinderen van de gelovigen zijn inderdaad apart gezet, maar dat betekent niet dat ze hun zaligheid van hun ouders kunnen erven (net zo min als een ongelovige partner dit van zijn echtgenot(e) krijgt).Tiberius schreef: Nee, ook de kinderen van gelovige heidenen worden apart gezet. Paulus schrijft, dat de kinderen in de ouders geheiligd zijn (1 Kor 7).
Hij trekt vanuit de joden de lijn naar de heidenen, zie 1 Kor 10.
Daarin trekt hij de lijn van de joden naar de heidenen door.sirdanilot schreef:Wat je met 1kor10 bedoelt is mij onduidelijk.
Waar komt overigens deze term voor in Bijbel?lien75 schreef:Tiberius schreef:Klopt. Dat betekent ook precies de uitdrukking "erf van het verbond".sirdanilot schreef:Je doelt op 1 kor 7:14. De kinderen van de gelovigen zijn inderdaad apart gezet, maar dat betekent niet dat ze hun zaligheid van hun ouders kunnen erven (net zo min als een ongelovige partner dit van zijn echtgenot(e) krijgt).Tiberius schreef: Nee, ook de kinderen van gelovige heidenen worden apart gezet. Paulus schrijft, dat de kinderen in de ouders geheiligd zijn (1 Kor 7).
Hij trekt vanuit de joden de lijn naar de heidenen, zie 1 Kor 10.
Daarin trekt hij de lijn van de joden naar de heidenen door.sirdanilot schreef:Wat je met 1kor10 bedoelt is mij onduidelijk.
Ik denk dat dat dus niet Bijbels is.En mag ik daar dan ook de conclusie uittrekken dat de uitspraak voor wedergeboren houden mbt de doop niet bijbels is?
Ook een oprechte vraag...
Nee, dat denk ik ook niet. Evenmin als de besneden kinderen in het OT voor wedergeboren gehouden werden.sirdanilot schreef:Ik denk dat dat dus niet Bijbels is.En mag ik daar dan ook de conclusie uittrekken dat de uitspraak voor wedergeboren houden mbt de doop niet bijbels is?
Ook een oprechte vraag...
Als ik je goed begrijp hang jij naar volwassendoop en of geloofsdoop? Of leg ik nu teveel in jouw woorden?sirdanilot schreef:Ik denk dat dat dus niet Bijbels is.En mag ik daar dan ook de conclusie uittrekken dat de uitspraak voor wedergeboren houden mbt de doop niet bijbels is?
Ook een oprechte vraag...
Wat wel Bijbels is: 'Laat alle kinderen tot Mij komen'. En dat kun bijvoorbeeld je doen d.m.v. een Bijbelse Opdraging van het kind (het opdragen is iets dat vaak wordt vergeten in de discussie kinder vs. volwassendoop, velen weten niet eens dat ook dit een cruciaal element is van de volwassendoop-theologie, dat de kinderen moeten worden Opgedragen en gezegend).
Tiberius schreef:Nee, dat denk ik ook niet. Evenmin als de besneden kinderen in het OT voor wedergeboren gehouden werden.sirdanilot schreef:Ik denk dat dat dus niet Bijbels is.En mag ik daar dan ook de conclusie uittrekken dat de uitspraak voor wedergeboren houden mbt de doop niet bijbels is?
Ook een oprechte vraag...