Zoekende zondaar reeds behouden?

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Lezenswaardig

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:
Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:
Bert Mulder schreef: Dat is een onmogelijkheid, want

(voor de zoveelste keer)

Als iemand levend gemaakt is, dan bezit hij in principe AL de weldaden van de wedergeboorte.
In principe. Maar niet in feite. Want hij kent Christus nog niet, maar hij zou Hem 'in principe' wel kennen? Je voelt wel, dat kan natuurlijk niet.
En waarom niet dan?

Dan verder is het zo, dat de 'ordo salutis' een logische volgorde aangeeft, niet een tijdvolgorde. En normaal gesproken zit er niet veel tijd tussen de bepaalde stappen, maar vallen veelal samen.
Het gaat in deze discussie nu juist wel over een tijdvolgorde. Het gaat over zondaren, die overtuigd worden van zonde, hun Godsgemis leren inleven en een onbekende God achterna schreien. Dat is iets wat toch echt in tijd aan de verlossing voorafgaat.
Wil je me even uitleggen, hoe het sticht om dat uit te pluizen? Als iemand levend gemaakt is, dan is hij verlost. Verder, je lijkt hier te zeggen alsof er droefheid naar God is, die aan de verlossing vooraf gaat. Dat is een dwaling, door Dordt afgewezen als zijnde arminiaans.
/4-4a. Die leren: Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is.Want deze dingen strijden tegen de klare getuigenissen der Schrift: Gij waart dood door de misdaden en de zonden (Ef. 2:1, 5); en: Het gedichtsel van des mensen hart is alleenlijk boos, te allen dage (Gen. 6:5 en 8:21). Daarenboven, hongeren en dorsten naar de verlossing uit de ellende, en naar het leven, en Gode een offerande van een gebroken geest opofferen, geldt eigenlijk van de wedergeborenen, en van degenen die zalig genaamd worden (Ps. 51:19 en Matth. 5:6).
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 16 feb 2012, 17:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef: De vraag is niet waar wij het over hebben, maar wat de DL zelf bedoelen. Eerder in deze topic werd gesteld dat daar onder de afgevaardigden geen eenduidigheid over bestond, dan betekent dit dat wat de een 'hongeren en dorsten' noemt, voor de ander nog geen hongeren en dorsten is, maar 'enige inwendige effecten of werkingen, die de bekering of wedergeboorte voor gaan, die door de kracht des Woords en des Geestes verwekt worden in de harten dergenen, die nog niet zijn wedergeboren; als daar zijn de kennis van de wil Gods, het gevoelen der zonde, de vreze der straf, te denken over de verlossing, enige hoop van vergiffenis' (de Engelse afgevaardigden).
Maar dat is NIET het gereformeerde besluit der synode, die zulke gedachten expleciet afwijzen als zijnde arminiaans, in de verwerping der dwalingen.
Het is hier steeds een strijd tussen de theorie van gereformeerden en de waarneming van wat beschreven wordt in het dagelijks leven.
Blijkbaar kun je daar niet steeds piketpaaltjes aanbrengen: nu is hij hier en nu ben ik daar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

vragensteller schreef:Met waar Huisman tegen ageert is m.i. niets mis, mits Christuskennis maar juist gedefinieerd wordt. Hij wil alleen geen duidelijk omschrijving daarvan geven. Droefheid naar God (Grieks: droefheid overeenkomstig (de wil van) God) is vrucht is van de wedergeboorte. Dat kan niet anders. Er móet dan ook wel sprake zijn van toevluchtnemend geloof. In die zin, mag je die mensen "kinderen van God" noemen ja.
Het lastige is dat de uitdrukking 'droefheid naar God' onder ons een eigen betekenis heeft gekregen, in die zin dat ermee aangeduid wordt het heimwee naar een onbekende God van een overtuigde zondaar.
Lees je de tekst in zijn verband, dan zie je dat het daar in feite helemaal niet over gaat. Het gaat hier om gelovigen die van een dwaalweg zijn teruggekeerd.
Maar ook al leg je deze tekst uit in eerdergenoemde zin, dan nog hoeft een droefheid overeenkomstig de wil van God niet te impliceren, dat het dús om wedergeboorte gaat. Want wanneer een zondaar naar God gaat vragen, ook al kent hij Deze nog niet, dan is dat ook 'naar de wil van God'?
Dat doet het Avondmaalsformulier ook, dat noemt ze 'gelovigen':
Maar dit wordt ons, geliefde broeders en zusters, niet voorgehouden om de verslagen harten der gelovigen kleinmoedig te maken, alsof niemand tot het Avondmaal des Heeren gaan mocht, dan die zonder enige zonde ware. Want wij komen niet tot dit Avondmaal om daarmede te betuigen dat wij in onszelven volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten onszelven in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede dat wij midden in den dood liggen. Daarom, al is het dat wij nog vele gebreken en ellendigheid in ons bevinden, als namelijk: dat wij geen volkomen geloof hebben, dat wij ons ook met zulken ijver om God te dienen niet begeven, als wij schuldig zijn; maar dagelijks met de zwakheid onzes geloofs, en de boze lusten onzes vleses te strijden hebben; nochtans, desniettegenstaande, overmits ons (door de genade des Heiligen Geestes) zulke gebreken van harte leed zijn, en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden en naar alle geboden Gods te leven; zo zullen wij gewis en zeker zijn dat geen zonde noch zwakheid, die nog (tegen onzen wil) in ons overgebleven is, ons kan hinderen dat ons God niet in genade zou aannemen, en alzo dezer hemelse spijze en drank waardig en deelachtig maken.
Een geweldig mooie passage, maar hier gaat het over de gelovigen in het algemeen, niet om een speciale categorie, te weten de 'zoekenden'. Het woord 'zoeken' heeft hier een heel andere betekenis dan die jij er nu in legt.
Bazuin

Bericht door Bazuin »

Voetius' catechisatie over den Heidelbergschen Catechismus, welke hier te vinden is: http://eno.ubvu.vu.nl/cdm/singleitem/co ... 57/rec/350 . Let op, het is een groot bestand, het downloaden kan even duren. Kijk op pagina 256 van dit boek, waar staat (ik heb het zoveel mogelijk in het hedendaags Nederlands hieronder weergegeven):
Vraag: Kan iemand wel in Christus geloven zonder kennis van Hem te hebben?
Antwoord: Neen.
Vraag: Kan ik Hem voor mijn Zaligmaker wel aannemen, als ik Hem niet ken?
Vraag: Kan ik God wel geloven, vertrouwen, liefhebben, als ik Hem niet ken?
Vraag: Zou u uit Gods woord kunnen bewijzen dat het zaligmakende geloof kennis vereist?
Antwoord: Ja
Vraag: Waaruit bewijst u dat?
Antwoord: Jesaja 53:11 door Zijn kennis zal Mijn Knecht, de Rechtvaardige, velen rechtvaardig maken. Johannes 9: 35 en 36 en 17:3. Romeinen 10:14, 2 Thess. 1:10, 1 Kor. 10:15
Zoek even de kanttekeningen van Jesaja 53:11 erbij. Bij de woorden "door Zijn kennis", merken de kanttekenaren op: Versta, die kennis, door welke Hij zou bekend en aangenomen worden als Heiland en Middelaar tussen God en de mensen.
Laatst gewijzigd door Bazuin op 16 feb 2012, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:Wil je me even uitleggen, hoe het sticht om dat uit te pluizen? Als iemand levend gemaakt is, dan is hij verlost. Verder, je lijkt hier te zeggen alsof er droefheid naar God is, die aan de verlossing vooraf gaat. Dat is een dwaling, door Dordt afgewezen als zijnde arminiaans.
Dit is toch de praktijk bij velen die toegebracht worden. En de vraag waar het de laatste bladzijden van deze topic over gaat, is: hoe moeten we de werkzaamheden duiden van een zondaar die God zoekt, maar Hem nog niet gevonden heeft?
Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:De vraag is niet waar wij het over hebben, maar wat de DL zelf bedoelen. Eerder in deze topic werd gesteld dat daar onder de afgevaardigden geen eenduidigheid over bestond, dan betekent dit dat wat de een 'hongeren en dorsten' noemt, voor de ander nog geen hongeren en dorsten is, maar 'enige inwendige effecten of werkingen, die de bekering of wedergeboorte voor gaan, die door de kracht des Woords en des Geestes verwekt worden in de harten dergenen, die nog niet zijn wedergeboren; als daar zijn de kennis van de wil Gods, het gevoelen der zonde, de vreze der straf, te denken over de verlossing, enige hoop van vergiffenis' (de Engelse afgevaardigden).
Maar dat is NIET het gereformeerde besluit der synode, die zulke gedachten expleciet afwijzen als zijnde arminiaans, in de verwerping der dwalingen.
Nee, niet DEZE gedachten worden expliciet afgewezen als zijnde arminiaans.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 16 feb 2012, 17:40, 2 keer totaal gewijzigd.
vragensteller

Bericht door vragensteller »

Afgewezen schreef:
vragensteller schreef:Met waar Huisman tegen ageert is m.i. niets mis, mits Christuskennis maar juist gedefinieerd wordt. Hij wil alleen geen duidelijk omschrijving daarvan geven. Droefheid naar God (Grieks: droefheid overeenkomstig (de wil van) God) is vrucht is van de wedergeboorte. Dat kan niet anders. Er móet dan ook wel sprake zijn van toevluchtnemend geloof. In die zin, mag je die mensen "kinderen van God" noemen ja.
Het lastige is dat de uitdrukking 'droefheid naar God' onder ons een eigen betekenis heeft gekregen, in die zin dat ermee aangeduid wordt het heimwee naar een onbekende God van een overtuigde zondaar.
Lees je de tekst in zijn verband, dan zie je dat het daar in feite helemaal niet over gaat. Het gaat hier om gelovigen die van een dwaalweg zijn teruggekeerd.
Maar ook al leg je deze tekst uit in eerdergenoemde zin, dan nog hoeft een droefheid overeenkomstig de wil van God niet te impliceren, dat het dús om wedergeboorte gaat. Want wanneer een zondaar naar God gaat vragen, ook al kent hij Deze nog niet, dan is dat ook 'naar de wil van God'?
Dat doet het Avondmaalsformulier ook, dat noemt ze 'gelovigen':
Maar dit wordt ons, geliefde broeders en zusters, niet voorgehouden om de verslagen harten der gelovigen kleinmoedig te maken, alsof niemand tot het Avondmaal des Heeren gaan mocht, dan die zonder enige zonde ware. Want wij komen niet tot dit Avondmaal om daarmede te betuigen dat wij in onszelven volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten onszelven in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede dat wij midden in den dood liggen. Daarom, al is het dat wij nog vele gebreken en ellendigheid in ons bevinden, als namelijk: dat wij geen volkomen geloof hebben, dat wij ons ook met zulken ijver om God te dienen niet begeven, als wij schuldig zijn; maar dagelijks met de zwakheid onzes geloofs, en de boze lusten onzes vleses te strijden hebben; nochtans, desniettegenstaande, overmits ons (door de genade des Heiligen Geestes) zulke gebreken van harte leed zijn, en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden en naar alle geboden Gods te leven; zo zullen wij gewis en zeker zijn dat geen zonde noch zwakheid, die nog (tegen onzen wil) in ons overgebleven is, ons kan hinderen dat ons God niet in genade zou aannemen, en alzo dezer hemelse spijze en drank waardig en deelachtig maken.
Een geweldig mooie passage, maar hier gaat het over de gelovigen in het algemeen, niet om een speciale categorie, te weten de 'zoekenden'. Het woord 'zoeken' heeft hier een heel andere betekenis dan die jij er nu in legt.
Wbt de tekst over droefheid naar God: eerder heb ik die gepost met ktt (aan zonderling) dat die ellende, verlossing en dankbaarheid bevat. De 3 stukken lopen door elkaar heen. De interpretatie die jij hier afwijst, was niet mijn interpretatie, maar maakt er deel van uit.

Ik pleit ervoor de term Christuskennis niet te beperkt in te vullen. Luther postte daar op een ander topic een mooi citaat over van ds. Van Ruitenburg. Iets kennen van Christus, is al Christuskennis.

Ik denk niet dat ik iets lees wat er niet staat in het formulier. Zie vetgedrukt. Wat erachter staat is allemaal geloofstaal. Geloof in de Belovende God (in Christus).
Laatst gewijzigd door vragensteller op 16 feb 2012, 17:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Bert Mulder
Contacteer:

Afgewezen schreef: Tja, het spijt me, maar dit is toch echt waar het de laatste bladzijden van deze topic over gaat: hoe moeten we de werkzaamheden duiden van een zondaar die God zoekt, maar Hem nog niet gevonden heeft?
De mens, tenzij hij van nieuws geboren is, zoekt God niet.

Dus, als iemand God zoekt, dat is hij levend gemaakt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Afgewezen schreef: Nee, niet DEZE gedachten worden expliciet afgewezen als zijnde arminiaans.
Oh???

Wat wordt dan WEL afgewezen, pray tell...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef: Tja, het spijt me, maar dit is toch echt waar het de laatste bladzijden van deze topic over gaat: hoe moeten we de werkzaamheden duiden van een zondaar die God zoekt, maar Hem nog niet gevonden heeft?

Ja, zo simpel zou je het kunnen stellen. Maar God zoeken en God zoeken is twee. Het 'zoeken van God' van de gelovige ziet op het leven van de heiligmaking. Het 'zoeken van God' van de ontdekte zondaar ziet op de worsteling om tot genade te komen. Het eerste is een bewijs dat iemand levendgemaakt, het tweede is dat volgens de ene visie wel, maar volgens de andere visie niet. Die vraag houdt ons nu steeds bezig en is niet met één 'pennenstreek' op te lossen.
Bert Mulder
Contacteer:

Afgewezen schreef:
Bert Mulder schreef:

Ja, zo simpel zou je het kunnen stellen. Maar God zoeken en God zoeken is twee. Het 'zoeken van God' van de gelovige ziet op het leven van de heiligmaking. Het 'zoeken van God' van de ontdekte zondaar ziet op de worsteling om tot genade te komen. Het eerste is een bewijs dat iemand levendgemaakt, het tweede is dat volgens de ene visie wel, maar volgens de andere visie niet. Die vraag houdt ons nu steeds bezig en is niet met één 'pennenstreek' op te lossen.
De Schrift is hier anders heel duidelijk, en ook onze belijdenisgeschriften.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef: Nee, niet DEZE gedachten worden expliciet afgewezen als zijnde arminiaans.
Oh???

Dit: dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is.
Dit stellen ook de Engelse afgevaardigden niet.
Bert Mulder schreef:De Schrift is hier anders heel duidelijk, en ook onze belijdenisgeschriften.
Juist niet. De Schrift besteedt geen expliciete aandacht aan de status van 'zoekende zondaren', en bij de belijdenisgeschriften vind je hier slechts enigermate iets van in de DL.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 16 feb 2012, 17:54, 2 keer totaal gewijzigd.
vragensteller

Afgewezen schreef:
Bert Mulder schreef:

De worsteling om tot genade te komen kan uit puur eigenbelang voortkomen, (angst voor de hel) maar kan ook voortkomen uit de liefde tot God. Ik denk dat daar het onderscheid ligt.
1 Joh. 2:3-6: definieert Christuskennis
3 En hieraan kennen wij dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.

4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;

5 Maar zo wie Zijn Woord bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij dat wij in Hem zijn.

6 Die zegt dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf alzo wandelen gelijk Hij gewandeld heeft.
En 1 Joh.4:7 plus ktt
7 Geliefden, laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk die liefheeft, is uit God geboren en kent God.

32 Dat is, God is een Auteur der liefde, Die dezelve in ons werkt en ons beveelt.

33 Dat is, dat is een zeker teken dat hij waarlijk door den Geest Gods is wedergeboren.

34 Namelijk recht, hoedanig Hij is, wat Hem behaagt, en wat Hij ons bevolen heeft.
en DL III,IV, 13
13 De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
Laatst gewijzigd door vragensteller op 16 feb 2012, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Bert Mulder
Contacteer:

Afgewezen schreef: Juist niet. De Schrift besteedt geen expliciete aandacht aan de categorie 'zoekende zondaren', en bij de belijdenisgeschriften vind je het slechts enigermate in DL III/IV.
Omdat zulk een beestje niet bestaat.
Rom 3:10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
Er IS geen derde weg...

Verder is de levendmaking van een mens, niet iets waarin hij AKTIEF is, maar is door God in hem gewerkt, zonder zijn toedoen:
3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 16 feb 2012, 17:58, 2 keer totaal gewijzigd.
vragensteller

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef: Juist niet. De Schrift besteedt geen expliciete aandacht aan de categorie 'zoekende zondaren', en bij de belijdenisgeschriften vind je het slechts enigermate in DL III/IV.
Omdat zulk een beestje niet bestaat.

Er IS geen derde weg...
Eens! Iets dergelijks wilde ik ook posten!
Bert Mulder
Contacteer:

Afgewezen schreef:
Bert Mulder schreef:
Oh???

Dit: dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is.
Dit stellen ook de Engelse afgevaardigden niet.
Die leren: Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is.Want deze dingen strijden tegen de klare getuigenissen der Schrift: Gij waart dood door de misdaden en de zonden (Ef. 2:1, 5); en: Het gedichtsel van des mensen hart is alleenlijk boos, te allen dage (Gen. 6:5 en 8:21). Daarenboven, hongeren en dorsten naar de verlossing uit de ellende, en naar het leven, en Gode een offerande van een gebroken geest opofferen, geldt eigenlijk van de wedergeborenen, en van degenen die zalig genaamd worden (Ps. 51:19 en Matth. 5:6).
Plaats reactie