Re: Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?
Geplaatst: 25 jan 2012, 08:34
Vers 52.Simon schreef:Maar goed, zeg het maar welke 8 er staan, ik tel er toch echt maar 7.
Vers 52.Simon schreef:Maar goed, zeg het maar welke 8 er staan, ik tel er toch echt maar 7.
en mattheus 13:38 zegt dat de akker DE WERELD is .Luther schreef:Het zou goed zijn als je het hele stuk van Mattew Henry zou citeren. Daar lees ik gewoon de uitleg die ik eerder noemde. En niet - want we zouden haast vergeten hoe deze discussie ontstond - dat in Matth. 13: 44 een bijbelse onderbouwing wordt gegeven voor de onbijbelse uitdrukking "zien is nog geen hebben". Mattew henry zegt letterlijk dat het zien van Christus' heerlijkheid de zaligheid inhoudt.Erasmiaan schreef:Mag ik Matthew Henry er bij citeren?Weet je, je mag je eigen exegese hanteren, want exegese is vrij. Maar je kunt mij niet het recht ontzeggen, dit, wat zo duidelijk uit deze geschiedenis naar voren komt, niet te leren. Volgens mij heb ik met dit citaat ook ejvl zijn vraag beantwoord.Zij, die dezen schat in den akker ontdekken en hem op de rechte waarde schatten zullen niet rusten voor hij tot elke prijs in hun bezit is. Wie dezen schat gevonde heeft verbergt hem hetgeen een heilige jaloersheid aanduidt, dat wij niet schijnen achtergebleven te zijn, Hebr. 4:1 toeziende, Hebr 12:15, opdat Satan zich niet stelle tussen dien schat en ons. Hij verheugt er zich reeds in voordat de koop gesloten is, hij is blijde, dien koop te kunnen sluiten, dat hij goed op weg is om deel te verkrijgen aan Christus; dat de zaak is, waar het om te doen is. Het hart van hen, die den Heere nog slechts zoeken, kan zich reeds verblijden, Ps. 105:3. Hij besluit dien akker te kopen. Zij dien het Evangelie op Evangelievoorwaarden aannemen, kopen dien akker, enz.
Ik citeer het hele stuk:I. Die van den schat in den akker verborgen. Tot nu toe had Hij het koninkrijk der hemelen
vergeleken bij kleine dingen, omdat deszelfs begin klein was. Opdat niemand echter hierin ene reden zal zien, om er geringe gedachten van te koesteren, stelt Hij het in de volgende gelijkenis voor als van zeer grote waardij in zich zelf, en groot voordeel aanbrengende aan hen, die het aannemen, en gewillig zijn omer de voorwaarden van na te komen. Het wordt hier vergeleken bij een schat in een akker verborgen, dien wij, zo wij willen, ons kunnen toe-eigenen.
1. Jezus Christus is de ware schat. InHemis overvloed van alles wat rijk en nuttig is, en ons deel zal
zijn, alle volheid Colossenzen 1:19, Johannes 1:16, schatten van wijsheid en kennis, Colossenzen
2:13, van gerechtigheid, genade en vrede, zijn allen voor ons weggelegd in Christus, en, zo wij deel
aan Hem hebben, is het alles het onze.
2. Het Evangelie is de akker, waarin deze schat verborgen is. .
Ook in de godsdienstige en kerkelijke wereld lopen heel wat vette harten rond, hoor.Simon schreef:en mattheus 13:38 zegt dat de akker DE WERELD is .
Ik weet het.Tiberius schreef:Ook in de godsdienstige en kerkelijke wereld lopen heel wat vette harten rond, hoor.Simon schreef:en mattheus 13:38 zegt dat de akker DE WERELD is .
Welke betekenis is het volgens jou Simon?Simon schreef: en mattheus 13:38 zegt dat de akker DE WERELD is .
Ik las gisteren bij de Puriteinse theoloog en predikant Hugo Binning het volgende over het geloof en over de zekerheid van het geloof:Luther schreef:Dan moet die predikant verkondigen wat de zondaar in Christus heeft en zijn preek richten op het zien op Jezus. En dus niet op het feit dat mensen met een geopenbaarde Christus nog de dood in moeten.
Bedekte schuld is vergeven schuld. (Lees Psalm 32!)
Zien is hebben. (Op Christus zien verklaart de zondaar voor eeuwig rechtvaardig.)
Een geopenbaarde Christus ís een toegepaste Christus. (Niemand kan door het geloof op Hem zien, zonder dat iets van het offer van Hem persoonlijk wordt toegepast aan het hart.)En ten aanzien van die zaken geldt: Hij moet wassen; ik minder worden.
Hugo Binning schreef:Er is een grote misvatting in de praktijk der Christenen, als zij deze twee dingen onder één mengen; het maakt de Christenen zeer onredelijk in hun twijfelingen en sukkelingen; laat ons dat voor ogen houden.
Het geloof in zijn eerste en zuivere werking, is veeleer een aankleving van een verloren ziel aan Christus, dan een blijk van zijn deel aan Hem of van Zijn eeuwige liefde. Gij weet allen wel, dat het iets anders is, een zaak te weten en te beminnen en wat anders, daar op terug te zien en te weten, dat ik iets ken en bemin. Johannes schreef aan de gelovigen, opdat zij mochten weten, dat zij geloofden en opdat zij nog meer zouden geloven. Deze twee dingen zijn afgescheiden van elkander, de één is later dan de andere : "Nadat gij geloofd hebt zijt gij verzegeld" staat er in Ef.1:13. De verzekering van Gods liefde en van ons deel aan Christus, is het zegel des Geestes dat op onze ziel gezet is.
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar als Mattheus zegt dat de akker de wereld is, moet dat ons uitgangspunt zijn, en niet veranderd worden in wat MH of wie dan ook zegt.ejvl schreef:Welke betekenis is het volgens jou Simon?Simon schreef: en mattheus 13:38 zegt dat de akker DE WERELD is .
De akker de wereld?
De schat is?
De man die de schat vind is Jezus?
Jezus doet alles om de schat toe te eigenen door de kruisdood?
Flauw!Tiberius schreef:@Luther, deze bedoel je?Jongere schreef:Ik geef toe dat mijn post van hetzelfde kaliber was. Alleen maar tegen elkaar te roepen dat het niet klopt of dat 'het zo duidelijk in de Bijbel staat als ik het zeg' helpt de discussie inderdaad niet al te veel verder.
Luther schreef:Flauw!Tiberius schreef:@Luther, deze bedoel je?Jongere schreef:Ik geef toe dat mijn post van hetzelfde kaliber was. Alleen maar tegen elkaar te roepen dat het niet klopt of dat 'het zo duidelijk in de Bijbel staat als ik het zeg' helpt de discussie inderdaad niet al te veel verder.
Mooi citaat!Marieke schreef:]Ik las gisteren bij de Puriteinse theoloog en predikant Hugo Binning het volgende over het geloof en over de zekerheid van het geloof:Luther schreef:Dan moet die predikant verkondigen wat de zondaar in Christus heeft en zijn preek richten op het zien op Jezus. En dus niet op het feit dat mensen met een geopenbaarde Christus nog de dood in moeten.
Bedekte schuld is vergeven schuld. (Lees Psalm 32!)
Zien is hebben. (Op Christus zien verklaart de zondaar voor eeuwig rechtvaardig.)
Een geopenbaarde Christus ís een toegepaste Christus. (Niemand kan door het geloof op Hem zien, zonder dat iets van het offer van Hem persoonlijk wordt toegepast aan het hart.)En ten aanzien van die zaken geldt: Hij moet wassen; ik minder worden.Hugo Binning schreef:Er is een grote misvatting in de praktijk der Christenen, als zij deze twee dingen onder één mengen; het maakt de Christenen zeer onredelijk in hun twijfelingen en sukkelingen; laat ons dat voor ogen houden.
Het geloof in zijn eerste en zuivere werking, is veeleer een aankleving van een verloren ziel aan Christus, dan een blijk van zijn deel aan Hem of van Zijn eeuwige liefde. Gij weet allen wel, dat het iets anders is, een zaak te weten en te beminnen en wat anders, daar op terug te zien en te weten, dat ik iets ken en bemin. Johannes schreef aan de gelovigen, opdat zij mochten weten, dat zij geloofden en opdat zij nog meer zouden geloven. Deze twee dingen zijn afgescheiden van elkander, de één is later dan de andere : "Nadat gij geloofd hebt zijt gij verzegeld" staat er in Ef.1:13. De verzekering van Gods liefde en van ons deel aan Christus, is het zegel des Geestes dat op onze ziel gezet is.
Voor het geval dat @Marieke denkt dat het citaat van Hugo Binning in tegenspraak zou zijn met mijn post, dan wil ik zeggen dat dit niet het geval is.vragensteller schreef:Mooi citaat!Marieke schreef:]Ik las gisteren bij de Puriteinse theoloog en predikant Hugo Binning het volgende over het geloof en over de zekerheid van het geloof:Luther schreef:Dan moet die predikant verkondigen wat de zondaar in Christus heeft en zijn preek richten op het zien op Jezus. En dus niet op het feit dat mensen met een geopenbaarde Christus nog de dood in moeten.
Bedekte schuld is vergeven schuld. (Lees Psalm 32!)
Zien is hebben. (Op Christus zien verklaart de zondaar voor eeuwig rechtvaardig.)
Een geopenbaarde Christus ís een toegepaste Christus. (Niemand kan door het geloof op Hem zien, zonder dat iets van het offer van Hem persoonlijk wordt toegepast aan het hart.)En ten aanzien van die zaken geldt: Hij moet wassen; ik minder worden.Hugo Binning schreef:Er is een grote misvatting in de praktijk der Christenen, als zij deze twee dingen onder één mengen; het maakt de Christenen zeer onredelijk in hun twijfelingen en sukkelingen; laat ons dat voor ogen houden.
Het geloof in zijn eerste en zuivere werking, is veeleer een aankleving van een verloren ziel aan Christus, dan een blijk van zijn deel aan Hem of van Zijn eeuwige liefde. Gij weet allen wel, dat het iets anders is, een zaak te weten en te beminnen en wat anders, daar op terug te zien en te weten, dat ik iets ken en bemin. Johannes schreef aan de gelovigen, opdat zij mochten weten, dat zij geloofden en opdat zij nog meer zouden geloven. Deze twee dingen zijn afgescheiden van elkander, de één is later dan de andere : "Nadat gij geloofd hebt zijt gij verzegeld" staat er in Ef.1:13. De verzekering van Gods liefde en van ons deel aan Christus, is het zegel des Geestes dat op onze ziel gezet is.
Zowel met Binnings als met jouw post kan ik inderdaad wel instemmen, ja.Luther schreef:Voor het geval dat @Marieke denkt dat het citaat van Hugo Binning in tegenspraak zou zijn met mijn post, dan wil ik zeggen dat dit niet het geval is.
Ik bedoelde niet te zeggen dat het persé in tegenspraak is, maar het lijkt er soms bij jou op (misschien onbedoeld) alsof je niet mag praten over twijfel of je deel aan Hem hebt. Die "bevinding" mag je niet benoemen in preken, want dat is ongeloof of onderdrukking van het geloof. Je kunt beter Hem uitstallen. Het ene sluit het andere niet uit. Ik wilde met dit citaat aangeven dat ook de Puriteinen er niet wars van waren de bevindingen in het geestelijk leven te benoemen in preken (dit citaat is uit een preek van Binning). Juist om de kleinen in de genade niet te vertrappen, maar ook erop te wijzen dat er meer te verkrijgen is. Ook de Bijbel staat overigens vol van deze bevindingen (ongeloof/onderdrukking van het geloof).Luther schreef:Voor het geval dat @Marieke denkt dat het citaat van Hugo Binning in tegenspraak zou zijn met mijn post, dan wil ik zeggen dat dit niet het geval is.vragensteller schreef:Mooi citaat!Marieke schreef:]Ik las gisteren bij de Puriteinse theoloog en predikant Hugo Binning het volgende over het geloof en over de zekerheid van het geloof:Luther schreef:Dan moet die predikant verkondigen wat de zondaar in Christus heeft en zijn preek richten op het zien op Jezus. En dus niet op het feit dat mensen met een geopenbaarde Christus nog de dood in moeten.
Bedekte schuld is vergeven schuld. (Lees Psalm 32!)
Zien is hebben. (Op Christus zien verklaart de zondaar voor eeuwig rechtvaardig.)
Een geopenbaarde Christus ís een toegepaste Christus. (Niemand kan door het geloof op Hem zien, zonder dat iets van het offer van Hem persoonlijk wordt toegepast aan het hart.)En ten aanzien van die zaken geldt: Hij moet wassen; ik minder worden.Hugo Binning schreef:Er is een grote misvatting in de praktijk der Christenen, als zij deze twee dingen onder één mengen; het maakt de Christenen zeer onredelijk in hun twijfelingen en sukkelingen; laat ons dat voor ogen houden.
Het geloof in zijn eerste en zuivere werking, is veeleer een aankleving van een verloren ziel aan Christus, dan een blijk van zijn deel aan Hem of van Zijn eeuwige liefde. Gij weet allen wel, dat het iets anders is, een zaak te weten en te beminnen en wat anders, daar op terug te zien en te weten, dat ik iets ken en bemin. Johannes schreef aan de gelovigen, opdat zij mochten weten, dat zij geloofden en opdat zij nog meer zouden geloven. Deze twee dingen zijn afgescheiden van elkander, de één is later dan de andere : "Nadat gij geloofd hebt zijt gij verzegeld" staat er in Ef.1:13. De verzekering van Gods liefde en van ons deel aan Christus, is het zegel des Geestes dat op onze ziel gezet is.
Herken jij in wat Binning zegt hoe er soms gesproken wordt over de bevinding van de "twijfel" of het beginnende werk van de Geest? Binning zegt:"Het geloof in zijn eerste en zuivere werking, is veeleer een aankleving van een verloren ziel aan Christus,dan een blijk van zijn deel aan Hem of van Zijn eeuwige liefde. "Marieke schreef:Ik bedoelde niet te zeggen dat het persé in tegenspraak is, maar het lijkt er soms bij jou op (misschien onbedoeld) alsof je niet mag praten over twijfel of je deel aan Hem hebt. Die "bevinding" mag je niet benoemen in preken, want dat is ongeloof of onderdrukking van het geloof. Je kunt beter Hem uitstallen. Het ene sluit het andere niet uit. Ik wilde met dit citaat aangeven dat ook de Puriteinen er niet wars van waren de bevindingen in het geestelijk leven te benoemen in preken (dit citaat is uit een preek van Binning). Juist om de kleinen in de genade niet te vertrappen, maar ook erop te wijzen dat er meer te verkrijgen is. Ook de Bijbel staat overigens vol van deze bevindingen (ongeloof/onderdrukking van het geloof).
Prima, zeker mogen die benoemd worden.Marieke schreef:Ik bedoelde niet te zeggen dat het persé in tegenspraak is, maar het lijkt er soms bij jou op (misschien onbedoeld) alsof je niet mag praten over twijfel of je deel aan Hem hebt. Die "bevinding" mag je niet benoemen in preken, want dat is ongeloof of onderdrukking van het geloof. Je kunt beter Hem uitstallen. Het ene sluit het andere niet uit. Ik wilde met dit citaat aangeven dat ook de Puriteinen er niet wars van waren de bevindingen in het geestelijk leven te benoemen in preken (dit citaat is uit een preek van Binning). Juist om de kleinen in de genade niet te vertrappen, maar ook erop te wijzen dat er meer te verkrijgen is. Ook de Bijbel staat overigens vol van deze bevindingen (ongeloof/onderdrukking van het geloof).