Behoudend, maar niet behouden
Re: Behoudend, maar niet behouden
Lukas 14:18c
„Houd mij voor verontschuldigd.”
Tegenover het feit dat het noodzakelijk is om avondmaal te vieren, mag u niet het argument gebruiken dat u er niet klaar voor bent. Gebruik evenmin de volgende excuses: ik ben te ijdel en te lichtzinnig; ik ben te veel gehecht aan vermaak en plezier; ik voel mij aangetrokken tot werelds gezelschap; of ik word te zeer door aardse zorgen en zaken in beslag genomen. Daarom moet ik worden verontschuldigd en moet het mij niet kwalijk worden genomen, als ik niet het avondmaal gebruik.
Neen! Zeg liever: „Het is noodzakelijk dat ik tot dit avondmaal kom, en het is noodzakelijk dat ik kom op de rechte wijze. Mijn ziel verdort en kwijnt weg, komt om en sterft, indien ik het niet doe. Daarom moet ik met dit ijdele en wellustige leven breken, dat mij geen nuttigheid geeft en mij ongeschikt maakt voor dit sacrament. Daarom moet ik mij van dit gezelschap losmaken, en mij van al die beslommeringen van het leven bevrijden, omdat zij iedere godvruchtige aandoeningen belemmeren.
Schud alles af wat tussen u en de troost en de zegen van dit bevel staat. Aarzel niet langer in een zaak van zo veelomvattende betekenis. Maar haast u om tot een beslissing te komen. „Wijkt van mij, gij boosdoeners, dat ik de geboden Gods moge bewaren” (Psalm 119:115).
Matthew Henry (1662-1714)
(”Aan Zijn tafel”)
„Houd mij voor verontschuldigd.”
Tegenover het feit dat het noodzakelijk is om avondmaal te vieren, mag u niet het argument gebruiken dat u er niet klaar voor bent. Gebruik evenmin de volgende excuses: ik ben te ijdel en te lichtzinnig; ik ben te veel gehecht aan vermaak en plezier; ik voel mij aangetrokken tot werelds gezelschap; of ik word te zeer door aardse zorgen en zaken in beslag genomen. Daarom moet ik worden verontschuldigd en moet het mij niet kwalijk worden genomen, als ik niet het avondmaal gebruik.
Neen! Zeg liever: „Het is noodzakelijk dat ik tot dit avondmaal kom, en het is noodzakelijk dat ik kom op de rechte wijze. Mijn ziel verdort en kwijnt weg, komt om en sterft, indien ik het niet doe. Daarom moet ik met dit ijdele en wellustige leven breken, dat mij geen nuttigheid geeft en mij ongeschikt maakt voor dit sacrament. Daarom moet ik mij van dit gezelschap losmaken, en mij van al die beslommeringen van het leven bevrijden, omdat zij iedere godvruchtige aandoeningen belemmeren.
Schud alles af wat tussen u en de troost en de zegen van dit bevel staat. Aarzel niet langer in een zaak van zo veelomvattende betekenis. Maar haast u om tot een beslissing te komen. „Wijkt van mij, gij boosdoeners, dat ik de geboden Gods moge bewaren” (Psalm 119:115).
Matthew Henry (1662-1714)
(”Aan Zijn tafel”)
Re: Behoudend, maar niet behouden
Dat is een wijs woord. In feite zitten velen gevangen in de strik van internet.Wilhelm schreef:Dia dit wordt een beetje een ongeloofwaardig refrein. Als het je zo dwars zit en je internet gebruik zo zondig vindt, pak nu je pc , kieper hem door het raam. En stop met dit gemopper op activiteiten waar jezelf je hele dag mee verdoet.-DIA- schreef:Dat is een standaardverweer van de godsdienst. Men noemt degenen die niet metWilhelm schreef:Proef je nu niet in je reacties dat je je zelf ver boven anderen verheft? Ga je zelf aan het Heilig Avondmaal?SecorDabar schreef:
Ja, dat is een zelfbedrogen bastaard christendom als men zo de Tafel des Heeren ontheiligt.
En niet anders, ik kan het niet anders zeggen op grond van Gods Woord.
Het is het bedroeven van de Heilige Geest
alles meekunnen hoogmoedig.
En het is waar, als we dat met smart in moeten leven.
Als het goed is ben je toch wel zo aan eigen hoogmoedig bestaan ontdekt dat je dat
je niet zo snel zou zeggen. We belijden nog wel dat we in hoogmoed gevallen zijn, maar
beleven is wat anders. In de beleving komt er een diepe smart mee, en dat mist de
godsdienst.
Maar, wat ik eerder heb opgemerkt, voor deze sekte, die overal wordt tegengesproken
lijkt en zo blijk ook, is weinig plaats op de wereld en in de kerk worden ze niet begrepen,
maar als dwarsliggers ervaren.
Er is niets aan de hand, zolang je niet aan de punten komt waar het op aan komt.
Dan openbaart zich de vijandschap tegen vrije soevereine genade. Of er echt van harte
een plekje voor deze bezwaarden op internet kan gevonden worden betwijfel ik.
Daarom begrijp ik ook de grote reserves die er tegen internet bestaan bij behoudende
christenen.
We zullen maar even afwachten of er nog zijn die het hiermee eens zijn. Ik vermoed dat
de meesten van degenen die het hiermee eens zijn waarschijnlijk niet zullen reageren.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
DAN EEN DRINGENDE HARTEN- EN NOODKREET AAN EMG: De moeder van dit forum.
Gedenkt hoe u bent ontstaan. Gedenkt aan de gebeden van Gods volk. Bent u te
groot geworden voor dit kleine en verachte hoopje dat nog overig is? Er worden m.i.
uit commercieel oogpunt compromissen gesloten die de SRP nooit zou hebben bedoeld.
Als ik gedenk aan de rede die ds. Van Haaren in 1969 uitsprak in Amersfoort, en wat
in brochurevorm is uitgegeven door de SRP. Herlees dit nog eens. De titel van deze
brochure is "DE GROTE AFVAL".
LEG DEZE NOODKREET NIET NAAST U NEER!
Tevens wil ik genoemde brochure een ieder op dit forum ter lezing aanbevelen.
Wij hebben dit echter zelf over ons afgeroepen.
En ik geloof ook dat de Heere de Zijnen er wel uit zal halen. Hoe dat zal gaan
dat weet ik niet, maar we merken het maar op.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- MarthaMartha
- Berichten: 13043
- Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
- Locatie: Linquenda
Re: Behoudend, maar niet behouden
SecorDabar schreef:Nee, het is een gruwelijke spotgodsdienst tegenwoordig.Hendrikus schreef:Dus dan negeer je het goddelijk bevel "Doe dat tot Mijn gedachtenis" maar?-DIA- schreef: Ook mensen die niet meer aankunnen, vanwege het grote verval, en een
groot doorvloeien, bij het H. Avondmaal.
Lijkt me een kwalijke zaak.
Bespottelijk voor woorden.
Wijven met kort geknipte haren, met oorbellen en make-up aandraven aan het HEILIGE Avondmaal.
Als een geblankette Isebel aan de Tafel des Heeren.
Ja, ik noem het wijven, en niets anders.
Ik heb het zelf gezien, Hendrikus.
Daar kan nooit Gods zegen op rusten.

Je mag vanavond danken dat je niet bent zoals MarthaMartha... misschien geeft je dat een goed gevoel?
Mag ik daaruit concluderen dat jij je baard - je door de schepper toebedeeld als man - laat staan?SecorDabar schreef:Het is een kwalijke zaak dat vrouwen zich blanketten als een Isebel.
Het lichaam is van den Heere, tot Zijn eer.
Het blanketten is een teken dat men niet tevreden is met het lichaam wat men van God gekregen heeft.
Daarom gebruikt men make-up, en verft men het haar.
Beseffen zulke vrouwen dan niet dat men ten diepste ontevreden is met het lichaam van de Heere gekregen?
Laatst gewijzigd door MarthaMartha op 12 apr 2013, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
- SecorDabar
- Berichten: 1541
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: Behoudend, maar niet behouden
Als het goed is dan wordt er in de voorbereidingspreek niet alleen aan het inwendige, wat zeer zeker het belangrijkste is,Wilhelm schreef:Het gaat me nu niet om deze ene zaak. Sterker , het blanketten (wat een woord eigenlijk...) wordt in het formulier niet eens genoemd in tegenstelling tot anderen zonden.SecorDabar schreef:Nee, de nikolaitengodsdienst verheft zich boven de ware kinderen des Heeren.Wilhelm schreef:Proef je nu niet in je reacties dat je je zelf ver boven anderen verheft? Ga je zelf aan het Heilig Avondmaa?
Het is gewoon niet naar Gods Woord om uw uiterlijk te versieren in ijdelheid.
Mijn vraag aan u: waar kan ik dat vinden in Gods Woord dat dit wel zo is?
Lees een het boek "de spiegel der zedigheid"van Ds. Willem Teelinck,
daar staat zo ernstig waarschuwend en vermanend, hoe men zich heeft te gedragen omtrent het lichaam en de kleding.
Ja, het Avondmaal des Heeren is mij lief, niet alleen in de uitwendige zaak, maar inwendig in de ziel,
Maar afblijven omdat anderen aangaan waar je moeite mee hebt, dat is niet goed. Dat wil ik aankaarten. Jezus nodigt aan Zijn tafel. En wie zijn wij dan, als we genade kennen, om dat naast ons neer te leggen. Als je daar vol van bent, zie je niet eens wie er nog meer aangaan..
maar ook aan het uitwendig toegaan tot de Tafel des Heeren aandacht aan besteed.
Ik hoorde eens een Hervormde Bondsdominee zeggen: gemeente, zodra ik het deurtje van de preekstoel sluit,
heb ik niet met u te doen, maar met God te doen.
Uw zielen zijn aan mij, als Dienaar des Woords toebetrouwt, Gods Woord kan geen tegenspraak dulden.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Re: Behoudend, maar niet behouden
Ja, dat vind ik ook het storende in deze discussie. Blijf bij argumenten en ga de ander niet van alles voor de voeten gooien.-DIA- schreef:Dat is een standaardverweer van de godsdienst. Men noemt degenen die niet met alles meekunnen hoogmoedig.
Verder lijkt het hier om twee dingen te gaan:
1. Mag je Avondmaal vieren met hen die in openbare zonden leven?
2. Is jezelf opmaken openbare zonde?
- MarthaMartha
- Berichten: 13043
- Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
- Locatie: Linquenda
Re: Behoudend, maar niet behouden
Of oorbellen dragen?Afgewezen schreef:Ja, dat vind ik ook het storende in deze discussie. Blijf bij argumenten en ga de ander niet van alles voor de voeten gooien.-DIA- schreef:Dat is een standaardverweer van de godsdienst. Men noemt degenen die niet met alles meekunnen hoogmoedig.
Verder lijkt het hier om twee dingen te gaan:
1. Mag je Avondmaal vieren met hen die in openbare zonden leven?
2. Is jezelf opmaken openbare zonde?
Of vrouwen "wijven" noemen misschien?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
- MarthaMartha
- Berichten: 13043
- Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
- Locatie: Linquenda
Re: Behoudend, maar niet behouden
Bedoel je nu dat je zit te wachten tot de Heere jou uit de internet-strik haalt?-DIA- schreef:
Dat is een wijs woord. In feite zitten velen gevangen in de strik van internet.
Wij hebben dit echter zelf over ons afgeroepen.
En ik geloof ook dat de Heere de Zijnen er wel uit zal halen. Hoe dat zal gaan
dat weet ik niet, maar we merken het maar op.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Re: Behoudend, maar niet behouden
Nee ben ik niet met je eens. Deze discussie ontstond vanuit een stelling dat mensen niet aan zouden kunnen gaan omdat er mensen aan zitten die in hun ogen de heiligheid van Gods tafel schenden.Afgewezen schreef:Ja, dat vind ik ook het storende in deze discussie. Blijf bij argumenten en ga de ander niet van alles voor de voeten gooien.-DIA- schreef:Dat is een standaardverweer van de godsdienst. Men noemt degenen die niet met alles meekunnen hoogmoedig.
Die houding wordt ter discussie gesteld. Want deze gedachtengang gaat veel verder. Er zijn in tal van gemeenten, mensen die niet eens naar de kerk gaan als het H.A. is. Als reden wordt dan gegeven dat 'iedereen maar aangaat' En die gedachte, het afblijven (of wegblijven), die wordt hier bestreden. Dat heeft niets te maken van een standaardverweer van 'de godsdienst' en is mi ook niet storen, maar juist een argument om te laten zien dat de redenatie niet goed is.
Re: Behoudend, maar niet behouden
Ik vind 'man, man, man...' niet zo'n goed argument.Wilhelm schreef:Nee ben ik niet met je eens. Deze discussie ontstond vanuit een stelling dat mensen niet aan zouden kunnen gaan omdat er mensen aan zitten die in hun ogen de heiligheid van Gods tafel schenden.Afgewezen schreef:Ja, dat vind ik ook het storende in deze discussie. Blijf bij argumenten en ga de ander niet van alles voor de voeten gooien.-DIA- schreef:Dat is een standaardverweer van de godsdienst. Men noemt degenen die niet met alles meekunnen hoogmoedig.
Die houding wordt ter discussie gesteld. Want deze gedachtengang gaat veel verder. Er zijn in tal van gemeenten, mensen die niet eens naar de kerk gaan als het H.A. is. Als reden wordt dan gegeven dat 'iedereen maar aangaat' En die gedachte, het afblijven (of wegblijven), die wordt hier bestreden. Dat heeft niets te maken van een standaardverweer van 'de godsdienst' en is mi ook niet storen, maar juist een argument om te laten zien dat de redenatie niet goed is.
Re: Behoudend, maar niet behouden
Nou, hoe iedereen ook denkt. Ik was verdrietig over wat wij elkaar aandoen.. Respecteer elkaar en gun elkaar het geluk aan te mogen zitten aan de Tafel des Heeren. Ik ben altijd weer blij als er mensen bij ons zijn die nieuw zijn, ik zie er altijd erg naar uit. Ik hoop dat je mee zucht. Verdiend hebben we het allemaal niet, we zijn allemaal van dezelfde lap gescheurd maar daarom is het juist zo mooi om aan te gaan aan de Tafel des Heere met Zijn bevestiging dat Hij voor jou gestorven is. Ik vond het zo mooi een tijd geleden dat ik weer eens naast een lege stoel zat, en dat ik even niet daarvan af kon komen, dat psalm 84:6 gezongen werd en alles wegviel. Toen kon ik het aan Hem overlaten. Tja, Desiree moet nog veel leren. De Heere is het zo waard en Hij nodigt zo lieflijk. Je mag rusten. Aan Hem ligt het niet hoor...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
-
- Berichten: 942
- Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17
Re: Behoudend, maar niet behouden
Dit is wat anders dan het Heilig Avondmaal, omdat de tekenen van brood en wijn niet aanwezig zijn.SecorDabar schreef:Als het goed is dan is er een voorbereiding tot het Heilig Avondmaal.Johannes 3:16 schreef:Avondmaal in de bank houden is niet mogelijk.-DIA- schreef:Hier sluit ik me helemaal bij aan. In onze gemeente zijn er ook, die niet aandurven, en toch een Goddelijk recht hebben. Maar ook deze worden wel eens in hun bank bediend. Het is vanzelf niet de gewone weg, maar het gebeurt wel.
In de voorbereidingsdienst, in de conversatie met anderen, thuis in de binnenkamer in de gebeden met smeking om genade voor genade.
Het kan zo zijn dat de ziel door de Heilige Geest inderdaad gevoed wordt in de kerkbank: hier wordt het vette van Zijn Huis gesmaakt, hier wordt elk in liefde dronken.
Hooglied 1: 12 Terwijl de Koning aan Zijn ronde tafel is, geeft mijn nardus zijn reuk.
Let wel een ronde tafel: dan kan men tafelen terwijl men in de kerkbank zit.
Blijkbaar kunnen mensen het avondmaal vieren zonder deze tekenen...
- SecorDabar
- Berichten: 1541
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: Behoudend, maar niet behouden
Het woord "wijf" staat zelfs in de oude Statenbijbels.MarthaMartha schreef:Of oorbellen dragen?Afgewezen schreef:Ja, dat vind ik ook het storende in deze discussie. Blijf bij argumenten en ga de ander niet van alles voor de voeten gooien.-DIA- schreef:Dat is een standaardverweer van de godsdienst. Men noemt degenen die niet met alles meekunnen hoogmoedig.
Verder lijkt het hier om twee dingen te gaan:
1. Mag je Avondmaal vieren met hen die in openbare zonden leven?
2. Is jezelf opmaken openbare zonde?
Of vrouwen "wijven" noemen misschien?
Ik wil overigens niet beweren dat ik het op vrouwen gemunt heb.
Hetzelfde geldt voor de man, daar zijn ook genoeg voorbeelden van te vinden, dunkt mij.
Eenvoud, eenvoud en eenvoud is het wat Gods Woord ons leert,
met ziel én lichaam.
Besteed meer tijd aan uw innerlijk leven met de Heere, dan in uiterlijke wereldse pracht,
waar het huwelijksformulier van spreekt en tegen waarschuwt.
Is het tot Gods eer dat er lippenstift kleeft aan de drinkbeker?
Een familielid is koster, en die heeft mij dit zelf eens verteld.
Ach, hij moest er nog lachen om ook.
Ik ben daar zeer bedroefd om, en het smart mij.
Vandaar misschien die scherpe bewoordingen.
Maar laten we elkaar toch eerlijk behandelen, dat is zo nodig in onze tijd,
tot opscherping en uit liefde geschreven.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
- SecorDabar
- Berichten: 1541
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: Behoudend, maar niet behouden
Beste Wilhelm,Wilhelm schreef:Lukas 14:18c
„Houd mij voor verontschuldigd.”
Tegenover het feit dat het noodzakelijk is om avondmaal te vieren, mag u niet het argument gebruiken dat u er niet klaar voor bent. Gebruik evenmin de volgende excuses: ik ben te ijdel en te lichtzinnig; ik ben te veel gehecht aan vermaak en plezier; ik voel mij aangetrokken tot werelds gezelschap; of ik word te zeer door aardse zorgen en zaken in beslag genomen. Daarom moet ik worden verontschuldigd en moet het mij niet kwalijk worden genomen, als ik niet het avondmaal gebruik.
Neen! Zeg liever: „Het is noodzakelijk dat ik tot dit avondmaal kom, en het is noodzakelijk dat ik kom op de rechte wijze. Mijn ziel verdort en kwijnt weg, komt om en sterft, indien ik het niet doe. Daarom moet ik met dit ijdele en wellustige leven breken, dat mij geen nuttigheid geeft en mij ongeschikt maakt voor dit sacrament. Daarom moet ik mij van dit gezelschap losmaken, en mij van al die beslommeringen van het leven bevrijden, omdat zij iedere godvruchtige aandoeningen belemmeren.
Schud alles af wat tussen u en de troost en de zegen van dit bevel staat. Aarzel niet langer in een zaak van zo veelomvattende betekenis. Maar haast u om tot een beslissing te komen. „Wijkt van mij, gij boosdoeners, dat ik de geboden Gods moge bewaren” (Psalm 119:115).
Matthew Henry (1662-1714)
(”Aan Zijn tafel”)
Ik kan hiermee van harte instemmen. wat Matthew Henry hier schrijft.
"dat ik de geboden Gods moge bewaren", ja dat moet ons trachten zijn in de weg der dankbaarheid en heiligmaking.
Zijt heilig, want Ik, de Heere ben heilig.
Het gaat in dit stukje om de innerlijke gesteldheid van de ziel met het leven met de Heere.
De Heere is Het dan ook zo waard om gediend, geëerd en geprezen te worden,
zowel naar ziel én lichaam.
Als we meer gelezen hebben in de bijbelverklaring van Matthew Henry, dan zal hij echt de wereldse pracht niet verzachten en goed praten.
Zeker niet bij degenen die deelnemen aan de Tafel des Heeren.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Re: Behoudend, maar niet behouden
2 En zie, er was een man, met name geheten Zachéüs; en deze was een overste der tollenaren, en hij was rijk;
3 En zocht Jezus te zien, wie Hij was; en kon niet vanwege de schare, omdat hij klein van persoon was.
4 En vooruitlopende, klom hij op een wilden vijgeboom, opdat hij Hem mocht zien; want Hij zou door dien weg voorbijgaan.
5 En als Jezus aan die plaats kwam, opwaarts ziende, zag Hij hem, en zeide tot hem: Zachéüs! haast u, en kom af; want Ik moet heden in uw huis blijven.
6 En hij haastte zich en kwam af, en ontving Hem met blijdschap.
7 En allen, die het zagen, murmureerden, zeggende: Hij is tot een zondigen man ingegaan, om te herbergen.
Niemand kon begrijpen dat Jezus met déze man de maaltijd wilde houden. En Zacheüs zélf begreep het al helemáál niet. Want al die mensen....ze zagen alleen maar de buitenkant. Maar toen Zacheüs in de liefdevolle ogen van de Heiland had gezien......zag hij nog veel meer wat er mis was in zijn hart en leven dan al die mensen bij elkaar.
Onbegrijpelijk dat Jezus met hem de maaltijd wilde houden.
De mensen zeiden ontzet: Déze ontvangt zóndaars en eet met hen!
Maar dat was nu juist het meest wonderlijke wat Zacheüs ooit gehoord had. ......
3 En zocht Jezus te zien, wie Hij was; en kon niet vanwege de schare, omdat hij klein van persoon was.
4 En vooruitlopende, klom hij op een wilden vijgeboom, opdat hij Hem mocht zien; want Hij zou door dien weg voorbijgaan.
5 En als Jezus aan die plaats kwam, opwaarts ziende, zag Hij hem, en zeide tot hem: Zachéüs! haast u, en kom af; want Ik moet heden in uw huis blijven.
6 En hij haastte zich en kwam af, en ontving Hem met blijdschap.
7 En allen, die het zagen, murmureerden, zeggende: Hij is tot een zondigen man ingegaan, om te herbergen.
Niemand kon begrijpen dat Jezus met déze man de maaltijd wilde houden. En Zacheüs zélf begreep het al helemáál niet. Want al die mensen....ze zagen alleen maar de buitenkant. Maar toen Zacheüs in de liefdevolle ogen van de Heiland had gezien......zag hij nog veel meer wat er mis was in zijn hart en leven dan al die mensen bij elkaar.
Onbegrijpelijk dat Jezus met hem de maaltijd wilde houden.
De mensen zeiden ontzet: Déze ontvangt zóndaars en eet met hen!
Maar dat was nu juist het meest wonderlijke wat Zacheüs ooit gehoord had. ......
- SecorDabar
- Berichten: 1541
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: Behoudend, maar niet behouden
Beste Helma,helma schreef:2 En zie, er was een man, met name geheten Zachéüs; en deze was een overste der tollenaren, en hij was rijk;
3 En zocht Jezus te zien, wie Hij was; en kon niet vanwege de schare, omdat hij klein van persoon was.
4 En vooruitlopende, klom hij op een wilden vijgeboom, opdat hij Hem mocht zien; want Hij zou door dien weg voorbijgaan.
5 En als Jezus aan die plaats kwam, opwaarts ziende, zag Hij hem, en zeide tot hem: Zachéüs! haast u, en kom af; want Ik moet heden in uw huis blijven.
6 En hij haastte zich en kwam af, en ontving Hem met blijdschap.
7 En allen, die het zagen, murmureerden, zeggende: Hij is tot een zondigen man ingegaan, om te herbergen.
Niemand kon begrijpen dat Jezus met déze man de maaltijd wilde houden. En Zacheüs zélf begreep het al helemáál niet. Want al die mensen....ze zagen alleen maar de buitenkant. Maar toen Zacheüs in de liefdevolle ogen van de Heiland had gezien......zag hij nog veel meer wat er mis was in zijn hart en leven dan al die mensen bij elkaar.
Onbegrijpelijk dat Jezus met hem de maaltijd wilde houden.
De mensen zeiden ontzet: Déze ontvangt zóndaars en eet met hen!
Maar dat was nu juist het meest wonderlijke wat Zacheüs ooit gehoord had. ......
Dat heeft u mooi verwoord:

Als dat beleefd wordt breekt het opstandingsleven door Gods Geest door.zag hij nog veel meer wat er mis was in zijn hart en leven dan al die mensen bij elkaar.
Dan neemt men de zonden niet met een korreltje zout.
Dan wordt het: Gedenk het Woord, en dan wordt het de vrucht van het Heilig Avondmaal:
leer mij naar Uw wil te hand'len, 'k zal dan in Uw waarheid wand'len,
neig mijn hart en voeg het saâm, tot de vrees van Uwen naam.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)