henriët schreef:Mara schreef:Ik begon er mee, maar dat geldt ook voor de kerkdienst.
De wereld let op kerkgangers.
In het ziekenhuis werd wel eens gezegd: er was een man bij uw kind op bezoek, ik denk dat het een dominee was.
Hij had nl een keurig donker pak aan. Als de man in beige ruitjesjasje had gelopen, had zij het ws niet geweten.
Een vroegere dominee van ons zei wel eens gekscherend: ik kom overal binnen met dit kostuum.

ok, begrafenis vind ik anders dan een kerkdienst. Overigens ken ik mensen uit de ger gez, die echt rechts zijn zeg maar, maar in een donkerblauw pak een geliefde naar het graf droegen, maar m i doet het niet echt ter zake. Dat je gepast gaat, absoluut, ben ik mee eens. Je vb van die ds in het ziekenhuis: eens.
Maar dat zijn dan specifieke dingen.
Maar bij een gewone kerkdienst zie ik het niet zo dat je per definitie in het donker zou moeten. Als iemand dat doet, alle respect. Maar als iemand dat niet doet, ook begrip.
Wel vind ik ( dus is mijn mening) dat er verschil (mag) bestaa (n) t tussen Sacramentzondag en 'normale' zondag. Net als de hogepriester. Hij droeg als hij het heilige der heiligen inging andere kleding dan dat hij het heilige inging.
Ik heb ook nergens gezegd dat de mannen in een zwart pak naar de kerk zouden moeten

Het topic heet kleding voor ambtsdragers, maar de "gewone" kerkganger wordt er ook bij betrokken en daar gelden iets andere regels voor denk ik.
3 jaar geleden moesten wij een zeer jong familielid ten grave dragen. Op verzoek van de ouders in het donkerblauw, geen zwart ! Daar hield iedereen zich aan. Mijn man heeft een zwart kostuum, maar dat draagt hij niet naar een gewone kerkdienst.
Maar zou hij zitting nemen in de k.r., wel. Met een wit overhemd een bescheiden grijze of neutrale stropdas, geen clubkleuren.
Toen wijlen kin Wilhelmina overleed, wilde zij ook dat iedereen in het wit zou gaan. Daar had zij een speciale reden voor en dan vind ik ook dat je je aan moet passen. Als je als enige in het zwart zou gaan, ben je aanstootgevend op dat moment.
kon Juliana wilde graag donkerpaars, als speciale rouwkleur. Is ook mogelijk.
Maar wat ik hier elders lees dat een tuinkloffie ook prima is, slaat de plank erg mis.(dat je in bezwete kleding naar de kerk gaat, is al een bron van ergernis.)
Veel dominees bidden dat niets ons zou hinderen in het luisteren. Dat kan voor de een een bromvlieg zijn, voor de ander de gedachte aan de komende week.
Ik denk dat het toch een soort opdracht is, om zo naar de kerk te gaan dat je geen hinder voor een ander bent. Dus geen slagschip op je hoofd, want dat slaat door naar de andere kant. Maar bescheiden en netjes. En dan hoeft dat echt niet in zwart.