Idd, erg slechte zaak. Ik snap oprecht niet dat dit getolereerd wordt.Zeeuw schreef:Dat is uitermate bijzonder. Als dan ook nog wordt volgehouden dat beroepingswerk zeer geestelijk is, is dit een zeer slechte praktijk. Een predikant is ook maar een mens.
Beroepingswerk discussie [4]
-
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Eens hoor. In mijn gemeente hebben we sinds kort een preeklezer die gedeelten uit zijn hoofd leert, pakembeet een kwart van de tijd de gemeente inkijkt en soms wat gebaren maakt. Dat wordt door de kinderen als heel fijn ervaren, door mij eigenlijk ook wel.Zeeuw schreef: Je kunt het enigszins begrijpen, het is bijzonder saai. Dat is meer dan enigszins. Het ligt m.i. ook erg aan de lezer. Er zijn bijzonder goede lezers.
Maar het zou jouw kerkverband sieren als ze preekbeurten beter zouden verdelen over gemeenten.
Erg Jantje. Je weet niet wat voor strijd zo'n man heeft.Jantje schreef:Inderdaad. Goede lezers zijn er zeker.Zeeuw schreef:Je kunt het enigszins begrijpen, het is bijzonder saai. Dat is meer dan enigszins. Het ligt m.i. ook erg aan de lezer. Er zijn bijzonder goede lezers.
(Lees sarcastisch:) Soms zelfs zo goed, dat ze voor het gemak ook hun gebed maar oplezen. Gelukkig gaf ds. Labee in de Saambinder van vorige week een goed antwoord op de vraag of dat geoorloofd is.
Het heeft mijn voorkeur ook niet, maar met de sacramenten leest bijna elke predikant een gebed op.
Als het echt een principieel punt zou zijn, mag het dan ook niet.
-
Ds Labee meent overal wat van te moeten vinden. Is het niet het kringgebed, dan wel weer het kanselgebed. Ga toch wat nuttigs doen....Jantje schreef:Inderdaad. Goede lezers zijn er zeker.Zeeuw schreef:Je kunt het enigszins begrijpen, het is bijzonder saai. Dat is meer dan enigszins. Het ligt m.i. ook erg aan de lezer. Er zijn bijzonder goede lezers.
(Lees sarcastisch:) Soms zelfs zo goed, dat ze voor het gemak ook hun gebed maar oplezen. Gelukkig gaf ds. Labee in de Saambinder van vorige week een goed antwoord op de vraag of dat geoorloofd is.
- FlyingEagle
Die vragen zijn soms ook van een bedroevend niveau. De redactie zou sommige vragen gewoon niet in behandeling moeten nemen. Ik lees het al niet eens meer, net zoals veel artikelen in de SB niet. Heb alleen nog een abonnement om mededelingen wat bij te houden
Doen ze dat?Wet en Evangelie schreef:Dan heeft de Vereniging tot Bevordering van de Zondagsrust nog meer werk om predikanten aan te schrijven die zo nodig de zondag gaan gebruiken om overal maar heen te jakkeren.Delftenaar schreef:En daarom is het goed om bv. maar eenmaal per zondag in de eigen gemeente voor te gaan en de andere diensten in een al dan niet vacante gemeente. Dan hebben ze in zeg Opperdoes ook wat vaker een predikant.Geytenbeekje schreef:Ik kan dat wel een beetje voorstellen hoor, maar ik kan mij ook voorstellen dat mensen in een niet-vacante gemeente het ook fijn vinden om een andere dominee te horen.
Bovendien kan er dan meer tijd in de voorbereiding gestoken worden, wat de preek ten goede komt. En daarnaast meer tijd voor andere taken als het pastoraat.
Jantje schreef:Inderdaad. Goede lezers zijn er zeker.Zeeuw schreef:Je kunt het enigszins begrijpen, het is bijzonder saai. Dat is meer dan enigszins. Het ligt m.i. ook erg aan de lezer. Er zijn bijzonder goede lezers.

O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
- Verbannen
Geen idee. Ze mogen best de zondagsrust bevorderen. Maar dominees lastig vallen, die hun ambtelijke plicht uitoefenen, vind ik buitengewoon tegenstrijdig.Stof schreef:Doen ze dat?Wet en Evangelie schreef:Dan heeft de Vereniging tot Bevordering van de Zondagsrust nog meer werk om predikanten aan te schrijven die zo nodig de zondag gaan gebruiken om overal maar heen te jakkeren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Nou, ik meen het anders heel serieus hoor, ook al is het sarcastisch.samanthi schreef:Jantje schreef:Inderdaad. Goede lezers zijn er zeker.Zeeuw schreef:Je kunt het enigszins begrijpen, het is bijzonder saai. Dat is meer dan enigszins. Het ligt m.i. ook erg aan de lezer. Er zijn bijzonder goede lezers.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
In de jaren 80 werd volgens onze kerkenraad gekeken naar een lerarensalaris. Inmiddels is het traktement gelijk aan het salaris van een rector van een grote scholengemeenschap.Zeeuw schreef:Dat is uitermate bijzonder. Als dan ook nog wordt volgehouden dat beroepingswerk zeer geestelijk is, is dit een zeer slechte praktijk. Een predikant is ook maar een mens.Hollander schreef:Dat is ook zo. De Generale Synode heeft geadviseerde traktementen. Het nadeel is alleen dat een deel van de gemeenten zich niet houdt aan deze traktementsadviezen en (ver) boven de norm betalen. Ik ben dan ook vóór betaling via het landelijke kerkgenootschap en de plaatselijke kerk de afdracht doet als zij een dominee hebben. Het kerkelijk bureau zou daar een mooie rol in kunnen spelen. Maar dat vraagt wel om een herziening van bepaalde structuren.Amstelodamense schreef:Doe toch ff rustig Jantje. Je kunt niet ontkennen dat het opvallend is. Kies dan als GG in ieder geval voor een uniform salaris. Dan weet je zeker dat dit geen rol kan spelen. Alsof het zo geestelijk is dat je in gemeente X per jaar 40k verdient en in gemeente Y het dubbele...Jantje schreef:Ik vind dat @Bezorgd en @Amstelodamense hun visie hier erg ongeestelijk ten toon spreiden. En dat terwijl beiden niet weten wat het is om járenlang vacant te zijn...
Dan ga je voor het gemak voorbij aan het opzien en de strijdt die zo iemand daarover kan hebben. En een gebed wat op papier is gezet, zal zeker biddend zijn voorbereid.Jantje schreef:Nou, ik meen het anders heel serieus hoor, ook al is het sarcastisch.samanthi schreef:Jantje schreef:Inderdaad. Goede lezers zijn er zeker.Zeeuw schreef:Je kunt het enigszins begrijpen, het is bijzonder saai. Dat is meer dan enigszins. Het ligt m.i. ook erg aan de lezer. Er zijn bijzonder goede lezers.
Kun je aangeven wat voor antwoord ds. Labee gaf op die vraag?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Maar je gaat helaas niet in op mijn post. Wat vind je van de opgelezen formuliergebeden?Jantje schreef:Nou, ik meen het anders heel serieus hoor, ook al is het sarcastisch.samanthi schreef:Jantje schreef:Inderdaad. Goede lezers zijn er zeker.Zeeuw schreef:Je kunt het enigszins begrijpen, het is bijzonder saai. Dat is meer dan enigszins. Het ligt m.i. ook erg aan de lezer. Er zijn bijzonder goede lezers.
Bij onnozele vragen hoef je niet perse onnozele antwoorden te geven.Amstelodamense schreef:Ds Labee meent overal wat van te moeten vinden. Is het niet het kringgebed, dan wel weer het kanselgebed. Ga toch wat nuttigs doen....Jantje schreef:Inderdaad. Goede lezers zijn er zeker.Zeeuw schreef:Je kunt het enigszins begrijpen, het is bijzonder saai. Dat is meer dan enigszins. Het ligt m.i. ook erg aan de lezer. Er zijn bijzonder goede lezers.
De ouderlingen die hun gebed oplezen hebben heel wat meer structuur en fijngevoeligheid dan de ouderlingen die maar wat aan praten. Bij dominees hoor je ook of ze hun gebed voorbereiden. Daar is helemaal niets mis mee.
En ds. Labee is hier niet persoonlijk verantwoordelijk voor. Er is een cultuur waarin mensen serieus zulke vragen stellen, en waarin er ook mensen zijn die de antwoorden gezaghebbend vinden. Dat kun je zorgelijk vinden, maar het blijft een feit dat mensen prijs stellen op zulke antwoordjes, ook als de beschikbare ruimte en de beantwoording door één persoon meebrengt dat een zorgvuldig antwoord op de vraag eigenlijk niet mogelijk is.
Verder hoeft leesdienst helemaal niet saai te zijn. Ik kerk regelmatig in de PKN, en veel predikanten lezen hun preek op. Dat is niets anders dan een leesdienst, zij het dat er daarbij slechte en goede lezers zijn, net als bij leesdiensten trouwens. Als een ouderling goed de gemeente inkijkt en zijn preek behoorlijk voorbereidt, merk je echt geen verschil met de gemiddelde predikant die zijn preek voorleest.
Nou ik mag toch hopen dat een dominee die formuliergebeden uit zijn hoofd kent. Anders kan ik ze wel voor hen opzeggen.Bezorgd schreef:Erg Jantje. Je weet niet wat voor strijd zo'n man heeft.Jantje schreef:Inderdaad. Goede lezers zijn er zeker.Zeeuw schreef:Je kunt het enigszins begrijpen, het is bijzonder saai. Dat is meer dan enigszins. Het ligt m.i. ook erg aan de lezer. Er zijn bijzonder goede lezers.
Het heeft mijn voorkeur ook niet, maar met de sacramenten leest bijna elke predikant een gebed op.
Als het echt een principieel punt zou zijn, mag het dan ook niet.
Het is gewoon een droge constatering. Het is niet voor niets dat mensen weggaan bij gemeentes waar het lezen van preken meer regel is dan uitzondering.Jantje schreef:@Ambtenaar,
Het feit dat jij een leesdienst saai vindt, zegt meer over jouw, dan over die leesdienst. Ik vind het een grote ergernis dat jij zulke uitspraken doet. Bedenk wel dat er nog steeds mensen bekeerd worden onder leesdiensten, ook vandaag de dag. Dus dan is het heel erg om te zeggen dat dit saai zou zijn en daar dan maar niet naar toe te gaan.
Of er zijn te weinig predikanten, of de gemeente is überhaupt te klein om zelf een predikant te onderhouden. Onder het mom van "de waarheid" wordt dan tegen beter weten in een gemeente in stand gehouden, soms al voor tientallen jaren.