Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

huisman

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door huisman »

DDD schreef: Gisteren, 23:52 Dat lijkt me geen vraag. Ik zou menen dat daar zeker ruimte voor zou moeten zijn, maar goed. Ik vind ook dat de CGK en de GG en de GGiN zouden moeten fuseren. Vooralsnog informeert de kerkelijke leiding de leden via de Saambinder of zelfs via directe expliciete instructie aan de kerkenraad over de gewenste kleur van een stropdas tijdens de rommelmarkt en het lezen van een avondmaalsformulier in twee delen en dergelijke onnozelheden meer.

Dus ik ben niet bezorgd dat er snel ambtsdragers met een homoseksuele relatie in de GG zullen optreden.

Hoewel het mij wel verbaast dat er in de GG geen vrouwelijke ambtsdragers zijn. Dat kan alleen doordat ongeveer twee derde van de leden die God in de GG geplaatst heeft, uiteindelijk naar andere kerkverbanden en -genootschappen uitstroomt, vaak om begrijpelijke redenen maar mijns inziens tegen de Schrift, én doordat er zowel onder predikanten als kerkleden veel instroom is uit extremere kerkverbanden of kerkachtige gemeenschappen van allerlei mensen die ook eigen gekozen wegen gaan.
Misschien moet je jouw berichten beginnen met : ‘Er was eens’ en eindigen met ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’. :baille
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: Gisteren, 18:42 Ondanks je altijd wat aanvallende toon stel je terechte vragen. De insteek is wat ik vetgedrukt heb in jouw bericht. Voor links moet je dan wel de ongehoorzamen invullen.
De GG/HHK/PKN(GB) zijn natuurlijk niet ‘goddeloos’ Zijn voor mij kerkverbanden waar ik mij sterk verwant mee voel. Eenheid zoeken met deze allen inclusief trouwens de OGG en GGiN zou ik heel graag zien. Maar dan moeten er wel een hoop ‘heilige huisjes’ gesloopt worden.
Aansluiten bij de HHK/GG met de diversiteit die binnen de CGK (dus ook binnen Rijnsburg) aanwezig is en gewaardeerd wordt lijkt mij vrij onmogelijk. Dus blijven we lid van de CGK.
Dat maakt veel duidelijk, nog meer dan de discussie over v&a. Met GG/HHK/OGG/GGiN voel ik mij helemaal niet verwant en voor zover ik kan inschatten de meeste CGK-ers in het midden ook niet. Met de PKN(GB) nog wel. Dat is precies ook mijn angst m.b.t. het aansluiten bij Rijnsburg en het convent van 3 oktober. Die richting gaat het namelijk uit. En dat is geen voortzetting van de CGK.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Middenrefo schreef: 29 jul 2025, 19:37
Refojongere schreef: 29 jul 2025, 13:46 Middenrefo, als u zou moeten kiezen tussen het voortzetten van een minder brede CGK die zich merendeels gelieerd weten aan de GB/HHK of je voegen bij gemeenten die zich merendeels thuisvoelen bij de (breedte van) de NGK. Wat zou u kiezen?
Mijn keuze is een brede CGK voortzetten. De keuze die u mij voorlegt en die nu feitelijk door Rijnsburg wordt opgedrongen is een opgelegde keuze die niet de mijne is. Als Rijnsburg dat niet wil, dan is mijn voorkeur met alle gemeenten die zich niet aansluiten bij Rijnsburg de huidige CGK structuur voortzetten, in eerste instantie vanuit de classes. Daarom steun ik het initiatief van Broeksterwoude.
Dan kiest u de facto dus voor NGK. Want u zet de CGK voort met gemeenten die al jaar en dag ongehoorzaam zijn aan de kwestie v&a, homoseksualiteit en straks ook kinderen aan het avondmaal.
Refojongere

MGG schreef: 29 jul 2025, 22:29
Maanenschijn schreef: 29 jul 2025, 19:28 Belangstellende vraag: wordt er rondom Rijnsburg nog nagedacht over aansluiting bij andere kerkverbanden of wordt het net als de HHK, 'wij blijven het bestaande verband', maar de facto een afscheiding?
Het verschil is dat het CGK deel verder wil met alle synodebesluiten en de breedte die daarbij komt kijken. De HHK ging bewust niet verder met de breedte van 2004. In mijn ogen is dit logisch, maar dan blijf je niet wat je was.
De hervormden die HHK werden zagen de breedte van de NHK (vrijzinnig tot rechtzinnig) niet als het wezen van de kerk maar als ziekte van de kerk. De GB-ers in de PKN zien dat ook zo.

De CGK-ers kunnen in de HHK ook de breedte voortzetten. In de HHK geldt dat je gewoon gezangen mag zingen. De NBV geen idee van, maar in 2004 heeft er geen selectie plaatsgevonden op prediking of liturgische gebruiken.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Refojongere schreef: Vandaag, 01:44 De hervormden die HHK werden zagen de breedte van de NHK (vrijzinnig tot rechtzinnig) niet als het wezen van de kerk maar als ziekte van de kerk. De GB-ers in de PKN zien dat ook zo.
En op basis van wat durf jij dat laatste te stellen? Ik weet sowieso van een lid van de GB dat jouw stelling niet onderschrijft.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Gisteren, 23:52 Ik vind ook dat de CGK en de GG en de GGiN zouden moeten fuseren.
Op basis van wat?
Dat kan alleen doordat ongeveer twee derde van de leden die God in de GG geplaatst heeft, uiteindelijk naar andere kerkverbanden en -genootschappen uitstroomt, vaak om begrijpelijke redenen maar mijns inziens tegen de Schrift, én doordat er zowel onder predikanten als kerkleden veel instroom is uit extremere kerkverbanden of kerkachtige gemeenschappen van allerlei mensen die ook eigen gekozen wegen gaan.
Misschien moet je de gedachte dat God mensen in een kerk plaatst en dat het de bedoeling is dat men daar altijd blijft eens loslaten. Een typische gedachte die enkel binnen afgescheiden kerken breed wordt verkondigd.
merel

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 07:25
Refojongere schreef: Vandaag, 01:44 De hervormden die HHK werden zagen de breedte van de NHK (vrijzinnig tot rechtzinnig) niet als het wezen van de kerk maar als ziekte van de kerk. De GB-ers in de PKN zien dat ook zo.
En op basis van wat durf jij dat laatste te stellen? Ik weet sowieso van een lid van de GB dat jouw stelling niet onderschrijft.
Heel veel.leden onderschrijven deze stelling niet.
Refojongere

Ambtenaar schreef: Vandaag, 07:25
Als ik afga op leden van de GB, dan kan ik tegenwoordig nergens meer vanuit gaan. Dus ik ga enkel af op het officiële orgaan "de Waarheidsvriend":

"De gedachte van een partij, die slechts in de kerk ruimte voor zichzelf zoekt, wijst de bond af. Ook is hij gericht op heel het volk en in die zin zoekt de bond de volkskerk. Niet zoals de confessionelen, die volgens de Gereformeerde Bond een kerk van het volk nastreven, maar een kerk voor heel het volk." (Aldus dr. W. Verboom over de eerste tien jaar van de GB).

Dus dat betekent niet een kerk voor het volk (waar iedereen maar kan passen en belijdenis kan doen) maar voor het volk (gereformeerde prediking voor iedereen).

Van der Graaf, 2001:
"Het kan dunkt me toch echter niet zo zijn, dat de ziekte, (...) tot hetzelfde 'virus' zijn terug te brengen als de dwaling van de (on)dogmatisch-vrijzinnigen in de Hervormde Kerk ten tijde van Hoedemaker of van de moderne vrijzinnigheid vandaag. Maar ziek is ziek: niet gezond."

En zo zijn er talloze citaten die de breedte zien als een probleem in plaats van lekker hervormd.

Overigens zie ik na 2004 bijna geen hits hierop.
huisman

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Vandaag, 00:56
huisman schreef: Gisteren, 18:42 Ondanks je altijd wat aanvallende toon stel je terechte vragen. De insteek is wat ik vetgedrukt heb in jouw bericht. Voor links moet je dan wel de ongehoorzamen invullen.
De GG/HHK/PKN(GB) zijn natuurlijk niet ‘goddeloos’ Zijn voor mij kerkverbanden waar ik mij sterk verwant mee voel. Eenheid zoeken met deze allen inclusief trouwens de OGG en GGiN zou ik heel graag zien. Maar dan moeten er wel een hoop ‘heilige huisjes’ gesloopt worden.
Aansluiten bij de HHK/GG met de diversiteit die binnen de CGK (dus ook binnen Rijnsburg) aanwezig is en gewaardeerd wordt lijkt mij vrij onmogelijk. Dus blijven we lid van de CGK.
Dat maakt veel duidelijk, nog meer dan de discussie over v&a. Met GG/HHK/OGG/GGiN voel ik mij helemaal niet verwant en voor zover ik kan inschatten de meeste CGK-ers in het midden ook niet. Met de PKN(GB) nog wel. Dat is precies ook mijn angst m.b.t. het aansluiten bij Rijnsburg en het convent van 3 oktober. Die richting gaat het namelijk uit. En dat is geen voortzetting van de CGK.
Verbaast het jou dat ik mij meer verwant voel met HHK/PKN (GB)/GG dan met de NGK? Na de zeer verregaande besluiten van de NGK rondom homoseksualiteit had ik dat eigenlijk ook van jou verwacht.
Meer verwant betekent natuurlijk niet dat ik alles voor mijn rekening kan nemen wat in deze kerkverbanden speelt. Om het ingewikkeld te maken voel ik mij niet verwant met de ‘1931’ uitspraken binnen de GG. Zoals de meesten op dit forum weten ben ik een drieverbonden mannetje met een sterke nadruk op tweeërlei kinderen van het verbond.
Verder voel ik mij ook niet thuis in de linkerkant van de PKN (GB) .

Ten slotte heb ik steeds gezegd dat met de legitieme synodale diversiteit binnen de CGK die ook in Rijnsburg vertegenwoordigd is wij niet passen in deze kerkverbanden. Daarom hoop ik ook van ganse harte CGK te blijven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 07:49
DDD schreef: Gisteren, 23:52 Ik vind ook dat de CGK en de GG en de GGiN zouden moeten fuseren.
Op basis van wat?
Dat kan alleen doordat ongeveer twee derde van de leden die God in de GG geplaatst heeft, uiteindelijk naar andere kerkverbanden en -genootschappen uitstroomt, vaak om begrijpelijke redenen maar mijns inziens tegen de Schrift, én doordat er zowel onder predikanten als kerkleden veel instroom is uit extremere kerkverbanden of kerkachtige gemeenschappen van allerlei mensen die ook eigen gekozen wegen gaan.
Misschien moet je de gedachte dat God mensen in een kerk plaatst en dat het de bedoeling is dat men daar altijd blijft eens loslaten. Een typische gedachte die enkel binnen afgescheiden kerken breed wordt verkondigd.
Allereerst: dat laatste zou raar zijn, want de afgescheiden kerken zijn juist relatief vaak ontstaan door mensen die zich een kerk naar eigen smaak vormden. Dus ik denk dat de bijbelse verbondsmatige visie op de kerk zeker niet typisch afgescheiden is.

Los daarvan: ik heb op dit forum uitvoerig betoogd waarom mijns inziens de bijbelse gegevens erop wijzen dat kerkscheuringen niet Gods wil zijn. Er zijn veel nadelen aan verbonden. Kerkelijke verschuivingen verminderen bovendien de veelkleurigheid die God zelf in zijn kerk geeft. Anderzijds is het wellicht beter om in vrede naast elkaar dan ruziënd met elkaar te leven. Dus ik kan mij prima situaties voorstellen waarin het zondiger is om te blijven dan om te vertrekken.

Maar als zodanig denk ik dat al dat geharrewar in kerken en kerkachtige gemeenschappen over wie wel of juist niet de juiste bijbelinzichten heeft, niet van de heilige Geest komt, maar van een onheilige geest.
Plaats reactie