Ambtenaar schreef: ↑Vandaag, 07:25
Refojongere schreef: ↑Vandaag, 01:44
De hervormden die HHK werden zagen de breedte van de NHK (vrijzinnig tot rechtzinnig) niet als het wezen van de kerk maar als ziekte van de kerk. De GB-ers in de PKN zien dat ook zo.
En op basis van wat durf jij dat laatste te stellen? Ik weet sowieso van een lid van de GB dat jouw stelling niet onderschrijft.
Als ik afga op leden van de GB, dan kan ik tegenwoordig nergens meer vanuit gaan. Dus ik ga enkel af op het officiële orgaan "de Waarheidsvriend":
"De gedachte van een partij, die slechts in de kerk ruimte voor zichzelf zoekt, wijst de bond af. Ook is hij gericht op heel het volk en in die zin zoekt de bond de volkskerk. Niet zoals de confessionelen, die volgens de Gereformeerde Bond een kerk van het volk nastreven, maar een kerk voor heel het volk." (Aldus dr. W. Verboom over de eerste tien jaar van de GB).
Dus dat betekent niet een kerk voor het volk (waar iedereen maar kan passen en belijdenis kan doen) maar voor het volk (gereformeerde prediking voor iedereen).
Van der Graaf, 2001:
"Het kan dunkt me toch echter niet zo zijn, dat de ziekte, (...) tot hetzelfde 'virus' zijn terug te brengen als de dwaling van de (on)dogmatisch-vrijzinnigen in de Hervormde Kerk ten tijde van Hoedemaker of van de moderne vrijzinnigheid vandaag. Maar ziek is ziek: niet gezond."
En zo zijn er talloze citaten die de breedte zien als een probleem in plaats van lekker hervormd.
Overigens zie ik na 2004 bijna geen hits hierop.