Doe toch ff rustig Jantje. Je kunt niet ontkennen dat het opvallend is. Kies dan als GG in ieder geval voor een uniform salaris. Dan weet je zeker dat dit geen rol kan spelen. Alsof het zo geestelijk is dat je in gemeente X per jaar 40k verdient en in gemeente Y het dubbele...Jantje schreef:Ik vind dat @Bezorgd en @Amstelodamense hun visie hier erg ongeestelijk ten toon spreiden. En dat terwijl beiden niet weten wat het is om járenlang vacant te zijn...
Beroepingswerk discussie [4]
-
Re: Beroepingswerk discussie [4]
-
- Verbannen
Daar ben ik best voor. Maar zoiets moet jij dan bespreekbaar maken op huisbezoek, zodat die het op de classis ter zake kunnen brengen. Dit forum is niet de juiste plaats om je gal hierover te spuien.
@Geytenbeekje,
Ik hoor zeker zeer veel dominees. Aanstaande zondag gaat ds. Vreugdenhil voor in een doopdienst, en de week erna komt ds. De Heer preken. Dat vind ik niet erg, integendeel!, ik waardeer de kerkenraad zeer in het zeer brede uitnodingsbeleid (ik vermoed één van de breedste in de gehele GG
), maar ik zou veel meer verlangen naar een eigen predikant die ook in een bepaalde lijn kan preken, zodat je beter de lijn en de zaken kunt volgen. Ik hoor nu zoveel verschillende preken, dat het zelfs mij soms weleens begint te duizelen.
@Geytenbeekje,
Ik hoor zeker zeer veel dominees. Aanstaande zondag gaat ds. Vreugdenhil voor in een doopdienst, en de week erna komt ds. De Heer preken. Dat vind ik niet erg, integendeel!, ik waardeer de kerkenraad zeer in het zeer brede uitnodingsbeleid (ik vermoed één van de breedste in de gehele GG

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Ik kan dat wel een beetje voorstellen hoor, maar ik kan mij ook voorstellen dat mensen in een niet-vacante gemeente het ook fijn vinden om een andere dominee te horen.Jantje schreef:Daar ben ik best voor. Maar zoiets moet jij dan bespreekbaar maken op huisbezoek, zodat die het op de classis ter zake kunnen brengen. Dit forum is niet de juiste plaats om je gal hierover te spuien.
@Geytenbeekje,
Ik hoor zeker zeer veel dominees. Aanstaande zondag gaat ds. Vreugdenhil voor in een doopdienst, en de week erna komt ds. De Heer preken. Dat vind ik niet erg, integendeel!, ik waardeer de kerkenraad zeer in het zeer brede uitnodingsbeleid (ik vermoed één van de breedste in de gehele GG), maar ik zou veel meer verlangen naar een eigen predikant die ook in een bepaalde lijn kan preken, zodat je beter de lijn en de zaken kunt volgen. Ik hoor nu zoveel verschillende preken, dat het zelfs mij soms weleens begint te duizelen.
Er zijn veel situaties waarin het fijner is om geen predikant te hebben dan een predikant die niet goed past bij de gemeente.
Ik ben in ieder geval ook regelmatig blij dat een dominee voor een beroep bedankt.
Ik ben in ieder geval ook regelmatig blij dat een dominee voor een beroep bedankt.
Dat heeft niets met ongeestelijkheid te maken maar met de praktijk.Jantje schreef:Ik vind dat @Bezorgd en @Amstelodamense hun visie hier erg ongeestelijk ten toon spreiden. En dat terwijl beiden niet weten wat het is om járenlang vacant te zijn...
Ik heb een (kleine) gemeente heel goed gekend die al tientallen jaren geen predikant hebben. In diezelfde woonplaats zijn wel 3 a 4 kerken van gereformeerde signatuur (uiterlijk ook geen verschil) met soms wel meerder predikanten per gemeente. Je kunt je dan afvragen of je als kleine afgescheiden gemeente wel bestaansrecht hebt. Een vraag die zelf een predikant, vanuit het zelfde kerkverband uit een naburige grote gemeente stelde.
Ook heb niet in kunnen vullen van de predikantsplaats heeft alles te maken met het niet kunnen vervullen van de ambten.CvdW schreef:Ambten niet vervuld kunnen worden is een andere discussie. Meestal is het dat bepaalde mensen niet passen in huidige kerkenraad en daarom niet op lijstje worden gezet.
- Delftenaar
En daarom is het goed om bv. maar eenmaal per zondag in de eigen gemeente voor te gaan en de andere diensten in een al dan niet vacante gemeente. Dan hebben ze in zeg Opperdoes ook wat vaker een predikant.Geytenbeekje schreef:Ik kan dat wel een beetje voorstellen hoor, maar ik kan mij ook voorstellen dat mensen in een niet-vacante gemeente het ook fijn vinden om een andere dominee te horen.
Bovendien kan er dan meer tijd in de voorbereiding gestoken worden, wat de preek ten goede komt. En daarnaast meer tijd voor andere taken als het pastoraat.
-
Of meer dominees aannemen zoals in de HHKDelftenaar schreef:En daarom is het goed om bv. maar eenmaal per zondag in de eigen gemeente voor te gaan en de andere diensten in een al dan niet vacante gemeente. Dan hebben ze in zeg Opperdoes ook wat vaker een predikant.Geytenbeekje schreef:Ik kan dat wel een beetje voorstellen hoor, maar ik kan mij ook voorstellen dat mensen in een niet-vacante gemeente het ook fijn vinden om een andere dominee te horen.
Bovendien kan er dan meer tijd in de voorbereiding gestoken worden, wat de preek ten goede komt. En daarnaast meer tijd voor andere taken als het pastoraat.

-
Dan heeft de Vereniging tot Bevordering van de Zondagsrust nog meer werk om predikanten aan te schrijven die zo nodig de zondag gaan gebruiken om overal maar heen te jakkeren.Delftenaar schreef:En daarom is het goed om bv. maar eenmaal per zondag in de eigen gemeente voor te gaan en de andere diensten in een al dan niet vacante gemeente. Dan hebben ze in zeg Opperdoes ook wat vaker een predikant.Geytenbeekje schreef:Ik kan dat wel een beetje voorstellen hoor, maar ik kan mij ook voorstellen dat mensen in een niet-vacante gemeente het ook fijn vinden om een andere dominee te horen.
-
Daar heb je wel gelijk in.Wet en Evangelie schreef:Dan heeft de Vereniging tot Bevordering van de Zondagsrust nog meer werk om predikanten aan te schrijven die zo nodig de zondag gaan gebruiken om overal maar heen te jakkeren.Delftenaar schreef:En daarom is het goed om bv. maar eenmaal per zondag in de eigen gemeente voor te gaan en de andere diensten in een al dan niet vacante gemeente. Dan hebben ze in zeg Opperdoes ook wat vaker een predikant.Geytenbeekje schreef:Ik kan dat wel een beetje voorstellen hoor, maar ik kan mij ook voorstellen dat mensen in een niet-vacante gemeente het ook fijn vinden om een andere dominee te horen.
Ik heb nog liever een leesdienst dan dat de dominee-regelaar iemand gevonden heeft die meer dan 1 uur moet reizen.
Waarom zou dat meteen jakkeren zijn.Wet en Evangelie schreef:Dan heeft de Vereniging tot Bevordering van de Zondagsrust nog meer werk om predikanten aan te schrijven die zo nodig de zondag gaan gebruiken om overal maar heen te jakkeren.Delftenaar schreef:En daarom is het goed om bv. maar eenmaal per zondag in de eigen gemeente voor te gaan en de andere diensten in een al dan niet vacante gemeente. Dan hebben ze in zeg Opperdoes ook wat vaker een predikant.Geytenbeekje schreef:Ik kan dat wel een beetje voorstellen hoor, maar ik kan mij ook voorstellen dat mensen in een niet-vacante gemeente het ook fijn vinden om een andere dominee te horen.
Is het niet farizees? Hoe ver mag een predikant dan wel rijden, of mag het helemaal niet?
Of heb je zo iets als een sabbatsreize?
Is het sabbatsgebod net zo van kracht als onze zondag?
Dan zondigt iedereen tegen het sabbathsgebod.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Is 1 uur een sabbatsreize?Geytenbeekje schreef:Daar heb je wel gelijk in.Wet en Evangelie schreef:Dan heeft de Vereniging tot Bevordering van de Zondagsrust nog meer werk om predikanten aan te schrijven die zo nodig de zondag gaan gebruiken om overal maar heen te jakkeren.Delftenaar schreef:En daarom is het goed om bv. maar eenmaal per zondag in de eigen gemeente voor te gaan en de andere diensten in een al dan niet vacante gemeente. Dan hebben ze in zeg Opperdoes ook wat vaker een predikant.Geytenbeekje schreef:Ik kan dat wel een beetje voorstellen hoor, maar ik kan mij ook voorstellen dat mensen in een niet-vacante gemeente het ook fijn vinden om een andere dominee te horen.
Ik heb nog liever een leesdienst dan dat de dominee-regelaar iemand gevonden heeft die meer dan 1 uur moet reizen.
-
Nodig die predikant dan 2x uit.
En een keer een leesdienst is toch ook niet zo erg ?
Dan heb ik het over de situatie in de GB en HHK
Leesdienst heb ik nog nooit meegemaakt in NHK en PKN.Geytenbeekje schreef:Nodig die predikant dan 2x uit.
-
Nee, daarom juist.Ambtenaar schreef:Leesdienst heb ik nog nooit meegemaakt in NHK en PKN.Geytenbeekje schreef:Nodig die predikant dan 2x uit.
Omdat het zelden voorkomt en als het niet anders kan dan acht ik het niet als erg.
Leesdienst vind ik niks. Ga ik liever naar een andere kerk.Geytenbeekje schreef: Nee, daarom juist.
Omdat het zelden voorkomt en als het niet anders kan dan acht ik het niet als erg.