Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik vroeg me af of de Bijbel ergens positief spreekt over zwart. Ik kon het zelf niet zo snel vinden.
Nee, een voorschrift is het zeker niet. Meer groepsgedrag van de laatste eeuw.
En laten we zwarte kleding als rouwgebruik buiten beschouwing laten in de discussie.
-
- Verbannen
Dat zwart is een tegenstelling met het lieflijk, getuige het woordeke "doch".GerefGemeente-lid schreef: ↑03 sep 2024, 18:39"Zwart, doch lieflijk", zei de wijze Salamo.
Daarnaast slaat dit ook niet op zwarte kleding. Waar ik overigens ook geen moeite mee heb, laat het duidelijk zijn.
- Niet meer zo actief -
Goede herinneringen aan, sprak hem vorige week nog. Teer en liefdevol sprak hij over Zijn Trouw.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mannetje schreef: ↑03 sep 2024, 18:42Dat zwart is een tegenstelling met het lieflijk, getuige het woordeke "doch".GerefGemeente-lid schreef: ↑03 sep 2024, 18:39"Zwart, doch lieflijk", zei de wijze Salamo.
Daarnaast slaat dit ook niet op zwarte kleding. Waar ik overigens ook geen moeite mee heb, laat het duidelijk zijn.
Idem, beter zwarte kledij als zwartkijkerij.Mannetje schreef: ↑03 sep 2024, 18:42Dat zwart is een tegenstelling met het lieflijk, getuige het woordeke "doch".GerefGemeente-lid schreef: ↑03 sep 2024, 18:39"Zwart, doch lieflijk", zei de wijze Salamo.
Ik blijf het een generaliserende en uiterst onchristelijke post van jou vinden. Je (ver)oordeelt op grond van uiterlijke kenmerken. Daar vind ik wat van.Forummer schreef: ↑03 sep 2024, 09:06Mijn bericht was in reactie op het daar kort bovenstaande bericht van DDD over het (verwoestend) veranderen van een gemeente. Dat is ook op te maken uit mijn laatste zin. En in die context moet mijn bericht ook gelezen worden.huisman schreef: ↑03 sep 2024, 08:15Het is nu eenmaal een feitForummer schreef: ↑03 sep 2024, 06:58Het is nu eenmaal een feit dat de donkere kledingdragers niet bekend staan om het uitleven van de blijdschap die onlosmakelijk met het geloof verbonden is, maar meer bekend staat om de ijver waarmee zij die blijdschap bij anderen de kop indrukken. En dan druk ik mij heel netjes uit.Geytenbeekje schreef: ↑02 sep 2024, 22:55
Wie zegt dat de donkere kledingdragers de minder-donkere kledingdragers veroordeelt?
Dus ja, dat is verwoestend voor het gemeenteleven….wat een gefrustreerde post van jou. Ik denk aan een oud echtpaar op de Veluwe.(Hij ouderling GGiN) Alle kledingstukken die ze hadden waren zwart maar ik heb daarna nooit meer zulke lieve, blijmoedige en gunnende christenen ontmoet.
Ze zijn al lang overgegaan naar de triomferende kerk…….en dan komt @Forummer met zijn veroordeling. In en in triest.
Uiteraard geldt dit niet voor alle donkere-kledingdragers. Het zou ook wel erg naïef zijn als je mijn post zo leest.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ook dit vind ik weer behoorlijk naïef.huisman schreef: ↑03 sep 2024, 19:23Ik blijf het een generaliserende en uiterst onchristelijke post van jou vinden. Je (ver)oordeelt op grond van uiterlijke kenmerken. Daar vind ik wat van.Forummer schreef: ↑03 sep 2024, 09:06Mijn bericht was in reactie op het daar kort bovenstaande bericht van DDD over het (verwoestend) veranderen van een gemeente. Dat is ook op te maken uit mijn laatste zin. En in die context moet mijn bericht ook gelezen worden.huisman schreef: ↑03 sep 2024, 08:15Het is nu eenmaal een feitForummer schreef: ↑03 sep 2024, 06:58
Het is nu eenmaal een feit dat de donkere kledingdragers niet bekend staan om het uitleven van de blijdschap die onlosmakelijk met het geloof verbonden is, maar meer bekend staat om de ijver waarmee zij die blijdschap bij anderen de kop indrukken. En dan druk ik mij heel netjes uit.
Dus ja, dat is verwoestend voor het gemeenteleven….wat een gefrustreerde post van jou. Ik denk aan een oud echtpaar op de Veluwe.(Hij ouderling GGiN) Alle kledingstukken die ze hadden waren zwart maar ik heb daarna nooit meer zulke lieve, blijmoedige en gunnende christenen ontmoet.
Ze zijn al lang overgegaan naar de triomferende kerk…….en dan komt @Forummer met zijn veroordeling. In en in triest.
Uiteraard geldt dit niet voor alle donkere-kledingdragers. Het zou ook wel erg naïef zijn als je mijn post zo leest.
Ik veroordeel niet de donkere kleding, maar het gedrag van (een deel van) de dragers daarvan. Ook weer in de context van deze discussie. Zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen?
Uiteraard mag je er iets van vinden.
Soms heb ik het idee dat je je iets minder slim voordoet dan dat je bent

De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Mijn man stapt net de deur uit om te condoleren, in het zwart. Ik vind zwart toch wel een linkje hebben met rouw.
Als kerken vinden dat ambtsdragers in het zwart moeten, dan zou ik er als man voor kiezen om dat te doen, als ik tenminste een duidelijk roeping had in die gemeente. De Joden een Jood zijn, de Refo een Refo. Niet vanuit de aansluiting bij de cultuur, maar vanuit de aansluiting bij de algemene christelijke kerk aldaar.
Maar als gemeentelid heb je de keus aan jezelf.
Als kerken vinden dat ambtsdragers in het zwart moeten, dan zou ik er als man voor kiezen om dat te doen, als ik tenminste een duidelijk roeping had in die gemeente. De Joden een Jood zijn, de Refo een Refo. Niet vanuit de aansluiting bij de cultuur, maar vanuit de aansluiting bij de algemene christelijke kerk aldaar.
Maar als gemeentelid heb je de keus aan jezelf.
-
- Verbannen
Ik zal in onderstaand bericht in het rood de extra woorden toevoegen die het minder generaliserend en wat christelijker maken.Forummer schreef: ↑03 sep 2024, 19:49Ook dit vind ik weer behoorlijk naïef.huisman schreef: ↑03 sep 2024, 19:23Ik blijf het een generaliserende en uiterst onchristelijke post van jou vinden. Je (ver)oordeelt op grond van uiterlijke kenmerken. Daar vind ik wat van.Forummer schreef: ↑03 sep 2024, 09:06Mijn bericht was in reactie op het daar kort bovenstaande bericht van DDD over het (verwoestend) veranderen van een gemeente. Dat is ook op te maken uit mijn laatste zin. En in die context moet mijn bericht ook gelezen worden.huisman schreef: ↑03 sep 2024, 08:15
Het is nu eenmaal een feit….wat een gefrustreerde post van jou. Ik denk aan een oud echtpaar op de Veluwe.(Hij ouderling GGiN) Alle kledingstukken die ze hadden waren zwart maar ik heb daarna nooit meer zulke lieve, blijmoedige en gunnende christenen ontmoet.
Ik veroordeel niet de donkere kleding, maar het gedrag van (een deel van) de dragers daarvan. Ook weer in de context van deze discussie. Zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen?
Soms heb ik het idee dat je je iets minder slim voordoet dan dat je bent![]()
Misschien begrijp je @huisman zo beter?Forummer schreef: ↑03 sep 2024, 06:58Het is nu eenmaal een feit dat sommigen van de donkere kledingdragers niet altijd bekend staan om het uitleven van de blijdschap die onlosmakelijk met het geloof verbonden is, maar dat sommigen van hen meer bekend staat om de ijver waarmee zij die blijdschap bij anderen proberen om de kop indrukken. En dan druk ik mij heel netjes uit, maar wel vlijmscherp.
Dus ja, datiskan incidenteel verwoestend zijn voor het gemeenteleven
Mocht je hem weer spreken, groet hem hartelijk van mij!
- Niet meer zo actief -
Ik zeg toch nergens dat je de donkere kleding veroordeeld? Waar haal je dat nu weer vandaan? Je veroordeelt mensen op grond van uiterlijke kenmerken (zwarte kleding). Dat vind ik kwalijk.Forummer schreef: ↑03 sep 2024, 19:49Ook dit vind ik weer behoorlijk naïef.huisman schreef: ↑03 sep 2024, 19:23Ik blijf het een generaliserende en uiterst onchristelijke post van jou vinden. Je (ver)oordeelt op grond van uiterlijke kenmerken. Daar vind ik wat van.Forummer schreef: ↑03 sep 2024, 09:06Mijn bericht was in reactie op het daar kort bovenstaande bericht van DDD over het (verwoestend) veranderen van een gemeente. Dat is ook op te maken uit mijn laatste zin. En in die context moet mijn bericht ook gelezen worden.huisman schreef: ↑03 sep 2024, 08:15
Het is nu eenmaal een feit….wat een gefrustreerde post van jou. Ik denk aan een oud echtpaar op de Veluwe.(Hij ouderling GGiN) Alle kledingstukken die ze hadden waren zwart maar ik heb daarna nooit meer zulke lieve, blijmoedige en gunnende christenen ontmoet.
Soms heb ik het idee dat je je iets minder slim voordoet dan dat je bent![]()
Als ik zou zeggen dat alle vrouwen die doordeweeks een broek dragen de kerk verwoesten zou jij terecht verontwaardigd reageren. Jouw opmerkingen vandaag vallen in diezelfde categorie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Vanmiddag wordt kandidaat J. Janse bevestigd als predikant van de gemeente van Terwolde-De Vecht.
De bevestiger is ds. A. Schot.
De dienst wordt gehouden in de Grote Kerk te Apeldoorn.
Via onderstaande link kunt u live meeluisteren
Via dezelfde link is vanavond de intrede van ds. Janse mee te luisteren.
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10727
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Misschien waren er nog medeluisteraars? Vind dit veel nuttiger dan alle gepraat van ik denk zus en ik zie dat zo... Hier was een zuivere prediking te beluisteren.-DIA- schreef: ↑04 sep 2024, 13:59 Vanmiddag wordt kandidaat J. Janse bevestigd als predikant van de gemeente van Terwolde-De Vecht.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«