Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Niets mis met dit lied, lijkt mij. Ik zie ook bij de rest in ieder geval zeer rechtzinnige liederen tussen zitten.
Wat is er bijvoorbeeld mis met 'Als alles duister is'? Dat heb ik zelf wel eens in een GG uitgevoerd. Of met 'Jezus ga ons voor'?
Wat is er bijvoorbeeld mis met 'Als alles duister is'? Dat heb ik zelf wel eens in een GG uitgevoerd. Of met 'Jezus ga ons voor'?
Psalm 1 vers 4
De HEER toch slaat der mensen wegen gâ,
En wendt alom het oog van Zijn genâ,
Op zulken, die, oprecht en rein van zeden,
Met vasten gang het pad der deugd betreden;
God kent hun weg, die eeuwig zal bestaan,
Maar 't heilloos spoor der bozen zal vergaan.
De HEER toch slaat der mensen wegen gâ,
En wendt alom het oog van Zijn genâ,
Op zulken, die, oprecht en rein van zeden,
Met vasten gang het pad der deugd betreden;
God kent hun weg, die eeuwig zal bestaan,
Maar 't heilloos spoor der bozen zal vergaan.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
- Verbannen
Je geeft dit als antwoord op de vraag van @DDD, neem ik aan?
Overigens, @DDD, ik mis in de liederen hierboven het stuk van de ellende volledig. Er wordt maar klakkeloos aangenomen, door de woorden 'ons' en 'wij', dat iedereen bekeerd is; er is sprake van een veronderstelde wedergeboorte, enzovoorts; zie ook wat @Luther zei in één van zijn laatste posts in dit draadje.
En voor hen die aankomen met bezwaren, over Psalmen: als ik bijvoorbeeld Psalm 116 vers 1 zing, is dat een berijming op de onberijmde versie, waarin het over dankbaarheid na ellende en verlossing gaat. Dat is dus een geheel andere situatie.
Overigens, @DDD, ik mis in de liederen hierboven het stuk van de ellende volledig. Er wordt maar klakkeloos aangenomen, door de woorden 'ons' en 'wij', dat iedereen bekeerd is; er is sprake van een veronderstelde wedergeboorte, enzovoorts; zie ook wat @Luther zei in één van zijn laatste posts in dit draadje.
En voor hen die aankomen met bezwaren, over Psalmen: als ik bijvoorbeeld Psalm 116 vers 1 zing, is dat een berijming op de onberijmde versie, waarin het over dankbaarheid na ellende en verlossing gaat. Dat is dus een geheel andere situatie.
Laatst gewijzigd door Jantje op 09 okt 2018, 14:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Sinds wanneer moet een lied een complete weergave zijn van de hele theologie?
In het lijstje van Jan staan liederen die door zangkoren van de GG worden gezongen onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad.
Je draaft hier aardig in door, Jan.
In het lijstje van Jan staan liederen die door zangkoren van de GG worden gezongen onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad.
Wat ik hier mee wil aangeven is dat er ook zat remonstrantse trekken in onze psalm berijming zitten!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
-
- Verbannen
Het is dan natuurlijk wel de vraag over welke kerkenraden het gaat. En natuurlijk hoeft niet de gehele theologie er in voor te komen. Maar als het in een lied alleen maar over 'ons' en 'wij' gaat, dan is dat niet juist, en moeten we oppassen voor het gevaar van veronderstelde wedergeboorte. Dat is namelijk levensgevaarlijk. Je zou dit in feite kunnen vergelijken met 'Jij daar!', ook daar ademt alles toch iets waarin een wezenlijk stuk van de 3 Formulieren van Enigheid gemist wordt, los van de gospel-achtige sfeer in licht en geluid.GJdeBruijn schreef:Sinds wanneer moet een lied een complete weergave zijn van de hele theologie?
Daarnaast is het wel opmerkelijk dat er in een groot aantal van de liederen die op zulke avonden gezongen wordt, ook ouderwetse woorden of bewoordingen staan, waarover men in de GG altijd klaagde.
Laatst gewijzigd door Jantje op 09 okt 2018, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dus in elk lied moet de ellende gevoeld worden?Jantje schreef:Je geeft dit als antwoord op de vraag van @DDD, neem ik aan?
Volgens mij is de tekst geheel naar de Bijbel, ik citeer uit Mattheus 7:
7 Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.
8 Want een iegelijk die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.
9 Of wat mens is er onder u, zo zijn zoon hem zou bidden om brood, die hem een steen zal geven?
10 En zo hij hem om een vis zou bidden, die hem een slang zal geven?
11 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal uw Vader, Die in de hemelen is, goede gaven geven dengenen die ze van Hem bidden.
-
Wat bedoel je hiermee?Jantje schreef:Het is dan natuurlijk wel de vraag over welke kerkenraden het gaat.GJdeBruijn schreef:Sinds wanneer moet een lied een complete weergave zijn van de hele theologie?
-
- Verbannen
Uit welke gemeenten die kerkenraden komen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Bedoel jij dat er verschillende leringen binnen de GG voorkomen die leiden tot verschillende keuzes van liederen op een wijze dat er volgens jou remonstrantse liederen bij zitten?Jantje schreef:Uit welke gemeenten die kerkenraden komen.
Je noemt o.a. "Jezus ga ons voor" en "Geef vrede Heer, geef vrede". Dat zijn liederen die door menig GG koor op CD zijn gezet.
Om maar weer terug te keren tot de kernvraag: moet elk lied een complete theologische verantwoording geven? Of mogen er ook bepaalde thema's per lied/gezang worden aangehaald?
-
- Verbannen
Nee, dat hoeft niet. Sommige liederen gaan over verlossing, anderen over dankbaarheid, maar ik mis wel liederen over ellende en de noodzaak van bekering. En dat vind ik zorgelijk.GJdeBruijn schreef:Bedoel jij dat er verschillende leringen binnen de GG voorkomen die leiden tot verschillende keuzes van liederen op een wijze dat er volgens jou remonstrantse liederen bij zitten?Jantje schreef:Uit welke gemeenten die kerkenraden komen.
Je noemt o.a. "Jezus ga ons voor" en "Geef vrede Heer, geef vrede". Dat zijn liederen die door menig GG koor op CD zijn gezet.
Om maar weer terug te keren tot de kernvraag: moet elk lied een complete theologische verantwoording geven? Of mogen er ook bepaalde thema's per lied/gezang worden aangehaald?
Overigens: heb je voorbeelden van CD's waarop deze liederen voorkomen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
https://www.gbnoordwalcheren.net/identiteit
Hun visie op bekering en geloof en wedergeboorte, zoals verwoordt op de bovenstaande site, kun je toch ook niet evenwichtig noemen?
Bekering en geloof
De Heere Jezus is Zijn werk begonnen met de oproep tot bekering en geloof in het Evangelie (Marc 1:15).
Wij geloven dat in de prediking de oproep tot bekering en geloof moet klinken. De Heere Jezus heeft daartoe Zelf de noodzaak verwoordt in Lucas 24:47.
Wedergeboorte
Wij geloven dat we alleen op grond van Gods genade door Zijn Heilige Geest** (Joh 3:3-8) en Zijn Heilig Woord*** (1 Petr 1:23, Jak 1:18) opnieuw geboren worden. In dit verband is het onze verantwoordelijkheid om te bidden om Zijn Heilige Geest, pleitend en vertrouwend op de belofte dat we Hem zullen ontvangen (Luc 11:13). En het bestuderen van Zijn Woord (Ps 1:2, Ps 19:8-10, 2 Tim 3:15-17), zodat het Woord van Christus in rijke mate, en met wijsheid in ons woont(Jes 59:21, Kol 3:16).
Hun visie op bekering en geloof en wedergeboorte, zoals verwoordt op de bovenstaande site, kun je toch ook niet evenwichtig noemen?
Bekering en geloof
De Heere Jezus is Zijn werk begonnen met de oproep tot bekering en geloof in het Evangelie (Marc 1:15).
Wij geloven dat in de prediking de oproep tot bekering en geloof moet klinken. De Heere Jezus heeft daartoe Zelf de noodzaak verwoordt in Lucas 24:47.
Wedergeboorte
Wij geloven dat we alleen op grond van Gods genade door Zijn Heilige Geest** (Joh 3:3-8) en Zijn Heilig Woord*** (1 Petr 1:23, Jak 1:18) opnieuw geboren worden. In dit verband is het onze verantwoordelijkheid om te bidden om Zijn Heilige Geest, pleitend en vertrouwend op de belofte dat we Hem zullen ontvangen (Luc 11:13). En het bestuderen van Zijn Woord (Ps 1:2, Ps 19:8-10, 2 Tim 3:15-17), zodat het Woord van Christus in rijke mate, en met wijsheid in ons woont(Jes 59:21, Kol 3:16).
-
Hoe kun je dat nou zo snel beoordelen? Je gebruikt nogal stevige woorden voor iets waarvan je oppervlakkig kennisgenomen hebt.Jantje schreef:Nee, dat hoeft niet. Sommige liederen gaan over verlossing, anderen over dankbaarheid, maar ik mis wel liederen over ellende en de noodzaak van bekering.
Als je iets mist kan dat ook inhouden dat je niet genoeg de moeite genomen hebt om te onderzoeken of dat wat je kennelijk vermoed, ook feitelijk juist is.
En voorbeelden van CD's? Ga maar eens kijken bij Den Hertog in Houten of bij Interclassics in Tholen, of de catalogus van de Zangbond van de GG. Je bent kennelijk een vreemde in Jeruzalem als het gaat om de zangcultuur van de Gereformeerde Gemeente.

O ja, de JBGG zangbundel, die ken je zeker ook niet?
-
Met dit citaat is toch niets mis?GGotK schreef:https://www.gbnoordwalcheren.net/identiteit
Bekering en geloof
Wedergeboorte
Even voor de goede orde, ik ben geen voorstander van het genoemde initiatief op Walcheren en ik voel me zeker niet thuis bij het geestelijke klimaat wat ik aantref op de website en facebookpagina, maar een discussie moet wel basis van valide argumenten gevoerd worden en niet op basis van onderbuikgevoelens.
Om te beginnen sla je een stukje over van de opsomming over, namelijk de schuldbelijdenis. Dat werkt begrip niet in de hand.GGotK schreef:https://www.gbnoordwalcheren.net/identiteit