huisman schreef: ↑26 aug 2024, 13:51
Forummer schreef: ↑26 aug 2024, 09:24
MGG schreef: ↑26 aug 2024, 07:28
CvdW schreef: ↑26 aug 2024, 06:11
Pierre27, ik zie dat we het eens zijn. De mensen die weg gaan zijn niet met de leer eens. Mensen gaan dus niet weg om bijzaken.
Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?
Antwoord: ja.
In de praktijk is het regelmatig ja, maar als het mij niet meer bevalt of ik ga anders denken dan wordt het nee of ja deels.
Je bent dooplid in de GG, opgegroeid met het idee dat eigenlijk alles buiten de GG 'fout' is, dan wordt je 18 jaar en wordt er van je verwacht dat je belijdenis doet van de leer, onvolwassen en naïef als je bent voldoe je netjes aan die verwachtingen. Immers, alléén de leer in jouw kerk voldoet aan alle normen heb je altijd gehoord.
Bij het volwassen worden en eindelijk eens buiten de bubbel kijkend kom je erachter dat die leer helemaal niet zo gezond is, er in andere kerkverbanden ook mensen met een levend geloof zijn, die wél hardop mogen zeggen een kind van God te zijn, en hun geloof in het dagelijks leven in praktijk brengen. Je gaat eens ergens anders luisteren en ontdekt daar een leer die niet alleen in naam reformatorisch heet, maar ook daadwerkelijk ís.
Ja, dan ga je anders denken, dan kan het zomaar zijn dat je afstand of afscheid neemt van de ongezonde leer, waar je ooit in je naïviteit ja op hebt gezegd. Juist het veranderen geeft dan aan dat je je jawoord gestand houdt, omdat het geen belofte was nooit van kerkverband te veranderen, maar een belofte je te voegen onder de waarheid, de gezonde leer.
Is het mogelijk om de altijd maar gedoodverfde vertrekkers eens op deze manier te bekijken?
…en de gedoodverfde blijvers zijn allemaal naïeve jazeggers begrijp ik uit jouw bericht?
Tip: Probeer je eigen frustratie niet te veralgemeniseren. Daar krijg je zulke rare teksten van als jij hier neerzet.
Je legt me woorden in de mond die ik niet gezegd hebt, dus die je ook niet kunt begrijpen uit mijn bericht, tenzij je aan inlegkunde doet...
Je hebt ook nog degenen die met een bezwaard gemoed blijven, degenen die een hartelijke keus maken voor de GG, degenen die halsstarrig weigeren enige kritiek te aanvaarden, en ja er zijn ook naïeve ja knikkers die alles voor waarheid aannemen.
En dan heb ik het over een gemeente waar een voorwaardelijke prediking klinkt. Binnen de GG zijn er ook gemeenten waar die niet klinkt, dus daar zijn ook nog degenen die helemaal niet weg hoeven...
Mijn tip aan jou is dus: veralgemeniseer zelf alsjeblieft niet (uit frustratie om mijn berichten?) maar accepteer gewoon dat vertrekkers niet altijd netjes bejegend worden, en daar mag gewoon open en eerlijk over gesproken worden.
Ik val je niet persoonlijk aan ofzo, houd het dan gewoon netjes aub. Je doet nogal neerbuigend en daar houd ik niet zo van...