Vakantie

merel

Re: Vakantie

Bericht door merel »

Dat is zeker niet Bijbels, maar ook een logisch gevolg van alle kerkscheuringen. Daardoor wordt snel gedacht dat men in de enige ware kerk zit.
HHR

Bericht door HHR »

MGG schreef:
HHR schreef: Gisteren, 15:30 Ik vind het geen rare gedachte. Al is het natuurlijk met de komst van internet wel anders geworden.
Je kunt overal een dienst online meebeleven.

Wel stelt de zondag qua invulling je voor vragen.
Juist pas nog hoorde ik een discussie over de vraag of het geoorloofd is om op zondag op een all-inclusive park te verblijven. Ook daar wordt verschillend over gedacht.
Waarom is het specifiek bij all-inclusive parken een vraag? Omdat het park extra verdiend als je niks gebruikt? Verder is het naar mijn idee niet anders dan een gewoon hotel of een restaurant bezoek.
Nou meer vanuit het uitgangspunt dat je juist in andere gevallen zelf voor je eten en drinken kan zorgen. Maar eens, voor gebruik maken van hotelfaciliteiten geldt dezelfde vraag.
TSD

Bericht door TSD »

HHR schreef: Gisteren, 16:52
MGG schreef:
HHR schreef: Gisteren, 15:30 Ik vind het geen rare gedachte. Al is het natuurlijk met de komst van internet wel anders geworden.

Juist pas nog hoorde ik een discussie over de vraag of het geoorloofd is om op zondag op een all-inclusive park te verblijven. Ook daar wordt verschillend over gedacht.
Waarom is het specifiek bij all-inclusive parken een vraag? Omdat het park extra verdiend als je niks gebruikt? Verder is het naar mijn idee niet anders dan een gewoon hotel of een restaurant bezoek.
Nou meer vanuit het uitgangspunt dat je juist in andere gevallen zelf voor je eten en drinken kan zorgen. Maar eens, voor gebruik maken van hotelfaciliteiten geldt dezelfde vraag.
Ik heb eerlijk gezegd ook nooit begrepen waarom wij als refo's niet met het openbaar vervoer gaan op zondag en wel rustig plezierreisjes, of bezinnende reizen o.l.v. een predikant nog wel, met hotelovernachtingen op zondag ons kunnen veroorloven in ons geweten. Ik heb dat voor mezelf eigenlijk altijd laten liggen, in de zin dat ik er zelf niet aan mee doe en verder laat ik het bij de ander liggen. Maar eigenlijk ben ik best wel benieuwd naar iemand die daar ook geen probleem mee heeft, wat daar de onderbouwing van is en hoe dat zich verhoudt tot andere zaken, zoals winkelen, tanken, ov enz.
Robbie

Bericht door Robbie »

Ik sprak iemand die eens op een zondag bij een predikant van de Strict Baptists thuis was. Goede geestelijke gesprekken en veel herkenning.
Toen het tijd was om naar de kerk te gaan, stond de dominee op en belde een taxi.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Wij zijn momenteel in Italië, vorige week in Oostenrijk. Beide keren digitaal met de eigen gemeente meegeluisterd, dus de ‘bevindelijke waarheid’ mogen horen.
TSD

Bericht door TSD »

Robbie schreef: Gisteren, 17:33 Ik sprak iemand die eens op een zondag bij een predikant van de Strict Baptists thuis was. Goede geestelijke gesprekken en veel herkenning.
Toen het tijd was om naar de kerk te gaan, stond de dominee op en belde een taxi.
Daar gaat het mij niet om, het gaat mij om mensen die dat nooit zouden doen en wel in een hotel zitten.
Robbie

Bericht door Robbie »

Dat snap ik wel, maar laat ik iets duidelijker zijn.
In bv. 1 Korinthe 10 heeft Paulus een uitweiding over de christelijke vrijheid / het offervlees. Hij neemt daar de stelling in: volg je geweten, en hou rekening met de zwakke broeders in het geloof. Dat aspect zijn wij zó kwijtgeraakt, en we hebben de neiging om alles in mag-wel-mag-niet hokjes te stoppen. En je vroeg naar onderbouwing: voor elke mening is vast een Bijbeltekst te vinden. Op grond daarvan gaf ik mijn reactie.
TSD

Bericht door TSD »

Robbie schreef: Gisteren, 17:45 Dat snap ik wel, maar laat ik iets duidelijker zijn.
In bv. 1 Korinthe 10 heeft Paulus een uitweiding over de christelijke vrijheid / het offervlees. Hij neemt daar de stelling in: volg je geweten, en hou rekening met de zwakke broeders in het geloof. Dat aspect zijn wij zó kwijtgeraakt, en we hebben de neiging om alles in mag-wel-mag-niet hokjes te stoppen. En je vroeg naar onderbouwing: voor elke mening is vast een Bijbeltekst te vinden. Op grond daarvan gaf ik mijn reactie.
Ik veroordeel toch niemand, ik stel alleen een vraag.
DDD

Bericht door DDD »

Hotels en herbergen waren er ook in de bijbeltijd, en we lezen nergens dat Paulus dan vastte op de zondagen.

Ik was ooit op zondag in Rome in een klooster, en daar deden de zusters op zondagmorgen juist extra hun best. Dat een van de leden van het gezelschap oud brood at op haar kamer, vonden ze niet zo passen bij de dag van de Heere. En zo denk ik er ook over.

Hoewel ik niets tegen vasten heb, dat zou voor mij wellicht ook heel goed zijn.
Robbie

Bericht door Robbie »

TSD schreef:
Robbie schreef: Gisteren, 17:45 Dat snap ik wel, maar laat ik iets duidelijker zijn.
Ik veroordeel toch niemand, ik stel alleen een vraag.
Ik veroordeel ook niemand, geef een bedenking aan. (Mogelijk een persoonlijke frustratie; als ik agressief overkwam, dan sorry!)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ik zoek een mooie wandelroute voor een dag of tien, dus zo'n 300 kilometer (maar het mag gerust ook 100 meer of minder zijn; het gaat mij meer om de kwaliteit dan de kwantiteit van de route, maar ik bedoel dus niet een route van 12 kilometer). Wat natuur betreft bij voorkeur wat afwisseling. Zo nu en dan een stad aandoen is geen probleem, maar ik vind een rustige omgeving wel plezierig. Ik zag in de omgeving van Nijmegen de Walk of Wisdom, maar Nijmegen is een tikje ver weg.
Mijn navigeerkunsten zijn beneden alle peil, dus een uitgestippelde route is wel het handigst, als ik ooit weer thuis wil komen. Vandaag een niet-uitgestippelde route gelopen, maar dat was langs een rivier. Dan zie ik kans om niet-verdwaald te wandelen, maar verder gaat het meestal mis.
Wie heeft een tip, bij voorkeur voor het westen of midden van het land?
MGG

Bericht door MGG »

TSD schreef: Gisteren, 17:26
HHR schreef: Gisteren, 16:52
MGG schreef:

Ik heb eerlijk gezegd ook nooit begrepen waarom wij als refo's niet met het openbaar vervoer gaan op zondag en wel rustig plezierreisjes, of bezinnende reizen o.l.v. een predikant nog wel, met hotelovernachtingen op zondag ons kunnen veroorloven in ons geweten. Ik heb dat voor mezelf eigenlijk altijd laten liggen, in de zin dat ik er zelf niet aan mee doe en verder laat ik het bij de ander liggen. Maar eigenlijk ben ik best wel benieuwd naar iemand die daar ook geen probleem mee heeft, wat daar de onderbouwing van is en hoe dat zich verhoudt tot andere zaken, zoals winkelen, tanken, ov enz.
Wij verblijven vanwege persoonlijke voorkeuren nooit in een hotel. Persoonlijk heb ik geen moeite met een hotel. Als je geen gebruik maakt van het eten en roomservice is het niet anders als een huisje op een park. Iemand met een huurhuis betaald ook voor elke dag van de week huur. Net als dat je op ook over de zondag rente krijgt.

Wij leggen de grens bij op zondag mensen niet bewust voor ons laten werken. Natuurlijk werken mensen voor het gebruik van energie en water en allerlei producten die wij uiteindelijk gebruiken. Daar ontkom je niet aan. Al sluit je op zondag je energie af, dan nog zit je met bijvoorbeeld een auto waarbij het bijna onmogelijk is dat daar geen zondagsarbeid aan te pas gekomen is.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef: Gisteren, 17:35 Wij zijn momenteel in Italië, vorige week in Oostenrijk. Beide keren digitaal met de eigen gemeente meegeluisterd, dus de ‘bevindelijke waarheid’ mogen horen.
2 diensten op een zondag met eigen gemeente? Of kozen jullie voor 1x?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef: Gisteren, 18:26
Zeeuw schreef: Gisteren, 17:35 Wij zijn momenteel in Italië, vorige week in Oostenrijk. Beide keren digitaal met de eigen gemeente meegeluisterd, dus de ‘bevindelijke waarheid’ mogen horen.
2 op de 2e zondag en 2 de eerste, waarvan eentje niet live. En een deel meegeluisterd met campinggenoten die aan het zingen waren en toevallig uit een naburige gemeente in Zeeland kwamen.

We hebben niet gezocht naar Nederlandstalige diensten in de omgeving. Ooit wel eens geprobeerd in Frankrijk en vaak is het te ver weg.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Zeeuw schreef: Gisteren, 19:08
Ad Anker schreef: Gisteren, 18:26
2 op de 2e zondag en 2 de eerste, waarvan eentje niet live. En een deel meegeluisterd met campinggenoten die aan het zingen waren en toevallig uit een naburige gemeente in Zeeland kwamen.

We hebben niet gezocht naar Nederlandstalige diensten in de omgeving. Ooit wel eens geprobeerd in Frankrijk en vaak is het te ver weg.
Afgelopen weekend zaten we in de familie herinneringen op te halen aan een vakantie in Frankrijk, 25 jaar geleden of zoiets. We hadden ons goed georiënteerd en een Nederlandstalige dienst in de buurt gevonden. Daar zaten we dan, in een zaaltje, met nog drie of vier Nederlandse gezinnen. Maar - toch wel een gemis in een kerkdienst - geen voorganger. Er was iets niet goed gegaan met de afspraken. Uiteindelijk stond één van de aanwezige mannen op. Hij wilde wel voorgaan in gebed, Bijbellezen en een korte overdenking houden, als we dat op prijs zouden stellen. Maar hij had hier niet op gerekend, dus het was niet voorbereid. Nou, het werd inderdaad op prijs gesteld.
Aan het eind van de dienst zei hij: 'Misschien hebben sommigen van u mij herkend. Ik zal mij nog maar voorstellen: mijn naam is Leen van Dijke'. Leuke herinnering.

Een andere zondag-op-vakantie-herinnering levert altijd wat hoongelach op. We zaten volgens mij in Denemarken, ergens begin jaren '90. Van dat Deens bak je niks, was de verwachting, dus er waren twee cassettebandjes met kerkdiensten meegenomen. Eén foutje: geen cassetterecorder. Dan kom je met die bandjes niet verder. Tot iemand uit het gezin bedacht dat in de auto een cassetterecorder zat. En dus zaten we die zondag 2x 1,5u in onze geparkeerde auto met z'n zessen naar een kerkdienst te luisteren.
Plaats reactie