memento schreef:Tiberius, je kan blijven hameren op de belofte bij de ambtsaanvaarding, maar deze belofte heeft pas kracht als de kerkenraad van de gemeente waar broeder Kole lid is het synodale advies overneemt. Doen ze dat niet, dan is het precies wat het is: een advies. Er zijn trouwens genoeg gemeenten, die het advies over het afwijzen van de HSV niet overnemen, in de zin dat ze hun leden onder tucht zullen zetten als ze op scholen of verenigingen de HSV gebruiken.
Klopt. Maar daarmee plaatst zo'n gemeente zich wel buiten het kerkverband.
Het is erg dubbel om in een kerkverband te participeren en toch je eigen koers blijven varen.
memento schreef:Verder: Volgens mij heeft de synode zich helemaal niet uitgesproken tégen het deelnemen aan het bestuurd van de HSV (of het meewerken aan de hertaling in het algemeen), alleen tegen het gebruik van de HSV. De correcte kerkelijke weg is in dit geval dat de synode dát punt op de agenda zou opnemen, daarover een besluit zou nemen, dit terug gaat naar de lokale gemeenten, die dit synodale advies over kunnen nemen of niet. Het is dan aan de lokale gemeente - niet aan de synode! - om de betreffende broeders aan te spreken op hun gedrag (als ze het synodale advies overnemen, tenminste).
De ins en outs weet ik ook nog niet precies, maar wat ik uit het artikel in het ND begreep, is ds. V. door het moderamen dringend verzocht zich van de HSV te distantiëren. Ik neem aan dat een dergelijk verzoek ook richting dhr. Kole is gegaan.
memento schreef:Kortom: Als je je wilt beroepen op de ambtsbelofte, dan moet je concluderen dat de synode niet de juiste kerkelijke weg daartoe begaan heeft.
De kerkelijke weg is, dat e.e.a. via de mindere vergaderingen is ingebracht. En dat is wel zeker het geval.