Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Afgewezen

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Afgewezen »

pierre27 schreef:Historisch onjuist om te stellen dat hierdoor een kerkscheuring is ontstaan, zaken op kerkelijke vergaderingen hebben hiertoe geleid.
Ja, en die zaken kwamen zomaar uit de lucht vallen. :nonnon :quoi
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Als die stelling onjuist is, is dat met een citaat eenvoudig te weerleggen (je hebt immers maar één stukje nodig, waarin een imperatief (bekeert u!) en een belofte-toezegging richting een onbekeerde voorkomt, en je hebt mijn stelling weerlegt).
Je vergeet dat in die tijd nauwelijks imperatieven gebruikt werden, ook niet door andere GG predikanten; lees maar eens wat preken uit die tijd. De preken waren toen veel meer beschrijvend als tegenwoordig.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
memento schreef:Als die stelling onjuist is, is dat met een citaat eenvoudig te weerleggen (je hebt immers maar één stukje nodig, waarin een imperatief (bekeert u!) en een belofte-toezegging richting een onbekeerde voorkomt, en je hebt mijn stelling weerlegt).
Je vergeet dat in die tijd nauwelijks imperatieven gebruikt werden, ook niet door andere GG predikanten; lees maar eens wat preken uit die tijd. De preken waren toen veel meer beschrijvend als tegenwoordig.
Ik denk idd. dat het te simplistisch om dáár steeds op te blijven hameren. Het gaat meer om de achterliggende gedachte, het standpunt waardoor de preek 'gedragen' wordt.
En ik geloof dat de geest van dr. Steenblok ook in de GG (nog) behoorlijk rondwaart. In die zin kan er best vereniging plaatsvinden. Want zo dubbel ben ik dan ook wel weer: dat zou ik toch wel willen.
Ander

Bericht door Ander »

Jongere schreef:
Ander schreef:
memento schreef:Nou, bij dr. Steenblok is het toch: Indien u eerst .... dan heb ik het Evangelie voor u. Voor de ongelovigen heeft hij geen toepassing, anders dan de toepassing die hij niet uit de Schrift kan halen, namelijk: voor u heb ik geen boodschap, zorg eerst maar dat je wedergeboren wordt...
Dit heb ik willen weerleggen. Dat heb ik ook gedaan. Deze omschrijving klopt namelijk niet.
Nee Ander, als wat jij postte inderdaad een goed voorbeeld was van Steenblok's aanspraak richting de onbekeerden (met dat doel postte je het toch), dan is dat niet het Evangelie. Het is wel een boodschap voor de onbekeerden, maar op deze manier (in wensende zin) spreken is niet het Evangelie preken aan de onbekeerden.
Je zegt: het is wel een boodschap voor de onbekeerden... Memento zegt: voor u heb ik geen boodschap, zorg eerst maar dat je wedergeboren wordt. Dat is een verschil en dat heb ik aangetoond. Zie verder de typering van het beschrijvend preken door Tiberius.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
huisman schreef:Wij gaan denk ik veel teveel in detail in op een klein gedeelte van 1 preek van Dr. C. Steenblok dan krijg je idd een citatenoorlog.
Juist een concrete casus kan helder krijgen hoe de dogmatiek functioneerde in de praktijk. Mijn stelling is namelijk dat het zodanig functioneerde bij Steenblok, dat zijn dogmatiek bóven de Schrift stond. Waardoor imperatieven en belofte-toezeggingen (zeker als het gaat richting onbekeerden) niet voorkomen in zijn prediking, ook al komen ze wel voor in zijn tekst.

Als die stelling onjuist is, is dat met een citaat eenvoudig te weerleggen (je hebt immers maar één stukje nodig, waarin een imperatief (bekeert u!) en een belofte-toezegging richting een onbekeerde voorkomt, en je hebt mijn stelling weerlegt). Daarvoor is geen citatenoorlog nodig.
Welnu, hier heb je een citaat:
Dr S. Ik vrees voor die kant, waar U heengaat. Dat is oppervlakkigheid.
Ds V. Nee, als het die kant op gaat, gaat het de lijdelijkheid heen.
Dr S. Neen, want er wordt juist geleerd: "Die zich bekeert, zijn zonden belijdt en laat, zal barmhartigheid geschieden". Dat is het voorwaardelijke. U is het daarmee eens.
Ds V. Men gaat dan aan een mens, die reeds aanvankelijk genade ont¬ving, het aanbod van genade prediken.
Dr S. U begrijpt het niet goed. De uitwendige roeping houdt dit in, dat voor een ieder, die zich bekeert en gelooft, genade is.
Nog duidelijker:
En in de prediking heb je het zo, dat je de orde van de Heidelb. Catechismus volgt en dat gezegd wordt; eerst spreek je in de toepassing de onbekeerde aan, je gaat ze hun zonde aankondigen en je gaat ook zeggen: indien hij zich bekeert en gelooft door genade, dan zal hij behoren tot de gezaligden en dan kom je bij het bekommerd volk: gij gebrokenen van hart.
Ander

Bericht door Ander »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:
huisman schreef:Wij gaan denk ik veel teveel in detail in op een klein gedeelte van 1 preek van Dr. C. Steenblok dan krijg je idd een citatenoorlog.
Juist een concrete casus kan helder krijgen hoe de dogmatiek functioneerde in de praktijk. Mijn stelling is namelijk dat het zodanig functioneerde bij Steenblok, dat zijn dogmatiek bóven de Schrift stond. Waardoor imperatieven en belofte-toezeggingen (zeker als het gaat richting onbekeerden) niet voorkomen in zijn prediking, ook al komen ze wel voor in zijn tekst.

Als die stelling onjuist is, is dat met een citaat eenvoudig te weerleggen (je hebt immers maar één stukje nodig, waarin een imperatief (bekeert u!) en een belofte-toezegging richting een onbekeerde voorkomt, en je hebt mijn stelling weerlegt). Daarvoor is geen citatenoorlog nodig.
Dr S. Neen, want er wordt juist geleerd: "Die zich bekeert, zijn zonden belijdt en laat, zal barmhartigheid geschieden". Dat is het voorwaardelijke. U is het daarmee eens.
Ds V. Men gaat dan aan een mens, die reeds aanvankelijk genade ont¬ving, het aanbod van genade prediken.
Dr S. U begrijpt het niet goed. De uitwendige roeping houdt dit in, dat voor een ieder, die zich bekeert en gelooft, genade is.
Ik denk nu dat memento zegt: Hij had moeten zeggen: bekeert u, belijdt en laat uw zonden, en u zal barmhartigheid geschieden.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Afgewezen schreef:
pierre27 schreef:Historisch onjuist om te stellen dat hierdoor een kerkscheuring is ontstaan, zaken op kerkelijke vergaderingen hebben hiertoe geleid.
Dus niet, maar karakters van mensen hebben tot scheuring geleid en niet het standpunt van dr S op zichzelf.
Heb tijd geleden verslaggeving van de vergaderingen gelezen, dan gaat je een en ander duidelijk worden. Het probleem met velen is dat ze een vooringenomen standpunt voor of tegen hebben, in andere gevallen juist een erbijkomende weerstand tegen de uitverkiezing en we hebben een dr S neergezet die tal van kwalijke kwalificaties krijgt, of we verheerlijken dr S in alles (ondanks dat sommigen zeggen, hij deed dat zelf ook mensen kwalificeren, lijkt het mij niet juist dit over te nemen)
Laatst gewijzigd door pierre27 op 07 mei 2010, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jongere

Bericht door Jongere »

Het gaat er niet om of de eis tot bekering aanwezig is in de preken, maar het aanbod van genade.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Jongere schreef:Het gaat er niet om of de eis tot bekering aanwezig is in de preken, maar het aanbod van genade.
Is in preken van Dr S aanwezig, next question
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Jongere schreef:Het gaat er niet om of de eis tot bekering aanwezig is in de preken, maar het aanbod van genade.
Als je zegt: die zal barmhartigheid geschieden, dan is dat voorzeker een aanbod van genade. Het bezwaar van ds. Verhagen was echter dat dr. Steenblok daaraan vooraf liet gaan (voorwaarde!) bekeert u.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

pierre27 schreef:
Afgewezen schreef:
Dus niet, maar karakters van mensen hebben tot scheuring geleid en niet het standpunt van dr S op zichzelf.
Heb tijd geleden verslaggeving van de vergaderingen gelezen, dan gaat je een en ander duidelijk worden. Het probleem met velen is dat ze een vooringenomen standpunt voor of tegen hebben, in andere gevallen juist een erbijkomende weerstand tegen de uitverkiezing en we hebben een dr S neergezet die tal van kwalijke kwalificaties krijgt, of we verheerlijken dr S in alles (ondanks dat sommigen zeggen, hij deed dat zelf ook mensen kwalificeren, lijkt het mij niet juist dit over te nemen)
Ik ben redelijk ingevoerd in de kwestie. Zeker had het te maken met met karakters (zo ook met de persoonlijkheid van dr. Steenblok), maar het zwaarst woog toch het vér doorgevoerde standpunt van dr. Steenblok. Daar kreeg hij ds. Kok mee in de gordijnen, zelfs ds. Verhagen, en zo is de onrust en de scheuring gekomen.
Dat een oproep tot bekering hetzelfde is als het aanbod van genade, is overigens niet waar.
Bij dr. Steenblok is het eerst bekering, dan pas geldt het aanbod van genade jou.
Bijbels: het aanbod van genade geldt jou, daarom bekeer je!
pierre27

Bericht door pierre27 »

Afgewezen schreef:
pierre27 schreef:
Afgewezen schreef:
Ik ben redelijk ingevoerd in de kwestie. Zeker had het te maken met met karakters (zo ook met de persoonlijkheid van dr. Steenblok), maar het zwaarst woog toch het vér doorgevoerde standpunt van dr. Steenblok. Daar kreeg hij ds. Kok mee in de gordijnen, zelfs ds. Verhagen, en zo is de onrust en de scheuring gekomen.
Dat een oproep tot bekering hetzelfde is als het aanbod van genade, is overigens niet waar.
Bij dr. Steenblok is het eerst bekering, dan pas geldt het aanbod van genade jou.
Bijbels: het aanbod van genade geldt jou, daarom bekeer je!
Kun jij je hierin vinden?

Het zegt niet anders, dan dat de Heere bekend maakt, dat allen, die in de door Hemzelf voorgeschreven weg van waar¬achtige bekering en geloof komen de zaligheid zullen ontvangen en dat het hem aangenaam is, dat iemand komt. En Hij belooft ook allen, die alzo komen de rust der ziel en het eeuwige leven.
memento

Bericht door memento »

Ander schreef:
Erasmiaan schreef:
memento schreef:

Ik denk nu dat memento zegt: Hij had moeten zeggen: bekeert u, belijdt en laat uw zonden, en u zal barmhartigheid geschieden.
Die dogmatische verwoording is juist. Het is immers geen preek die je hier citeert, en m.i. mag je in een gesprek best zoiets zeggen. Maar in een preek verwacht ik dat het Bijbelse "Bekeert u!" klinkt, zeker daar het in de tekst duidelijk zo staat.

Daarom mijn vraag om een stuk uit een preek, waar die imperatief (bekeert u!) richting de ongelovigen en het "u komt de beloften toe" voorkomt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

pierre27 schreef:Het zegt niet anders, dan dat de Heere bekend maakt, dat allen, die in de door Hemzelf voorgeschreven weg van waar¬achtige bekering en geloof komen de zaligheid zullen ontvangen en dat het hem aangenaam is, dat iemand komt. En Hij belooft ook allen, die alzo komen de rust der ziel en het eeuwige leven.
Ja, behalve de eerste vier woorden. ;)
pierre27

Bericht door pierre27 »

Afgewezen schreef:
pierre27 schreef:Het zegt niet anders, dan dat de Heere bekend maakt, dat allen, die in de door Hemzelf voorgeschreven weg van waar¬achtige bekering en geloof komen de zaligheid zullen ontvangen en dat het hem aangenaam is, dat iemand komt. En Hij belooft ook allen, die alzo komen de rust der ziel en het eeuwige leven.
Ja, behalve de eerste vier woorden. ;)
Aha, nou dat is wat dr S van ds Kersten citeerd
Plaats reactie