Christen en vuurwerk
Re: Christen en vuurwerk
Even verduidelijken: Ik heb per ongeluk Mara gequoted, (hoe spel je dat??) het is dus bedoeld als een opmerking van mij, en niet op die van Mara.
NOTA BENE:
Oh nee! Van Ewijk heeft Mara "gekwoott"
NOTA BENE:
Oh nee! Van Ewijk heeft Mara "gekwoott"
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Direct afschaffen die zooi. Waardeloze geldverspilling. Als je ziet hoeveel euro er doorheen gejaagd wordt voor vuurwerk, maakt dat de klaagzangen elders in het jaar dat het "allemaal zo duur is in NL" wel wat ongeloofwaardig.
Onze peuterdochter loopt hier al dagen bang door het huis. Dat heeft ze nou nooit als iemand de auto ipv de fiets neemt naar de kerk, of een vliegvakantie boekt - om maar wat van de voorbeelden uit het topic te noemen. Dat is het (of een van de vele) probleem met vuurwerk: je knalt voor de lol, maar anderen die daar nooit om gevraagd hebben zitten weken in de herrie.
Onze peuterdochter loopt hier al dagen bang door het huis. Dat heeft ze nou nooit als iemand de auto ipv de fiets neemt naar de kerk, of een vliegvakantie boekt - om maar wat van de voorbeelden uit het topic te noemen. Dat is het (of een van de vele) probleem met vuurwerk: je knalt voor de lol, maar anderen die daar nooit om gevraagd hebben zitten weken in de herrie.
Weken? Dan is het simpelweg strafbaar. Net als wanneer iemand hier met 50 door mijn woonerf komt. Geen drogredenen gebruiken. Die auto kan ook nuttig zijn. Als je dan zegt: ‘men rijdt er ook 180 mee...’Jongere schreef:Direct afschaffen die zooi. Waardeloze geldverspilling. Als je ziet hoeveel euro er doorheen gejaagd wordt voor vuurwerk, maakt dat de klaagzangen elders in het jaar dat het "allemaal zo duur is in NL" wel wat ongeloofwaardig.
Mijn peuterdochter loopt het halve jaar met hondenpoep aan haar schoenen. Van eigenaren van honden die klagen over vuurwerk.
- Wandelende
- Inactief
Vuurwerk kost gemiddeld ongeveer 0,35 euro per Nederlander per maand. (17 milj. NL)Jongere schreef:Direct afschaffen die zooi. Waardeloze geldverspilling. Als je ziet hoeveel euro er doorheen gejaagd wordt voor vuurwerk, maakt dat de klaagzangen elders in het jaar dat het "allemaal zo duur is in NL" wel wat ongeloofwaardig.
Voor de vuurwerk-kopende Nederlander gaat het om ongeveer 2,90 per maand. (2 milj. NL, 2014, NOS)
Met deze cijfers in het achterhoofd zou ikzelf niet direct de "klaagzangen" elders in het land als ongeloofwaardig bestempelen.

Verder ben ik niet tegen een vuurwerkverbod. Ik zou het alleen niet op willen leggen aan alle Nederlanders, zeker niet omdat de verwachting is dat (zeker in de eerste jaren) het illegale vuurwerk alleen maar zal toenemen. Afschaffing is dus eenvoudiger gezegd dan gedaan. Vanuit politiek en maatschappelijk oogpunt begrijp ik heel goed dat er meer georganiseerde vuurwerkshows worden gegeven.
In mijn optiek zou men bij een terugdringing van de overlast kunnen beginnen bij het verlagen van de decibelgrens (nu 156) voor knalvuurwerk. Je zal dan vermoedelijk een verschuiving zien naar het kleinere siervuurwerk (zoals potten), een soort waar al veel minder mensen overlast van hebben.
(~)
-
- Verbannen
Dat is onzin, @Zeeuw, echt waar. Een auto is een vervoersmiddel. Als er iemand in nood is of een hartstilstand krijgt, is het maar wat handig als er een ambulance komt. Verder denk ik dat het maximaal 1 week zo was dat jou dochter in de hondenpoep thuis kwam. Als het werkelijk een half jaar was, ligt heel jouw straat bezaaid met hondenpoep. Dat kan ik me niet voorstellen.Zeeuw schreef:Weken? Dan is het simpelweg strafbaar. Net als wanneer iemand hier met 50 door mijn woonerf komt. Geen drogredenen gebruiken. Die auto kan ook nuttig zijn. Als je dan zegt: ‘men rijdt er ook 180 mee...’Jongere schreef:Direct afschaffen die zooi. Waardeloze geldverspilling. Als je ziet hoeveel euro er doorheen gejaagd wordt voor vuurwerk, maakt dat de klaagzangen elders in het jaar dat het "allemaal zo duur is in NL" wel wat ongeloofwaardig.
Mijn peuterdochter loopt het halve jaar met hondenpoep aan haar schoenen. Van eigenaren van honden die klagen over vuurwerk.

Al met al krijg ik steeds meer de indruk dat je geen goed argument meer hebt om vuurwerk goed te keuren, en dat je daarom steeds meer generaliserende drogredenen gaat gebruiken. Ik vind dit werkelijk helemaal nergens op slaan, @Jongere heeft gewoon gelijk.
Laatst gewijzigd door Jantje op 29 dec 2018, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Ik ben wel voor een vuurwerkverbod. Hierin heb ik nog een legitieme(re) redenen dan Geert Wilders, om de grenzen te sluiten. Zo kun je ook hiertegen strijden, en diegenen die vuurwerk kopen, aan de grens al tegen houden. Ik vind vuurwerk net zo gevaarlijk als drugs.Wandelende schreef:Verder ben ik niet tegen een vuurwerkverbod. Ik zou het alleen niet op willen leggen aan alle Nederlanders, zeker niet omdat de verwachting is dat (zeker in de eerste jaren) het illegale vuurwerk alleen maar zal toenemen. Afschaffing is dus eenvoudiger gezegd dan gedaan. Vanuit politiek en maatschappelijk oogpunt begrijp ik heel goed dat er meer georganiseerde vuurwerkshows worden gegeven.
Laatst gewijzigd door Jantje op 29 dec 2018, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Lees nu eens een keer joh. Ik heb al eerder gezegd dat ik, behalve het amusement, geen goede reden heb. Maar dat ik voor mijn geringe vuurwerk afsteken met mijn kids ook geen zwaarwegende redenen zie dit niet te doen.Jantje schreef: Dat is onzin, @Zeeuw, echt waar. Een auto is een vervoersmiddel. Als er iemand in nood is of een hartstilstand krijgt, is het maar wat handig als er een ambulance komt. Verder denk ik dat het maximaal 1 week gebeurd dat jou dochter in de hondenpoep thuis kwam. Als het werkelijk een half jaar was, ligt heel jouw straat bezaaid met hondenpoep. Dat kan ik me niet voorstellen.
Al met al krijg ik steeds meer de indruk dat je geen goed argument meer hebt om vuurwerk goed te keuren, en dat je daarom steeds meer generaliserende drogredenen gaat gebruiken. Ik vind dit werkelijk helemaal nergens op slaan, @Jongere heeft gewoon gelijk.
Jongere geeft als argument dat er al weken herrie is. Dat is dus geen legaal vuurwerk en dus strafbaar.
Vwb die auto gaf ik letterlijk aan dat die nuttig is. Dus als je dan het argument zou gebruiken dat er vaak snelheidsovertredingen mee wordt gemaakt, is dat net zo een non-argument als illegaal vuurwerk afsteken gebruiken om legaal ook te verbieden.
Ik zou het fijn vinden als je mijn posts leest zoals ze er staan.
Vwb mijn dochtertje: ‘we hebben een speeltuintje voor de deur. Daar staat zo een mooi rood bordje op met een hond. Geloof me, geen hond

- Delftenaar
Oorspronkelijk was vuurwerk bedoeld om met al dat geknal enzo boze geesten te verdrijven. Dat zegt al iets.
Tegenwoordig is het een traditie geworden (zonder de connotatie met het verdrijven van geesten), maar in de buurlanden kennen ze het verschijnsel veel minder. In die zin is het wel een beetje ontspoord.
Tegenwoordig is het een traditie geworden (zonder de connotatie met het verdrijven van geesten), maar in de buurlanden kennen ze het verschijnsel veel minder. In die zin is het wel een beetje ontspoord.
Nee, vuurwerk is in het geheel geen spel. Natuurlijk stond ik vroeger ook naar buiten te kijken, maar zelf afsteken heb ik nooit gedaan. Ik begrijp ook de beschreven magie niet zo.Bezorgd schreef:Maar het ging mij om het vuurwerk zelf. Dat is gewoon leuk speelgoed. Spannend, jongensachtig. Met vuur spelen vind iedere jong(er)e leuk en zeker als het gepaard gaat met knallen en flitsen.
Ik kan me nog herinneren dat we vroeger platen asbest in het vuur gooide op het land, dan klapte dat zo leuk. En de vaders stonden glimlachend toe te kijken.
Dus vanuit dat perspectief kan ik heel goed begrijpen dat vuurwerk leuk wordt gevonden. En dat is ook de reden dat ik het niet verbied. Kinderen wijzen op de vergankelijkheid en tegelijkertijd de ruimte bieden om te genieten van het spel dat vanwege wetgeving maar een enkele dag in het jaar gespeeld kan worden. Ik vergelijk het maar een beetje met een huis waar rouw is gekomen. Ook daar verbied je de kinderen niet ook hun ontspanning te zoeken.
Los daarvan:
- zonde van je geld.
- levensgevaarlijk
- slecht voor het milieu
Wat mij betreft komt er een landelijk verbod op consumentenvuurwerk.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Prachtig speelgoed voor de kids! Afschaffen ben ik niet voor. Wel opsporen van en handhaven op illegaal en gevaarlijk vuurwerk. Daar hebben mens en dier idd al weken last van.
BJD schreef:Prachtig speelgoed voor de kids! Afschaffen ben ik niet voor. Wel opsporen van en handhaven op illegaal en gevaarlijk vuurwerk. Daar hebben mens en dier idd al weken last van.

Dit is het gevoel ongeveer voor de kinderen..Luther schreef:Nee, vuurwerk is in het geheel geen spel. Natuurlijk stond ik vroeger ook naar buiten te kijken, maar zelf afsteken heb ik nooit gedaan. Ik begrijp ook de beschreven magie niet zo.Bezorgd schreef:Maar het ging mij om het vuurwerk zelf. Dat is gewoon leuk speelgoed. Spannend, jongensachtig. Met vuur spelen vind iedere jong(er)e leuk en zeker als het gepaard gaat met knallen en flitsen.
Ik kan me nog herinneren dat we vroeger platen asbest in het vuur gooide op het land, dan klapte dat zo leuk. En de vaders stonden glimlachend toe te kijken.
Dus vanuit dat perspectief kan ik heel goed begrijpen dat vuurwerk leuk wordt gevonden. En dat is ook de reden dat ik het niet verbied. Kinderen wijzen op de vergankelijkheid en tegelijkertijd de ruimte bieden om te genieten van het spel dat vanwege wetgeving maar een enkele dag in het jaar gespeeld kan worden. Ik vergelijk het maar een beetje met een huis waar rouw is gekomen. Ook daar verbied je de kinderen niet ook hun ontspanning te zoeken.
Los daarvan:
- zonde van je geld.
- levensgevaarlijk
- slecht voor het milieu
Wat mij betreft komt er een landelijk verbod op consumentenvuurwerk.

-
- Verbannen
Dat is vast een acteur in spe.
Bovendien is het filmpje volgens mij al van oudere datum.

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
- Wandelende
- Inactief
Je bent tegen een vuurwerkverbod?Jantje schreef:Ik ben wel tegen een vuurwerkverbod.Wandelende schreef:Verder ben ik niet tegen een vuurwerkverbod. Ik zou het alleen niet op willen leggen aan alle Nederlanders, zeker niet omdat de verwachting is dat (zeker in de eerste jaren) het illegale vuurwerk alleen maar zal toenemen. Afschaffing is dus eenvoudiger gezegd dan gedaan. Vanuit politiek en maatschappelijk oogpunt begrijp ik heel goed dat er meer georganiseerde vuurwerkshows worden gegeven.
Eerder vandaag was je nog per direct vóór.
Misschien zet dat mijn reactie voor jou ook in een ander daglicht.

(~)
Ik denk een jongen met een beperking ofzo maar herken er wel wat van in m’n eigen jongensJantje schreef:Dat is vast een acteur in spe.![]()