Re: Wist je niet...gewoon ff een vraagje
Geplaatst: 05 jul 2011, 23:50
Maar weet je ook het antwoord op de rest van mijn vragen?
Neeltje Jans schreef:Maar weet je ook het antwoord op de rest van mijn vragen?
Met bovenstaande weergave heb ik wel wat moeite. Dat gaat over het volgende:albion schreef:Neeltje Jans schreef:Maar weet je ook het antwoord op de rest van mijn vragen?
Als iemand zich geroepen voelt om dominee te worden dan komt hij voor een commissie en geeft dat aan. De commissie neemt dat over of niet. Geven zij het 'groene licht', dan mag de man gaan preken maar volgt een studie bij een of twee dominees (bij de OGG hebben ze geen school die ze eerst moeten doorlopen). De man preekt door het hele land, zodat al de gemeenten de gelegenheid krijgen om de man te horen. De OGG heeft een synode West en een synode Oost. Als het synode is dan wordt er gestemd of ze het eens zijn met de beslissing van de commissie of niet. Het gebeurt dat synode west de man wel wenst als dominee, maar de synode oost niet. De algemene synode bepaalt dat hij nog een jaar als lerend ouderling uit preken gaat. Dan wordt er weer door de beide synodes gestemd, daarna bij de algemene synode. Zijn ze het eens dan wordt hij bevestigd tot dominee, zijn ze het er niet mee eens dan mag hij niet meer gaan preken. Sommigen leggen zich er bij neer. Anderen stappen uit het kerkverband en melden zich aan bij een ander kerkverband waar hij alsnog tot dominee bevestigd kan worden. Er zijn verschillende voorbeelden, maar die noem ik hier niet. Dat is volgens mij de procedure. Misschien is het niet helemaal juist, maar in grote trekken denk ik wel.
Ja hoor, een lerend ouderling is niet toegestaan de sacrementen van de Heilige Doop en het Avondmaal te bedienen. Binnen de CGK kan men als lerend ouderling aangesteld worden doordat een kerkenraad je wilt benoemen. Vervolgens legt de kerkenraad het voor aan de lidmaten van de gemeente, als lidmaten akkoord gaan dan is de volgende stap het voorleggen aan de classis. De classis bespreekt voorstel, waarna een vervolgstap kan zijn om de desbetreffende persoon een preek te laten houden en hem te examineren op punt van bijbelkennis, geloofsleer en kerkorde. Hierna wordt in besloten kring gevraagd naar de roeping en de overtuiging van de persoon. Hierna besluit de kerkenraad of de persoon dan lerend ouderling mag zijn in de gemeente die de aanvraag heeft gedaan. Hij mag dan een stichtelijk woord spreken.Neeltje Jans schreef:Maar weet je ook het antwoord op de rest van mijn vragen?
http://www.consumentenbond.nl/test/woni ... /vs07g1666Zita schreef:Wat is een goeie stofzuiger? Zit je met Miele altijd goed, of is er tussen de verschillende types nog veel (kwaliteits)verschil?
Klopt het dat de prijzen tussen de ene en de andere winkel enorm verschillen? Ik keek even op vergelijk.nl, en schrok van de grote prijsverschillen.
Bedankt eilander voor je bijsturing. Ik heb maar weergegeven hoe het bij mij overkomt. Ipv synode bedoelde ik de classes west en oost. Maar er wordt toch gestemd of de persoon beroepbaar gesteld moet worden of niet? Volgens mij is het gevaar er altijd dat iemand zijn mond voorbijpraat.eilander schreef:Met bovenstaande weergave heb ik wel wat moeite. Dat gaat over het volgende:albion schreef:Neeltje Jans schreef:Maar weet je ook het antwoord op de rest van mijn vragen?
Als iemand zich geroepen voelt om dominee te worden dan komt hij voor een commissie en geeft dat aan. De commissie neemt dat over of niet. Geven zij het 'groene licht', dan mag de man gaan preken maar volgt een studie bij een of twee dominees (bij de OGG hebben ze geen school die ze eerst moeten doorlopen). De man preekt door het hele land, zodat al de gemeenten de gelegenheid krijgen om de man te horen. De OGG heeft een synode West en een synode Oost. Als het synode is dan wordt er gestemd of ze het eens zijn met de beslissing van de commissie of niet. Het gebeurt dat synode west de man wel wenst als dominee, maar de synode oost niet. De algemene synode bepaalt dat hij nog een jaar als lerend ouderling uit preken gaat. Dan wordt er weer door de beide synodes gestemd, daarna bij de algemene synode. Zijn ze het eens dan wordt hij bevestigd tot dominee, zijn ze het er niet mee eens dan mag hij niet meer gaan preken. Sommigen leggen zich er bij neer. Anderen stappen uit het kerkverband en melden zich aan bij een ander kerkverband waar hij alsnog tot dominee bevestigd kan worden. Er zijn verschillende voorbeelden, maar die noem ik hier niet. Dat is volgens mij de procedure. Misschien is het niet helemaal juist, maar in grote trekken denk ik wel.
- een klein puntje: OGGiN heeft één synode, daarnaast twee classes;
- aan de synode (of de classes) wordt niet de vraag voorgelegd of zij het eens is met de Commissie van Onderzoek; dat lijkt misschien zo, en misschien behandelen sommige gemeenten dat ook zo, maar feitelijk wordt alleen de vraag gesteld of de kerkenraad vindt dat betreffende persoon beroepbaar gesteld moet worden in het kerkverband. Een kerkenraad kan niet en hoeft niet de onderliggende vraag te beantwoorden over roeping en bekering etc.;
- stemmingen van de classisvergaderingen zijn niet openbaar, de uitslag ook niet: als er hier staat dat de ene classis iemand wel zou willen toelaten, en de andere niet, dan heeft er iemand zijn geheimhoudingsplicht geschonden...
- er wordt (vind ik) de suggestie gewekt dat het nogal eens vóórkomt dat iemand door synode of classes wordt afgewezen. Dat zal niet bedoeld zijn, maar dat gebeurt zeer sporadisch. Maar misschien bedoel je ook de situatie dat iemand aan het begin afgewezen wordt door de Commissie van Onderzoek?
- na de eerste keer afwijzen door stemming op synode of classes, wordt er nog een jaar "geproponeerd". Daarna volgt een tweede stemming, die is dan definitief.
Het antwoord op je vraag (die ik even onderstreept heb): klopt inderdaad. Dat vind ik nog iets anders dan: stemmen of je het met de Commissie v Onderzoek eens bent.albion schreef:Bedankt eilander voor je bijsturing. Ik heb maar weergegeven hoe het bij mij overkomt. Ipv synode bedoelde ik de classes west en oost. Maar er wordt toch gestemd of de persoon beroepbaar gesteld moet worden of niet? Volgens mij is het gevaar er altijd dat iemand zijn mond voorbijpraat.eilander schreef:Met bovenstaande weergave heb ik wel wat moeite. Dat gaat over het volgende:albion schreef:Neeltje Jans schreef:Maar weet je ook het antwoord op de rest van mijn vragen?
Als iemand zich geroepen voelt om dominee te worden dan komt hij voor een commissie en geeft dat aan. De commissie neemt dat over of niet. Geven zij het 'groene licht', dan mag de man gaan preken maar volgt een studie bij een of twee dominees (bij de OGG hebben ze geen school die ze eerst moeten doorlopen). De man preekt door het hele land, zodat al de gemeenten de gelegenheid krijgen om de man te horen. De OGG heeft een synode West en een synode Oost. Als het synode is dan wordt er gestemd of ze het eens zijn met de beslissing van de commissie of niet. Het gebeurt dat synode west de man wel wenst als dominee, maar de synode oost niet. De algemene synode bepaalt dat hij nog een jaar als lerend ouderling uit preken gaat. Dan wordt er weer door de beide synodes gestemd, daarna bij de algemene synode. Zijn ze het eens dan wordt hij bevestigd tot dominee, zijn ze het er niet mee eens dan mag hij niet meer gaan preken. Sommigen leggen zich er bij neer. Anderen stappen uit het kerkverband en melden zich aan bij een ander kerkverband waar hij alsnog tot dominee bevestigd kan worden. Er zijn verschillende voorbeelden, maar die noem ik hier niet. Dat is volgens mij de procedure. Misschien is het niet helemaal juist, maar in grote trekken denk ik wel.
- een klein puntje: OGGiN heeft één synode, daarnaast twee classes;
- aan de synode (of de classes) wordt niet de vraag voorgelegd of zij het eens is met de Commissie van Onderzoek; dat lijkt misschien zo, en misschien behandelen sommige gemeenten dat ook zo, maar feitelijk wordt alleen de vraag gesteld of de kerkenraad vindt dat betreffende persoon beroepbaar gesteld moet worden in het kerkverband. Een kerkenraad kan niet en hoeft niet de onderliggende vraag te beantwoorden over roeping en bekering etc.;
- stemmingen van de classisvergaderingen zijn niet openbaar, de uitslag ook niet: als er hier staat dat de ene classis iemand wel zou willen toelaten, en de andere niet, dan heeft er iemand zijn geheimhoudingsplicht geschonden...
- er wordt (vind ik) de suggestie gewekt dat het nogal eens vóórkomt dat iemand door synode of classes wordt afgewezen. Dat zal niet bedoeld zijn, maar dat gebeurt zeer sporadisch. Maar misschien bedoel je ook de situatie dat iemand aan het begin afgewezen wordt door de Commissie van Onderzoek?
- na de eerste keer afwijzen door stemming op synode of classes, wordt er nog een jaar "geproponeerd". Daarna volgt een tweede stemming, die is dan definitief.
Ja dat gebeurt meestal bij het begin, als de persoon afgewezen wordt door de commissie van onderzoek dat hij dan overgaat naar een ander kerkverband...
De commissie van onderzoek geeft toch toestemming dat hij als lerend ouderling mag preken in de gemeenten? Als de kerkenraad voor stemt dan zijn ze het eens met de commissie van onderzoek, zijn ze tegen dan zijn ze het niet eens met de commissie van onderzoek (denk ik en met mij vele anderen, want meestal komt het toch op het bordje te liggen van de commissie van onderzoek van: 'hoe is het mogelijk....). Ik begrijp wel dat ze stemmen op de persoon in questie of hij beroepbaar gesteld moet worden of niet. De commissie heeft echter wel de eerste zet gegeven tot...eilander schreef:Het antwoord op je vraag (die ik even onderstreept heb): klopt inderdaad. Dat vind ik nog iets anders dan: stemmen of je het met de Commissie v Onderzoek eens bent.albion schreef:Bedankt eilander voor je bijsturing. Ik heb maar weergegeven hoe het bij mij overkomt. Ipv synode bedoelde ik de classes west en oost. Maar er wordt toch gestemd of de persoon beroepbaar gesteld moet worden of niet? Volgens mij is het gevaar er altijd dat iemand zijn mond voorbijpraat.eilander schreef:Met bovenstaande weergave heb ik wel wat moeite. Dat gaat over het volgende:albion schreef: Als iemand zich geroepen voelt om dominee te worden dan komt hij voor een commissie en geeft dat aan. De commissie neemt dat over of niet. Geven zij het 'groene licht', dan mag de man gaan preken maar volgt een studie bij een of twee dominees (bij de OGG hebben ze geen school die ze eerst moeten doorlopen). De man preekt door het hele land, zodat al de gemeenten de gelegenheid krijgen om de man te horen. De OGG heeft een synode West en een synode Oost. Als het synode is dan wordt er gestemd of ze het eens zijn met de beslissing van de commissie of niet. Het gebeurt dat synode west de man wel wenst als dominee, maar de synode oost niet. De algemene synode bepaalt dat hij nog een jaar als lerend ouderling uit preken gaat. Dan wordt er weer door de beide synodes gestemd, daarna bij de algemene synode. Zijn ze het eens dan wordt hij bevestigd tot dominee, zijn ze het er niet mee eens dan mag hij niet meer gaan preken. Sommigen leggen zich er bij neer. Anderen stappen uit het kerkverband en melden zich aan bij een ander kerkverband waar hij alsnog tot dominee bevestigd kan worden. Er zijn verschillende voorbeelden, maar die noem ik hier niet. Dat is volgens mij de procedure. Misschien is het niet helemaal juist, maar in grote trekken denk ik wel.
- een klein puntje: OGGiN heeft één synode, daarnaast twee classes;
- aan de synode (of de classes) wordt niet de vraag voorgelegd of zij het eens is met de Commissie van Onderzoek; dat lijkt misschien zo, en misschien behandelen sommige gemeenten dat ook zo, maar feitelijk wordt alleen de vraag gesteld of de kerkenraad vindt dat betreffende persoon beroepbaar gesteld moet worden in het kerkverband. Een kerkenraad kan niet en hoeft niet de onderliggende vraag te beantwoorden over roeping en bekering etc.;
- stemmingen van de classisvergaderingen zijn niet openbaar, de uitslag ook niet: als er hier staat dat de ene classis iemand wel zou willen toelaten, en de andere niet, dan heeft er iemand zijn geheimhoudingsplicht geschonden...
- er wordt (vind ik) de suggestie gewekt dat het nogal eens vóórkomt dat iemand door synode of classes wordt afgewezen. Dat zal niet bedoeld zijn, maar dat gebeurt zeer sporadisch. Maar misschien bedoel je ook de situatie dat iemand aan het begin afgewezen wordt door de Commissie van Onderzoek?
- na de eerste keer afwijzen door stemming op synode of classes, wordt er nog een jaar "geproponeerd". Daarna volgt een tweede stemming, die is dan definitief.
Ja dat gebeurt meestal bij het begin, als de persoon afgewezen wordt door de commissie van onderzoek dat hij dan overgaat naar een ander kerkverband...
Thanks! De mevrouw van de stofzuigerwinkel zei dat we onze Miele om zeep hadden geholpen door er een b-merk stofzak in te doen. Beetje jammer.Orchidee schreef:http://www.consumentenbond.nl/test/woni ... /vs07g1666Zita schreef:Wat is een goeie stofzuiger? Zit je met Miele altijd goed, of is er tussen de verschillende types nog veel (kwaliteits)verschil?
Klopt het dat de prijzen tussen de ene en de andere winkel enorm verschillen? Ik keek even op vergelijk.nl, en schrok van de grote prijsverschillen.
Deze heeft mijn moeder ook, een fijne, goede stofzuiger!
Wij waren vroeger ook erg voor Miele...dan was het wel goed, maar je haalt het geld en het resultaat er echt niet uit, en langer doe je er ook vaak niet mee, met duurdere...is mijn/onze ervaring
Zita schreef:Thanks! De mevrouw van de stofzuigerwinkel zei dat we onze Miele om zeep hadden geholpen door er een b-merk stofzak in te doen. Beetje jammer.Orchidee schreef:http://www.consumentenbond.nl/test/woni ... /vs07g1666Zita schreef:Wat is een goeie stofzuiger? Zit je met Miele altijd goed, of is er tussen de verschillende types nog veel (kwaliteits)verschil?
Klopt het dat de prijzen tussen de ene en de andere winkel enorm verschillen? Ik keek even op vergelijk.nl, en schrok van de grote prijsverschillen.
Deze heeft mijn moeder ook, een fijne, goede stofzuiger!
Wij waren vroeger ook erg voor Miele...dan was het wel goed, maar je haalt het geld en het resultaat er echt niet uit, en langer doe je er ook vaak niet mee, met duurdere...is mijn/onze ervaring
Dikke onzin. Mevrouw van de stofzuigerwinkel wil gewoon dat jij dure zakken bij haar koopt.Zita schreef:Thanks! De mevrouw van de stofzuigerwinkel zei dat we onze Miele om zeep hadden geholpen door er een b-merk stofzak in te doen. Beetje jammer.Orchidee schreef:http://www.consumentenbond.nl/test/woni ... /vs07g1666Zita schreef:Wat is een goeie stofzuiger? Zit je met Miele altijd goed, of is er tussen de verschillende types nog veel (kwaliteits)verschil?
Klopt het dat de prijzen tussen de ene en de andere winkel enorm verschillen? Ik keek even op vergelijk.nl, en schrok van de grote prijsverschillen.
Deze heeft mijn moeder ook, een fijne, goede stofzuiger!
Wij waren vroeger ook erg voor Miele...dan was het wel goed, maar je haalt het geld en het resultaat er echt niet uit, en langer doe je er ook vaak niet mee, met duurdere...is mijn/onze ervaring
Nou echt nietMister schreef:Dikke onzin. Mevrouw van de stofzuigerwinkel wil gewoon dat jij dure zakken bij haar koopt.Zita schreef:Thanks! De mevrouw van de stofzuigerwinkel zei dat we onze Miele om zeep hadden geholpen door er een b-merk stofzak in te doen. Beetje jammer.Orchidee schreef:http://www.consumentenbond.nl/test/woni ... /vs07g1666Zita schreef:Wat is een goeie stofzuiger? Zit je met Miele altijd goed, of is er tussen de verschillende types nog veel (kwaliteits)verschil?
Klopt het dat de prijzen tussen de ene en de andere winkel enorm verschillen? Ik keek even op vergelijk.nl, en schrok van de grote prijsverschillen.
Deze heeft mijn moeder ook, een fijne, goede stofzuiger!
Wij waren vroeger ook erg voor Miele...dan was het wel goed, maar je haalt het geld en het resultaat er echt niet uit, en langer doe je er ook vaak niet mee, met duurdere...is mijn/onze ervaring
Koop een Kirby, als je er goed mee overweg kan/kunt wil je nooit meer anders...
Of je kunt er niet goed mee overweg, of je vind 'em te zwaar...Orchidee schreef: Nou echt niet