jeugd refo`s
Re: jeugd refo`s
Ik vrees ook dat 20 helemaal niet uitzonderlijk is.
Maar alcohol wordt binnenkort verboden vanaf 18 jaar en dat lijkt me een prima grens voor opvoeders. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat ouders zelf het meest bepalend zijn voor de overdracht van waarden en normen op dit gebied, terwijl de ouders dat zelf meestal helemaal niet doorhebben.
Wat mij betreft wordt alcohol verboden. Het brengt weinig goeds.
Maar alcohol wordt binnenkort verboden vanaf 18 jaar en dat lijkt me een prima grens voor opvoeders. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat ouders zelf het meest bepalend zijn voor de overdracht van waarden en normen op dit gebied, terwijl de ouders dat zelf meestal helemaal niet doorhebben.
Wat mij betreft wordt alcohol verboden. Het brengt weinig goeds.
Dat zou 4,5 liter zijn als je het hebt over 0.25 glazen. Dat is echt geen gemiddelde, dat is drinken niet veel jongeren vaak.Rijssen schreef:Dodo schreef:Ik denk dat je de gevaren van bier onderschat. Een gemiddelde jongere werkt er rustig acht op een avond weg hoor. En per saldo zit er in elke alcoholische consumptie evenveel alcohol.sirdanilot schreef:Bij ons werd gezegd: 'leer maar bier te drinken, anders ga je aan de sterke drank en dat is veel schadelijker'.
Of dat nu tegenwoordig als didactisch verantwoord gezien weet ik niet, maar het is wel waar...
Alcohol moet je bij de jeugd echt zo lang mogelijk verbieden en ontmoedigen.
Wat ik tegenwoordig wel meer zie dan vroeger, is het besef dat je niet met drank op moet autorijden. Komt misschien door het beginnersrijbewijs, maar ze zijn zich daar wel meer van bewust dan toen ik jong was (heb ik het idee).
Acht op een avond, serieus dat was in mijn tijd indrinken, niet om stoer te doen want drink nu sporadisch.
Maar als je denk dat de jeugd er maar ongeveer acht drinkt heb je het wel mis, 18 komt eerder.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Bij mijn zusje in de kerk (ger gem) was laatst een gastpredikant die een aantal klierende jongelui nogal streng toesprak tijdens de dienst.
Wordt dit nog steeds gedaan? In onze kerk sprak een gastpredikant jongeren een keer aan, tijdens de preek dus, maar dit werd niet op prijs gesteld door de ouders.
En vinden jullie dat dit (nog) kan of is dit "jaren 70"?
Wordt dit nog steeds gedaan? In onze kerk sprak een gastpredikant jongeren een keer aan, tijdens de preek dus, maar dit werd niet op prijs gesteld door de ouders.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dat is afhankelijk vind ik.
Als een predikant wat zegt als iemand z'n neus snuit of als jongens echt zitten te slapen of met telefoons te spelen.
Ze mogen dan best zeggen op een normale toon, jongens of meiden, zou je de aandacht erbij willen houden?
Dreigen met hel en verdoemenis als ze niet opletten werkt niet.
Als een predikant wat zegt als iemand z'n neus snuit of als jongens echt zitten te slapen of met telefoons te spelen.
Ze mogen dan best zeggen op een normale toon, jongens of meiden, zou je de aandacht erbij willen houden?
Dreigen met hel en verdoemenis als ze niet opletten werkt niet.
Als een gastpredikant het doet, vind ik het wat lastig. Hij kan niet weten wat er speelt. Voor je het weet spreekt hij een jongere met ADHD vermanend toe omdat hij druk is. Als een groep jongeren zit te kletsen of te klieren in de kerk, is een uiterste maatregel dat ze vanaf de kansel vermaand worden. Het lijkt mij beter als de predikant er 's maandags even een bezoekje of telefoontje aan waagt. De persoonlijke aanpak werkt beter dan top-down.Mara schreef:Bij mijn zusje in de kerk (ger gem) was laatst een gastpredikant die een aantal klierende jongelui nogal streng toesprak tijdens de dienst.
Ik kan mij wel herinneren dat het een jaar of tien geleden bij mij in de kerk gebeurde. De dominee had voorbede gedaan, en naar aanleiding daarvan bespraken mijn broer en zijn beste vriend fluisterend iets. Zij kregen een hevig vermaan, want de dominee kon zich zo niet concentreren. 's Maandags is er door de ouders een telefoontje naar de dominee gedaan (de jongens waren boos, want de voorbede betrof de familie van één van hen, en de ander vroeg hoe het nu ging), waarop de dominee en de jongens het uitgepraat hebben en de lucht weer gezuiverd was.
Het betrof hier een gastpredikant, gemeente is vacant en dominee sprak echt heel streng, dus zeker niet met een kwinkslag.Zita schreef:Als een gastpredikant het doet, vind ik het wat lastig. Hij kan niet weten wat er speelt. Voor je het weet spreekt hij een jongere met ADHD vermanend toe omdat hij druk is. Als een groep jongeren zit te kletsen of te klieren in de kerk, is een uiterste maatregel dat ze vanaf de kansel vermaand worden. Het lijkt mij beter als de predikant er 's maandags even een bezoekje of telefoontje aan waagt. De persoonlijke aanpak werkt beter dan top-down.Mara schreef:Bij mijn zusje in de kerk (ger gem) was laatst een gastpredikant die een aantal klierende jongelui nogal streng toesprak tijdens de dienst.
Ik kan mij wel herinneren dat het een jaar of tien geleden bij mij in de kerk gebeurde. De dominee had voorbede gedaan, en naar aanleiding daarvan bespraken mijn broer en zijn beste vriend fluisterend iets. Zij kregen een hevig vermaan, want de dominee kon zich zo niet concentreren. 's Maandags is er door de ouders een telefoontje naar de dominee gedaan (de jongens waren boos, want de voorbede betrof de familie van één van hen, en de ander vroeg hoe het nu ging), waarop de dominee en de jongens het uitgepraat hebben en de lucht weer gezuiverd was.
Als ouders hier vervolgens op negatieve wijze op reageren, haal je dan niet het gezag weg?
Als het een eigen predikant betreft, kan deze er bijv. tijdens catechisatie op reageren, maar ook hier sta je snel op gevoelige tenen ben ik bang. De tijden dat dominee een meisje in lange broek naar huis kon sturen zijn volgens mij voorbij.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- Dodo
Er zijn ouders die blij zijn dat hun kinderen überhaupt nog naar de kerk komen, en ze hopen dat ze een keer geraakt worden*. Als dan een predikant op ontactische manier die jongeren vermaant, kan dat de aanleiding zijn dat die kinderen helemaal niet meer willen komen.
*En ik ken voorbeelden dat dat ook gebeurde!
*En ik ken voorbeelden dat dat ook gebeurde!
- MarthaMartha
Toespreken vanaf de kansel lijkt mij wel het uiterste.
Hier ligt denk ik ook een taak voor een kerkenraad.
Ik weet wel dat de jeugdouderling wel eens op de galerij ertussen is gaan zitten, werkte prima ( in combinatie met persoonlijk contact opnemen met zowel jongeren als de ouder(s).
Hier ligt denk ik ook een taak voor een kerkenraad.
Ik weet wel dat de jeugdouderling wel eens op de galerij ertussen is gaan zitten, werkte prima ( in combinatie met persoonlijk contact opnemen met zowel jongeren als de ouder(s).
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
-
Dit thema (jeugd refo's) komt toch wel regelmatig terug, óók op dit forum helaas.
Jammer dat er - óók op dit forum - zo negatief wordt gedaan over 'kindernevendiensten' waarbij het héle gezin op zondagmorgen kerkwaarts gaat en het héle gezin tot aan de inzameling van de gaven aanwezig is en de kinderen naar zondagsschool of kindernevendienst gaan en vóór het dankgebed weer terug zijn om de kerkdienst gezamenlijk af te sluiten. Het gepraat van de jongelui (maar de ouderen kunnen er ook wat van!!) én de waarschuwende stem van de predikant leiden af en.....over de verkondiging hoor je niemand na afloop maar wel over de 'klierende jeugd!'
Je zou natuurlijk die 'klierende jeugd' ook kunnen vragen om een taak op zich te willen nemen: met de collectezak rondgaan, folders uitdelen, lid worden van de commissie van ontvangst o.i.d. De jongeren voelen dan dat ze erbij horen (en dat er op ze wordt gelet).
Jammer dat er - óók op dit forum - zo negatief wordt gedaan over 'kindernevendiensten' waarbij het héle gezin op zondagmorgen kerkwaarts gaat en het héle gezin tot aan de inzameling van de gaven aanwezig is en de kinderen naar zondagsschool of kindernevendienst gaan en vóór het dankgebed weer terug zijn om de kerkdienst gezamenlijk af te sluiten. Het gepraat van de jongelui (maar de ouderen kunnen er ook wat van!!) én de waarschuwende stem van de predikant leiden af en.....over de verkondiging hoor je niemand na afloop maar wel over de 'klierende jeugd!'
Je zou natuurlijk die 'klierende jeugd' ook kunnen vragen om een taak op zich te willen nemen: met de collectezak rondgaan, folders uitdelen, lid worden van de commissie van ontvangst o.i.d. De jongeren voelen dan dat ze erbij horen (en dat er op ze wordt gelet).
Ik vind het niet kunnen.Mara schreef:Bij mijn zusje in de kerk (ger gem) was laatst een gastpredikant die een aantal klierende jongelui nogal streng toesprak tijdens de dienst.
Jaren "80, GerGem: predikant riep vanaf de kansel twee jongens tot de orde die tijdens het gebed zaten te praten.
Niet lang daarna verongelukte één van de twee.
Maakte wel indruk.
Maar toch....
Dan wordt het zo gauw: zie je nou wel?
En toch denk ik dat we daar héél voorzichtig mee moeten zijn!
~~Soli Deo Gloria~~
- jakobmarin
Ongetwijfeld ligt een deel van deze symptonen aan de jeugd, dat is gewoon zo.Hendrikus schreef:Jaren "80, GerGem: predikant riep vanaf de kansel twee jongens tot de orde die tijdens het gebed zaten te praten.
Maar daarbij moet een predikant de jeugd betrekken in de eredienst. Ze (positief) aanspreken, normaal taalgebruik, normale stem, etc.
Anders kan het zomaar zijn, dan de vrienden naast hen veel interessanter zijn dan de gehouden preek/gebed...
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Het probleem ligt primair bij de ouders en niet bij de predikant. De ouders zijn er meestal wel als de kippen bij om de wijze te bekritiseren wanneer een predikant hun eigen falen probeert te corrigeren.
Laatst gewijzigd door WimA op 19 sep 2013, 10:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Dat probleem ('zie je nou wel') ligt niet bij de predikant, de jongens, of de ouders van die verongelukte jongen. Het ligt bij degenen die hun (keiharde) oordeel op het puntje van hun tong hebben liggen.Hendrikus schreef:Ik vind het niet kunnen.Mara schreef:Bij mijn zusje in de kerk (ger gem) was laatst een gastpredikant die een aantal klierende jongelui nogal streng toesprak tijdens de dienst.
Jaren "80, GerGem: predikant riep vanaf de kansel twee jongens tot de orde die tijdens het gebed zaten te praten.
Maakte wel indruk.
Maar toch....
Het is niet één probleem. Het zijn er meer: de ouders die hun kroost niet helemaal in de hand hebben, of de jeugd die zich niet gedraagt zoals je zou mogen verwachten, en daarnaast de manier waarop de predikant ermee omgaat. In het algemeen was het gewoon wijzer geweest als de predikant aan had gegeven dat hij last had van dit gedrag, en dat het de mensen zelf ook niet ten goede komt. Dat kan op een normale, vriendelijke toon. En dat is beter dan om er meteen een ingelast donderpreekje aan te wijden.WimA schreef:Het probleem ligt primair bij de ouders en niet bij de predikant. De ouders zijn er meestal wel als de kippen bij om de wijze te bekritiseren waarop de predikant hun eigen falen probeert te corrigeren.
- JolandaOudshoorn
Het is de toon waarop het gebeurt. Onze predikant spreekt de jongeren ook wel eens aan. Maar op de een of andere manier kan iedereen dat van hem hebben.Hendrikus schreef:Ik vind het niet kunnen.Mara schreef:Bij mijn zusje in de kerk (ger gem) was laatst een gastpredikant die een aantal klierende jongelui nogal streng toesprak tijdens de dienst.
Maakte wel indruk.
Maar toch....
Ik weet, mijn Verlosser leeft