Alles goed en wel, maar dat betekent toch niet dat er niet meer over de bekering gesproken hoeft te worden?Bert Mulder schreef:Verder komt het oordeel ons niet toe, mogen we alleen, als de apostelen ook, het beste denken van degenen die Christus belijden en hun leven beteren. punt uit.
De wedergeboorte en het ware geloof
Re: De wedergeboorte en het ware geloof
Re: De wedergeboorte en het ware geloof
Ook het kleinste geloof omhelst de inhoud van Zondag 23.GJdeBruijn schreef:Gaat het om een wezen in zondag 7 met dan ook maar het kleinste geloof in Christus dat Hem, hoe bestreden dan ook, omhelst?
Gaat het om een welwezen waarin het nut van de rechtvaardiging ervaren is/wordt naar aanleiding van de verhandeling in zondag 23, dan kan daarin de opwas in de kennis der genade het verschil tussen zekerheid van het geloof (niet de gelovige!) in zondag 7 en de zekerheid van het gevoel in zondag 23 betekenen. In oude GG preken wordt dat ook wel de verzegeling genoemd (bijv. bij ds. Heerschap).
Re: De wedergeboorte en het ware geloof
Precies!Afgewezen schreef:Ook het kleinste geloof omhelst de inhoud van Zondag 23.GJdeBruijn schreef:Gaat het om een wezen in zondag 7 met dan ook maar het kleinste geloof in Christus dat Hem, hoe bestreden dan ook, omhelst?
Gaat het om een welwezen waarin het nut van de rechtvaardiging ervaren is/wordt naar aanleiding van de verhandeling in zondag 23, dan kan daarin de opwas in de kennis der genade het verschil tussen zekerheid van het geloof (niet de gelovige!) in zondag 7 en de zekerheid van het gevoel in zondag 23 betekenen. In oude GG preken wordt dat ook wel de verzegeling genoemd (bijv. bij ds. Heerschap).
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: De wedergeboorte en het ware geloof
Omhelsen is wat anders dan er altijd uit en bij kunnen leven. Het is toch wel iets heel groots wat in Zondag 23 verwoord wordt. Een waar kind van God is niet altijd op die hoogte van het geloof dat ze zich zien zoals hier wordt beleden.Afgewezen schreef:Ook het kleinste geloof omhelst de inhoud van Zondag 23.GJdeBruijn schreef:Gaat het om een wezen in zondag 7 met dan ook maar het kleinste geloof in Christus dat Hem, hoe bestreden dan ook, omhelst?
Gaat het om een welwezen waarin het nut van de rechtvaardiging ervaren is/wordt naar aanleiding van de verhandeling in zondag 23, dan kan daarin de opwas in de kennis der genade het verschil tussen zekerheid van het geloof (niet de gelovige!) in zondag 7 en de zekerheid van het gevoel in zondag 23 betekenen. In oude GG preken wordt dat ook wel de verzegeling genoemd (bijv. bij ds. Heerschap).
"nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds , uit louter genade mij de volkomen genoegdoening , gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent , evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft "
David was na zijn val met Bathseba de zaak niet kwijt maar wel de beleving van de zaak.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: De wedergeboorte en het ware geloof
Waarmee ik niet wil zeggen dat hier niets aan voorafgaat. Maar waar het ten diepste om gaat, wordt geleerd in het ogenblik dat ons de boodschap van het Evangelie wordt verklaard in ons hart.Afgewezen schreef:Ook het kleinste geloof omhelst de inhoud van Zondag 23.GJdeBruijn schreef:Gaat het om een wezen in zondag 7 met dan ook maar het kleinste geloof in Christus dat Hem, hoe bestreden dan ook, omhelst?
Gaat het om een welwezen waarin het nut van de rechtvaardiging ervaren is/wordt naar aanleiding van de verhandeling in zondag 23, dan kan daarin de opwas in de kennis der genade het verschil tussen zekerheid van het geloof (niet de gelovige!) in zondag 7 en de zekerheid van het gevoel in zondag 23 betekenen. In oude GG preken wordt dat ook wel de verzegeling genoemd (bijv. bij ds. Heerschap).
Re: De wedergeboorte en het ware geloof
Maar na dat ogenblik (b.v. in de christenreis dat christen zijn zondepak voor altijd kwijt is) volgt er nog een heel leven met aanvechtingen bestrijdingen,zonden,twijfels, aanvallen van satan, strijd tegen de zonde enz. Christen is na dat "de boodschap van het Evangelie verklaard in aan zijn hart" nog lang niet uit en afgeleerd.Afgewezen schreef:Waarmee ik niet wil zeggen dat hier niets aan voorafgaat. Maar waar het ten diepste om gaat, wordt geleerd in het ogenblik dat ons de boodschap van het Evangelie wordt verklaard in ons hart.Afgewezen schreef:Ook het kleinste geloof omhelst de inhoud van Zondag 23.GJdeBruijn schreef:Gaat het om een wezen in zondag 7 met dan ook maar het kleinste geloof in Christus dat Hem, hoe bestreden dan ook, omhelst?
Gaat het om een welwezen waarin het nut van de rechtvaardiging ervaren is/wordt naar aanleiding van de verhandeling in zondag 23, dan kan daarin de opwas in de kennis der genade het verschil tussen zekerheid van het geloof (niet de gelovige!) in zondag 7 en de zekerheid van het gevoel in zondag 23 betekenen. In oude GG preken wordt dat ook wel de verzegeling genoemd (bijv. bij ds. Heerschap).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: De wedergeboorte en het ware geloof
Wij hoeven niet te discussieren of onze naaste wel of niet bekeerd is, als zijn belijdenis en leven dat aantoont.Afgewezen schreef:Alles goed en wel, maar dat betekent toch niet dat er niet meer over de bekering gesproken hoeft te worden?Bert Mulder schreef:Verder komt het oordeel ons niet toe, mogen we alleen, als de apostelen ook, het beste denken van degenen die Christus belijden en hun leven beteren. punt uit.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: De wedergeboorte en het ware geloof
Nee, maar het zondepak was weg en bleef weg.huisman schreef:Maar na dat ogenblik (b.v. in de christenreis dat christen zijn zondepak voor altijd kwijt is) volgt er nog een heel leven met aanvechtingen bestrijdingen,zonden,twijfels, aanvallen van satan, strijd tegen de zonde enz. Christen is na dat "de boodschap van het Evangelie verklaard in aan zijn hart" nog lang niet uit en afgeleerd.Afgewezen schreef:Waarmee ik niet wil zeggen dat hier niets aan voorafgaat. Maar waar het ten diepste om gaat, wordt geleerd in het ogenblik dat ons de boodschap van het Evangelie wordt verklaard in ons hart.
Re: De wedergeboorte en het ware geloof
Het zondepak wel, maar de dagelijkse zonde niet en die staat zo vaak de zekerheid van het geloof in de weg. Die zekerheid komt alleen maar terug "elke keer dat ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem". Let wel, met een gelovig hart. Helaas is ook na ontvangen genade ons hart niet altijd gelovig.Afgewezen schreef:Nee, maar het zondepak was weg en bleef weg.huisman schreef:Maar na dat ogenblik (b.v. in de christenreis dat christen zijn zondepak voor altijd kwijt is) volgt er nog een heel leven met aanvechtingen bestrijdingen,zonden,twijfels, aanvallen van satan, strijd tegen de zonde enz. Christen is na dat "de boodschap van het Evangelie verklaard in aan zijn hart" nog lang niet uit en afgeleerd.Afgewezen schreef:Waarmee ik niet wil zeggen dat hier niets aan voorafgaat. Maar waar het ten diepste om gaat, wordt geleerd in het ogenblik dat ons de boodschap van het Evangelie wordt verklaard in ons hart.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: De wedergeboorte en het ware geloof
Dat is waar, maar in zondag 23 gaat het over de zaak en er wordt bij gezegd dat de troost ervan afhankelijk is van de beoefening van het ware geloof.huisman schreef:Omhelsen is wat anders dan er altijd uit en bij kunnen leven. Het is toch wel iets heel groots wat in Zondag 23 verwoord wordt. Een waar kind van God is niet altijd op die hoogte van het geloof dat ze zich zien zoals hier wordt beleden.Afgewezen schreef:Ook het kleinste geloof omhelst de inhoud van Zondag 23.GJdeBruijn schreef:Gaat het om een wezen in zondag 7 met dan ook maar het kleinste geloof in Christus dat Hem, hoe bestreden dan ook, omhelst?
Gaat het om een welwezen waarin het nut van de rechtvaardiging ervaren is/wordt naar aanleiding van de verhandeling in zondag 23, dan kan daarin de opwas in de kennis der genade het verschil tussen zekerheid van het geloof (niet de gelovige!) in zondag 7 en de zekerheid van het gevoel in zondag 23 betekenen. In oude GG preken wordt dat ook wel de verzegeling genoemd (bijv. bij ds. Heerschap).
"nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds , uit louter genade mij de volkomen genoegdoening , gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent , evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft "
David was na zijn val met Bathseba de zaak niet kwijt maar wel de beleving van de zaak.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: De wedergeboorte en het ware geloof
Neen.
In zondag 23 wordt beleden dat dat altijd zo is. Ook als ik er niets van zie.
In zondag 23 wordt beleden dat dat altijd zo is. Ook als ik er niets van zie.
Re: De wedergeboorte en het ware geloof
Precies, het is altijd zo voor Gods kinderen maar alleen met een gelovig hart kunnen zij zich deze weldaad toeëigenen en daar troost uit putten.refo schreef:Neen.
In zondag 23 wordt beleden dat dat altijd zo is. Ook als ik er niets van zie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: De wedergeboorte en het ware geloof
Klopt, volgens mij zei ik dat ook.refo schreef:Neen.
In zondag 23 wordt beleden dat dat altijd zo is. Ook als ik er niets van zie.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: De wedergeboorte en het ware geloof
Ds. Van Aalst heeft gereageerd (in de Saambinder).
Re: De wedergeboorte en het ware geloof
Erasmiaan schreef:Ds. Van Aalst heeft gereageerd (in de Saambinder).
Waar reageert hij op ? (Op zondag 23,op het RF, op huisman?

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.