verhalen in boekje Stichting Zondagsrust

Mister
Administrator

Bericht door Mister »

1. Dit topic ging over Zondagsrust en nu over psalmen van 1773 etc. Splitsing een goed idee??
2. Neem en lees "Uitleg van de berijmde psalmen" geschreven door de J.D. van Leeuwen.
David J

Bericht door David J »

Bert Mulder schreef: Wel weet ik dat in het engels, na de KJV, er geen getrouwe vertaling is.
Geloof me, dan vind je ook dat er na de SV geen betrouwbare vertaling is in het Nederlands. :wink:

De argumenten in dit soort discussies zijn namelijk in beide gevallen hetzelfde. Alleen de voorbeelden verschillen.
memento

Bericht door memento »

Moderator opmerking

Topic opgeschoond.
David J

Bericht door David J »

JolandaOudshoorn schreef:
Josephus schreef:
Bert Mulder schreef:Het hele jammere hiervan, de 'oude' psalmbundel is, dat men ze niet meer begrijpt.
Is dat eigenlijk wel zo jammer? Evenals voor een vertaling van de Bijbel geldt voor een berijming van bijbelgedeelten dat je met taal te maken hebt. En taal evolueert nu eenmaal. Voor mij is "1968" een waardig, in veel gevallen zelfs meer bijbelgetrouw alternatief voor "1773". Overigens is er voor gemeenten die een overstap-in-een-keer te rigoureus vinden de bundel Psalmen in tweevoud.
Hoewel veel verzen van de berijming 1773 mij erg dierbaar zijn en ik die berijming ook erg waardeer,moeten we ons wel realiseren dat het slechts om een berijming gaat die ook nog eens erg beinvloedt is door de verlichting. We kennen allemaal het beroemde psalm 1:4 over het pad der deugd.
En ja, ik zet ook bij sommge regels mijn vraagtekens. "slechten wijsheid leren" kan heel makkelijk verkeerd worden begrepen. En wat "wijsheid afmalen is" daar ben ik ook nog niet helemaal uit!!
'malen' is schilderen. Dus 'wijsheid afmalen' is zoiets als wijsheid afbeelden.
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Marnix schreef: jaja... waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. Je moet gewoon begrijpen wat je zingt en niet iets zingen en dan later nog eens even het gaan proberen te begrijpen... want hoe heb je dan uit je hart kunnen zingen, als je de boodschap niet snapt? En dan later eens even kijken wat je God toegezongen hebt? Zo werkt dat niet helemaal. Zo is het dan ook niet bedoeld. Maar ja, 1773 is zo veilig en vertrouwd he, we zingen het al 234 jaar. dat mag toch zeker niet verdwijnen.....
Moet je even niet moeilijk doen, Marnix.

Meen je nu zelf dat bijvoorbeeld "psalmen voor nu" meer begrijpelijk zouden zijn voor de onbekeerde dan de 1773 berijming?

Geestelijke dingen worden namelijk geestelijk verstaan...

Dat wil niet zeggen natuurlijk, dat misschien een nieuwe psalmberijming, en ook een Bijbelvertaling niet wenselijk zou zijn. Heb ik ook helemaal niets op tegen, zolang als dat ook getrouw aan God gedaan wordt.

Aan Hem zij alle eer!
Waarom wordt er dan niet "gewoon" een getrouwe berijming gemaakt? Overigens is de vertaling van Psalmen voor Nu volgens mij behoorlijk getrouw... en heeft men niet dingen geprobeerd te laten rijmen, waarbij natuurlijk altijd een stukje creatief aanpassen komt kijken ;) Daarnaast zijn er modernere berijmingen die in de CGK bijvoorbeeld gebruikt wordt, en de berijming die de vrijgemaakten gebruiken. Beiden volgens mij heel bijbelgetrouw. Maar daar moet je in sommige kerken niet mee komen aanzetten. Waarom niet? Vanwege de bijbelgetrouwheid? Of toch weer omdat men er aan gewend is en gehecht is en daarom gewoon niet een nieuwere berijming wil?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
memento

Bericht door memento »

Ik ben het met Marnix eens dat de psalmen van 1773 nu niet bepaald de meest tekst-getrouwe berijming is. Ik denk dat er genoeg latere psalmberijmingen te vinden zijn, die nauwkeuriger de bijbeltekst volgen.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat velen die met 1773 opgegroeit zijn, veel liefde voor deze berijming hebben. De psalmen staan immers dicht bij het hart van Gods volk, waardoor er met bepaalde psalmregels een diepe, emotionele band opgebouwd wordt. Als God een psalmregeltje gebruikt om te troosten, te vermanen, of anderszinds tot ons te spreken, dan krijgt zo'n regeltje enorme waarde.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:Op aanraden van o.a. Adrianus heb ik een brief geschreven aan deze stichting.
Heb je al antwoord mogen ontvangen?
Nopz. Als ik eind vd maand nog niets gehoord heb, stuur ik m nog een keer...
En? Heb je op je tweede brief al respons gekregen?
Gijs83

Re:

Bericht door Gijs83 »

Het gaat hier niet over de verhalen uit de boekjes van de Stichting Zondagsrust, maar het gaat wel over zondagsrust:

Op de laatste bladzijde van de nieuwste Gezinsgids(deze week) staat een column over het zondagsleven in Canada. Daar ziet men lopen of op de fiets naar de kerk als recre-eren en dat kan niet op zondag. Terwijl hier juist een discussie over de auto word(eigenlijk min of meer werd inmiddels) gevoerd ziet men het daar juist als het aangewezen middel om naar de kerk te komen. Wat is er voor te zeggen en wat niet?
Mister
Administrator

Re: Re:

Bericht door Mister »

Gijs83 schreef:Het gaat hier niet over de verhalen uit de boekjes van de Stichting Zondagsrust, maar het gaat wel over zondagsrust:

Op de laatste bladzijde van de nieuwste Gezinsgids(deze week) staat een column over het zondagsleven in Canada. Daar ziet men lopen of op de fiets naar de kerk als recre-eren en dat kan niet op zondag. Terwijl hier juist een discussie over de auto word(eigenlijk min of meer werd inmiddels) gevoerd ziet men het daar juist als het aangewezen middel om naar de kerk te komen. Wat is er voor te zeggen en wat niet?
Het zegt ons vooral dat een heel aantal zaken cultuurbepaald zijn en niet 1-op-1 in de Bijbel te vinden zijn.
Joannah

Bericht door Joannah »

Gijs83 schreef:Het gaat hier niet over de verhalen uit de boekjes van de Stichting Zondagsrust, maar het gaat wel over zondagsrust:

de sabbat is er voor de mens, de mens niet voor de sabbat.
de sabbat is trouwens een teken tussen Israel en God, wij heidenen hebben geen aparte dag opgelegd gekregen, anders had de apostel dat wel vermeld. daarom houden wij de sabbat (zaterdag) ook niet.Toch?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Mara

Re: verhalen in boekje Stichting Zondagsrust

Bericht door Mara »

Mijn ouders steunden jarenlang de stichting tot behoud van de zondagsrust.
De zondagsrust was bij ons thuis heel strikt.
Niet overdreven wettisch door niet te koken, maar alles lopend, geen radio, alleen een keer het nieuws, boek lezen, niet handwerken, zelfs niet erover praten.
Ik vond het toen normaal, maar zou dit mijn kinderen niet aan willen doen.
Ik ben al blij dat ze zich houden aan de huisregels, zoals geen computer, geen tv, geen radio, alleen voor evt nieuws.
Maar ze mogen van mij wel met hun Nintendo DS spelen, een spel spelen, iets anders lezen dan een boek.
Als het zomer is, evt buiten spelen, of een balletje trappen op het schoolplein.
De zondag staat wel apart maar ik wil niet dat ze er een hekel aan krijgen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:Mijn ouders steunden jarenlang de stichting tot behoud van de zondagsrust.
Niet overdreven wettisch door niet te koken, maar alles lopend, geen radio, alleen een keer het nieuws, boek lezen, niet handwerken, zelfs niet erover praten.
Ik ben al blij dat ze zich houden aan de huisregels, zoals geen computer, geen tv, geen radio, alleen voor evt nieuws.
Maar ze mogen van mij wel met hun Nintendo DS spelen, een spel spelen, iets anders lezen dan een boek.
Als het zomer is, evt buiten spelen, of een balletje trappen op het schoolplein.
Tja dat is iets wat mij altijd wel gestoord heeft...
Wel liefdesromannetjes enz. lezen, maar ik mocht nooit borduren...terwijl dat toch echt een hobby van mij is, en beslist geen werk, wie kan me dat uitleggen :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
huisman

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:
Mara schreef:Mijn ouders steunden jarenlang de stichting tot behoud van de zondagsrust.
Wel liefdesromannetjes enz. lezen, maar ik mocht nooit borduren...terwijl dat toch echt een hobby van mij is, en beslist geen werk, wie kan me dat uitleggen :quoi
Gewoon, eert uw vader en uw moeder, als dat de huisregels zijn is het je op grond van dat gebod om je er aan te houden.
Maar niet op grond van het gebod om de sabbatdag te heiligen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
helma

Bericht door helma »

ha, dat klopt. Toen mijn zus in canada ging wonen en op de fiets naar de kerk ging werd er schande van gesproken. Iedereen komt met de auto.
Joannah

Bericht door Joannah »

huisman schreef:
Orchidee schreef:
Gewoon, eert uw vader en uw moeder, als dat de huisregels zijn is het je op grond van dat gebod om je er aan te houden.
Maar niet op grond van het gebod om de sabbatdag te heiligen.
---knip--- Afwijking van gereformeerde leer niet toegestaan; mvg Tib
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie