geledu schreef:
Je moet me geen woorden in de mond leggen.
Ik heb het hele verschijnsel niet afgeschreven !
Wel heb ik zoals je ziet mn vragen en mijn opmerkingen.
Zo kan het zijn dat je wel degelijk achter de intentie staat, maar dat je bij de uitvoering grote vraagtekens kan hebben.
Wat bij mij ook een punt is wat ik naar voren wilde brengen is het puntje over die kritiek.
Naar mijn gevoelen mogen deze groeperingen (vinden ze) alle kritiek hebben op de gevestigde kerken, maar kritiek terug wordt niet geaccepteerd.
Wat ik tevens proef is het feit dat ze ageren tegen een bepaald "eenzijdigheid", maar de praktijk leert dat ze zelf ook vervallen in een bepaalde "eenzijdigheid".
En juist hier is het probleem. De kritiek is vaak niet inhoudelijk. Het is kritiek waar vaak echt niets mee gedaan kan worden, (buiten het zonder de kritiek begrijpen de ander gelijk geven en de activiteiten opdoeken). Je komt nu met "te snel de handen opleggen" daar zit wel wat in, maar hoe doe je er iets aan. Je roept op tot bekering, maar als God dan het geloof schenkt en een bekering plaatsvind zeg je: "Rustig aan". Ik weet in ieder geval van Arjan Baan (dat is de enige van de organisatie die ik hierin een beetje kan peilen) dat hij dit probleem onder ogen ziet.
Het probleem uit zich in gevaren aanwijzen, maar men lijkt niet te beseffen dat de gevaren uit de weg gaan misschien nog wel ernstiger gevolgen heeft. Of je moet de bestaande situatie willen behouden, waarbij in sommige gevallen geestelijk leven niet gedeeld mag worden over de kerkmuren heen en waarbij een gebedssamenkomst als uit de boze wordt gezien.