hartekreet

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

geledu schreef:
Gian schreef:
geledu schreef: Als dat je begeerte is zoek je dat in je eigen gemeente en dan verlaat je de onderlingenbijeenkomsten niet.
Geledu, zou je aan kunnen geven hoe we dat practisch gestalte kunnen geven binnen onze eigen Gemeente?
In een eerdere posting heb ik hier wat over geschreven.
Dan moet ik toch weer denken aan die vrouwen die bij elkaar kwamen voor bijbelstudie. Ze zochten het dus binnen de eigen gemeente. Maar ze moesten ermee stoppen van de kerkenraad - want zonder ambtelijk toezicht mag je blijkbaar geen bijbelstudie doen.

Zulke zaken, en ook de manier waarop bijvoorbeeld avondmaalgangers worden "gewogen" [want dat zuig ik niet uit m'n duim!] dragen eraan bij dat mensen aan die "onderlinge bijeenkomsten" weleens een minder frisse smaak overhouden.
geledu

Bericht door geledu »

Hendrikus schreef:
geledu schreef:
Gian schreef:
geledu schreef: Als dat je begeerte is zoek je dat in je eigen gemeente en dan verlaat je de onderlingenbijeenkomsten niet.
Geledu, zou je aan kunnen geven hoe we dat practisch gestalte kunnen geven binnen onze eigen Gemeente?
Dan moet ik toch weer denken aan die vrouwen die bij elkaar kwamen voor bijbelstudie. Ze zochten het dus binnen de eigen gemeente. Maar ze moesten ermee stoppen van de kerkenraad - want zonder ambtelijk toezicht mag je blijkbaar geen bijbelstudie doen.

Zulke zaken, en ook de manier waarop bijvoorbeeld avondmaalgangers worden "gewogen" [want dat zuig ik niet uit m'n duim!] dragen eraan bij dat mensen aan die "onderlinge bijeenkomsten" weleens een minder frisse smaak overhouden.

Die minder frisse smaak zoals jij die noemt getuigd niet van ootmoed.
En dat is de plek waar we terecht moeten komen.
Niet weglopen of openbaar bespreken, maar zaken die niet goed zijn behoren we te bewenen en in het gebed mee te nemen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

maar zaken die niet goed zijn behoren we te bewenen en in het gebed mee te nemen.
En te bespreken met de betrokken personen, niet laten hangen !
parsifal

Bericht door parsifal »

geledu schreef: Je moet me geen woorden in de mond leggen.
Ik heb het hele verschijnsel niet afgeschreven !
Wel heb ik zoals je ziet mn vragen en mijn opmerkingen.
Zo kan het zijn dat je wel degelijk achter de intentie staat, maar dat je bij de uitvoering grote vraagtekens kan hebben.

Wat bij mij ook een punt is wat ik naar voren wilde brengen is het puntje over die kritiek.
Naar mijn gevoelen mogen deze groeperingen (vinden ze) alle kritiek hebben op de gevestigde kerken, maar kritiek terug wordt niet geaccepteerd.

Wat ik tevens proef is het feit dat ze ageren tegen een bepaald "eenzijdigheid", maar de praktijk leert dat ze zelf ook vervallen in een bepaalde "eenzijdigheid".
En juist hier is het probleem. De kritiek is vaak niet inhoudelijk. Het is kritiek waar vaak echt niets mee gedaan kan worden, (buiten het zonder de kritiek begrijpen de ander gelijk geven en de activiteiten opdoeken). Je komt nu met "te snel de handen opleggen" daar zit wel wat in, maar hoe doe je er iets aan. Je roept op tot bekering, maar als God dan het geloof schenkt en een bekering plaatsvind zeg je: "Rustig aan". Ik weet in ieder geval van Arjan Baan (dat is de enige van de organisatie die ik hierin een beetje kan peilen) dat hij dit probleem onder ogen ziet.

Het probleem uit zich in gevaren aanwijzen, maar men lijkt niet te beseffen dat de gevaren uit de weg gaan misschien nog wel ernstiger gevolgen heeft. Of je moet de bestaande situatie willen behouden, waarbij in sommige gevallen geestelijk leven niet gedeeld mag worden over de kerkmuren heen en waarbij een gebedssamenkomst als uit de boze wordt gezien.
refo

Bericht door refo »

geledu schreef:
Hendrikus schreef:
geledu schreef:
Gian schreef: Geledu, zou je aan kunnen geven hoe we dat practisch gestalte kunnen geven binnen onze eigen Gemeente?

Die minder frisse smaak zoals jij die noemt getuigd niet van ootmoed.
En dat is de plek waar we terecht moeten komen.
Niet weglopen of openbaar bespreken, maar zaken die niet goed zijn behoren we te bewenen en in het gebed mee te nemen.
En intussen gaan de misstanden gewoon door. Ben je wel lekker?
MariaW

Bericht door MariaW »

Er moet mij toch iets van het hart.

Er wordt steeds maar gediscussieerd over de gevaren van deze conferentie etc etc. Maar wanneer gaan we nu wérkelijk naar eenheid zoeken?

Met name de buitenlandse sprekers waren zo Bijbelgetrouw, daar kan menig predikant een voorbeeld aan nemen. Elk argument werd ondersteund met een bijbeltekst. Waarom wordt er niet over de inhoud gesproken? Want die was wel degelijk calvinistisch, reformatorisch en bovendien evenwichtig. Ik heb deze week nog een lezing opnieuw bekeken, en toen viel het me op hoe evenwichtig er een lezing gehouden werd.

Misschien moeten mensen die er niet mee eens zijn eerst gaan luisteren óf het werkelijk niet-bijbels is. Want oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde.
Grace

Bericht door Grace »

MariaW schreef:Er moet mij toch iets van het hart.

Er wordt steeds maar gediscussieerd over de gevaren van deze conferentie etc etc. Maar wanneer gaan we nu wérkelijk naar eenheid zoeken?

Met name de buitenlandse sprekers waren zo Bijbelgetrouw, daar kan menig predikant een voorbeeld aan nemen. Elk argument werd ondersteund met een bijbeltekst. Waarom wordt er niet over de inhoud gesproken? Want die was wel degelijk calvinistisch, reformatorisch en bovendien evenwichtig. Ik heb deze week nog een lezing opnieuw bekeken, en toen viel het me op hoe evenwichtig er een lezing gehouden werd.

Misschien moeten mensen die er niet mee eens zijn eerst gaan luisteren óf het werkelijk niet-bijbels is. Want oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde.
Hoi MariaW. Ik herken heel sterk wat je zegt. Het blijkt opnieuw zoals zo vaak dat degenen die ergens niet geweest zijn het meeste kritiek hebben en er het meeste over blijken te weten en te zeggen. Frappant....! Onderzoeken en toetsen kan ook alleen dan, wanneer je weet wat je moet onderzoeken en toetsen....
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Ik ga enkele van de betreffende sprekers deze week nog in de lande beluisteren, en ik heb er zin in!
MariaW

Bericht door MariaW »

Dathenum schreef:Ik ga enkele van de betreffende sprekers deze week nog in de lande beluisteren, en ik heb er zin in!
Van harte Gods zegen, en als de sprekers soort zelfde lezingen houden, dan zijn ze echt heel mooi!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Grace schreef:Het blijkt opnieuw zoals zo vaak dat degenen die ergens niet geweest zijn het meeste kritiek hebben en er het meeste over blijken te weten en te zeggen. Frappant....!
Maar wel logisch, natuurlijk.
Ik hoef ook niet midden in zee in het water te vallen, om te weten dat het (a) nat en koud is en (b) moeilijk om terug te zwemmen.
Om maar een willekeurig voorbeeld te noemen.
Unionist

Bericht door Unionist »

Maar 't is wel een beetje leip als je mensen heel stellig hoort beweren dat je in de woestijn kleddernat wordt.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Kislev

Bericht door Kislev »

Unionist schreef:Maar 't is wel een beetje leip als je mensen heel stellig hoort beweren dat je in de woestijn kleddernat wordt.
Is dat wat volgens jou van toepassing is op de Heartcry conferentie? :wink:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:Maar 't is wel een beetje leip als je mensen heel stellig hoort beweren dat je in de woestijn kleddernat wordt.
Als ik nat wil worden, zal inderdaad de woestijn niet mijn voorkeursbestemming zijn.
Maar goed: de mensen die dat zo heel stellig beweren zijn wel op die conferentie geweest.
Misschien bedoelen ze: nat van het zweet. :roll:
MariaW

Bericht door MariaW »

Tiberius schreef:
Maar goed: de mensen die dat zo heel stellig beweren zijn wel op die conferentie geweest.
Kun je dat uitleggen?
parsifal

Bericht door parsifal »

Inderdaad geloven de meeste mensen daar wel dat de woestijn eens zal bloeien als een roos. Maar dat is vast niet waar Tiberius op doelde :)
Gesloten