DDD schreef: ↑22 okt 2025, 23:51
Ik geloof dat je niet zo goed op de hoogte bent van het klassieke doopformulier:
wij bidden U, bij uw grondeloze barmhartigheid, dat Gij deze kinderen genadiglijk wilt aanzien, en door uw Heiligen Geest uw Zoon Jezus Christus inlijven; opdat zij met Hem in zijn dood begraven worden, en met Hem mogen opstaan in een nieuw leven; opdat zij hun kruis, Hem dagelijks navolgende, vrolijk dragen mogen, Hem aanhangende met waarachtig geloof, vaste hoop en vurige liefde; opdat zij dit leven (hetwelk toch niet anders is dan een gestadige dood) om uwentwil, getroost, verlaten, en ten laatsten dage voor den rechterstoel van Christus, uw Zoon, zonder verschrikken mogen verschijnen, door Hem, onzen Heere Jezus Christus, uw Zoon, die met U en de Heiligen Geest, één enig God, leeft en regeert in eeuwigheid. Amen.
Overigens staat dit ook in het gereformeerde formulier voor de volwassendoop.
Daarmee is de geloofsdoop wel dezelfde doop, maar in een minder rijke vorm. Een soort slap aftreksel van de kinderdoop. Waarbij ik aanteken dat er ook zogenaamd gereformeerde predikanten zijn die van de doop weinig meer overlaten dan de geloofsdopers.
De doop door onderdompeling staat trouwens evenzeer ook voor reiniging. Het water wast af. Dat is ook heel bijbels:
En nu, waarom aarzelt u? Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen onder aanroeping van de Naam van de Heere. Handelingen 22:16
Ik las nog even de geloofsbelijdenis, die heel simpel verwoordt hoe de gereformeerden hierin staan:
https://www.nederlandse-geloofsbelijden ... artikel-34
Paulus noemt de doop de besnijdenis van Christus. Dus het verband tussen besnijdenis en doop is niet typisch gereformeerd, maar bijbels. Kolossenzen 2:11.
Het gebed in het doopformulier is géén belijdenis. Men bidt dat het kind of de volwassen dopeling met Christus begraven en opgewekt mag worden, maar men belijdt het niet als werkelijkheid. Bij de geloofsdoop is dat juist omgekeerd: de dopeling belijdt dat hij met Christus gestorven en opgewekt is, en beeldt dat uit in de doop. Daarom is het niet hetzelfde, niet in toon, niet in betekenis en niet in werkelijkheid die het uitbeeld.
Handelingen 22:16 spreekt over twee dingen die tegelijk plaatsvinden bij deze nieuwgelovige: het aanroepen van Jezus (waarbij God reinigt) en het laten dopen (waarbij dat zichtbaar wordt gemaakt). Dus ja — er wordt “afwassing van zonden” genoemd, maar die afwassing gebeurt niet door het water, en de doop beeldt niet “reiniging” uit, maar “dood en opstanding” van iemand die al is gereinigd door het geloof.
Wat betreft Kpll 2, zei ik tegen @Valcke eerder in deze discussie dit: Als ik Kolossenzen 2 lees, zegt Paulus niet dat het ene teken plaatsmaakt voor het andere, maar dat God Zelf in Christus het hart heeft besneden – “een besnijdenis die zonder handen geschiedt.” Daarna noemt hij de doop als beeld van diezelfde geestelijke werkelijkheid: “met Hem begraven en met Hem opgewekt door het geloof der werking Gods.” Twee beelden van hetzelfde werk van God, niet twee rituelen waarvan het ene het andere opvolgt. Zolang er in de tekst geen aanwijzing is dat de doop de besnijdenis vervangt, vind ik de gevolgtrekking dat er een vervanging plaatsgevonden heeft meer lijken op een theologische formule dan op een conclusie die echt uit de context zelf opkomt. Dat is voor mij ook de reden dat ik deze teksten niet als bewijs zie voor een bepaalde doopvorm.
Denk jij dat Paulus in Kolossenzen 2:11–12 echt over een sacrament spreekt, als hij zegt: “niet met handen verricht”?
Zie je dat dan als een nieuw teken (de doop, die juist wél met handen wordt verricht), of bedoelt Paulus hier een geestelijk werk van Christus zelf?
“Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem; geworteld en opgebouwd in Hem, en bevestigd in het geloof, gelijkerwijs gij geleerd zijt, overvloedig zijnde in hetzelve, met dankzegging ... en gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht, in Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus, zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.”
Het lijkt me lastig om "niet met handen verricht" te zien als een nieuw sacrament met water?
Hoe zie je dit?