Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Geytenbeekje

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Geytenbeekje »

Cyrillus schreef:@Geytenbeekje,
Zoals gevraagd in mijn reactie, graag nog je visie op het doopformulier. 12 Okt 2022, 21:44
Het klinkt misschien wat goedkoop, maar ik kan wel goed inkomen met Posthoorn.
Adagio

Bericht door Adagio »

Cyrillus schreef: "Ten tweede, betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in den naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt worden in den naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil.
En als wij in den naam des Zoons gedoopt worden, zo verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in zijn bloed van al onze zonden, ons in de gemeenschap zijns doods en zijner wederopstanding inlijvende, alzo dat wij van al onze zonden bevrijd, en rechtvaardig voor God gerekend worden. Desgelijks als wij gedoopt worden in den naam des Heiligen Geestes, zo verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig Sacrament, dat Hij in ons wonen, en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toeeigenende hetgeen wij in Christus hebben, namelijk, de afwassing onzer zonden, en de dagelijkse vernieuwing onzes levens, totdat wij eindelijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt zullen gesteld worden."
Mooi stukje. Een getuigend God. Tegenover bijvoorbeeld farizeeën, die op hun besnijdenis pleitten.

"’k Heb ééns gezworen bij Mijn eigen heiligheid,
Zo Ik aan David lieg’, zo hem Mijn woord misleid’;
Zijn zaad zal eeuwig zijn, zijn troon zal heerlijk pralen,
Zo duurzaam als de zon, zo glansrijk als haar stralen;
Bevestigd als de maan; en aan des hemels bogen
Staat Mijn getuige trouw te schitt’ren in elks ogen.”

Hij is het anker der ziel, hetwelk zeker en vast is, en ingaat in het binnenste des voorhangsels; waar de Voorloper voor ons is ingegaan, namelijk Jezus.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Ararat schreef:
Zoals gevraagd in mijn reactie, graag nog je visie op het doopformulier. 12 Okt 2022, 21:44
Het verband tussen je vasthoudendheid en mildheid lijkt soms omgekeerd evenredig :)
O maar ik ben heel mild hoor, maar niet voor iedereen :-).
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Geytenbeekje schreef:
Het klinkt misschien wat goedkoop, maar ik kan wel goed inkomen met Posthoorn.
Aha, dat verklaart wel iets.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Cyrillus schreef:
Ararat schreef:
Het verband tussen je vasthoudendheid en mildheid lijkt soms omgekeerd evenredig :)
Degene waarmee je het niet mee eens bent niet ?
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Geytenbeekje schreef:
Cyrillus schreef:
Ararat schreef:
Degene waarmee je het niet mee eens bent niet ?
Nee hoor, ik heb andere criteria.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef:Misschien kan je je wat respectvoller opstellen tegen de in onze kerken heersende verbondsvisie in plaats van bij de hand te gaan zitten doen.
Om te laten zien dat ook 'mijn' visie in onze kerken wordt vertolkt, en niet door de minste!, de volgende citaten van de heer L.M.P. Scholten (uit 'Om de zuivere waarheid'):
Wat is het nieuwe van het nieuwe verbond? In het Sinaïverbond werd het behoren tot het verbondsvolk bepaald door iets uitwendigs: wie tot het volk van Israël behoorde, was bondeling. In het nieuwe verbond is dat kenmerk inwendig geworden: het werk Gods in het hart. Daarom wordt van de bondelingen in het nieuwe verbond gezegd, dat zij allen de Heere zullen kennen. Daar gaat het om de geestelijke gemeenschapsband, die de Heere Zelf in het hart zou werken door wederbarende genade. ...
Maar dan kan het toch ook niet anders, dan dat tot dit nieuwe verbond behoren zij allen, maar dan ook zij alleen, die door genade deel hebben gekregen aan het wederbarende werk des Heiligen Geestes. Het zijn de levende lidmaten van Christus. Wat in Jer. 31:31-34 is geschreven, is onmogelijk toe te passen op alle gedoopten, allen die tot de zichtbare kerk behoren.
Dat men aan het verbond ontrouw kon worden en het verbreken kon, was in de oudtestamentische bediening van het verbond mogelijk. Maar, zoals we (...) aan de hand van Jeremia 31 en andere plaatsen zagen, behoort het nu juist tot de kenmerken van het nieuwe verbond, dat dat onmogelijk is geworden.
De vraag is, of de drieverbondenleer, met haar stelling dat allen die behoren tot de zichtbare kerk, wezenlijk bondelingen zijn aan wie de verbondsbeloften toekomen, het verschil tussen de oude en de nieuwe bedeling niet miskent en eenzijdig steunt op de bediening van het oude verbond.
Thea

Bericht door Thea »

Dit is inderdaad de leer van de ggin. Omdat het nieuwe verbond versmald is tot alleen de uitverkorenen , wordt het aanbod van genade ook niet aan iedereen welmenend aangeboden.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:Om te laten zien dat ook 'mijn' visie in onze kerken wordt vertolkt, en niet door de minste!, de volgende citaten van de heer L.M.P. Scholten (uit 'Om de zuivere waarheid'):
Prima hoor.
Volgens mij stelde je tot een aantal keren een vraag zonder enige toelichting. Dat mag. Maar gezien je afwijkende standpunten vind ik dat vervelend overkomen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Thea schreef:Dit is inderdaad de leer van de ggin. Omdat het nieuwe verbond versmald is tot alleen de uitverkorenen , wordt het aanbod van genade ook niet aan iedereen welmenend aangeboden.
Dan ook nog maar een citaat uit het boekje 'Louter genade' (van de GG):
Het spreken over verbondsbreuk tijdens de oudtestamentische bedeling behoeft niet 'curieuselijk onderzocht', maar is te verklaren uit het feit, dat de nationale bedeling als bedeling de vorm van een verbond kreeg. Deze vorm, die een schaduw was, werd dan verbroken; nimmer het wezen!
Thea

Bericht door Thea »

Oké, ik ga hier ook nog wat verder op inlezen....
DDD

Bericht door DDD »

Herman schreef:
Posthoorn schreef:Om te laten zien dat ook 'mijn' visie in onze kerken wordt vertolkt, en niet door de minste!, de volgende citaten van de heer L.M.P. Scholten (uit 'Om de zuivere waarheid'):
Prima hoor.
Volgens mij stelde je tot een aantal keren een vraag zonder enige toelichting. Dat mag. Maar gezien je afwijkende standpunten vind ik dat vervelend overkomen.
Maar de andere kant is natuurlijk, dat het niet is toegestaan om de andere visie te verdedigen, maar dat het wel is toegestaan om L.M.P. Scholten te citeren.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef:
Prima hoor.
Misschien even teruglezen? ;)
Thea

Bericht door Thea »

Nog even wat 'bewijzen' uit het NT over tweeërlei kinderen van het verbond. In Matth. 8: 11,12 staat nav de geschiedenis van de hoofdman te Kapernaum: ' Doch Ik zeg u, dat velen zullen komen van oosten en westen, en zullen met Abraham en Izak en Jakob aanzitten in het Koninkrijk der hemelen. En de kinderen des Koninkrijks zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis, aldaar zal wening zijn en knersing der tanden'. In Matth. 13 gaat het over de gelijkenis van het onkruid tussen de tarwe. Daar zegt de Heere Jezus over de tarwe en het onkruid: 'Laat ze beiden tezamen opwassen tot de oogst en in de tijd des oogstes zal Ik tot de maaiers zeggen: Vergadert eerst dat onkruid en bint het in busselen om het te verbranden, maar brengt de tarwe samen in mijn schuur'.
Het wezen van het genadeverbond is opgericht met de uitverkorenen, maar de bediening is breder.
Paulus haalt in 1 Cor. 10:1-5 het voorbeeld aan van het volk van Israel in de woestijn, waarin allen dezelfde geestelijke spijze hebben gegeten, maar in het merendeel van die heeft God geen weggevallen gehad.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

@Beste Thea, over welk verbond gaat dat? :)
Plaats reactie